Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
Momenteel gebruik ik een quad lnb, die 4 tuners op de server voorziet (elke tuner op een uitgang van de LNB). Op 1 van de tuners zit een Diseqc1.2 motor aangesloten, en dit werkt allemaal naar behoren. Als een kanaal wordt gekozen en de voorkeurs-tuner (de tuner waar de motor op zit) vrij is, wordt deze gekozen zodat de schotel netjes draait. Als die tuner reeds in gebruik is wordt 1 van de andere 3 tuners gebruikt en kan de schotel dus niet draaien.

Aangezien ik nog het een en ander aan satelliet rommel heb liggen ben ik van plan een 2e schotel op te gaan hangen. Ik heb nog een duo quad lnb liggen, en het nodige aan bevestigingsmateriaal is er ook. Een upgrade van de huidige schotel stond al in de planning, dus de 65cm offset die momenteel op de motor zit komt daarmee beschikbaar wat weer een compleet setje oplevert (maar dan uiteraard zonder motor).

Het doel is dus om Astra 1 en Astra 3 via een vaste setup te kijken, en elke andere satelliet kan dan via de motor-setup worden benaderd. Hiermee scheelt het (hopelijk) het nodige aan tijd om te zappen tussen diverse satellieten omdat er dan aanzienlijk minder vaak gedraaid moet worden met de schotel.

[b]Mijn vraag[b]
Is deze setup überhaupt mogelijk? En zo ja, wat voor switch(es)heb ik nodig om alle 4 de tuners toegang tot alle LNB’s te geven? Mijn vermoeden is dat ik 4 keer een Diseqc-switch moet nemen met 2 inputs en 1 output, maar ik lees ook het e.e.a. over multiswitches. Wat is het handigst hierin?

Aanvullend nog de vraag wat het verschil is tussen de diverse offset-schotels. Het prijsverschil tussen de diverse merken is namelijk aanzienlijk, maar het is me niet duidelijk waarom bijvoorbeeld een Humax E0793 zo enorm veel duurder is dan bijvoorbeeld een Blueqon BD90 of een Triax 88cm.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
- Tuner 1: Digital Devices DuoFlex S2
- Tuner 2: Digital Devices DuoFlex S2
- Tuner 3: Terratec Cinergy S7 USB
- Tuner 4: Stand-alone tuner (merkloos, test-tuner)
- LNB 1: Inverto Black Ultra Quad LNB
- LNB 2: CanalDigitaal Duo Quad LNB
- Motor: Palm SG-2100a

Software:
- DVBViewer 5 / Recording Service 1.33
- Kodi 17 Clients met PVR voor DVBViewer

--edit--
Enig onderzoek gedaan, en het meest logische lijkt om 4 switches van 2 naar 1 te nemen, en dan specifiek de EMP-CENTAURI S2/1PCN22KHZ-W1 gezien deze specifiek voor een dergelijke opstelling lijkt te zijn bedoeld.

De DuoFlex kaart moet in ieder geval met Diseqc2 om kunnen gaan, de Terratec Cinergy is me nog onduidelijk. Ook is me nog niet helemaal duidelijk of het mogelijk is om een Diseqc 1.2 achter een Diseqc 2 switch te kunnen benaderen, maar in het meest slechte geval wordt dan de Terratec dedicated voor de motor (dus direct van de tuner naar de motor naar de LNB) en de DuoFlex en stand-alone tuner via de switches.

[ Voor 14% gewijzigd door kroegtijger op 23-08-2017 00:22 ]

iRacing Profiel

Beste antwoord (via kroegtijger op 24-08-2017 01:09)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:21

Mentalist

[avdD]

Ik had dit topic niet gezien nee, ik lees ook niet alles. :P

Over je tuners/software kan ik niks zinnigs zeggen, of die dit ondersteunen weet ik niet. Over je andere twee vragen, schotels en DiSEqC, kan ik wel iets zeggen.

Even een lesje DiSEqC. DiSEqC 1.0 is een simpele switch met maximaal 4 ingangen. DiSEqC 1.1 zijn eigenlijk meerdere switches achter elkaar met (als ik me niet vergis) maximaal 16 ingangen door vijf switches met vier ingangen te gebruiken. De uitgangen van vier van die switches gaan in de vier ingangen van de resterende switch. Er zijn ook DiSEqC 1.1 switches die al die meuk in één behuizing combineren.

DiSEqC 1.2 voorziet in motorbesturing en extra stroom. DiSEqC 2.0/2.1/2.2 zijn hetzelfde als de 1.x varianten maar voorzien geloof ik in een protocol dat informatie twee kanten op kan sturen, is even niet interessant hier.

