Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille Game PC

Pagina: 1
Acties:

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een game PC voor Full HD gaming met wat stretch voor 1440p naar de toekomst toe.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mikte op rond de 1000 euro maar kwam met mijn huidige lijst al wel iets hoger uit. Dit is wel geen ramp.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
LG Ultrawide 1080p scherm

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen plannen om meerdere videokaarten te plaatsen. Displayport scherm is al wel in gebruik dus aansturen via USB C zou wel handig zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in mijn lijstje een intel processor gekozen omdat ik voornamelijk mik op gaming en de multicore snelheid van de AMD mij minder aansprak hierdoor. Qua prijs kwam deze er ook goed uit.
De RX580 heb ik gekozen omdat die tussen een 1060-1070 uitkwam maar wel goedkoper was en dit model omdat het beter presteerde qua geluid dan andere uitvoeringen.
De Crucial SSD had ik ook overwogen maar het verschil van 30 euro was de veel hogere snelheid van de Samsung SSD mij wel waard.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil mij vooral focussen op een stil systeem. Dit was de reden van de keuze voor deze uitvoering van de videokaart, koeling en case

Ga je overklokken?
Normaal niet

Wat verwacht je van ons?
Moederbord keuze heb ik het heel moeilijk mee, ondanks het lezen van de guide er rond. Deze leek mij te voldoen aan mijn eisen.
Ik heb een aparte koeler gekozen waar ik de stock koeler zou kunnen gebruiken maar deze had negatieve commentaar ivm geluidproductie. Goede keuze?
Of jullie het eens zijn met mijn keuzes of anders zouden kiezen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 188,95€ 188,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 123,50€ 123,50
1MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB€ 356,95€ 356,95
1Seagate Barracuda, 2TB€ 65,95€ 65,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 98,-€ 98,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 64,-€ 64,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.247,82

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Op zich een prima build, maar wel een paar opmerkingen:
- CPU: Ik zie niet in hoe een 7500 interessanter is dan een R5 1600. Ik zou altijd voor die laatste gaan.
- MOBO: Als je toch voor die 7500 kiest vind ik dit een vrij duur mobo, en bovendien een Z170. Wat is de specifieke reden voor dit mobo? Kijk met deze CPU liever naar B250 of Z270.
- GPU: Dacht dat deze uitvoering juist vrij luid was en er een Gaming + was welke een stuk stiller is. Kan je misschien even uitzoeken
- Case: prima ding maar wel erg groot, en zie niet in waar je die extra ruimte voor gaat gebruiken. Dan liever een Define C (TG) of Meshify zou ik zeggen
- CPU Cooler: Prima ding, de stock cooler wil je inderdaad niet gebruiken bij Intel als je veel waarde hecht aan stilte
- SSD: Deze is in theorie misschien een stuk sneller dan een MX300 of 850 Evo maar ik vraag me af hoe veel jij daar in de praktijk van gaat merken

[ Voor 7% gewijzigd door Wekko306 op 21-08-2017 19:04 ]

• DaemonAngel
De single core snelheid is toch iets hoger van de 7500?
Of weegt dat niet op?

Ivm het MOBO, hier ben ik echt niet goed in thuis.
Ik had gekeken dat de processor paste.
Dan dat er 4 slots voor DDR4 waren zodat ik met 16 gb kan beginnen en dan uitbreiden als ik dat wil.

Verder had ik gekeken of er een USB C poort aanwezig was.

De Z270 (A-Pro want de andere uitvoering is pak duurder) en B250 had ik ook gezien inderdaad.
Maar ik begrijp niet goed het verschil. IK had dan domweg de Z170 gekozen omdat die populairder is en het prijsverschil klein was.
Ik besef dat de moederbordchipsets verschillend zijn maar niet wat de impact hiervan is.
De verlichting van die Z170 is idd wat weggegooid.

