Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Al enige tijd speel ik met het idee om met domotica aan de slag te gaan in huis. Wij gaan binnenkort verhuizen en dat leek me een zeer geschikt moment om er eindelijk iets mee te gaan doen omdat we dan toch moeten klussen. Na enkele topics te hebben gelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat Z-Wave waarschijnlijk de beste keuze voor ons is.

Om te beginnen lijkt het mij handig om op strategische plekken de verlichting te kunnen schakelen en dimmen met een z-wave schakelaar.
Ik heb de volgende dimmer op het oog: pricewatch: Aeotec Nano Dimmer

Mijn wens is om bijvoorbeeld het licht in de woonkamer te kunnen dimmen en het licht op de bovenverdieping aan te schakelen als de wekker afgaat. Als het goed bevalt zal ik dit later misschien met andere sensoren uitbereiden.
De nano dimmer lijkt mij ideaal omdat die makkelijk in een bestaande centraaldoos of wandcontactdoos kan worden ingebouwd.
De lampen wil ik dan bedienen met de bestaande lichtschakelaars en een raspberry pi met deze usb-stick: pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface

Ik heb echter enkele vragen die mij nog niet helemaal duidelijk zijn.

Vraag 1: De website zegt dat het compatible is met o.a. gloeilampen, halogeen, spaarlampen, led en dimbare-led. Bedoelen ze dat alle genoemde lamp-typen gedimd kunnen worden door de dimmer of zijn ze alleen compatible wat betreft aan/uit schakelen?

Vraag 2: Op de website wordt gesproken over 'phase control', 'leading' en 'trailing edge' om het voltage van de lamp te verminderen. Ik heb begrepen dat dit voor flikkerende verlichting kan zorgen. Hoe kan ik weten of bepaalde verlichting geschikt is i.c.m. deze dimmer? (of andersom, is deze dimmer geschikt voor de verlichting die wij gebruiken)

Vraag 3: Er staat op de website ook dat de dimmer met twee of drie draden kan werken en de 'nul' niet noodzakelijk is. Hoe kan de dimmer met twee draden (fase en schakeldraad naar lamp?) dan werken als ergens in de woonkamer de fysieke schakelaar uit is gezet? Dan heeft de schakelaar zelf toch ook geen spanning meer? Ik snap niet hoe je met z-wave de dimmer dan nog kunt bedienen?

Vraag 4: Is het dimmen van een gloeilamp / led-lamp efficient of gaat er (veel) energie verloren in de vorm van warmte door het dimmem? M.a.w. hoe veilig is een ingebouwde nano-dimmer als hij zijn warmte niet kwijt kan in een lasdoos / wandcontactdoos?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperH op 22-08-2017 21:44 ]