Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik hoop dat het ok is, dat ik hier ben gekomen met mijn vraag.
Ik word momenteel per email lastig gevallen door een man, waar ik een tijdje email contact mee heb gehad. Hij heeft geen gegevens van mij, geen naam of adres, maar wel mijn IP adres.

Kan hij mij vinden?

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 11:05
Simpel antwoord . Nee. Alleen providers kunnen die gegeven geven. Deze zullen dat niet zomaar doen

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe kan deze man jouw ip adres hebben? Dat betekent dat je ook gereageerd hebt op zijn mailtjes... Misschien was dat niet het meest handige om te doen.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
wolly_a schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:39:
Hoe kan deze man jouw ip adres hebben? Dat betekent dat je ook gereageerd hebt op zijn mailtjes... Misschien was dat niet het meest handige om te doen.
Dat zou inhouden dat TS een eigen mailserver host en dat lijkt mij niet. Bij een standaard reactie op mail zie je alleen het IP van de host , niet de eindgebruiker ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
wolly_a schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:39:
Ik denk dat je pas achteraf zal weten of het wijs is met iemand contact te hebben of niet ;-).
Dus een beetje rare opmerking.

Nu heeft de TS de mazzel dat het contact via email is gebeurd en niet via de brievenpost. Want dan had die persoon wel gegevens gehad..

Want inderdaad met slechts een IP adres kom je niet zo ver.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:24
Met een IP adres kun je eigenlijk alleen zien wie je provider is en in welk land je woont.
Soms kan dat meer informatie geven. Als je provider bijvoorbeeld erg lokaal is (Zeelandnet ofzo).

Overigens kun je uit een mailtje niet zomaar een IP halen. Daar staat het IP van de email server in. En tegenwoordig hebben de meeste mensen niet hun eigen email server.

Er is waarschijnlijk veel meer te vinden op basis van je email adres. Probeer je eigen email maar eens in google in te voeren. Grote kans dat je bij je een aantal social media profielen of forum accounts vindt. En die kunnen dan weer vol persoonlijke informatie staan.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een tijdje contact gehad. Hij leek een aardig persoon te zijn maar op een gegeven moment kregen de mails een sexuele (zeer creepy) sfeer. Ik ben meteen gestopt met mailen.
Toen ik alles nog eens terug las, zag ik dat onder mijn mailtjes mijn IP adres vermeld was. Ik denk dus dat hij daar een systeempje voor heeft of iets dergelijks.
Ik schrok enorm want als hij mij (adres) hiermee kan vinden, is dat wel erg zorgelijk. Zo zorgelijk dat ik naar de politie zou gaan.

Een beetje stom van me inderdaad, maar het leek ok.

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:42:
We hebben een tijdje contact gehad. Hij leek een aardig persoon te zijn maar op een gegeven moment kregen de mails een sexuele (zeer creepy) sfeer. Ik ben meteen gestopt met mailen.
Toen ik alles nog eens terug las, zag ik dat onder mijn mailtjes mijn IP adres vermeld was. Ik denk dus dat hij daar een systeempje voor heeft of iets dergelijks.
Ik schrok enorm want als hij mij (adres) hiermee kan vinden, is dat wel erg zorgelijk. Zo zorgelijk dat ik naar de politie zou gaan.

Oh.. Maak je in dat geval geen zorgen.
Hij heeft een stukje HTML code in zijn mail gezet die jouw IP laat zien. Maar als hij het mailtje bekijkt ziet hij zijn eigen IP. Vergelijkbaar met http://whatismyipaddress.com/

Overigens kan het wel. Als ik een linkje in een email zet. Of een plaatje embed. En dat gaat naar mijn eigen server. Dan kan ik op die server vervolgens zien vanaf welk IP adres het mailtje is geopend of op de link is geklikt.

Wel erg creepy om dat soort dingen in je mail signature te zetten...

TheS4ndm4n#1919

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 15:52
Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat hij jouw IP adres heeft? Alleen door de voettekst van je mailtje? Zoals anderen al aangaven: het is niet onmogelijk maar wel vrij onwaarschijnlijk. Je zou dat IP adres eens kunnen vergelijken met www.watismijnip.nl om te zien of het echt overeenkomt.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:25

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Yodocus schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:46:
Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat hij jouw IP adres heeft? Alleen door de voettekst van je mailtje? Zoals anderen al aangaven: het is niet onmogelijk maar wel vrij onwaarschijnlijk. Je zou dat IP adres eens kunnen vergelijken met www.watismijnip.nl om te zien of het echt overeenkomt.
Je bedoeld header. Als je bij bijvoorbeeld gmail ''origineel weergeven'' doet maar 99,9% snapt hier toch niks van.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:42:

Met een IP adres kan die niet zomaar je adres vinden dat is zo'n mythe wat door mensen gebruikt wordt die afgestudeerd zijn op facebook verhalen.