Ivm de GPU: ik had hier in deze review van tweakers gelezen reviews: RX 480 en GTX 1060: negen videokaarten getest
Het gaat wel om de RX480, maar ik dacht dat dit wel gelijkaardig zou zijn voor de 580 omdat dit ook al zo was bij de nvidia.
Maar je hebt gelijk. Het moet deze zijn: pricewatch: MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G
Thanks! Ik pas het aan.

De + variant is degene waar ik de reviews van gelezen had. Blijkbaar domweg de verkeerde in het lijstje gezet.

• DaemonAngel
Je hebt gelijk dat het een best grote case is. Ik had mij sterk gefocust op geluid.

Ik ga eens kijken naar degene die je opgesomd hebt.

Ik heb eens zitten kijken voor de moederborden nog.

De Z reeks is overklokbaar en daardoor normaal duurder maar dit is bij de A Pro niet echt het geval.

pricewatch: MSI B250 Krait Gaming

pricewatch: MSI Z270-A Pro

pricewatch: MSI B250 PC Mate

Dit lijken mij allemaal even goede opties.
Ik kan er niet aan uit 8)7

[ Voor 67% gewijzigd door DaemonAngel op 22-08-2017 00:22 ]

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 19:15
En ook in dit topic weer, kijk eens naar de kasten van Nanoxia, de Deep Silence serie. Die is er in verschillende maten en is minstens net zo goed, zo niet beter, dan de Fractal Design kasten :)

Verwijderd

DaemonAngel schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:42:
Maar ik begrijp niet goed het verschil. IK had dan domweg de Z170 gekozen omdat die populairder is en het prijsverschil klein was.
Ik besef dat de moederbordchipsets verschillend zijn maar niet wat de impact hiervan is.
Z270 is de opvolger van Z170. Dus nieuwer. Z270 kan standaard zonder overklokken 2.400Mhz geheugen aan en Z170 zonder OC 2.133Mhz. Bij de Z170 kan het ook nog voorkomen dat eerst de firmware geupdate moet worden voordat de nieuwere Kaby Lake processor er in zal werken.

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
@DaemonAngel Is de 580 al leverbaar? Ik zag eerder al enkele posts van mensen die al 2 maanden aan het wachten waren op die kaart. Een alternatief kan de 1060 zijn, tenzij je al freesync hebt/wenst.

Ik zie dat veel mensen de R5 afraden, opzich heb je de ruimte niet nodig, maar man wat is die kast stil. Ik weet niet hoe stil de andere fractal kasten zijn, maar ik heb een node S en die is duidelijk minder stil dan de R5 welke ik eerder had. Als je van een window houd (ik niet) dan vind ik de meshify eigenlijk wel een kekke kast, hoe stil deze is weet ik echter niet.

ik zou inderdaad eerder kijken naar de 1600, zeker als je niet bang bent om een OC te doen (dit zou niet super moeilijk moeten zijn heb 't nog niet zelf mogen proberen).

Je hebt een aftermarket cooler geselecteerd, als jij de R5 kast koopt, bespaar je de moeite tenzij je gaat overclocken, want zelfs de stock intel cooler hoor je dan niet meer, hetzelfde geld geloof ik voor de stock ryzen cooler in dit geval.

Verder zou ik qua SSD eerder voor een crucial gaan, die zijn iets goedkoper en hebben iets meer opslag (MX300 serie) komt zowel in 2.5 inch als M2 formaat.

Voeding vind ik nog steeds lastig, maar ik verwacht dat jou systeem zeker geen 550W nodig gaat hebben :-).

[ Voor 3% gewijzigd door Gopher op 22-08-2017 07:39 ]

• DaemonAngel
Gopher schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:31:
@DaemonAngel Is de 580 al leverbaar? Ik zag eerder al enkele posts van mensen die al 2 maanden aan het wachten waren op die kaart. Een alternatief kan de 1060 zijn, tenzij je al freesync hebt/wenst.

