Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goedkoop systeem voor grootmoeder!

Pagina: 1
Acties:

• karot9100
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 19:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
emails en surfen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Goedkoop

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het minimum

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?Mij te helpen ivm keuze van de hardware.

Momenteel heb ik het BBG Desktop budget systeem in mijn winkelmandje zitten maar hier heb ik wel het moederbord moeten veranderen naar iets gelijkaardigs. Maar ik heb geen flauw benul wat het verschil is. Ik woon in belgie dus zou ik alles in 1 keer willen bestellen via Azerty. De belgische sites en de lokale winkels zijn een stuk duurder. Tenzij jullie een dergelijke site als azerty hebben in belgie? Maar voor 10€ verzendingskosten kan ik niet sukkelen denk ik.
Volgens mij zou alles moeten passen, maar past alles wel in de kast enz? Hebben jullie betere suggesties dan dit? Raden jullie aan voor enkele tientjes meer uit te geven voor iets dergelijks?

Moet hier met zo'n koelpasta gewerkt worden of is alles gewoon monteren en gaan? Zelf heb ik het nog nooit samen gesteld en ik heb wel een vriend die mij daar mee zou kunnen helpen mocht ik problemen hebben.

https://azerty.nl/basket/...6MTtpOjUxODk5MztpOjE7fQ==

[ Voor 11% gewijzigd door karot9100 op 21-08-2017 19:52 ]

Verwijderd

Is een tweedehands laptop niet makkelijker? Kan ze makkelijk in de kast stoppen ook, dan staat 'ie niet in de weg. Misschien een tweedehands Dell Latitude of iets dergelijks, en dan zet je er een SSD in. Dat zou voldoende moeten zijn.

• karot9100
Ik heb deze vraag gesteld aan mijn grootmoeder maar ze heeft geen nut aan een laptop en een vaste pc is wel voldoende. Jullie mogen ook een laptop voorstellen ipv dit systeem maar het moet wel een nieuwe zijn. Ze heeft wel niet meer de beste ogen dus denk ik dat minimum 15" ofzo dan verplicht is?

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 18:05
Heb je al een beeldscherm voor de pc?

Overigens is de pc bouwen echt niet moeilijk. Gewoon een youtube filmpje opzoeken.

Een laptop is misschien wel handig denk ik, ik zou deze aanraden:
pricewatch: Acer Aspire ES1-533-P2V5

Met iets meer budget kan deze ook:
pricewatch: Acer Aspire ES1-533-P1SA

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:21
100% een laptop. Als een iets mis mee is kan ze deze gewoon oppakken en meenemen naar iemand die het kan oplossen.

Met de vaste pc is dat een stuk lastiger.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:48

P_Tingen

omdat het KAN

Waarom zou ze een laptop moeten hebben, compleet met ieniemieniescherm? Een vaste - goedkope - desktop is nog niet zo'n raar idee. Doe er een flinke monitor bij en oma kan zo weer een paar jaar vooruit.

Zou een systeem obv een pricewatch: ASRock Q1900M een optie zijn? Quadcore icm een ssd en licht gebruik zou moeten kunnen denk ik.

[ Voor 35% gewijzigd door P_Tingen op 21-08-2017 20:49 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 17:01
Jaren geleden voor mijn opa een pc in elkaar gezet. Grotendeels van reserveonderdelen uit een oude m-ATX build. AM3 x3 processortje erin voor de zuinig, een OEM Windows versie is wat ik nieuw heb gekocht voor 'm. De rest: 17" 4/3 scherm, 4GB DDR3, roomwit toetsenbord en een oude kast etc, had iemand in de familie nog staan of is voor een prikke tweedehands gehaald. Af en toe krijg ik wat vragen, maar hij is er erg content mee en bijna iedereen die langskomt kan 'm wel helpen met de kleine dingetjes.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Een systeem op basis van een Q1900 kan zoiets zijn als dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900M€ 58,50€ 58,50
1Techsolo TC-020€ 30,84€ 30,84
12-Power MEM8505A€ 21,64€ 21,64
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 55,91€ 55,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 166,89

Even snel bij elkaar geklikt als voorbeeld, kan zijn dat niet alles 100 bij elkaar past....