Volgens mij is het in principe mogelijk om een motor op één van de ingangen van een DiSEqC switch aan te sluiten, maar dan moet die switch wel met de hogere stroom overweg kunnen en je ontvanger/software moet dit snappen. Je kan ook ook de coax eerst van de tuner naar de motor laten lopen, dan naar de switch en dan de LNB's. Dan hoeft de hogere stroom niet over de switch en kan je iedere switch gebruiken.

Je duo LNB heeft waarschijnlijk een ingebouwde DiSEqC 1.0 switch.

Een multiswitch gebruik je met een quattro LNB, Wikipedia: Multiswitch legt dit prima uit. (negeer even wat er staat over een duo LNB, dat heeft iig in Nederland geen zin) Dat is iets voor flats en dergelijke, normaal niet voor thuis.

Je andere vraag ging over schotels. Verschillen zitten in stevigheid (maar duurder wil niet altijd zeggen beter), ontwerp, materiaalkeuze, garantie en natuurlijk merknaam. In theorie zou het mogelijk zijn dat een goedkope schotel niet de ideale vorm heeft en daardoor minder goed ontvangt, maar of dat in de praktijk bestaat durf ik niet te zeggen. Verder zit er nog verschil in de beschikbaarheid van multifeedhouders. Triax, Hirschmann en Belden zijn volgens mij één bedrijf tegenwoordig. :) En Triax is prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 24-08-2017 10:18 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Niemand? Ook @Mentalist geen suggesties?

iRacing Profiel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik had dit topic niet gezien nee, ik lees ook niet alles. :P

Over je tuners/software kan ik niks zinnigs zeggen, of die dit ondersteunen weet ik niet. Over je andere twee vragen, schotels en DiSEqC, kan ik wel iets zeggen.

Even een lesje DiSEqC. DiSEqC 1.0 is een simpele switch met maximaal 4 ingangen. DiSEqC 1.1 zijn eigenlijk meerdere switches achter elkaar met (als ik me niet vergis) maximaal 16 ingangen door vijf switches met vier ingangen te gebruiken. De uitgangen van vier van die switches gaan in de vier ingangen van de resterende switch. Er zijn ook DiSEqC 1.1 switches die al die meuk in één behuizing combineren.

DiSEqC 1.2 voorziet in motorbesturing en extra stroom. DiSEqC 2.0/2.1/2.2 zijn hetzelfde als de 1.x varianten maar voorzien geloof ik in een protocol dat informatie twee kanten op kan sturen, is even niet interessant hier.

Volgens mij is het in principe mogelijk om een motor op één van de ingangen van een DiSEqC switch aan te sluiten, maar dan moet die switch wel met de hogere stroom overweg kunnen en je ontvanger/software moet dit snappen. Je kan ook ook de coax eerst van de tuner naar de motor laten lopen, dan naar de switch en dan de LNB's. Dan hoeft de hogere stroom niet over de switch en kan je iedere switch gebruiken.

Je duo LNB heeft waarschijnlijk een ingebouwde DiSEqC 1.0 switch.

Een multiswitch gebruik je met een quattro LNB, Wikipedia: Multiswitch legt dit prima uit. (negeer even wat er staat over een duo LNB, dat heeft iig in Nederland geen zin) Dat is iets voor flats en dergelijke, normaal niet voor thuis.

Je andere vraag ging over schotels. Verschillen zitten in stevigheid (maar duurder wil niet altijd zeggen beter), ontwerp, materiaalkeuze, garantie en natuurlijk merknaam. In theorie zou het mogelijk zijn dat een goedkope schotel niet de ideale vorm heeft en daardoor minder goed ontvangt, maar of dat in de praktijk bestaat durf ik niet te zeggen. Verder zit er nog verschil in de beschikbaarheid van multifeedhouders. Triax, Hirschmann en Belden zijn volgens mij één bedrijf tegenwoordig. :) En Triax is prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 24-08-2017 10:18 ]

• kroegtijger
100% antwoord op wat ik vroeg. Top!

Ik zou dus zelfs met elke tuner de motor kunnen bedienen, zoals gezegd mits voltages kloppen. De tuners kunnen met de motor moeiteloos overweg, en integreert perfect in het systeem. Qua software kan ik het zo gek maken als ik wil. Alle diseqc versies worden icm de hardware perfect ondersteund.

iRacing Profiel

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou deze vragen als ik jou was ook even stellen op sat4all.com. Dat is een satellietforum met heel veel kennis aanwezig onder de leden.

Om snel te kunnen zappen bestaan er tegenwoordig fbc satelliet- en kabeltuners die met 1 kabel 8 signalen daaruit demoduleren kunnen. Simpel gezegd zorgt dit voor snel zappen en zenders van verschillende transponders opnemen. Zie https://wiki.vuplus-suppo...php?title=DVB-C_FBC-Tuner wellicht heb je daar iets aan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

kroegtijger schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 01:15:
100% antwoord op wat ik vroeg. Top!