Ik zie dat veel mensen de R5 afraden, opzich heb je de ruimte niet nodig, maar man wat is die kast stil. Ik weet niet hoe stil de andere fractal kasten zijn, maar ik heb een node S en die is duidelijk minder stil dan de R5 welke ik eerder had. Als je van een window houd (ik niet) dan vind ik de meshify eigenlijk wel een kekke kast, hoe stil deze is weet ik echter niet.

ik zou inderdaad eerder kijken naar de 1600, zeker als je niet bang bent om een OC te doen (dit zou niet super moeilijk moeten zijn heb 't nog niet zelf mogen proberen).

Je hebt een aftermarket cooler geselecteerd, als jij de R5 kast koopt, bespaar je de moeite tenzij je gaat overclocken, want zelfs de stock intel cooler hoor je dan niet meer, hetzelfde geld geloof ik voor de stock ryzen cooler in dit geval.

Verder zou ik qua SSD eerder voor een crucial gaan, die zijn iets goedkoper en hebben iets meer opslag (MX300 serie) komt zowel in 2.5 inch als M2 formaat.

Voeding vind ik nog steeds lastig, maar ik verwacht dat jou systeem zeker geen 550W nodig gaat hebben :-).
Goh ik ben niet gehaast dus als deze kaart niet leverbaar is momenteel kan ik nog wel even wachten desnoods ook.
Ik had moeten vermelden dat die LG monitor een freesync monitor is. Daarom leek mij, samen met de prijs/prestatie, die AMD kaart wel interessant.

Qua voeding zit ik er inderdaad boven, ik zou met een 400W voeding toekomen.
Een snelle berekening gaf mij 360~W aan vermogen nodig.
Waarom ik zwaarder gegaan was naar deze was omdat die tot een bepaald percentage fanless zou draaien en ik normaal maar zelden boven dit percentage kom. Verder was dit 1 van de stilste voedingen die ik tegenwkam.
Het was maar een idee om dit zo te doen. Vermits ik hierin niet ervaren ben leun ik wat op de kennis hier op tweakers.

Een window heb ik echt niet nodig. 9/10 gaat hij in het kastje van mijn bureau dus zie je dit toch niet en zelfs mocht hij naast mijn bureau staan, dan staat hij nog steeds in het zicht in de living dus liefst zo stealth mogelijk. Beetje WAF :)

De SSD heb ik geruild voor een Samsung 850 Evo gebaseerd op de comments reeds.

De Ryzen ben ik nu wat over aan het twijfelen.
Wekko306 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:03:
- Case: prima ding maar wel erg groot, en zie niet in waar je die extra ruimte voor gaat gebruiken. Dan liever een Define C (TG) of Meshify zou ik zeggen
Ik heb de define C eens opgezocht en de reviews gaven wel aan dat deze case best wat geluid lekt.

Ik zal eens doorzoeken naar nog andere cases die zogezegd stil zouden zijn en ze even oplijsten hier.
Mogelijks dat er 1 tussenzit die wat meer
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 03:22:
[...]

Z270 is de opvolger van Z170. Dus nieuwer. Z270 kan standaard zonder overklokken 2.400Mhz geheugen aan en Z170 zonder OC 2.133Mhz. Bij de Z170 kan het ook nog voorkomen dat eerst de firmware geupdate moet worden voordat de nieuwere Kaby Lake processor er in zal werken.
De Z270 is dan de meest interessante van het rijtje tenzij ik de 30 euro wil uitsparen voor de B250?

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 16:36
Je zegt dat je misschien in de toekomst naar een 1440p scherm wil overstappen, hou er rekening mee dat de RX580/1060 niet voor een 1440p scherm gemaakt zijn. Kies dan voor het type zoals de 1070.

