Niet genoeg volume en uitvalproblemen in grote ruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:36
Ik heb wat problemen met twee versterker en speakers in een grote ruimte.

Het gaat om een ruimte die ongeveer 25 bij 25 meter groot is. Ik heb daarin twee versterkers die worden aangestuurd door een pc. Het zijn twee simpele HIFI stereo versterkers, eentje daarvan is een Marantz PM4000 en de andere een oude Philips (model weet ik even niet).

In de ruimte zitten 8 speakers in het systeemplafond gemonteerd.
6 speakers zijn een Blaupunkt AL160 4 ohm.
2 speakers zijn simpele autospeakers van 16 ohm.

Op de Marantz zitten per stereokanaal twee Blaupunkt Al160 speakers in serie (dus 8ohm per kanaal).
Op de Philips versterker zijn de speakers (twee Blaupunkt AL160 + twee 16ohm speakers) zo bedraad dat ik rond de 10ohm uitkom op één kanaal (er is iets mis met de balans op deze versterker, waardoor ik één kanaal gebruik).

Gemiddeld zit er tussen de 10 tot 30 meter speaker kabel naar de speakers toe, dit is allemaal 2x 2,5mm2. Ik kom uit de PA wereld, waarin dergelijke lengtes vrij vaak voorkomen (dus ik verwacht niet dat hier het probleem in ligt, misschien wel in combinatie met de HIFI versterkers).

De problemen:
- De Marantz gaat redelijk snel in de beveiliging, en kan niet hard.
- Het is moeilijk om een degelijk volume te bereiken op de Philips versterker, sommige speakers gaan niet hard genoeg (komen niet boven stemvolume uit).
- Het is erg moeilijk om de balans in te stellen, De ene twee speakers gaan weer te hard, en de andere weer te zacht etc.

Ik wil dus een andere oplossing hiervoor, alleen weet ik even niet waar ik het in moet zoeken. Een 70v/100v lijkt me een te grote investering. Gaat een nieuwe degelijke versterker mijn problemen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 22:50
Die marantz doet 30W (per kanaal?) dat is niet heel veel als je hoog volume wil halen.
Is het niet handiger om via marktplaats een dikke (oude PA) versterker op de kop te tikken voor een paar tientjes (al dan niet met 2 zones) en die het spulletje aan te laten sturen?

Ik heb niet zoveel ervaring met het in serie aansluiten van speakers, maar zo lang je op 8ohm of meer uitkomt moet een beetje versterker dat wel kunnen trekken. In de kistradiowereld worden speakers regelmatig in serie aangesloten: bijvoorbeeld twee 8ohm speakers worden dan 4ohm. Twee 16ohm speakers in serie worden dan ongeveer 8ohm. Kabels lijken mij dik genoeg zoals zelf ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ImmortalSoul schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:34:
I
Op de Marantz zitten per stereokanaal twee Blaupunkt Al160 speakers in serie (dus 8ohm per kanaal).
Op de Philips versterker zijn de speakers (twee Blaupunkt AL160 + twee 16ohm speakers) zo bedraad dat ik rond de 10ohm uitkom op één kanaal (er is iets mis met de balans op deze versterker, waardoor ik één kanaal gebruik).

De problemen:
- De Marantz gaat redelijk snel in de beveiliging, en kan niet hard.
- Het is moeilijk om een degelijk volume te bereiken op de Philips versterker, sommige speakers gaan niet hard genoeg (komen niet boven stemvolume uit).
- Het is erg moeilijk om de balans in te stellen, De ene twee speakers gaan weer te hard, en de andere weer te zacht etc.
bij die philips heb je dan twee keer een blaupunkt en autospeaker in serie en dat parallel. dat is wel een erg onprettige verdeling. De stroom in de kring is gelijk dus je krijgt het meeste vermogen over de auto speakers en niet over de blaupunkts.

