Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyootje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-05-2023
Mijn vraag
Goedenavond,

Na zo'n 5 à 6 jaar probleemloos gebruik te hebben gemaakt van mijn gaming pc heb ik sinds kort problemen met het opstarten: van de ene op de andere dag start de pc opeens niet meer op; bij opstarten valt de computer na enkele seconden uit, om vervolgens na een paar seconden automatisch opnieuw te starten. Dit gaat eindeloos door, totdat ik de stroom eraf haal. Aan het begin kon ik zonder problemen in het boot menu komen; zolang ik in het boot menu zat bleef de computer aan. Op advies van een forum heb ik de BIOS gereset en sinds dat moment kreeg ik geen beeld meer, waardoor troubleshooten nu nog moeilijker is geworden.

Ik heb al vele forums afgespeurd maar ik heb nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden wat hiervan de mogelijke oorzaak kan zijn. Daarom wil ik bij deze de vraag bij jullie neerleggen: heeft een van jullie dit weleens meegemaakt? En wat zou een mogelijke oplossingsrichting kunnen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: ASRock B75 Pro3-M
Processor: Intel Core i5 3350P Boxed
HDD: WD Blue WD10EZEX, 1TB
SSD: Weet ik niet precies, volgens mij een samsung 820 series 256 GB
Behuizing: Cooler Master K280
Geheugen: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Voeding: Cooler Master GXII 650W
Videokaart: Geforce GTX660 - Gigabyte GTX 1060

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik ben begonnen met het openmaken van de computer om deze met lucht schoon te blazen (er zat nogal wat stof in). Dit lostte het probleem echter niet op.
  • Vervolgens heb ik een SSD met Windows erop uit een andere PC gehaald en deze SSD in plaats van mijn huidige SSD op mijn computer aangesloten. Dit lostte het probleem echter niet op; de computer bleef hetzelfde gedrag vertonen.
  • Daarnaast heb ik geprobeerd om de computer te starten met slechts een stick geheugen erin. Dit lostte het probleem niet op, zelfs met een stick geheugen blijft het getoonde gedrag hetzelfde.
  • Ook heb ik de voeding doorgemeten op advies van een forum-thread. Dit heb ik zowel met de hardware aangesloten als los gedaan. In beide gevallen waren de voltages echter correct.
  • Aangezien ik niet langer beeld had heb ik toen besloten om een nieuwe videokaart aan te schaffen. Mijn oude videokaart vertoonde al eerder wat problemen (wat blokjes in textures in bepaalde spellen) en ik had de stille hoop dat hiermee het probleem opgelost zou zijn. Dit was helaas niet het geval; zelfs met een nieuwe videokaart treedt het probleem nog steeds op. Het enige verschil ten opzichte van de oude videokaart is hierbij wel dat ik bij de nieuwe kaart een HDMI - HDMI kabel gebruik in plaats van een VGA kabel met adapter, maar ook op het input-kanaal van de HDMI krijg ik nog steeds geen beeld.
  • Zojuist heb ik nog geprobeerd om de BIOS nogmaals te resetten (met 10-15 seconden ingedrukt houden van de power-knop na het verwijderen van de batterij). Dit leverde echter niets op.
  • Tot slot heb ik zojuist nogmaals gecontroleerd of alle kabels en aansluitingen nog intact zijn en goed zijn bevestigd. Voor zover ik kan zien is dit het geval en in heb alle aansluitingen nogmaals nagelopen en aangedrukt. Het enige wat me opviel is dat het clipje waarmee de videokaart in het moederbord zit (het buitenste, waarmee de videokaart verankerd zit met het haakje). Ik weet echter niet zeker of dit effect heeft op de werking van de computer aangezien hier geen aansluitingen in zitten.
Daarnaast vielen met nog een paar zaken op:
- Als ik de pc aanzet dan beginnen de fans met draaien (CPU/GPU koeler, case fans en voeding fan). Deze fans draaien tot het moment dat de stroom uitvalt (ook de voeding fan).
- Als ik de pc aanzet gaan er twee lampjes branden op de videokaart: een voor de naam van de leverancier (Gigabyte) en een voor een knopje waarmee je de fans uit kunt schakelen. Een paar seconden voordat de computer uitvalt gaat het lampje van het knopje uit, terwijl het andere lampje blijft branden tot de stroom uitvalt.