• DaemonAngel
vosss schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 00:48:
En ook in dit topic weer, kijk eens naar de kasten van Nanoxia, de Deep Silence serie. Die is er in verschillende maten en is minstens net zo goed, zo niet beter, dan de Fractal Design kasten :)
Ik ben ze inderdaad net tegengekomen.
Die deep silence serie ziet er interessant uit en dan kan ik een kleinere versie kiezen waar toch nog alles full sized in past.
De deep silence 3 spreekt mij ook nog wel aan.
Is een 7 tal liter kleiner dan de R5

Verwijderd

DaemonAngel schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:11:
De Z270 is dan de meest interessante van het rijtje tenzij ik de 30 euro wil uitsparen voor de B250?
Je gaat niet overklokken dus dan zou je inderdaad ook makkelijk een B250 kunnen nemen. Scheelt 40 euro. Ik zou alleen niet die allergoedkoopste MSI B250M 'Pro' VD nemen, want daar is niet zoveel Pro aan, die heeft niet eens een HDMI aansluiting. Ook al heb je een extra videokaart erin zitten lijkt me zo'n basic aansluiting toch wel handig.

Enne, je gaat niet wachten op Coffee Lake CPU's? Ze zijn al aangekondigd, ik weet alleen niet wanneer ze daadwerkelijk leverbaar gaan zijn voor de desktops. Je hebt dan voor een Core i5 of Core i7 in elk geval wel een Intel 300-chipset nodig, dus weer een ander moederbord! :)

• DaemonAngel
Double

[ Voor 99% gewijzigd door DaemonAngel op 22-08-2017 13:21 ]

• DaemonAngel
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:08:
[...]

Je gaat niet overklokken dus dan zou je inderdaad ook makkelijk een B250 kunnen nemen. Scheelt 40 euro. Ik zou alleen niet die allergoedkoopste MSI B250M 'Pro' VD nemen, want daar is niet zoveel Pro aan, die heeft niet eens een HDMI aansluiting. Ook al heb je een extra videokaart erin zitten lijkt me zo'n basic aansluiting toch wel handig.

Enne, je gaat niet wachten op Coffee Lake CPU's? Ze zijn al aangekondigd, ik weet alleen niet wanneer ze daadwerkelijk leverbaar gaan zijn voor de desktops. Je hebt dan voor een Core i5 of Core i7 in elk geval wel een Intel 300-chipset nodig, dus weer een ander moederbord! :)
Geen idee hoe lang het dan eigenlijk duurt eer je ze kan kopen.

Weer een ander moederbord :p
Gelukkig (voor mij, minder moeilijk kiezen) gaat daar dan minder keuze zijn :D

Afhankelijk van hoe lang ik het nog trek is dit inderdaad wel interessant.
In het artikel op tweakers hier spreken ze over 30% snelheidswinst, wat wel een nice increase zou zijn.

Verwijderd

DaemonAngel schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:20:
[...]

Geen idee hoe lang het dan eigenlijk duurt eer je ze kan kopen.

Weer een ander moederbord :p
Gelukkig (voor mij, minder moeilijk kiezen) gaat daar dan minder keuze zijn :D

Afhankelijk van hoe lang ik het nog trek is dit inderdaad wel interessant.
In het artikel op tweakers hier spreken ze over 30% snelheidswinst, wat wel een nice increase zou zijn.
Ja, en meer cores. :)

• DaemonAngel
Wat aanpassingen gedaan gebaseerd op feedback

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1Asus Prime X370-Pro€ 145,95€ 145,95
1MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G€ 409,-€ 409,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,-€ 163,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.169,86

Ik heb de nanoxia case bekeken maar de commentaren zijn toch nog dat de R5 beter is precies.
Processor aangepast naar een AMD gebaseerd op de feedback dat dit beter is dan de 7500 en tegelijk het moederbord aangepast.
Bij het moederbord heb ik erop gelet dat er een displayport was voor video uit.
20 euro duurder dan de B350 maar ik las dat deze beter tegen een lichte overklok kon en dat de B350 al snel te warm werd/niet genoeg leverde.

SSD aangepast van mikken op pure snelheid naar iets meer opslag.

Extra HD eruit gegooid omdat momenteel deze pc toch voornamelijk op gamen gericht is en de bulk van de stuff extern blijft staan.