• karot9100
wouterg00 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:02:
Heb je al een beeldscherm voor de pc?

Overigens is de pc bouwen echt niet moeilijk. Gewoon een youtube filmpje opzoeken.

Een laptop is misschien wel handig denk ik, ik zou deze aanraden:
pricewatch: Acer Aspire ES1-533-P2V5

Met iets meer budget kan deze ook:
pricewatch: Acer Aspire ES1-533-P1SA
Beeldscherm enzo is reeds in het bezit, de pc die ze nu gebruikt is een oude medion pc die net windows xp kan draaien,maar daar loopt regelmatig iets mis mee.

Jammer dat deze laptop qwerty is maar ik kan een soort gelijke vinden op bol.com voor 300 en nog iets euros. Zal even moeten overwegen met de grootmoeder wat ze liever zou hebben. Nadeel van een laptop is, ze kan dit laten vallen.

• karot9100
jeroen3 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:41:
100% een laptop. Als een iets mis mee is kan ze deze gewoon oppakken en meenemen naar iemand die het kan oplossen.

Met de vaste pc is dat een stuk lastiger.
Met een laptop kan ze deze oppikken en laten vallen ook, dan is het ineens gedaan met de pret, een vaste pc zal ze niet willen verplaatsen. Zal deze beslissing overlaten aan haar morgen.

• karot9100
P_Tingen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:59:
Een systeem op basis van een Q1900 kan zoiets zijn als dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900M€ 58,50€ 58,50
1Techsolo TC-020€ 30,84€ 30,84
12-Power MEM8505A€ 21,64€ 21,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 166,89

Even snel bij elkaar geklikt als voorbeeld, kan zijn dat niet alles 100 bij elkaar past....
Dit lijkt mij geen slecht idee. Ik ben niet zo op de hoogte van zo'n dingen maar zolang het kan surfen en emails bekijken zou dit wel een ideale oplossing zijn! Hoe kan ik zien wat allemaal bij elkaar past dan?

• karot9100
vegetoot schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:51:
Jaren geleden voor mijn opa een pc in elkaar gezet. Grotendeels van reserveonderdelen uit een oude m-ATX build. AM3 x3 processortje erin voor de zuinig, een OEM Windows versie is wat ik nieuw heb gekocht voor 'm. De rest: 17" 4/3 scherm, 4GB DDR3, roomwit toetsenbord en een oude kast etc, had iemand in de familie nog staan of is voor een prikke tweedehands gehaald. Af en toe krijg ik wat vragen, maar hij is er erg content mee en bijna iedereen die langskomt kan 'm wel helpen met de kleine dingetjes.
Zal even eens moeten kijken wat er allemaal beschikbaar is van oude pc's in de famillies. Misschien ligt ergens wel nog een complete PC op de zolder die zou kunnen werken.

Modbreak:Meerdere quotes de volgende keer gewoon in 1 bericht :).

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 22-08-2017 08:33 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
P_Tingen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:59:
Alleen al om die ingebouwde voeding zou ik het niet doen. Een kast van 30 euro met ingebouwde 400 Watt voeding, dat is vragen om ellende.

Wat betreft het laptop idee, dat kan, maar ik weet niet hoe slechtziend de grootmoeder van de TS is. 15,6 inch kan heel priegelig worden voor een bejaarde. Voordeel van een desktop is dat je een flink scherm eraan kan hangen van 23 of 24 inch en die dan lekker in 640*480 kan zetten. ;)

Het idee van de TS is goed in het winkelmandje, ik heb een paar aanpassingen gedaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 37,20€ 37,20
1MSI B250M PRO-VD€ 62,75€ 62,75
1WD Black SATA 6Gb/s WD5000LPLX, 500GB€ 55,55€ 55,55
1BitFenix NOVA Zwart€ 29,-€ 29,-
1Crucial CT4G4DFS8213€ 35,01€ 35,01
1be quiet! System Power B8 350W€ 39,49€ 39,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,-

Het H110 bordje heb ik een B250 bordje van gemaakt. Maakt weinig verschil op de prijs, maar je hoeft niet meer de BIOS te flashen om de CPU werkend te krijgen.