Werkwijze is vaker je lokken om bijlages te openen of te linken naar webadressen en dan iets te planten in je systeem, maar dat voorkom je makkelijk geen contact meer met deze persoon opnemen of mails openen.

Aangifte kan je pas doen bij serieuze dreiging, seksuele-getinte mails gaat de politie niks mee doen. Je kan altijd de politie mailen met de vraag, zei zullen dit wel beoordelen.

[ Voor 32% gewijzigd door 42dpi op 22-08-2017 16:55 ]

Si vis pacem, para bellum

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Breezers @Fore! Bij de meeste mailtjes die ik in mijn mailbox heb staan, kan ik in de source zien vanaf welk ip adres de mail verzonden is. Even getest bij een paar mailtjes en dit lijkt te kloppen. Ik zit helaas niet zo diep in de materie om te zeggen dat dit altijd zou kunnen.

In principe is een ip adres niet voldoende om je fysieke adres te achterhalen of je moet natuurlijk ergens op internet jouw fysieke adres in combinatie met je ip adres hebben achtergelaten.

Met een tracert op mijn ip adres zou ik globaal kunnen vinden in welke regio ik woon, maar dat is niet voldoende om mijn eigen fysieke adres te herleiden.

Ik zou inderdaad verder niet meer reageren op zijn mails, maar ze niet direct weggooien. Je weet nooit of het nog handig kan zijn, mocht het uit de hand lopen en je wilt aangifte doen.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Met het IP address kan hij niet heel veel de meeste zijn ook nog dynamisch. Maar gooi een regel op je mailbox dat al zijn mailtjes gewoon weg geknikkerd worden. En als je je echt zorgen maakt om je IP adres vraag even aan je provider op ze je ip reseten (vrijgeven) krijg je weer een nieuwe. Moet niet al te moeilijk zijn voor ze.

Maar het klopt met elke mail die je verstuurd staat gewoon in de headers je hostname+ip address is ook gewoon beschikbare info. Maar je kan er erg weinig mee. De meeste ip ranges zijn op stadsniveau te herleiden maar vaak ook niet. Je kan voor de aardigheid je ip eens invoeren in een paar online tools om te kijken hoe gedetailleerd hij is. Zoals deze https://www.iplocation.net/ deze gegevens zijn publiek beschikbaar.

Ik zou als ik jouw was niet heel veel zorgen maken en alle mailtjes verwijderen (of in een mapje plaatsen als bewijs) en move on :)

Maar een voorbeeld van een email header:
Afbeeldingslocatie: https://msdnshared.blob.core.windows.net/media/TNBlogsFS/prod.evol.blogs.technet.com/CommunityServer.Blogs.Components.WeblogFiles/00/00/00/76/18/3782.HSG-8-18-11-1.jpg
Er staat best een hoop in en dat is ook nodig voor het versturen van een email.

Verwijderd

Topicstarter
Of hij echt mijn IP adres heeft weet ik niet zeker, ik zie het alleen wel staan als ik alles terug lees. Het is mijn eigen IP adres.

Ik heb ook een keer op een link geklikt die hij stuurde, van een filmpje. Dat is ook precies waar het vaag werd, want het was een uitermate raar filmpje (RocketKoen)
Ik heb hem geblokkeerd, dus ik krijg nu niets meer. Ik zal alles bewaren voor het geval dat.
Hij wilde op het laatst dat ik hem zou bellen, als ik dat niet zou doen zei hij dat hij naar m'n huis zou komen. Bellen heb ik uiteraard niet gedaan, dus mijn telefoonnummer heeft hij niet. Hij kent ook alleen mijn nickname.

Mijn email adres is trouwens niet te vinden, want het was nog vrij nieuw. Ik heb het alleen gebruikt voor mailen, en niet op andere plekken op het internet. Dus ik denk dat hij via die weg, niet verder komt.

En even tussendoor, wat fijn al die reacties! Ik weet echt niets van deze dingen, dus de antwoorden zijn echt super behulpzaam.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan trouwens het hele e-mail adres wel verwijderen. Dan kan hij ook geen mails sturen met een ander adres.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 22:12
Als je het adres verder niet gebruik knikker die weg klaar problem solved ^_^

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55
Wellicht dat je jouw ISP kunt vragen om je IP adres te vervangen. Meestal is dat geen probleem. In het uiterste geval zou je ook van ISP kunnen wisselen. Maar met een IP adres kan hij niet je adres ontfutselen. Die informatie ligt alleen bij jouw ISP.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt :)
Een flinke opluchting.

Jammer om te beseffen dat dit soort figuren er inderdaad echt zijn. Voelt een beetje als de digitale versie van een potloodventer. Dat is het dan ook echt denk ik :P

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:39:
Ok, bedankt :)
Een flinke opluchting.

Jammer om te beseffen dat dit soort figuren er inderdaad echt zijn. Voelt een beetje als de digitale versie van een potloodventer. Dat is het dan ook echt denk ik :P
Afhankelijk van de inhoud van dat mailtje, precies een potloodventer.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1