[ Voor 10% gewijzigd door DaemonAngel op 22-08-2017 17:12 ]

• Zertaxka
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 120,71€ 120,71
1Fractal Design Define C€ 72,45€ 72,45
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.112,11

Kast is naar mijn mening wat beter.
Deze voeding is modulair, beter en goedkoper.
Een X370 is overkill, dus een B350 bordje is net zo goed en goedkoper.

World of Warships proberen ? Klik hier voor Recruit a Friend Benefits !

• DaemonAngel
Zertaxka schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:23:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.112,11

De corsair voeding is normaal tock ook modulair?
Bij de seasonic staat semi-passieve koeling.
Mij lijken deze voedingen mij redelijk gelijkaardig?
Van de review dat ik las is de seasonic 27dB onder load. Gelijkaardig aan de corsair.

Waarom vind je die kast beter?
Ik las net dat de C veel meer geluid lekte dan de R5.

Moederborden blijven mij een raadsel.
Waarom vind je de X370 overkill?
Ik besef dat het ergens overkill is maar omdat die betere tegen hogere load kon dacht ik dat de 25 euro nog wel een degelijke investering was. Of zie ik dit fout?

- Er is teveel keuze in al die onderdelen 8)7 8)7 8)7 Ik denk dat ik nog liever shampoo haal voor mijn vriendin |:( |:( -
(but not really, dit is wel interessanter maar niet minder verwarrend wel)

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Zertaxka schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:23:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.112,11

Dit lijstje ziet er zeer strak uit maar die koeler is overbodig ivm de wraith.

• Zertaxka
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DaemonAngel schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:48:
De corsair voeding is normaal tock ook modulair?
Bij de seasonic staat semi-passieve koeling.
Mij lijken deze voedingen mij redelijk gelijkaardig?
Van de review dat ik las is de seasonic 27dB onder load. Gelijkaardig aan de corsair.

Waarom vind je die kast beter?
Ik las net dat de C veel meer geluid lekte dan de R5.

Moederborden blijven mij een raadsel.
Waarom vind je de X370 overkill?
Ik besef dat het ergens overkill is maar omdat die betere tegen hogere load kon dacht ik dat de 25 euro nog wel een degelijke investering was. Of zie ik dit fout?
Omdat de Seasonic inderdaad semi-passief is qua koeling (dus stiller), 2 cm korter is dan de Corsair (meer ruimte voor een goede airflow) en goedkoper. Maar de voedingen zijn redelijk gelijkwaardig ja.

De R5 heeft een gigantische Hardisk/DVD rack aan de voorkant wat je airflow weer in de weg zit. Daarmee wordt je systeem dus warmer en moet je de fans weer harder laten draaien wat weer meer geluid afgeeft. En het scheelt dik €20,- voor bijna dezelfde kast met betere inrichting.

X370 is alleen interessant als je Crossfire of SLI (2 videokaarten tegelijk) gaat gebruiken. Doe je dat niet zit er geen verschil tussen beide chipsets en is de B350 de goedkopere en meer logische keuze.
De koeling van de verschillende componenten op het moederbord (en dus de chipset) is maar net wat de fabrikant er van maakt. Met dit B350 bordje van Asus is het gewoon goed gekoeld.
Progeny schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:57:
Dit lijstje ziet er zeer strak uit maar die koeler is overbodig ivm de wraith.
Heb je inderdaad gelijk in.
Of de pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 vervangen door de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition . Stiller en goedkoper.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.098,10

Houd er wel rekening mee dat de videokaart vrij slecht tot niet verkrijgbaar zal zijn. Denk dat je meer kans hebt om een GTX 1070 te bemachtigen, kost je wel al gauw €70,- meer.

World of Warships proberen ? Klik hier voor Recruit a Friend Benefits !

• DaemonAngel
Thanks, die Scythe mugen is wel nice!
Die heb ik al zeker erin gestoken.

