Upgrade: voeding meenemen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thijs2163
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-02 16:14
Beste mede tweakers,

Graag wil ik jullie advies over de volgende situatie:
Ik heb mijn oude systeem verkocht en ga upgraden naar een i7 8700k + HD7970.
De grafische kaart neem ik mee uit mijn vorige build en ben ik van plan om in 2018/2019 te upgraden naar een xx80Ti.
Mijn huidige voeding betreft een OCZ ZX850, aangeschaft op 14-09-2011.
Raden jullie mij aan om deze voeding mee te nemen naar mijn nieuwe build, of te verkopen een Corsair RMX 550/650 aan te schaffen?

Wanneer jullie een nieuwe voeding noodzakelijk vinden: Wat zou de OCZ voeding op dit moment nog waard zijn?

Bedankt voor je tijd :)
Thijs

Beste antwoord (via thijs2163 op 23-08-2017 13:53)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

thijs2163 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:17:
Daar heb je gelijk in, maar de prestatie toename bij de processors waren de afgelopen jaren miniem.
En dat is nou net mijn punt.
Met een 3 jaar oude i5 4460 is nog een prima potje GTA 5 te spelen.
Je had destijds ook voor een bijna 2 keer zo dure i7 kunnen kiezen maar 3 jaar later koop je een Ryzen die beter presteert voor de helft van het geld.

Je moet het uiteraard volledig zelf weten maar ik vind geen geweldige investering.
Op het gebied van GPU's zijn de jaarlijkse toenames significant groter. Vandaar mijn keus om nu een (te) goede processor te halen en over een jaar of 1-2 een nieuwe grafische kaart.
Getuige deze theorie zou jouw GPU toch logischerwijs meer "verouderd" zijn dan jouw cpu?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

thijs2163 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:29:
Beste mede tweakers,

Graag wil ik jullie advies over de volgende situatie:
Ik heb mijn oude systeem verkocht en ga upgraden naar een i7 8700k + HD7970.
De grafische kaart neem ik mee uit mijn vorige build en ben ik van plan om in 2018/2019 te upgraden naar een xx80Ti.
Mijn huidige voeding betreft een OCZ ZX850, aangeschaft op 14-09-2011.
Raden jullie mij aan om deze voeding mee te nemen naar mijn nieuwe build, of te verkopen een Corsair RMX 550/650 aan te schaffen?

Wanneer jullie een nieuwe voeding noodzakelijk vinden: Wat zou de OCZ voeding op dit moment nog waard zijn?

Bedankt voor je tijd :)
Thijs
Voeding is nu zo'n 6 jaar oud. Ansich geen gek moment om deze preventief te vervangen.
Restwaarde van je huidige voeding mag je voor het gemak op 0,- euro zetten.
De doelgroep voor een 850w PSU is zeer, zeer klein. Het kleine groepje fanatics dat inderdaad 2 Titans in Sli knalt gaat logischerwijs de dure speeltjes ook niet achter een 6 jaar oude PSU zetten.

Ben overigens zeer benieuwd waarvoor je jouw huidige en toekomstige systeem precies gebruikt.
In geval van gamen, vertrouwen games idealiter vooral op de rekenkracht van een GPU.
Nu is de HD7970 opzich best een aardige kaart maar in combinatie met een i7 7800k is de verhouding niet helemaal lekker.

Geen idee welk systeem je nu hebt draaien maar wellicht kun je beter eerst in een nieuwe GPU investeren ipv een smak geld neerleggen voor een compleet nieuwe chipset.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• thijs2163
Ik ga mijn systeem voornamelijk gebruiken om te gamen. Huidige systeem is al in losse onderdelen verkocht, behalve de GPU en voeding. Normaal doe ik zo'n 6 jaar met een systeem dus vandaar dat mijn keuze ligt op de i7 8700k (coffee lake). Wanneer ik merk dat de kaart het niet meer trekt, of wanneer ik wil overstappen naar 4K ga ik mijn GPU pas upgraden, met de gedachte dat ik dan meer prestaties voor hetzelfde geld krijg.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

thijs2163 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:16:
Wanneer ik merk dat de kaart het niet meer trekt, of wanneer ik wil overstappen naar 4K ga ik mijn GPU pas upgraden, met de gedachte dat ik dan meer prestaties voor hetzelfde geld krijg.
Persoonlijk zou ik diezelfde denkwijze doortrekken naar de CPU.

Een 8700k loopt icm een Hd7970 waarschijnlijk voor 99% van de tijd uit zijn neus te vreten. In die zin gewoon jammer om veel geld neer te leggen voor specificaties die je in praktijk niet tot nauwelijks gebruikt

• thijs2163
Switchie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:19:
[...]

Persoonlijk zou ik diezelfde denkwijze doortrekken naar de CPU.

Een 8700k loopt icm een Hd7970 waarschijnlijk voor 99% van de tijd uit zijn neus te vreten. In die zin gewoon jammer om veel geld neer te leggen voor specificaties die je in praktijk niet tot nauwelijks gebruikt
Daar heb je gelijk in, maar de prestatie toename bij de processors waren de afgelopen jaren miniem. Misschien dat er nu verandering in komt doordat AMD weer een goede concurrent is.

Op het gebied van GPU's zijn de jaarlijkse toenames significant groter. Vandaar mijn keus om nu een (te) goede processor te halen en over een jaar of 1-2 een nieuwe grafische kaart.

Acties:
  • Beste antwoord

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

thijs2163 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:17:
Daar heb je gelijk in, maar de prestatie toename bij de processors waren de afgelopen jaren miniem.
Je had destijds ook voor een bijna 2 keer zo dure i7 kunnen kiezen maar 3 jaar later koop je een Ryzen die beter presteert voor de helft van het geld.

Je moet het uiteraard volledig zelf weten maar ik vind geen geweldige investering.
Getuige deze theorie zou jouw GPU toch logischerwijs meer "verouderd" zijn dan jouw cpu?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou sowieso de voeding vervangen na jaar of 6 bij update

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• thijs2163
Switchie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:33:
[...]

[...]

Ik ga dit sowieso mee in overweging nemen, eerst even afwachten op de launch van coffee lake voordat ik verder kan beslissen. Voeding ga ik ook meteen vervangen.

Mijn GPU is inderdaad flink verouderd, maar momenteel nog snel genoeg voor de games die ik speel. Oude systeem (i5 2500k) ging de deur uit vanwege overstap naar een itx systeem ivm ruimtegebrek.

Bedankt voor de informatie :)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

thijs2163 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:57:
Ik ga dit sowieso mee in overweging nemen, eerst even afwachten op de launch van coffee lake voordat ik verder kan beslissen. Voeding ga ik ook meteen vervangen.
Als je geen haast hebt is het inderdaad slim om nog even af te wachten. :)
Mijn GPU is inderdaad flink verouderd, maar momenteel nog snel genoeg voor de games die ik speel. Oude systeem (i5 2500k) ging de deur uit vanwege overstap naar een itx systeem ivm ruimtegebrek.
Die GPU kan alleen snel genoeg zijn, als jouw CPU ook meewerkt. Als de GPU dus snel genoeg is, voldoet de processor logischerwijs ook ;)
Bedankt voor de informatie :)
No problem. Veel succes met je zoektocht en als je vragen hebt weet je ons te vinden

Pagina: 1