• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door Kurkentrekker op 03-10-2021 07:38]

• illean
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-01 03:27
Op het moment ook bezig met een nieuw systeem bouwen met o.a. een Ryzen 5 1600 met koeler.
Wat ik gelezen heb tot dus ver is dat de AMD Ryzen veel profijt heeft bij snel geheugen. Ik zie dat je 16GB 2400 geheugen gekozen hebt. Zelf zal ik kiezen voor een 3000.

Als je daarvoor kiest moet je ook een ander moederboard kiezen omdat deze (naar mijn weten) geen 3000mgz geheugen ondersteunt.

Misschien heb je wat aan mijn lijstje (zijn wat dingen uit gehaald zoals de kast, voeding:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1Asus Prime B350-Plus€ 92,95€ 92,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 296,90€ 296,90
1Seagate Barracuda, 1TB€ 45,03€ 45,03
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-

• ACB2401
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2018
Wat verwacht je van een voeding van 35 piek. De voeding was nieuw al niet zo best, laat staan na 7 of 8 jaar. Gewoon vervangen dat ding voordat je nieuwe boeltje naar de computerhemel wordt geholpen.

Een NVME ssd is niet interessant. Een sata ssd is in de praktijk niets trager en kost veel minder. Erg belangrijk bij een beperkt budget. Een MX300 275Gb is wat hebben moet. Zelfde prijs als een 850 EVO echter met een 10% grotere capaciteit.

The older I get, the better I was.

• Kurkentrekker
  • Niet online
ACB2401 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:07:
Wat verwacht je van een voeding van 35 piek. De voeding was nieuw al niet zo best, laat staan na 7 of 8 jaar. Gewoon vervangen dat ding voordat je nieuwe boeltje naar de computerhemel wordt geholpen.
Goed, misschien moet die ook maar opnieuw gekocht worden, hij zal er allicht stiller op worden.
Een NVME ssd is niet interessant. Een sata ssd is in de praktijk niets trager en kost veel minder. Erg belangrijk bij een beperkt budget. Een MX300 275Gb is wat hebben moet. Zelfde prijs als een 850 EVO echter met een 10% grotere capaciteit.
In de Pricewatch zag ik bij de Corsair een snelheid van 3000MB/s staan, en bij veel andere modellen een veel lagere snelheid van ca 500-550. Is dat niet veel trager dan, of zijn die snelheden in de praktijk niet haalbaar en is het gewoon allemaal 1 pot nat? Want het verschil tussen die corsair en een wd of Samsung is maar 40 euro...

• ACB2401
Om een idee te geven wat het verschil tussen nvme en sata in de praktijk is https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten. Zoals je ziet heb je voordeel als je met RAR bestanden werkt en/of enorm veel data kopieert. Je kunt dus beter je geld in een grotere capaciteit dan in theoretische snelheid stoppen.

• Kurkentrekker
  • Niet online
illean schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:56:
Op het moment ook bezig met een nieuw systeem bouwen met o.a. een Ryzen 5 1600 met koeler.
Wat ik gelezen heb tot dus ver is dat de AMD Ryzen veel profijt heeft bij snel geheugen. Ik zie dat je 16GB 2400 geheugen gekozen hebt. Zelf zal ik kiezen voor een 3000.

Als je daarvoor kiest moet je ook een ander moederboard kiezen omdat deze (naar mijn weten) geen 3000mgz geheugen ondersteunt.
Ik heb inderdaad nu voor 3000mhz geheugen gekozen. Maar volgens de site van Asus moet dat goed gaan:
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-A320M-K/
Er wordt tot 3200MHz ondersteund, dus dat zou helemaal goed moeten komen. Of is er nog een andere reden om niet voor dit moederbord te gaan?

• illean
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-01 03:27
Kurkentrekker schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Ik heb inderdaad nu voor 3000mhz geheugen gekozen. Maar volgens de site van Asus moet dat goed gaan:
Er wordt tot 3200MHz ondersteund, dus dat zou helemaal goed moeten komen. Of is er nog een andere reden om niet voor dit moederbord te gaan?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de B versie beter compatibel is met beter geheugen (XMP support). Maar lees nu dat dit niet klopt. A320 heeft ook XMP support. Nogmaals ben geen expert. Ben op het moment ook aan het kijken. Een aantal voordelen tussen B350(B genoemd) en A320-M-K (A genoemd) is:
- B is ATX, A is een M-ATX. Groter bord met grotere kast is betere airflow en daardoor een koeler systeem.
- B kan twee case fans aan, A maar één. Twee case fans blijkt het optimale te zijn voor een koel systeem. Ik zou sowieso één casefan nemen maar veel kasten hebben er al standaard twee. Zal jammer zijn als je er niet gebruik van kan maken. Daarbij is meer dan twee casefans een minder grote meerwaarde dan van 0 naar 1 of naar 2 casefans
- B heeft 4 geheugen slots en kan 64gb aan geheugen aan ipv 32. Is daardoor makkelijker uit te breiden en daardoor weer meer toekomstbestendig.

