Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Mirr0r
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Mijn vraag
Wat kan het zijn waarom ik een BSOD krijg na een upgrade van 8gb ram naar 16GB.
Ik krijg de foutmelding: memory_management.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om een HP Omen 15 ax225-nd
Bios is up to date.
Volgens HP moet er een 1.2V 2400mhz bankje in.
Ik heb sinds vandaag van een mede Tweaker een setje 2x 8gb Kingston hyperX 1.2v 2400mhz geheugen gekocht.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

-in de bios gekeken of er een instelling hiervoor was. Maar mijn bios settings zijn zowat niks aan te passen.

-Heb geprobeerd met 1 bankje van 8gb heb i.c.m oud met nieuwe bankje geprobeerd (12gb).

Alle reacties

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
al een rondje memtest gedraaid?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Mirr0r
Nee zojuist wel de ram die ik heb ontvangen getest op een andere laptop en daar werkt die prima.
Probleem is dat ik niet eens in Windows kan komen met 16gb ram.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Welk setje ram heb je precies? Weet je zeker dat deze ondersteunid wordt?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
32 of 64 bit OS?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat is hier niet relevant, bovendien is de machine dusdanig nieuw dat er geen 32-bit ondersteuning is op driver gebied :)

Je kan een machine 1TB RAM geven en een 32-bit OS, maar daar zal-ie niet van gaan BSOD'en. Je gooit alleen alles boven de circa 3,5GB weg :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Mirr0r
Ik heb een setje Kingston HyperX Impact HX424S14IBK2/16 (2x 8GB set)

Volgens mijn HP manual Moet ik 1.2V 2400mhz hebben. Ram geheugen wat er nu in zit is ook 1.2v 2400mhz (fabrieksgebouwen)

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Al geprobeerd om met 1 bankje van 8 GB op te starten? Als dit lukt, even uitwisselen en kijken of bankjes afzonderlijk in orde zijn.

• Mirr0r
kgd92 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:02:
Al geprobeerd om met 1 bankje van 8 GB op te starten? Als dit lukt, even uitwisselen en kijken of bankjes afzonderlijk in orde zijn.
Dat heb ik ook geprobeerd ook dan kreeg ik een BSOD wel na 10 min. Maar uiteindelijk kreeg ik dus weer een memory_management BSOD

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mirr0r schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:19:
[...]

Dat heb ik ook geprobeerd ook dan kreeg ik een BSOD wel na 10 min. Maar uiteindelijk kreeg ik dus weer een memory_management BSOD
Toevallig al in de logboeken van Windows gespeurd?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Mirr0r
Switchie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:04:
[...]

Toevallig al in de logboeken van Windows gespeurd?
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Maar inderdaad een goed idee!

• Mirr0r
Contact gehad met HP. Ik ben doorverwezen naar de Nederlandse HP support.
Ik heb al een memtest gedaan en dat was gewoon goed.

EDIT: 28-08-2017

Zojuist gebeld met HP Nederland.
Er word mij gezegd dat ik HP componenten moet gebruiken om het werkend te hebben.
Kingston G.SKILL en andere aftermarket merken werden me sterk afgeraden en verteld dat het niet zou werken of zelfs schade kan brengen tot mijn laptop.
Bij CentralPoint gekeken naar wat ik dan nodig zou zijn en dat is gewoon 98incl.btw per 8 gb :S WTH!

[ Voor 60% gewijzigd door Mirr0r op 28-08-2017 16:59 ]

• Mirr0r
Iemand een idee of dit waar is? Kan het zo zijn dat er een block ofzo ingesteld word?

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Hoelang heb je memtest laten testen?

• Mirr0r
Ram geheugen is prima in orde.
Ik heb namelijk getest in een Asus laptop van een maat van me die heeft er 2 dagen probleemloos gebruik van gemaakt.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 11:51
Kan je memory handmatig instellen, oftewel staat het nu op XMP profiel en kan je dat uitzetten?

Je probleem lijkt aardig gelijk met http://www.tomshardware.c...-management-bsod-ram.html

Kan zijn dat die het XMP profiel op 2400Mhz gezet, wat eigenlijk neerkomt op overklokken in het geval van jou HP omen.
Ik zie in de specs van die Omen dat die officieel tot 2133Mhz ondersteunt.
https://support.hp.com/us...810162/document/c05373560

Je zou dus als eerste kunnen proberen XMP uit te zetten en het geheugen handmatig op 2133Mhz te zetten.

Mocht het dan nog niet werken kan je nog het voltage met stappen van + 0.05v opvoeren totdat het hopelijk stabiel draait, ga niet verder dan 1.5v in totaal! http://www.overclock.net/t/1616562/is-1-45v-safe-on-ddr4-ram

Mocht je dit niet zien zitten omdat je toch wat zal moeten "tweaken" dan is je enige optie om goedgekeurde geheugen van HP te nemen om zeker van te zijn dat het gaat werken.

Die statement "Kingston G.SKILL en andere aftermarket merken werden me sterk afgeraden en verteld dat het niet zou werken of zelfs schade kan brengen tot mijn laptop" is een coinflip, ze hebben er zelf niet mee getest en werken zelf ook alleen met preferred suppliers (Zou ook teveel werk zijn om elke combinatie te testen).

Het zal heus geen schade opleveren als je gewoon weet wat je doet, maar ze kunnen er uiteraard geen support op leveren of enig ander zinnig woord als het niet werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Turismo op 28-08-2017 17:56 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Mirr0r
Turismo schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:41:
Kan je memory handmatig instellen, oftewel staat het nu op XMP profiel en kan je dat uitzetten?

Je probleem lijkt aardig gelijk met http://www.tomshardware.c...-management-bsod-ram.html

Kan zijn dat die het XMP profiel op 2400Mhz gezet, wat eigenlijk neerkomt op overklokken in het geval van jou HP omen.
Ik zie in de specs van die Omen dat die officieel tot 2133Mhz ondersteunt.
https://support.hp.com/us...810162/document/c05373560

Je zou dus als eerste kunnen proberen XMP uit te zetten en het geheugen handmatig op 2133Mhz te zetten.

Mocht het dan nog niet werken kan je nog het voltage met stappen van + 0.05v opvoeren totdat het hopelijk stabiel draait, ga niet verder dan 1.5v in totaal! http://www.overclock.net/t/1616562/is-1-45v-safe-on-ddr4-ram

Mocht je dit niet zien zitten omdat je toch wat zal moeten "tweaken" dan is je enige optie om goedgekeurde geheugen van HP te nemen om zeker van te zijn dat het gaat werken.

Die statement "Kingston G.SKILL en andere aftermarket merken werden me sterk afgeraden en verteld dat het niet zou werken of zelfs schade kan brengen tot mijn laptop" is een coinflip, ze hebben er zelf niet mee getest en werken zelf ook alleen met preferred suppliers (Zou ook teveel werk zijn om elke combinatie te testen).

Het zal heus geen schade opleveren als je gewoon weet wat je doet, maar ze kunnen er uiteraard geen support op leveren of enig ander zinnig woord als het niet werkt.
Thanks voor de info!
Ik ga hier is mee aan de slag.
In de bios is er namelijk nergens een XMP profiel te zien. Bios is zowat kaal wat dat betreft.
Op tweakers staat dit verkeerd genoteerd 2133mhz
In de handleiding staat namelijk duidelijk dat 7th gen processor 2400mhz heeft. En dat heeft de ax225nd.
Wat er nu in zit is ook 2400mhz.

Ik ga is even de artikels lezen die je hebt gepost. Thanks!
Pagina: 1