Verschil hoorbaar van Dragonfly icm Macbook Pro en Spotify?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 09:05
Ik zat zojuist door wat oude topics van mijzelf te spitten en zag het advies dat ik ooit kreeg om gebruik te maken van een Audioquest Dragonfly, ipv een extra dure headset te kopen. Nu zag ik dat Audioquest ondertussen de 1.5 heeft gelanceerd (sinds vorig jaar al..) en trok het toch mijn aandacht.

Ik luister enkel via Spotify Premium en Apple Music (respectievelijk 320kbps Ogg Vorbis en 256kbps AAC) op een Macbook Pro 15" 2016 via een Bluetooth BowersWilkins P5 of bedrade (RCA) Edifier R1700BT (€150 boekenplank setje).

Op een schaal van 1-10, waarbij 1 'geen geluid' is en 10 'perfect geluid', veranderd de Dragonfly (voornamelijk icm Edifier speakers) de score van een 7→9 of eerder 7→7.5? Oftewel: heel goed merkbaar vs opzich merkbaar, maar enkel 'dat ene beetje extra'?

Voor zover relevant: ik heb een all-round muzieksmaak met een voorkeur voor heldere hoge tonen en niet zozeer pro-bass

Voordat ik m bestel en terugstuur na uitproberen, wil ik toch even peilen hoeveel verschil dit gaat maken icm mijn setup.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjeefr op 23-08-2017 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Vilscon schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 01:40:
Ik zat zojuist door wat oude topics van mijzelf te spitten en zag het advies dat ik ooit kreeg om gebruik te maken van een Audioquest Dragonfly, ipv een extra dure headset te kopen. Nu zag ik dat Audioquest ondertussen de 1.5 heeft gelanceerd (sinds vorig jaar al..) en trok het toch mijn aandacht.

Ik luister enkel via Spotify Premium en Apple Music (respectievelijk 320kbps Ogg Vorbis en 256kbps AAC) op een Macbook Pro 15" 2016 via een Bluetooth BowersWilkins P5 of bedrade (RCA) Edifier R1700BT (€150 boekenplank setje).

Op een schaal van 1-10, waarbij 1 'geen geluid' is en 10 'perfect geluid', veranderd de Dragonfly (voornamelijk icm Edifier speakers) de score van een 7→9 of eerder 7→7.5? Oftewel: heel goed merkbaar vs opzich merkbaar, maar enkel 'dat ene beetje extra'?

Voor zover relevant: ik heb een all-round muzieksmaak met een voorkeur voor heldere hoge tonen en niet zozeer pro-bass

Voordat ik m bestel en terugstuur na uitproberen, wil ik toch even peilen hoeveel verschil dit gaat maken icm mijn setup.
Zal geen significant verschil brengen. De Edifiers zullen sowieso op hun eigen versterker leunen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Het verschil zal inderdaad minimaal zijn. De Dragonfly doet dienst als een DAC en MBP's zijn (als ik het mij goed weet te herinneren) voorzien van een Cirrus Logic boardje waarvan de kwaliteit prima is.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
Zal zeker een verschil zijn, de vraag is of een dragonfly genoeg vermogen heeft om die headset aan te sturen, maar het geluid zal allicht een stuk beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:21
K0L3N schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:09:
Zal zeker een verschil zijn, de vraag is of een dragonfly genoeg vermogen heeft om die headset aan te sturen, maar het geluid zal allicht een stuk beter worden.
Die headset is bluetooth toch? In dat opzicht maakt een externe dac natuurlijk geen enkel verschil.
Of je het met die speakers gaat merken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

K0L3N schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:09:
Het betreft een bluetooth headset.
spuit elf

Vind "zal zeker een verschil zijn" sowieso vrij stellig. Waar baseer je dit op?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Excuus....

[ Voor 94% gewijzigd door Switchie op 23-08-2017 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeefr
Ik wacht eventuele andere reacties nog even af, maar tot nu toe valt het op te sommen tot “koop ‘m enkel als je teveel geld hebt, want het verschil zal nu minimaal zijn”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:09

mr.paaJ

generatie cmd+z

De analoge uitgang van de Macbook is best goed... inderdaad weinig verschil, ik heb een Meridian Explorer erbij maar dat is dus meer voor de leuk.

Je wint meer door een betere hoofdtelefoon (al is die al prima en is het dan meer smaak) of speakerset te kopen

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-10 09:09

HaterFrame

Well... Poo came out!

