Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 961129

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een Lenovo Y500 i7, 16 Gb ram, 16GB (msata)SSD, nvidia geforce 650m SLI laptop, welke na 4 jaar intensief gebruik voor studie traag begint te worden. Wat ik wil doen is een SSD schijf in de laptop zetten. De keuze is een SSD schijf in plaats van de 1 TB harde schijf die er nu in zit, of de 16GB cache SSD vervangen door een 500GB Samsung msata SSD.

Mijn voorkeur gaat uit naar de msata SSD, aangezien ik een leek ben op het gebied van ICT techniek, en dit na wat onderzoek volgens mij het hoogste plug&play gehalte heeft.

Nu is mijn vraag,
Kan ik zo maar het volgende doen?

1. Laptop factory reset
2. 16 GB msata SSD verwijderen
3. 500GB samsung msata SSD installeren
4. OS en programmas en mappen zoals programFiles verplaatsen van de 1 TB harde schijf naar de msata SSD (hoe? Kan dit met migratie software? )
5. In bios aangeven dat de 1e opslag de msata ssd is, en de 2e opslag de 1Tb harde schijf

Kan dit zo maar?

Wat gebeurt er met de data die op de 16gb ssd staat die ik verwijder?
Is het moeilijk/gevaarlijk wat ik ga doen? Want dan breng ik de laptop liever weg naar iemand die dit voor mij doet ;)

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:22

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je hebt een laptop welke een 16GB cache SSD op mSATA gebruikt als ik het goed begrijp. Weet je zeker of je vanaf deze mSATA poort kunt booten?.

Kunt met Samsung software (als je een Samsung SSD hebt gekocht ;)) normaal een clone maken van je OS, en deze naar een SSD koppieren. Echter of dit in een dergelijke setup werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen. In principe staat er alleen gebufferde data op zo'n SSD en zou het niet uit moeten maken, of dit in de praktijk ook zo werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 961129

Topicstarter
bedankt voor je antwoord! wat ik lees is dat je niet zeker weet of het goed gaat om de 16 gb ssd cache om te zetten naar 500 gb ssd om te gebruiken als harde schijf. heb ik dat goed begrepen? mijn god ik ben echt een leek op dit gebied :)
wat ik ook kan doen is de 1 tb harde schijf vervangen door de ssd. na wat tutorials gelezen te hebben e.d. lukt dit ook wel.
geven de 16 gb cache en de 500 gb ssd geen conflict oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 21:41
Ik neem aan dat je Windows 10 draait.
- alles kopiëren naar het nieuwe device kan, zolang je er niet van wil gaan opstarten (dan werkt het niet).
- dan zou je (bv. met de eerder aangehaalde Samsung software) een image moeten maken op een externe harddisk, alles ombouwen en de image terugzetten op het nieuwe device.
- bij herinstallatie van Windows 10 kan je je huidige licentie behouden als je bij herinstallatie van Windows 10 de licentiecode gewoon skipt
- een image van een harddisk als opstartmedium "terugzetten" op een SSD is niet aan te raden, dan staat Windows niet correct ingesteld voor werken vanaf de SSD
- in jouw plaats kocht ik de Samsung SATA SSD van 500 GB en ik zette die op de plaats van de SSD. Plus eventueel een externe USB SATA-harddisk-case om je harddisk verder te kunnen gebruiken

De werkwijze wordt dan:
- een bootable installatiebestand van exact dezelfde Windows 10 versie als die je nu draait, met behulp van Windows Media Creator op USB-stick of DVD branden en kijken of je daarvan kan opstarten (dat is wel nodig)
- Harddisk uitbouwen en die vervangen door de nieuwe SSD
- in de BIOS op de SATA-eigenschappen AHCI aanzetten als dat nog niet aanstond
- de Windows installatie opstarten, de partitie op de SSD 10 % kleiner maken dan de hele SSD groot is (= overprovisioning van 10 %) en Windows 10 herinstalleren (scherm licentiecode overslaan).
- installatie Windows 10 afmaken, de PC contact laten leggen met internet en direct even kijken of W10 dan weer legaal is
- de uitgebouwde harddisk in een externe USB behuizing stoppen en alle data daarvan overzetten naar de SSD
- alle programmatuur die je had herinstalleren en je verbazen over je snelle laptop

Deze methode heeft als voordeel dat je Windows zich optimaal instelt op de SSD en dat je harddisk intact blijft: je kunt dus altijd terug naar je harddisk (evt. in de BIOS de oude niet-AHCI instelling even terug zetten). :+