Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HBO-ICT +- 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar hebben we nog zo'n topic, maar nu met een iets lager budget.

Voor mijn studie volgend jaar heb ik een laptop nodig die niet te zwaar is en een goede accu heeft, het liefst heb ik een model van 14", maar dat bespreken we later.

Mijn opleiding heeft het volgende gegeven:

Netwerkaansluiting + WIFI
Minimaal Quad-core processor
Goede accu
Ondersteuning van VT- X of AMD-V hardware virtualisatie extensies
Minimaal 8 GB geheugen, liefst 16 GB
Solid State Drive (SSD)

Vaak hoor ik alleen dat elke I5 van de nieuwe generatie het voldoet van de eerste jaars die ik heb gesproken dus hier loop ik vast, moet ik gaan voor een U- of een HQ-Processor.

Wat ga je met je laptop doen?
School, gamen is totaal geen prioriteit, heb hier thuis al een gamePC staan, een grafische kaart is niet nodig, draai alleen geen virtual machines dus weet ook niet of een grafische kaart daar noodzakelijk voor is.

Wat is je budget?
Titel: 800+-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
elke dag naar school ja, dus licht en niet te groot zou fijn zijn,

Zelf ben ik al op het volgende gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VivoBook A550VX-DM660T€ 799,-€ 799,-
1HP Pavilion x360 14-ba025nd€ 999,-€ 999,-
1Lenovo IdeaPad 320S-14IKB 80X40097MH€ 699,-€ 699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.497,-

Maar zo heeft elke laptop zijn voordelen en nadelen, de ASUS heeft als enige een HQ processor maar is voor mij te zwaar om elke dag mee te nemen, de HP van 900 euro ligt eigenlijk boven me budget maar met kantelbaar scherm wel handig, de Lenovo ligt dan weer onder mijn budget en heeft geen videokaart.

Ik vind de keuze voor mijn laptop, miss heeft iemand die al ICT doet tips voor mij of een andere goede keuze.

EDIT: als ik van plan was de HP te nemen nam ik wss het model met 128GB ssd en 1TB HDD, of is dit niet handig (zelfde prijs).

Alvast bedankt

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je 'm iedere dag mee neemt, zou je ook eens kunnen kijken naar de zakelijke lijnen van HP en Dell. Over het algemeen heb ik het idee dat die iets meer gemaakt zijn om dagelijks mee aan de sjouw te gaan dan de consumentenlijnen. Weet alleen niet of ze binnen je budget passen.

Ik zit nu te typen op een Probook 4340S, al een wat ouder model maar ontzettend portable. Mijn werk notebook is denk ik een maat te groot voor je, Elitebook met 16G geheugen. Past ook niet binnen je budget. (Ongeveer 2x dat bedrag.)

Ook interessant: Refurbished, ex-bedrijfs notebooks. Over het algemeen goed nagekeken, de iets oudere CPU merk je niet en je hebt veel meer notebook voor je geld. Een notebook van een jaar of 3 oud kan nog makkelijk 4, 5 jaar mee en kun je zo je hele studie op doen.

Als er geen SSD in zit, da's prima te retrofitten.

Als trouwens een eis is "SSD", zou ik niet gaan voor een SSD *en* een HDD. Ik neem aan dat je d'r vm's op wilt draaien. Dat gaat best redelijk op een HDD maar met een 128G SSD start vooral je OS snel, als je vervolgens je vm's op de HDD zet win je nog niets aan snelheid en kun je net zo goed enkel een HDD er in duwen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10 09:46
Ik zou bij voorkeur kiezen voor een i7 4c/8t en 16 RAM. Ik doe zelf MBO ICT Niveau 4 en als je 2 servers (DC, Exchange of Sharepoint) en een client draait wordt het met een i5 en 8 gig al gauw aan de krappe kant.

En zoals hierboven al genoemd een SSD for normale OS (128/256) en dan 500gb/1tb HDD. Je zou ook kunnen kiezen voor alleen een 500 gig SSD en een externe HDD voor projecten die al voltooid zijn.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een U processor is altijd dual core. Alleen de HQ's zijn quad core. Prestaties gaan echter wel ten koste van de accuwerktijd. Of dat heel nadelig uit zal vallen als je met 'lichter' werk bezig bent weet ik niet. Maar alleen de genoemde Vivio book is een HQ variant.

ICT is wel een heel breed begrip. Dat is van database ontwerp tot webontwerp en alles wat daar tussen in zit. Eclipse en Visual Studio zijn geheugenvreters. SQL Server is dat ook. En een SSD is dan ook wel zo prettig. Maar iets als PHP in een webserver is minder zwaar. VMs draaien vraagt weer meer.

Misschien is een 2e hands zakelijke laptop (Dell Lattitude, Lenovo T-lijn) ook te overwegen. De CPU prestaties van de vorige (2) generaties zijn niet zoveel slechter dat het behelpen wordt met zo'n apparaat. Zelf zit ik er ook aan te denken. Wat nieuw zakelijk dik over de 1000 heeft gekost, kun je na 2 jaar voor een heel eind onder de 1000 halen.

Licht, betekent max 15" (vaak 14"). Echter kijk eens of Full HD (lekker groot werkblad) lekker kijkt op een 14" scherm. Er zijn zat mensen die het priegelig klein vinden.