De Dac van de MacBook is meer dan prima, echt winst ga je er niet uit halen. Waar je wel echt wat van merkt is een betere koptelefoon.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Vilscon schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:57:
Ik wacht eventuele andere reacties nog even af, maar tot nu toe valt het op te sommen tot “koop ‘m enkel als je teveel geld hebt, want het verschil zal nu minimaal zijn”.
Lijkt me inderdaad een prima conclusie :)

Zoals hierboven ook al aangegeven, als je "winst" wilt behalen kun je het geld beter investeren in de koptelefoon/speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Switchie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:46:
[...]

Lijkt me inderdaad een prima conclusie :)

Zoals hierboven ook al aangegeven, als je "winst" wilt behalen kun je het geld beter investeren in de koptelefoon/speakers
Ja, nu zeg je precies andersom wat de conclusie was van m’n vorige topic (een jaar geleden ~). Ik vroeg welke koptelefoon tot €500 het beste geluid gaf, waarbij het advies was om een €200-250 koptelefoon te nemen en een mobiele DAC in de vergelijkbare prijsklasse. :)
MetaFrame schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:30:
De Dac van de MacBook is meer dan prima, echt winst ga je er niet uit halen. Waar je wel echt wat van merkt is een betere koptelefoon.
Het verbaast mij dat veel mensen meer klagen over de Bowers Wilkins koptelefoon, dan de drie keer zo goedkope (althans, toen) Edifier boekenplank set. Ik vind de Sony MDR-1000X beter klinken, maar die is dan ook een stuk duurder. Verder dan dat vind ik deze BW beter klinken dan iedere Sennheiser, Bose of andere headset in een vergelijkbare prijsklasse. En daarnaast ziet ie er ook erg netjes uit, vind ik persoonlijk :) Behalve de Sony heb ik geen betere gevonden/ervaren en kan mij dus lastig vinden in het advies om een betere koptelefoon te kopen. Meeste winst valt nu nog te behalen om ‘m bedraad aan te sluiten, i.p.v. draadloos. Jammer dat de iPhone geen AptX ondersteunt..

[ Voor 46% gewijzigd door Sjeefr op 23-08-2017 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:21
Een dergelijk advies is op zich logisch, maar doordat je een bluetooth koptelefoon hebt gekocht, valt er op dat vlak geen verbetering aan te brengen. Jouw koptelefoon heeft zijn eigen ingebouwde dac...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Marcel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:06:
Een dergelijk advies is op zich logisch, maar doordat je een bluetooth koptelefoon hebt gekocht, valt er op dat vlak geen verbetering aan te brengen. Jouw koptelefoon heeft zijn eigen ingebouwde dac...
Geldt dat ook wanneer deze bedraad is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:26

-tom-562

Oliesjeik

Vilscon schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:07:
[...]

Geldt dat ook wanneer deze bedraad is aangesloten?
Hoe is deze bedraad aangesloten (USB/jackplug?), even logisch nadenken en dan weet je het zelf ook ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
-tom-562 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

Hoe is deze bedraad aangesloten (USB/jackplug?), even logisch nadenken en dan weet je het zelf ook ;)
Lijkt mij irrelevant? Op zowel de Macbook loopt het geluid over de Dragonfly DAC via de USB poort. Dus de diagram wordt:

Apparaat → USB Poort → Dragonfly DAC → Jack kabel → Headset

Dat is dan ook de enige mogelijkheid. Op basis daarvan zou ik concluderen dat het geluid verbeterd ten opzichte van standaard bedraad en al helemaal draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Je vraagstelling is niet helemaal duidelijk. Op mij kwam het over of je vraagt of je koptelefoon de ingebouwde DAC gebruikt wanneer je hem bedraad aansluit.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Komt op zich op hetzelfde neer toch? Zolang ie z’n eigen DAC blijft gebruiken komt er geen verbetering in het geluid. Als ie de DAC van de Dragonfly kan gebruiken verbeterd het geluid wél.

Vooralsnog ben ik wel voornamelijk nieuwsgierig naar kwaliteitswinst i.c.m. de Edifier speakerset, aangezien dat een veel permanentere oplossing is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als je een analoog signaal naar je koptelefoon stuurt (dus via jackplug) is het al omgezet van digitaal naar analoog (Digital Analog Converter), dan heb je dus helemaal niks met je DAC te maken in je koptelefoon.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Wat misschien een andere optie is, overstappen naar Tidal en dan luisteren op cd/mqa kwaliteit.
Denk dat je daar meer uithaalt dan in je huidige setup een dragonfly toe te voegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Vilscon schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:24:
Komt op zich op hetzelfde neer toch? Zolang ie z’n eigen DAC blijft gebruiken komt er geen verbetering in het geluid. Als ie de DAC van de Dragonfly kan gebruiken verbeterd het geluid wél.