Op dit moment ben ik ten einde raad: zolang ik niet precies weet waar het probleem zit is het lastig om het op te lossen en ik wil proberen te voorkomen dat ik straks een compleet nieuwe pc aan onderdelen heb gekocht om erachter te komen dat het mogelijk een lullig dingetje is.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 0% gewijzigd door coyootje op 23-08-2017 01:02 . Reden: Plaatje werkte niet. ]

Beste antwoord (via coyootje op 23-08-2017 18:57)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

coyootje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:24:
[...]
Ik heb hier zo niet direct een andere voeding liggen, maar ik kan wellicht wel ergens een voeding vandaan halen (uit een oude pc bij oma ofzo). Het is alleen de vraag of die gaat werken; ik denk namelijk niet dat die ook 650W is. Bedankt voor de tip in elk geval!
Geen probleem. Een kwalitatieve 350 a 400 watter kan jouw systeem ook van voldoende prik voorzien.
Er zat destijds wel een speakertje bij mijn mobo maar omdat ik niet wist waarvoor het was is het in de kast verdwenen... Ik zal eens even gaan zoeken.
Aansluiting zit meestal (direct) naast de pinnen waar o.a. de aan/uitknop van jouw PC aangesloten is

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Laatst online: 14:25
Klinkt als en defecte voeding of defect moederbord.

Zie je mogelijkheden om een andere voeding te testen?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

coyootje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:59:
Mijn vraag
Op advies van een forum heb ik de BIOS gereset en sinds dat moment kreeg ik geen beeld meer, waardoor troubleshooten nu nog moeilijker is geworden.
Vreemd advies.

Heb je toevallig een speakertje liggen voor je mobo?Vaak kun je uit de "piepjes", het probleem redelijk in kaart brengen.
Het enige wat me opviel is dat het clipje waarmee de videokaart in het moederbord zit (het buitenste, waarmee de videokaart verankerd zit met het haakje). Ik weet echter niet zeker of dit effect heeft op de werking van de computer aangezien hier geen aansluitingen in zitten.
Deze snap ik niet helemaal

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyootje
Wylana schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 07:41:
Klinkt als en defecte voeding of defect moederbord.

Zie je mogelijkheden om een andere voeding te testen?
Ik heb hier zo niet direct een andere voeding liggen, maar ik kan wellicht wel ergens een voeding vandaan halen (uit een oude pc bij oma ofzo). Het is alleen de vraag of die gaat werken; ik denk namelijk niet dat die ook 650W is. Bedankt voor de tip in elk geval!
Switchie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 07:43:
[...]

Vreemd advies.

Heb je toevallig een speakertje liggen voor je mobo?Vaak kun je uit de "piepjes", het probleem redelijk in kaart brengen.

[...]

Deze snap ik niet helemaal
Er zat destijds wel een speakertje bij mijn mobo maar omdat ik niet wist waarvoor het was is het in de kast verdwenen... Ik zal eens even gaan zoeken.

Wat betreft het clipje: er zit aan het uiteinde van de videokaart-slot een clipje dat vergelijkbaar is aan een clipje waarmee het RAM-geheugen vastzit. Dit clipje moet je eigenlijk naar beneden drukken om de videokaart eruit te kunnen halen, maar dat heb ik hoogstwaarschijnlijk niet gedaan, waardoor het nu kapot is. Er zitten verder geen contacten op het moederbord in deze clip, het gaat enkel om de rest van de slot waar de contacten zitten.

Bedankt voor de reactie! Ik ga in elk geval even de luidspreker zoeken en eventueel een andere voeding testen, ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

coyootje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:24:
[...]
Geen probleem. Een kwalitatieve 350 a 400 watter kan jouw systeem ook van voldoende prik voorzien.
Aansluiting zit meestal (direct) naast de pinnen waar o.a. de aan/uitknop van jouw PC aangesloten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyootje
Switchie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

[...]

Zojuist de speaker gevonden en op de mobo aangesloten. Er wordt echter geen error code gegeven voordat de pc uitvalt. Kan dit een indicatie zijn van een bepaald onderdeel dat defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

coyootje schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:58:
[...]

Zojuist de speaker gevonden en op de mobo aangesloten. Er wordt echter geen error code gegeven voordat de pc uitvalt. Kan dit een indicatie zijn van een bepaald onderdeel dat defect is?
Die speaker is juist gemaakt om dergelijke errorcodes te geven. 3 keer een korte piep betekent een defect ram latje (bij wijze van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyootje
Switchie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Die speaker is juist gemaakt om dergelijke errorcodes te geven. 3 keer een korte piep betekent een defect ram latje (bij wijze van)
Ah ok, ik snap het. Maar hij geeft helemaal geen error code, kan daaruit iets geconcludeerd worden?

EDIT: Na lang vieren en vijven heb ik er toch voor gekozen om een nieuwe pc te kopen en mijn nieuwe beeldkaart hierin te plaatsen. Bedankt voor alle hulp maar het oude beestje gaat dan toch met pensioen. :'(

De thread kan wat mij betreft gesloten worden.

[ Voor 26% gewijzigd door coyootje op 23-08-2017 18:58 ]

Pagina: 1