Na bijlezen is het inderdaad wel een goed idee voor naar die fractal design C case te gaan.

Thanks voor de info ivm het moederbord.
Het prijsverschil is wel maar gering maar als het alleen interessant is voor meerdere GPUs is het ook maar weggegooid geld.

Ja de GPU ga ik gewoon wat op moeten wachten. Hopelijk daalt de prijs binnekort ook weer wat.
Ik heb een freesync scherm dus ik had wel graag bij de AMD kaart gebleven.
De 1070 is wel een goed stuk duurder ineens.

Verwijderd

Zertaxka schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:02:
Omdat de Seasonic inderdaad semi-passief is qua koeling (dus stiller), 2 cm korter is dan de Corsair (meer ruimte voor een goede airflow) en goedkoper. Maar de voedingen zijn redelijk gelijkwaardig ja.
En de RM550x is niet semi-passief? Prestaties van de voedingen ter vergelijking:
https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=JoN
https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=r2I

De lengte maakt niet uit in een behuizing als de Define C waar de voeding onder een cover zit?

• DaemonAngel
Huidige staat van de build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 125,95€ 125,95
1MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G€ 389,33€ 389,33
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.092,58

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Vergeet niet om RAM toe te voegen, had je in je eerste beginpost wel maar ergens is dat weggelaten en hopelijk ben je het nu niet per ongeluk vergeten ;)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• DaemonAngel
Haha lol dat is perongeluk gedelete geweest met het bewerken van de lijst xd

Ik vond het al zo goedkoop ineens.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 149,95€ 149,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.242,53

Voor de 14 euro meer, iets sneller ram gekozen omdat ik las dat de amd er wel nut van heeft.

[ Voor 95% gewijzigd door DaemonAngel op 23-08-2017 17:09 ]

• Wekko306
  • Nu online
DaemonAngel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:07:
Haha lol dat is perongeluk gedelete geweest met het bewerken van de lijst xd

Ik vond het al zo goedkoop ineens.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 149,95€ 149,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.242,53

Voor de 14 euro meer, iets sneller ram gekozen omdat ik las dat de amd er wel nut van heeft.
Wel goed om even de QVL van je mobo te raadplegen, of deze set RAM inderdaad op 3200Mhz kan draaien. Bij C16 RAM is dat vaak niet het geval.

• DaemonAngel
Wekko306 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 18:40:
[...]

Wel goed om even de QVL van je mobo te raadplegen, of deze set RAM inderdaad op 3200Mhz kan draaien. Bij C16 RAM is dat vaak niet het geval.
Thx voor de melding.
Hoe ik dit nakijk weet ik om eerlijk te zijn wel niet.

In het opzoeken over het moederbord kwam ik wel de review van hardware info tegen die niet zo positief is over dit mobo.
https://be.hardware.info/...f-gaming-review-conclusie

Dit waren ze positiever over en is maar 20 euro duurder.
pricewatch: Asus Prime X370-Pro

Interessanter om anders toch te wijzigen?

• Wekko306
  • Nu online
DaemonAngel schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:39:
[...]

Thx voor de melding.
Hoe ik dit nakijk weet ik om eerlijk te zijn wel niet.

In het opzoeken over het moederbord kwam ik wel de review van hardware info tegen die niet zo positief is over dit mobo.
https://be.hardware.info/...f-gaming-review-conclusie

Dit waren ze positiever over en is maar 20 euro duurder.
pricewatch: Asus Prime X370-Pro

Interessanter om anders toch te wijzigen?
Kijk anders ook eens naar MSI b350 gaming pro carbon. Denk dat dat het mobo is wat ik ga nemen.

• DaemonAngel
Wekko306 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:43:
[...]

Kijk anders ook eens naar MSI b350 gaming pro carbon. Denk dat dat het mobo is wat ik ga nemen.
Die had ik ook eerst gezien maar ik had die geschrapt omdat die precies geen displayport had.

