Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phelix
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-03-2020

Phelix

Als het maar jazz heeft

Topicstarter
Hallo beste medetweakers! Ik heb sinds vanmiddag een uiterst merkwaardig probleem met het scherm van mijn MacBook Pro Retina late 2013, in 2015 overgenomen van een collega-tweaker en 2 jaar zonder problemen gefunctioneerd.
Het probleem ziet er als volgt uit:

http://imgur.com/a/VDnsB

---

Aan de linkerkant van het scherm bevindt zich een verticale witte streep met een rare kleurzweem erin, die als een monitor-ghost rechts ervan te zien is. Alle vensters zijn semi-transparant geworden. Het effect is moeilijk te omschrijven; als het ware een inbranding van de achterliggende vensters die na ~5 minuten vervaagt, totdat je een venster sleept, dan zit daar een nieuwe 'geest' achter. Ik gebruikte een wallpaper met een vignette, dus nu heeft mijn scherm gevignetteerde randen.
Ook zit er een een dunne streep boven de menu bar en het scherm geeft minder totaal contrast en ook de kleuren zijn doffer geworden. Heel erg hinderlijk dus. :(
Tot nu toe heb ik geprobeerd een ander kleurprofiel te kiezen, en een hard reset te doen, beiden zonder succes.

Wie weet raad?! Kan wel dag zeggen tegen Lightroom zo ;w

[ Voor 0% gewijzigd door Phelix op 22-08-2017 21:56 . Reden: Ik kan mijn plaatje niet embedden dus maak er maar een hyperlink van ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Speelt het ook op een externe monitor? Is het een 13” of een 15”?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dit is een gebroken paneel. Helaas maar je scherm is defect en moet vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phelix

Phelix

Als het maar jazz heeft

Topicstarter
sebastius schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:14:
Dit is een gebroken paneel. Helaas maar je scherm is defect en moet vervangen worden.
Daar was ik al bang voor... :'(
Wat ik me dan wel afvraag is, hoe kan zoiets als dit zonder provocatie gebeuren? Ik klapte mijn laptop open en meteen waren de glitches/beschadigingen aanwezig. Hij is niet gevallen (althans de laatste en enige val was meer dan een jaar geleden), wat je misch. zou verwachten bij dit soort euvels.

Misschien kan je me ook adviseren als de expert tussen ons tweeën: wat is goedkoper, scherm laten repareren bij Apple store/reseller, of een tweedehands MBP plukken van V&A? Ik heb geen idee wat repareren kost maar heb gehoord dat het veel is.

Of, beste Sebastius, zou jij misschien bereid zijn een blik te werpen op dit beestje (evt tegen een vergoeding)? We kennen elkaar niet maar afgaande op je Tweakblog heb je kennis van zaken en doe je vaker reparatieklussen... het zou een grote eer zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phelix

Phelix

Als het maar jazz heeft

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:16:
Speelt het ook op een externe monitor? Is het een 13” of een 15”?
Het is een 13-incher. Zonet getest op een monitor van een vriend, daar zijn geen van de genoemde glitches te zien. Het lijkt erop dat Sebastius gelijk heeft en ik met defecte hardware zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:28
Misschien kan je me ook adviseren als de expert tussen ons tweeën: wat is goedkoper, scherm laten repareren bij Apple store/reseller, of een tweedehands MBP plukken van V&A? Ik heb geen idee wat repareren kost maar heb gehoord dat het veel is.
Dat kost wel een paar honderd euro, een scherm kost al rond de 170 tot 250 dollar.

https://nl.aliexpress.com...etina+display+replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Phelix schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:40:
[...]

Om je een indicatie te geven, het Display van mijn 15"MBPr is recent vervangen vanwege het bekende coating issue. Dat werd dus gelukkig gedaan onder garantie maar ik heb de rekening wel gezien...