De SSD heb ik eruit gegooid. De gemiddelde bejaarde merkt het toch niet of die computer nou 10 seconden of een paar minuten nodig heeft om te starten. Ze zijn immers zelf ook zo snel niet meer. Daarom heb ik gekozen voor een 500GB WD Black schijf. Die draait evenzogoed 7.200 rpm, en bied een veelvoud aan opslag voor de zachte prijs van 55 euro.

Een scherm hoeft ook niet de wereld te kosten: pricewatch: Philips 243V5LHSB Zwart

Bovengenoemde PC en scherm bij elkaar is even duur als wat TS nu in zijn winkelmandje heeft zitten.

Azerty is bij vrijwel al deze onderdelen de goedkoopste, dus je kan alles daar bestellen.

Wat ga je doen als OS? Windows of Linux? Een voordeel van Linux bij ouderen is dat als ze gaan klikken op de KPN factuur of ander soort ongein het weinig schade aan kan richten.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

CMD-Snake schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:53:
[...]
Alleen al om die ingebouwde voeding zou ik het niet doen. Een kast van 30 euro met ingebouwde 400 Watt voeding, dat is vragen om ellende.
Auw, nee dat kan nooit goed zijn nee. Misschien is de pricewatch: LC-Power LC-1340mi uit de laatste BBG een betere optie.
De SSD heb ik eruit gegooid. De gemiddelde bejaarde merkt het toch niet of die computer nou 10 seconden of een paar minuten nodig heeft om te starten. Ze zijn immers zelf ook zo snel niet meer. Daarom heb ik gekozen voor een 500GB WD Black schijf. Die draait evenzogoed 7.200 rpm, en bied een veelvoud aan opslag voor de zachte prijs van 55 euro.
Aaaaarg, dat moet je volgens mij echt niet willen. Waarom nou? Oma gaat hoogstwaarschijnlijk geen drol opslaan op die schijf, dus zul je zien dat er straks 450GB leeg staat te verstoffen. En ondertussen maar trager en trager worden door uitdijende windows updates. Een systeem zonder SSD zou wat mij betreft gewoon per wet verboden moeten worden. Alles reageert zo lekker vlot en met de redelijk simpele J1900 Celeron die op het mobo zit moet je wel een beetje een vlotte schijf hebben anders wordt het allemaal echt te traag.

Heck, alles zonder SSD is per definitie te traag. Ik zie hier ook nog collega's werken met een systeem zonder SSD en ik erger me blauw als ik een keer met ze meekijk: "wat gebeurt er, wil Word niet opstarten?" - "nee, het duurt gewoon even". Zucht.

• CMD-Snake
P_Tingen schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:51:
Aaaaarg, dat moet je volgens mij echt niet willen. Waarom nou? Oma gaat hoogstwaarschijnlijk geen drol opslaan op die schijf, dus zul je zien dat er straks 450GB leeg staat te verstoffen. En ondertussen maar trager en trager worden door uitdijende windows updates. Een systeem zonder SSD zou wat mij betreft gewoon per wet verboden moeten worden.
Het is mij nog niet eens om de hoeveelheid opslag te doen. Heb je wel eens een bejaarde met een computer zien werken? Die hebben echt niet door wat snel opstarten is en wat niet. Ze zijn zelf nou eenmaal trager geworden dus die trage computer maakt weinig uit. Gezien het budget is die SSD omruilen dan een makkelijke besparing die eigenlijk geen gevolgen heeft.