Er staat ook geen vinkje bij UEFI bios (niet dat ik meer weet daarover dan wat er bij dat info dingetje staat hier).
RGB boeit mij ook niet echt omdat mijn case sowieso gesloten gaat zijn zonder een raampje ofzo.

PCLinde had er hier al wel een positieve review van.

Momenteel leun ik naar de X370 pro omdat het verschil 20 euro is op een systeem dat mij 1200 euro kost.

Hopelijk trekt deze topic nog wat de aandacht van mobo experts :D

Edit ivm geheugen: Na even opzoeken blijkt dat op de corsair site het huidige RAM niet vermeld wordt dus ik heb het gewisseld voor deze: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Bijkomende vraag even ivm de GPU.
Eerder is er al aangeraden te kijken naar een 1060 ivm prijs en slechte verkrijgbaarheid van de Radeon.

Deze 580 uitvoering is wel verkrijgbaar:
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB

Is dit een interessant alternatief?

Freesync boeiend genoeg om bij AMD te blijven of toch voor de 1060 gewoon gaan?

[ Voor 45% gewijzigd door DaemonAngel op 24-08-2017 17:13 ]

• Wekko306
  • Nu online
DaemonAngel schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:38:
[...]

Die had ik ook eerst gezien maar ik had die geschrapt omdat die precies geen displayport had.

Er staat ook geen vinkje bij UEFI bios (niet dat ik meer weet daarover dan wat er bij dat info dingetje staat hier).
RGB boeit mij ook niet echt omdat mijn case sowieso gesloten gaat zijn zonder een raampje ofzo.

Momenteel leun ik naar de X370 pro omdat het verschil 20 euro is op een systeem dat mij 1200 euro kost.

Edit ivm geheugen: Na even opzoeken blijkt dat op de corsair site het huidige RAM niet vermeld wordt dus ik heb het gewisseld voor deze: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Eerder is er al aangeraden te kijken naar een 1060 ivm prijs en slechte verkrijgbaarheid van de Radeon.

Je weet dat de video aansluitingen op je mobo er niet toe doen met de Ryzen CPU hè? Ze hebben namelijk geen geïntegreerde graphics, dus je displayport kabel zou je toch aansluiten op je GPU. De mobo aansluitingen maken pas uit als je een APU gebruikt, die zijn nog niet uit.

• DaemonAngel
Hm lol oops.

Terwijl ik je reactie lees dringt het door.

Mss een restant van origineel met een Intel te beginnen ofzo.

Dat buiten beschouwing gelaten leun ik nog wat naar de 370 wegens zijn positieve reviews.

@Wekko306 jij al gekozen ivm je gpu?

• Wekko306
  • Nu online
@DaemonAngel nog niet, voorkeur gaat uit naar een Vega56 vanwege mijn Freesync scherm, maar of dat hem inderdaad wordt hangt sterk af van prijs en beschikbaarheid.

• DaemonAngel
Wekko306 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 18:40:
@DaemonAngel nog niet, voorkeur gaat uit naar een Vega56 vanwege mijn Freesync scherm, maar of dat hem inderdaad wordt hangt sterk af van prijs en beschikbaarheid.
Ik wil ook liefst bij amd blijven voor het freesync scherm.
Vega gaat buiten mijn budget vallen. Er op wachten kan wel interessant zijn voor de huidige kaarten aan een lagere prijs te vinden.

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 22:07

pclinde

TechGaming.nl

DaemonAngel schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:38:
[...]

Zag toevallig mijn naam voorbij komen. ;) Wat is je grootste twijfel op het moment? Wellicht kun je het kort samenvatten. :) Ik denk graag met je mee.

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

• DaemonAngel
pclinde schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 01:14:
[...]