Inclusief arbeid kwam dit uit op ongeveer 650,- kan me voorstellen dat dit voor een 13" niet veel minder is. Wanneer je zelf ergens een display assembly kunt ritselen (dus compleet en niet enkel display/behuizing) zou ik er voor kiezen de arbeid zelf te doen. Met de uitgebreide beschrijvingen op iFixit kom je daar met een beetje handigheid wel uit.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phelix

Phelix

Als het maar jazz heeft

Topicstarter
bokkow schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Om je een indicatie te geven, het Display van mijn 15"MBPr is recent vervangen vanwege het bekende coating issue. Dat werd dus gelukkig gedaan onder garantie maar ik heb de rekening wel gezien...

Inclusief arbeid kwam dit uit op ongeveer 650,- kan me voorstellen dat dit voor een 13" niet veel minder is. Wanneer je zelf ergens een display assembly kunt ritselen (dus compleet en niet enkel display/behuizing) zou ik er voor kiezen de arbeid zelf te doen. Met de uitgebreide beschrijvingen op iFixit kom je daar met een beetje handigheid wel uit.
Dank voor de info. Ik heb helaas geen garantie meer op de mijne dus dat gaat een dure grap worden.
Volgens iFixit kost een nieuwe display voor de 13-inch $399. Slik. En ik weet niet of ik Tweakoide genoeg ben om zelf te sleutelen (benodigde gereedschappen heb ik ook niet). Ben bang dat ik iets intern beschadig... het zou niet de eerste keer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oh het vervangen van het complete display (dus incl achterkant, scharnieren en kabels) is redelijk te doen. Alleen het paneel vervangen is wat mij betreft ondoenlijk met die glasplaat die er opgeplakt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-08 00:43

Da Rock

DevOps

Phelix schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:18:
[...]

Dank voor de info. Ik heb helaas geen garantie meer op de mijne dus dat gaat een dure grap worden.
Volgens iFixit kost een nieuwe display voor de 13-inch $399. Slik. En ik weet niet of ik Tweakoide genoeg ben om zelf te sleutelen (benodigde gereedschappen heb ik ook niet). Ben bang dat ik iets intern beschadig... het zou niet de eerste keer zijn.
Als je zelf het scherm koopt, wil de turk bij je om de hoek deze er nog wel opzetten tegen een kleine meerprijs, want hun hebben meestal dit soort dingen niet op voorraad. Je zou daar ook nog eens kunnen polsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou altijd een case kunnen aanmaken bij Apple.

Ik heb zelfs van Apple Nederland mijn volledige aankoop bedrag terug gekregen van een thunderbolt display van 5 jaar oud.

Omdat hij naar de zoveelste reparatie nog steeds niet goed was.

Ik zou ver weg blijven van resellers en direct naar een genius gaan. Vaak kun je online al een case aanmaken en vragen om een senior advisor.

Zorg ervoor dat je het probleem goed beschrijft en je noodzaak uitlegd. Als je respect toont komt alles goed.

Tot nu toe heb ik al 2x een nieuwe macbook pro retina 15" gekregen en een iMac 27" en volledige aanschaf bedrag terug van mijn thunderbolt display.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:45:
Alleen het paneel vervangen is wat mij betreft ondoenlijk met die glasplaat die er opgeplakt zit.
Fohn en "spudger" dan is het prima te doen. Het kost alleen wat tijd en geduld om het voor elkaar te krijgen.

Als Apple het voor je doet krijg je een compleet nieuwe klep, met achterkant en scherm er in. Dit scheelt ze enorm veel tijd en gepruts.

Zelfs op de Nederlandse websites waar ze Apple onderdelen aanbieden kost zo'n scherm €399. Stelletje graaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phelix

Phelix

Als het maar jazz heeft

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 18:51:
Je zou altijd een case kunnen aanmaken bij Apple.

(...)
Dit klinkt interessant, maar zou het ook voor mij van toepassing zijn? Het betreft een tweedehands uit 2014 die door de eigenaar in Hong Kong gekocht was. Digitale factuur heb ik wel, maar de garantie daarop is verlopen. Ik twijfel of Apple zo coulant zal zijn bij een tweedehands die niet eens in Nederland gekocht is?

In ieder geval dank aan iedereen voor het meedenken. Tweakers is een fijne community _/-\o_
Pagina: 1