Ik ben het met je eens dat een SSD fijn is en ik zou ook niet zonder willen, maar ik denk dat een SSD hier niet nodig is.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:29
Ik ben het eens met P_Tingen, een apparaat zonder SSD anno 2017 is in mijn ogen geen computer. En zoveel prijsverschil zit er niet tussen een 120 GB SSD en een 500 GB HDD.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

CMD-Snake schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:59:
[...]
Het is mij nog niet eens om de hoeveelheid opslag te doen. Heb je wel eens een bejaarde met een computer zien werken? Die hebben echt niet door wat snel opstarten is en wat niet. Ze zijn zelf nou eenmaal trager geworden dus die trage computer maakt weinig uit. Gezien het budget is die SSD omruilen dan een makkelijke besparing die eigenlijk geen gevolgen heeft.

Ik ben het met je eens dat een SSD fijn is en ik zou ook niet zonder willen, maar ik denk dat een SSD hier niet nodig is.
Ik heb menig bejaarde gezien die de wereld niet in slo-mo ervaart dus om ze over 1 kam te scheren gaat me te ver, een bejaarde van 70 != een bejaarde van 90+

Vergelijk daarnaast eens de prijzen van genoemde HDD/SSD's:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Black SATA 6Gb/s WD5000LPLX, 500GB€ 55,55€ 55,55

We gaan toch hier niet moeilijk lopen doen over zesendertig cent?
Als het daarop stuk moet lopen, krijgt TS die van mij. :+

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 22-08-2017 12:10 ]

• karot9100
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik heb deze middag met mijn grootmoeder overlegt en ze zei dat ik mocht kiezen en zorgen dat alles goed is voor een eindje. Ze wil nu niet besparen op iets wat ze maar 1x in een lange tijd zal aankopen. Dus daarmee zal ik gaan voor een vaste PC zodat ze nog altijd kan upgraden van scherm mocht ze minder gaan zien, maar ze heeft nu een 4:3 19" scherm staan en ik denk dat dit wel voldoende zal zijn zolang het scherm niet stuk gaat. Ik zal ook kiezen voor de SSD omdat deze toch wel wat vlotter zal lopen en het moet ook een eindje meegaan. Voor mij persoonlijk was de overstap naar een SSD toch wel de grootste upgrade ooit. En ik kan nog altijd zien of ik haar oude HDD er nog kan bijsteken voor wat extra opslag.

Ik zou ook gaan voor linux, ik dacht zelf aan Elementary OS omdat alles daar eigenlijk al inzit en ik dit persoonlijk ook nog gebruikt heb voor een kleine periode. Hebben jullie een ander voorstel van OS?

Hier is nog eens mijn winkelmandje: https://azerty.nl/basket/...7aToxO2k6NzE2MzA7aToxO30=

Dus volgens mij ziet alles er goed uit. Ik zal straks de bestelling dan afronden.

Bedankt voor alle hulp in ieder geval!

• CMD-Snake
karot9100 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:36:
Ik zou ook gaan voor linux, ik dacht zelf aan Elementary OS omdat alles daar eigenlijk al inzit en ik dit persoonlijk ook nog gebruikt heb voor een kleine periode. Hebben jullie een ander voorstel van OS?
Als ik Linux gebruik kies ik zelf voor CentOS, maar dat is voorkeur omdat ik gewend ben aan Red Hat.

Het ligt er vooral aan wat je grootmoeder is gewend om te gebruiken, sommige oudjes zitten muurvast aan iets (OS of browser) en kunnen geestelijk niet meer wisselen.

Een voordeel vooral van Linux is dat het nog moeilijk is voor je grootmoeder om het OS om zeep te helpen. Ze kan klikken op malware tot ze een ons weegt en er gebeurt niets.
Hier is nog eens mijn winkelmandje: https://azerty.nl/basket/...7aToxO2k6NzE2MzA7aToxO30=
Ziet er prima uit.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb voor mijn schoonmoeder een tijdje Zorin linux gebruikt en ik kan het van harte aanbevelen. Zij kwam toen van XP af en had Zorin al na 1x door. Het is gebruiksvriendelijk, licht, grafisch mooi en compleet. Bekijk eens een demo: YouTube: Zorin OS Demo. The "Windows XP" Alternative

Pagina: 1