Ik zou dus zelfs met elke tuner de motor kunnen bedienen, zoals gezegd mits voltages kloppen.
De voltages? De stroom bedoel je denk ik. De DiSEqC switch moet daarmee overweg kunnen.
Ik las niet goed. Je kan maar met één tuner de motor bedienen. Ik zou niet weten hoe je het op zou moeten stellen om met meerdere tuners dezelfde motor te kunnen bedienen. Ik betwijfel of dat mogelijk is. Misschien als je de loop (passthrough) van een tuner gebruikt om een andere tuner aan te sluiten, maar dat zal weer andere beperkingen opleveren.

Ik heb zelf geen motor, maar nu je het zegt moet ik denken aan iets wat ik eerder hoorde: dat een motor (iig een bepaald type) voor een horizontale transponder sneller draaide dan voor een verticale. Voor horizontaal zet de tuner namelijk 18V op de coax en voor verticaal maar 13V. Als je het kan configureren dus instellen dat tijdens het draaien er 18V op de coax staat. :P

Niet iedere tuner kan hiermee overweg. Ik geloof dat er zelfs (standalone) tuners zijn die wel DiSEqC 1.0 en 1.2 ondersteunen maar niet 1.1. De hardware zou het dan best aankunnen maar het zit gewoon niet in de software. Ook DiSEqC 1.0 met een motor op één van de ingangen is iets wat je in moet kunnen stellen op je tuner. In principe is dat een kwestie van software, maar niet iedere tuner zal het kunnen.
De tuners kunnen met de motor moeiteloos overweg, en integreert perfect in het systeem. Qua software kan ik het zo gek maken als ik wil. Alle diseqc versies worden icm de hardware perfect ondersteund.
Ik ben nog even gaan zoeken en liep tegen de suggestie aan om de coaxkabel van de tuner naar de motor te laten lopen en dan van de motor naar de DiSEqC-switch. En dan van daar dus naar de LNB's. Dat is ook wel slim, op die manier kan je iedere switch gebruiken en hoeft de stroom voor de motor niet over de switch. :)
Jorgen schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 01:32:
Ik zou deze vragen als ik jou was ook even stellen op sat4all.com. Dat is een satellietforum met heel veel kennis aanwezig onder de leden.
https://www.sat4all.com/ is een goede tip, ben daar zelf ook een tijd behoorlijk actief geweest. :)

Je moet er trouwens ook om denken dat je geen DiSEqC 1.1 switch (alles met >4 ingangen) koopt en daar nog eens je duo LNB achter zet. Dan zou je effectief 3 DiSEqC switches achter elkaar hebben en dat gaat niet. :)
Om snel te kunnen zappen bestaan er tegenwoordig fbc satelliet- en kabeltuners die met 1 kabel 8 signalen daaruit demoduleren kunnen. Simpel gezegd zorgt dit voor snel zappen en zenders van verschillende transponders opnemen. Zie https://wiki.vuplus-suppo...php?title=DVB-C_FBC-Tuner wellicht heb je daar iets aan.
Hum. Wat is dat nu weer. :?

Zo te zien is dat alleen voor VU+ (=merk) tuners. Heeft de topicstarter dus niks aan. Het lijkt erop dat er gewoon 8 tuners samen op 1 kaartje zitten. Heb je voor een satellietsetup niet zoveel aan omdat het hele spectrum niet over 1 coaxkabel kan. (Unicable installaties uitgezonderd) Voor kabel (en het artikel suggereert ook DVB-C) is het wel leuk, behalve sneller zappen kan je dan ook 8 programma's tegelijk opnemen onafhankelijk van de frequentie waar ze opzitten.
[edit]Als ik het goed begrijp ontvangt die FBC-tuner het volledige frequentiespectrum (nuttig voor DVB-C, iets minder voor DVB-S) en daarop aangesloten zijn acht demodulatoren. Omdat de FBC-tuner het volledige spectrum ontvangt gaat er geen tijd verloren om de tuner af te stemmen op de gewenste frequentie. Nu kost dat sowieso niet zoveel tijd, de demodulator heeft waarschijnlijk meer tijd nodig om de nieuwe frequentie te demoduleren maar het is toch aardig. Verder zal er wel een handigheidje in de software zitten zodat twee van de demodulatoren vast worden ingesteld op het volgende en vorige kanaalnummer in de zenderlijst zodat je daarvoor ook niet op de demodulator hoeft te wachten als je gaat zappen.

De gebruikelijke situatie is afaik dat iedere demodulator een eigen tuner heeft. Nu ik het zo lees begin ik te vermoeden dat dit ook in kabelmodems zit, die van mij heeft namelijk ook 8 demodulatoren maar misschien dus maar één tuner.