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2022
illean schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:22:
[...]

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de B versie beter compatibel is met beter geheugen (XMP support). Maar lees nu dat dit niet klopt. A320 heeft ook XMP support. Nogmaals ben geen expert. Ben op het moment ook aan het kijken. Een aantal voordelen tussen B350(B genoemd) en A320-M-K (A genoemd) is:
- B is ATX, A is een M-ATX. Groter bord met grotere kast is betere airflow en daardoor een koeler systeem.
- B kan twee case fans aan, A maar één. Twee case fans blijkt het optimale te zijn voor een koel systeem. Ik zou sowieso één casefan nemen maar veel kasten hebben er al standaard twee. Zal jammer zijn als je er niet gebruik van kan maken. Daarbij is meer dan twee casefans een minder grote meerwaarde dan van 0 naar 1 of naar 2 casefans
- B heeft 4 geheugen slots en kan 64gb aan geheugen aan ipv 32. Is daardoor makkelijker uit te breiden en daardoor weer meer toekomstbestendig.
32gb verwacht ik niet snel te zien oversteigen we kunnen nu nog vooruit met 8gb daarom wordt 16 geadviseerd, tegen de tijd dat we dan tegen 32's max zitten te schoppen zijn we al wat verder.

casefans, akkoord maar een splitter is niet al te duur, tevens hebben enkele kasten deze ingebouwd zitten, zoals bij veel fractal kasten.

Een voordeel van B350 is bijv ook CPU OC, bij ryzen kun je redelijk gemakkelijk naar de 4 ghz hoor ik vaak (stabiel). Kan de moeite zijn?

• Kurkentrekker
  • Niet online
illean schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:22:
[...]
Een aantal voordelen tussen B350(B genoemd) en A320-M-K (A genoemd) is:
Dat zijn inderdaad duidelijke verschillen. Maar goed, na overweging besloten dat het mij het extra geld niet waard is. Ik ga voor de A320.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:42

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Simcity uninstall, koop cities skylines.

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

• ACB2401
Dan doe je met de pricewatch: ASRock A320M Pro4 een betere koop. Betere en gekoelde stroomvoorziening, extra casefanheader, betere audiochip oa.

• Kurkentrekker
  • Niet online
NLKornolio schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:28:
Simcity uninstall, koop cities skylines.
Hmm, dat ziet er stukken beter uit dan wat ik gewend was van simcity. Beetje off-topic, maar bedankt voor de tip, mijn nieuwe computer zal het ongetwijfeld goed gaan draaien :)

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-01 23:15
Kurkentrekker schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Als ik jou systeemvereisten lees zou ik gaan voor de Ryzen 5 1600 met wraith spire koeler. En erg goed presterende CPU met een koeler die goed koelt en vrij stil is (heb hem zelf). Daarbij wordt gezegd dat Ryzen CPU's beter presteren met sneller werkgeheugen, vandaar dat ook ik had gekozen voor de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15. Echter heb ik zelf ervaren dat dit specifieke werkgeheugen erg lastig boven de 2667 Mhz te klokken is (bij mij nooit stabiel geweest boven 2667), en dat veel biossen hier problemen mee hebben (ook met de nieuwe AGESA 1.0.0.6 update voor AMD moederborden). Ik kan je daarom aanraden om voor 15 euro meer het Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 geheugen aan te schaffen. Deze heeft blijkbaar net een andere merk/type geheugen dat wel op hogere snelheden goed functioneert!

AMD Ryzen 5 3600 - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-01 21:44
Ik zou ook voor de Ryzen 1600 gaan in plaats van de 1600X in je beginpost. De 1600 komt namelijk voor €35 minder met koeler die goed genoeg is, de 1600X moet je zelf nog een koeler bij kopen. Dan ben je voor de combinatie al snel €50,- meer kwijt dan voor de 1600 met gratis koeler.

Dus als ik moest kiezen tussen een A320 + 1600X + koeler of een B350 (bijv. pricewatch: MSI B350 PC Mate) + 1600 incl koeler zou ik voor die laatste gaan en dan ben je nog wat goedkoper uit ook.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee