i7 2700k hoge idle temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvdlinden1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-05 09:26
Mijn vraag
Ik heb een I7 2700k in mijn mini itx build, de idle temperaturen zijn erg hoog, mid 50s. Zodra ik een CPU stresstest start spiked de temperatuur binnen 1 seconde naar 75 graden en stabiliseert dan, zonder throtling oid. Ik gebruik een thermaltake 3.0 water 120mm als cooler, er zit een plattere fan op, anders past het niet in de case (raven rvz1). Iemand enig idee hoe het kan dat de idle temperatuur zo hoog is en dat de cpu binnen een seconde naar 75 graden gaat maar daarna niet meer heel snel warmer wordt? De cpu is trouwens onderclocked naar 3ghz als 4 core max boost.

Relevante software en hardware die ik gebruik
I7 2700k, thermaltake 3.0 water 120mm, raven rvz1 case.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb gezocht maar geen soortgelijke situatie gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

underclocked en idle 50c lijkt mij een slechte mount met je koeler. Al eens pasta vervangen of gecheckt op mount?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Hoe meet je de temperaturen? Weet je zeker dat deze waardes reëel zijn?
Idle op 50c en stressed op 75c (zonder throttle) klinkt mij niet heel logisch in de oren.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvdlinden1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-05 09:26
Ik gebruik speedfan daarvoor, maar de temperaturen lijken wel te kloppen, de lucht is erg warm die eruit komt. De i7 2700k throtled pas bij 100 graden dus dat is niet zo raar. Wat ik vooral raar vind is dat de temperaturen onder load (stress test cpu-z) direct naar 75 graden stijgen maar niet verder, als ik de test dan weer stop daalt de temperatuur ook direct weer naar ongeveer 50 graden. Ik zal het eens testen met een andere cooler, waarschijnlijk heeft deze zijn beste tijd gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
In eerste instantie zou ik toch de koelpasta en de montage van de koeler verdenken. 50 graden idle en 75 onder load is wel erg hoog, ondanks dat het een kleine kast is. Zolang er genoeg airflow is om de warmte uit de kast te blazen moet ook een kleinere kast niet een probleem zijn.

In vergelijking, mijn 2600K met overclock op alle 4 cores naar 4.0 ghz draait in mijn normale atx kast 30 graden idle, en 60 onder 100% synthetische load. De kast staat overigens in een hoek, op tapijt en ik heb 2 casefans (push-pull).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wvdlinden1 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:41:
Ik gebruik speedfan daarvoor, maar de temperaturen lijken wel te kloppen, de lucht is erg warm die eruit komt. De i7 2700k throtled pas bij 100 graden dus dat is niet zo raar. Wat ik vooral raar vind is dat de temperaturen onder load (stress test cpu-z) direct naar 75 graden stijgen maar niet verder, als ik de test dan weer stop daalt de temperatuur ook direct weer naar ongeveer 50 graden. Ik zal het eens testen met een andere cooler, waarschijnlijk heeft deze zijn beste tijd gehad.
100c is niet heel gezond voor een CPU. Een incidenteel uitstapje is geen ramp maar ik zou hem zeker niet voor een langere tijd op dit niveau laten zweten.

Waarom twijfel je overigens over de hardware en niet legitimiteit van de waardes die allerhande progjes voorschotelen?
als ik de test dan weer stop daalt de temperatuur ook direct weer naar ongeveer 50 graden.
Is namelijk onmogelijk....

[ Voor 7% gewijzigd door Switchie op 23-08-2017 12:01 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Pagina: 1