Vooralsnog ben ik wel voornamelijk nieuwsgierig naar kwaliteitswinst i.c.m. de Edifier speakerset, aangezien dat een veel permanentere oplossing is. :)
De Edifiers zijn toch ook actieve speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat maakt niet uit, dan kunnen ze alsnog de Dragonfly DAC gebruiken. Ik denk dat het verschil verwaarloosbaar is en dat het meer zin heeft het extra budget in betere speakers te steken.

Die Edifiers (hoe leuk ook voor computerspeakers) gaan je denk ik niet het verschil in DAC laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Duidelijk. Thanks all!
TheDude84 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:31:
Wat misschien een andere optie is, overstappen naar Tidal en dan luisteren op cd/mqa kwaliteit.
Denk dat je daar meer uithaalt dan in je huidige setup een dragonfly toe te voegen. :)
Dan wel zeker het Hifi abonnement van €20 per maand nemen?

[ Voor 89% gewijzigd door Sjeefr op 23-08-2017 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik ben erg blij mee met Tidal HiFi, en dan vooral in combinatie met Roon :) Dat is ook een mooie besteding van overtollig geld.

Je kunt volgens mij ook een vergelijk doen op de Tidal site, ik heb HiFi voor de gemoedsrust, net zoals FLAC > MP3 al zul je het lang niet altijd horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Vanwaar trouwens de wens om een Dac in USB formaat te proppen?
De opstelling van Edifiers lijkt me redelijk statisch. Kun je daar geen "normale" amp tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-10 09:09

HaterFrame

Well... Poo came out!

mr.paaJ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:03:
Ik ben erg blij mee met Tidal HiFi, en dan vooral in combinatie met Roon :) Dat is ook een mooie besteding van overtollig geld.

Je kunt volgens mij ook een vergelijk doen op de Tidal site, ik heb HiFi voor de gemoedsrust, net zoals FLAC > MP3 al zul je het lang niet altijd horen.
Ik gebruik tidal hifi ook op een macbook icm met een dragonfly en shure 425s, om nom nom, wat een detail en soundstage in het geluid. Mobiel gebruik ik een Pioneer xdp 100r icm met die shures en dan is het geluid nog beter. Moraal van het verhaal: per apparaat is de zwakste schakel in je systeem de bottleneck, daar komt bij dat het ook nog erg persoonlijk is. Ik hou er van om textuur en detail in bijvoorbeeld bass terug te horen en niet van die booming brommende bass die tegenwoordig de boventoon voert.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Switchie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:36:
Vanwaar trouwens de wens om een Dac in USB formaat te proppen?
De opstelling van Edifiers lijkt me redelijk statisch. Kun je daar geen "normale" amp tussen zetten?
Voornamelijk omdat ik enkel Dragonfly terug zag komen in dát topic van een jaar geleden en überhaupt gisteren niet verder heb gekeken. Inderdaad, de setup is erg statisch, dus een grotere DAC zou geen probleem zijn, mits zelfde prijsklasse. Zou dat wél een verschil maken? :)

Ik zou op zich wel een Dragonfly in USB vorm willen hebben voor onderweg, maar anderzijds vind ik Bluetooth echt mega ideaal onderweg. Voor thuis is het van iets minder belang, maar alsnog lekker :)

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Je weet pas of het voor jou verschil maakt als je het een gaat proberen.
Loop een HiFi zaak binnen en ga luisteren :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03
Ik heb de Dragonfly gebruikt op een MacBook Air in combinatie met een Shure SE215 en daar was zeer duidelijk verschil te horen. De MBA zal wel een crappy uitgang hebben dan...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
Hier een hele andere ervaring, ik heb de Dragonfly Red gehad en snel weer verkocht.

Ik kon geen verschil horen tussen mijn galaxy s6 en de Dragonfly. (verschillende koptelefoons en in-ears getest tussen de 100-500 euro)

Op mijn laptop had ik met de normale jack uitgang wat last van ruis. met de Dragonfly was dit wel weg maar verder ook weinig verschil.

De Dragonfly Red kost 200 euro, die kun je naar mijn mening beter bij een goede koptelefoon bijleggen want daar haal je veel meer uit.

[ Voor 5% gewijzigd door willyfreak op 25-08-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Vilscon schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:57:
Duidelijk. Thanks all!

[...]

Dan wel zeker het Hifi abonnement van €20 per maand nemen?
Sorry voor de wat late reactie, was op vakantie. Maar idd, dan heb je wel het duurdere abbonement nodig.
Maar ook die kun je een maand gratis proberen. Zelf ben ik er blij mee, met name de MQA bestanden, die klinken echt geweldig hier :)
Pagina: 1