[ Voor 54% gewijzigd door Mentalist op 24-08-2017 14:38 ]

• kroegtijger
@Mentalist Ik snap wat je bedoelt ja; mijn plan om dus 4x een switch van 2 LNB's naar 1 tuner toe te gaan passen lijkt dan het meest logische; dan krijg je dus hooguit 2 switches achter elkaar (bij de DuoLNB).
Dan is het alleen even opletten dat ik een switch kies die ook met de motor overweg kan. Je gaf aan Diseqc 1.0 de logische keuze zou zijn voor een Switch. Daaruit maak ik dus op dat een 2.0 ook prima is? (aangezien dat alleen bi-directioneel als verschil kent).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

kroegtijger schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:18:
@Mentalist Ik snap wat je bedoelt ja; mijn plan om dus 4x een switch van 2 LNB's naar 1 tuner toe te gaan passen lijkt dan het meest logische; dan krijg je dus hooguit 2 switches achter elkaar (bij de DuoLNB).
Dan is het alleen even opletten dat ik een switch kies die ook met de motor overweg kan.
Als je van de tuner direct naar de motor gaat en van de motor naar de switch hoef je daar niet eens op te letten.

Na erover nagedacht te hebben denk ik dat het zelfs handiger is. Functioneel is het denk ik ook beter: met de motor eerst kan je de DiSEqC switch omschakelen en nog altijd de motor besturen, met de switch eerst moet de switch op de juiste ingang ingesteld zijn om de motor een commando te kunnen sturen. Een commando voor de switch gaat (als ik het goed begrijp, ik heb zelf dus geen motor) altijd door de motor heen.
Je gaf aan Diseqc 1.0 de logische keuze zou zijn voor een Switch. Daaruit maak ik dus op dat een 2.0 ook prima is? (aangezien dat alleen bi-directioneel als verschil kent).
Klopt, is allemaal forwards en backwards compatible. Zie ook Wikipedia: DiSEqC.

In switches zit trouwens ook nog verschil. Op zich kan je gewoon de goedkoopste nemen, meestal werkt dat prima. Maar soms kan het voorkomen dat een goedkope switch in combinatie met een duo of quad LNB een schakelcommando kan uitvoeren dat binnenlekt op een ingang (LNB-aansluiting) terwijl hij idealiter alleen een schakelcommando moet accepteren van de uitgang. (waar de tuner op is aangesloten) Dus een commando van een andere tuner lekt door de LNB heen naar een andere switch dan de bestemde switch en zo schakelen meerdere switches om door één commando.

Ik heb er zelf nooit last van gehad, zowel met dure als goedkope switches, maar het schijnt voor te komen. Ik zou wel switches met 4 ingangen overwegen. Meerprijs is meestal klein en dan kan je later nog uitbreiden. Let wel op dat je op de open uitgangen géén afsluitweerstand moet plaatsen.

Ik heb zelf ooit wel gehad dat ik met een bepaalde combinatie van een PC tuner en software 2x een DiSEqC commando moest sturen om een dure (€35 ofzo?) Spaun switch om te laten schakelen, terwijl een El Cheapo switch van €6 altijd perfect werkte in één keer. Dus ook hier is het credo, duurder is niet altijd beter. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 24-08-2017 14:57 ]

• kroegtijger
Switch na de motor lijkt dan inderdaad het meest logische. Ik zal eens gaan nazoeken hoe het precies zit met de switches en welke dan het meest geschikt lijkt, maar als ik je bewoordingen goed samenvat komt het eigenlijk toch neer op proberen maar. Gelukkig dat de 2-in-1-out switches je niet de kop kosten zodat er wat te experimenteren valt...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Inmiddels ben ik weer een stukje verder gekomen, en lijkt het allemaal prima haalbaar door 4 diseqc 2/1 switches toe te gaan passen. Dit mag diseqc2.0 zijn, maar hoeft niet. Toch zie ik wel de voordelen van bidirectionele communicatie, en dan met name bij de motor. Het lijkt me erg praktisch om niet alleen de motor de opdracht te kunnen geven naar een bepaalde positie te gaan, maar ook te kunnen terug lezen op welke positie deze nu staat. Afhankelijk daarvan kan je natuurlijk weer bepalen welke zenders er beschikbaar zijn en daar je selectie op maken, of een notificatie naar een client sturen als een kanaal van een andere satelliet wordt gekozen.

Daarop ben ik op zoek gegaan naar een Diseqc 2.2 motor, maar dat lijkt wel een onvindbaar product. Mijn vraag is dus, bestaan deze motoren überhaupt wel? Of is het alleen in theorie ooit eens op de tekentafel gekomen, maar is er geen fabrikant die er brood in zag?

iRacing Profiel

Pagina: 1