En ram (niet al te letterlijk nemen) op het toetsenbord. Buigt het door. Kun je snel blind tikken. Tikt het met weinig fouten.

Het zal op de grens van je budget zijn of je een IPS scherm (of beter: een non-TN scherm) met betere kijkhoeken kunt patsen. Als het kan fijn, kan het niet: ook met TN is te werken.

• unezra

unezra

Hmm, qua scherm, schiet me opeens te binnen naar aanleiding van wat @kdekker zegt: Ga voor IPS en mat. Glanzend is ontzettend irritant in de zon. :)

Ik weet niet hoe flexibel je opleiding is, maar je zou voor een aantal projecten mogelijk ook kunnen werken met een server die 24/7 aan staat, al dan niet thuis, al dan niet buiten de deur. Heb je een lichtere laptop nodig en heb je iets waar je 24/7 aan kunt sleutelen.

Maar goed, dat hangt af van wat je exact gaat doen.

Verwijderd

Topicstarter
Met dit alvast in mijn achterhoofd ben ik opnieuw opzoek gegaan, ik ben nu op een andere HP pavilion gekomen, http://store.hp.com/Nethe...=c-back-to-school-private, deze laptop bevat een HQ processor en is 15,6 inch (geen echt probleem tegenover 14" maar toch ook meteen iets zwaarder 2.12KG), wat ik me afvraag is of dit niet te veel accu gaat kosten en of dit niet teveel geluid gaat maken qua fans. (ben goed in desktops niet laptops)

En waar kan ik het best kijken voor zakelijke laptops, op Vraag & en Aanbod of ergens buiten tweakers.

• unezra

unezra

@Verwijderd Pavillion is consumer volgens mij. Zakelijk moet je denken aan HP's Probook en Elitebook series en bij Dell aan bijvoorbeeld Precision en Latitude.

Probleem laptops is dat hoe krachtiger ze worden, hoe minder lang de batterij mee gaat. Wil niet zeggen dat je niet een behoorlijk krachtige laptop kunt kopen die 8 uur op een batterij doet, maar het blijft een notebook. De performance van een server die 150W of 200W uit het stopcontact trekt ga je nooit halen. :) (Maar goed, heb je als notebook ook zelden of nooit nodig.)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, het is inderdaad customer maar zakelijk kom je toch wel direct duurder uit, ook met oudere versies. Daarom de hp maar HQ in combinatie is mogelijk wel een energievreter, stopcontacten in de buurt maar stil en licht is ook een putje.

Daarom heb ik nu vragen, hoe belangrijk is de HQ en is die grafische kaart nou nodig. Wil hem namelijk ook stil houden.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:46

Metalfreak

Hoije woh!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:19:
Met dit alvast in mijn achterhoofd ben ik opnieuw opzoek gegaan, ik ben nu op een andere HP pavilion gekomen, http://store.hp.com/Nethe...=c-back-to-school-private, deze laptop bevat een HQ processor en is 15,6 inch (geen echt probleem tegenover 14" maar toch ook meteen iets zwaarder 2.12KG), wat ik me afvraag is of dit niet te veel accu gaat kosten en of dit niet teveel geluid gaat maken qua fans. (ben goed in desktops niet laptops)

En waar kan ik het best kijken voor zakelijke laptops, op Vraag & en Aanbod of ergens buiten tweakers.
Ik heb onlangs bijvoorbeeld een 9 maanden oude refurbished Dell Latitude 7370 gekocht voor 500 euro. Bevalt erg goed moet ik zeggen. Via tvdlcomputers.nl. Enige nadeel is dat 1 toets er dubbel op zit, maar als me dat 1500 euro scheelt met de nieuwprijs, dan heb ik dat er graag voor over. Alles passief gekoeld, 8GB RAM, 256GB SSD, 13,3 inch FullHD scherm en Intel m5 processor. Het type dat ik heb is niet meer verkrijgbaar, maar wellicht moet je eens in de refurbished hoek zoeken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:39

Zenix

BOE!

Ik zou gezien je eisen ook eens tweedehands gaan kijken in V&A staan genoeg zakelijke laptops, die unezra ook aangeeft. De laptops die je aangeeft zijn ook niet super snel, bijvoorbeeld http://cpu.userbenchmark....re-i5-7200U/1982vsm153577 ik heb een probook met zo'n i7 uit 2011. Vergelijkbaar met zo'n i5U van nu(maar wel stuk meer verbruik) Ik zou ook niet teveel kijken naar accu, als je langer dan uur zonder accu moet doen, dan moeten ze wat aan de stopcontacten doen. Ik ben net afgestudeerd als HBO-ICT'er en ik heb hoogstens een uurtje de accu moeten gebruiken af en toe. In tweedehands laptop SSD en wat extra geheugen plaatsen en je bent klaar.

Wil je snelle i5/i7 dan moet je een HQ hebben. Zakelijk is qua bouwkwaliteit een stuk beter. En je kan ook makkelijker onderdelen vervangen.

Vraag ook of je school een datacenter heeft voor studenten, of een cloud omgeving. Dit had mijn school. Hierdoor heb ik eigenlijk weinig gedaan met VM's op mijn laptop waardoor ik aan 8GB ook genoeg had.

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 22-08-2017 22:24 ]

Pagina: 1