Dan zou ik die twee autospeakers in parallel zetten en die twee blaupunkt weglaten
dan kan je iig eens kijken of je ze even hard kan laten spelen

Zo te horen heeft die marantz gewoon niet genoeg vermogen beschikbaar. van PA weet ik geen reet vanaf maar ik me voorstellen dat die wat beter belastbaar zijn en wat makkelijker zijn met het combineren van speakers.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Terrz schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:59:
In de kistradiowereld worden speakers regelmatig in serie aangesloten: bijvoorbeeld twee 8ohm speakers worden dan 4ohm.
Parallel bedoel je :)

Hoe hard moet het gaan? Als het een mensenmassa moet kunnen overstemmen in 25x25m, lijkt het me veel gevraagd van deze speakers. Met name qua laag zal het niet overhouden (kleine drivers in gesloten behuizing?).

Maar dat het meteen in de beveiliging gaat, doet vermoeden dat er meer aan de hand is. Al eens de multimeter eraan gehangen om te controleren dat er geen sluiting in zit? Al eens een kanaal los geprobeerd, gaat de marantz dan ook meteen in de beveiliging?

Met een 4 kanaals Behringer iNuke zal een dB of 10 harder gaan tov huidige situatie. Dat is wel significant. En ze zijn erg goed betaalbaar (nagenoeg gratis). Je hebt wel kans dat de speakers thermisch overbelast gaan worden, alhoewel dat in de praktijk vaak meevalt. Maar het ligt er wel aan wat de toepassing is, als het een avond lang op de max gedraaid wordt, dan lijkt me de kans op overlijden wel redelijk groot.

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 22-08-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zou inderdaad eens de multimeter pakken en kijken wat de weerstand nu écht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 22:50
Mijn fout, parallel ja B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:36
Jag schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:19:
[...]
Hoe hard moet het gaan? Als het een mensenmassa moet kunnen overstemmen in 25x25m, lijkt het me veel gevraagd van deze speakers. Met name qua laag zal het niet overhouden (kleine drivers in gesloten behuizing?).

Maar dat het meteen in de beveiliging gaat, doet vermoeden dat er meer aan de hand is. Al eens de multimeter eraan gehangen om te controleren dat er geen sluiting in zit? Al eens een kanaal los geprobeerd, gaat de marantz dan ook meteen in de beveiliging?
Het hoeft niet hard te gaan, het is een fitnessruimte en de muziek moet een beetje op volume zijn. Net iets hoger dan praatvolume denk ik, het is niet de bedoeling dat mensen hun stem gaan moeten verheffen om boven de muziek uit te komen. Maar zelfs dat volume is vaak niet haalbaar overal.
Fairy schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:25:
Ik zou inderdaad eens de multimeter pakken en kijken wat de weerstand nu écht is.
Kan ik hier gewoon een analoge multimeter op zetten en de weerstand meten? Om te kijken of er sluiting is tussen de plus en min. Dat ga ik morgen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ImmortalSoul schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:25:
[...]

[...]

Kan ik hier gewoon een analoge multimeter op zetten en de weerstand meten? Om te kijken of er sluiting is tussen de plus en min. Dat ga ik morgen doen.
Dat kun je inderdaad gewoon doen. De spanning die een multimeter afgeeft ligt ver onder het maximum wat een tweeter kan verdragen, dus geen probleem.

De weerstand fluctueert wel tussen verschillende frequenties, maar een standaard weerstandsmeting laat normaliter een waarde zien die dicht bij de opgegeven weerstand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Ja waarbij die wel een stukje lager is dan de nominale impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 08:52
https://www.bax-shop.nl/v...tems-amp-150-4-versterker

4 kanaals PA amp, 4ohm stabiel op ieder kanaal en genoeg vermogen voor een paar plafond speakers aan te sturen.

Haal de speakers los van de terminals en meet de weerstand eens van de speaker lussen. Wellicht dat je daar ook verbetering kan halen door andere loops. ( serie/paralell )
Pagina: 1