Toon posts:

2 Netwerken combineren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC heeft 2 netwerkkaarten, en moet deel gaan uitmaken van 2 netwerken:

1. Het universiteitsnetwerk, via deze LAN ook mijn internetverbinding.
2. Mijn kleine netwerkje van 2 pc's

Beide PC's draaien Win2k, firewalls nog niet geinstalleerd.

Netwerk 1 heeft (volgens instrukties van uni): TCPIP, Microsoft Networks, File and Printer sharing. Internet werkt goed, ik kan andere gebruikers wel pingen, maar niet in de Neighbourhood zien staan (naam hood klopt)
Obtain IP etc automatically (wederom instrukties uni).

Netwerk 2 heeft TCPIP, Microsoft Networks, File and Printer Sharing, IPX/SPX. Ik heb beide pc2 in dezelfde neighbourhood staan als pc1, zelfde naam als Netwerk 1 omdat je maar 1 network neighbourhood naam aan kan geven. IP's hiervoor zijn 192.168.0.1 en 192.168.0.2, beide ingesteld op dit static IP, met subnet 255.255.0. Geen van beide pc's kan de ander zien, ping timed out.

Iemand iedeeen /tips?

Verwijderd

Controleer eens welk ip je toegewezen krijgt van de uni. Als dit ook 192.168.x.y is dan kun je die range niet voor je internet net gebruiken. Gebruik daar dan 10.x.y.z of 176.16.x.y voor.
Haal anders (ter test) IPX eens weg van PC1.
Als je meerdere protocollen gebruikt kan het zijn dat windows zelf master browser wordt op het IPX netwerk, en vervolgens op het TCP netwerk niet meer opzoek gaat naar andere browsers (smb browsers dan he, geen webbrowsers) en dus niks laat zien in de netw. neighborhood.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

In principe moet deze constructie probleemloos draaien, _behalve_ als de IP's op beide NIC's idd in dezelfde range zitten.

Als je even in de command prompt ipconifg doet ( start -> run -> cmd <enter> ipconfig /all <enter>) kun je zien welk IP je van de Uni toegewezen krijgt.

Aannames zijn fataal.

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55

bonfie

Heb je bij IPX wel een frame type aangegeven?
Gebruik als je het niet hebt, 802.3, of ethernet 2(moet op het hele netwerk gelijk zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen! Na het verwijderen van IPX werkt netwerk #2 nu naar behoren. Ik kan dat IPX wel missen, was toch alleen voor oude spellen. De beide IP's vallen in een andere range, maar wel zelfde subnet, is dit een probleem?

Netwerk #1 werkt nog steeds niet, ping lukt, ik kan zelfs op de andere pc's komen, maar ik zie niemand staan in de neighbourhood. Alle settings gecheckt, moet ik Netbeui installeren?

Hoop gepiel allemaal, wellicht kan iemand met verstand & wat tijd mij even ICQen 11268133?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Mja, je netwerk 2 (private) doet het dus nu, en op je uni netwerk kun je wel verbindingen leggen naar PC's, alleen je ziet ze niet in je network neighborhood. Hmz.

Ook niet als je je PC een tijd aan laat staan ?

Weet je wat voor servers ze gebruiken ? (NT4, W2K, linux, FreeBSD, whatever)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Ook niet als ik m een tijdje aan laat staan. En de servers van de uni weet ik niet, maar ik denk NT4.

Verwijderd

Topicstarter
Toevoeging: Als ik naar "Entire Network" ga, en dan "Search Computers" kies, kan ik de andere comps wel zoeken, en hij vindt ze ook probleemloos.

?!?!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op maandag 09 juli 2001 13:54 schreef Woutert_3000 het volgende:
Toevoeging: Als ik naar "Entire Network" ga, en dan "Search Computers" kies, kan ik de andere comps wel zoeken, en hij vindt ze ook probleemloos.

?!?!
Dat dacht ik al. :P

Schijnt een probleem/bug te zijn met windowsnetwerken... volgens mij had dat iets met de LM-aankondiging te maken.

Daar is behoorlijk wat over te vinden met de search. ;) (Zoeken op inhoud, term "LM aankondiging")

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1