Zag toevallig mijn naam voorbij komen. ;) Wat is je grootste twijfel op het moment? Wellicht kun je het kort samenvatten. :) Ik denk graag met je mee.
_/-\o_
_/-\o_
Oooo
Vet dat ik je aandacht heb :D

Momenteel ziet de build er dankzij de feedback van andere tweakers er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime X370-Pro€ 145,95€ 145,95
1Fractal Design Define C€ 74,50€ 74,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,15

TL:DR:
- Moederbord? Ik zie de bordjes niet meer door het bos

- Deze voeding interessant met oog op stille build?
- AMD GPU? --> freesync scherm - MSI vs Sapphire?

Buiten de GPU waar de prijs en beschikbaarheid mij nvidia laat overwegen (maar door het freesync scherm liever bij AMD blijf) zit ik voornamelijk met vraagtekens rond het moederbord.

- Input ivm de Sapphire vs MSI uitvoering van de RX 580 is ook altijd welkom - :)
Origineel had ik de MSI gekozen wegens de positieve review van tweakers over de RX 480, maar blijkbaar is de sapphire nitro zijn koeling aangepast voor de rx 580 uitvoering en wordt die ook wel positief ontvangen.

Moederbord gedachtengang:
De kans is groot dat ik wel eens een lichte OC wil proberen.

Verder had ik tussen de vergelijkbare bordjes en de B350 bordjes mij voornamelijk gebaseerd op de positievere reviews van deze X370 die aangeven dat het een betere deal is voor je geld.
Met het kleine verschil van 20 euro had ik deze dan maar gekozen over een B350 bordje.
Bij sommige andere zag ik geen vinkje bij UEFI bios. Hetgeen ik daarover las leek mij wel iets positief dus dat heb ik ook mee in overweging genomen.

RGB en uitzicht van het bordje tellen niet mee in de beslissing voor mij.

USB C gen 2 is wel iets dat ik er op wil (momenteel zonder echte reden maar toekomstgericht waarschijnlijk interessant).

Maar zelfs met zoveel mogelijk filters al toe te passen in de pricewatch en dan nog bij MSI en Asus te blijven alleen krijg ik nog teveel bordjes waar ik dan het verschil niet meer tussen zie (en iedereen heeft al een ander voorgesteld hier :? )

Het bleef origineel bij de vraag over het moederbord maar nu ik je aandacht heb is het moeilijk om een paar andere zaken ook niet te vragen (sorry :D).

Ivm de voeding vroeg ik mij af of ik hier een correcte redenering gemaakt heb.
Ze is zwaarder dan wat mijn systeem nodig heeft (een berekening gaf daar eerder een 400W voeding aan).
Een te zware voeding is vaak niet goed wegens efficiëntie (en aankoopprijs) maar het leek mij interessant met oog op een zo stil mogelijke voeding omdat deze semi passief is en daardoor dan mogelijks stiller gaat zijn.

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-10 20:24

jubeth

%^)

Maar zelfs met zoveel mogelijk filters al toe te passen in de pricewatch en dan nog bij MSI en Asus te blijven alleen krijg ik nog teveel bordjes waar ik dan het verschil niet meer tussen zie (en iedereen heeft al een ander voorgesteld hier :? )
Wat ik dan meestal doe is even uitwijken naar hardware.info, en daar een vergelijkingstabel maken;
Dan ben je er meestal zo achter welke je NIET wilt, die kruis je weg.

Ja, ik wil de pricewatch/vergelijkers van tweakers.net niet afkraken of zo, maar voor dit doel is hw info een stuk overzichtelijker..

• DaemonAngel
Na wat rondpluizen op hardware info in de vergelijkingstabel - thx jubeth! - heb ik mijn moederbord keuze gemaakt.
Wegens de absurde prijzen voor AMD Radeon kaarten momenteel ben ik naar een Nvidea kaart geswitched.
Persoonlijk had ik liever een MSI GeForce GTX 1060 GAMING X+ 6G gehad maar die is even 80 euro duurder.

Voor de geïnteresseerden is hier de afgewerkte build:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 120,50€ 120,50
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 319,-€ 319,-
1Fractal Design Define C€ 78,34€ 78,34
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 141,95€ 141,95
1Corsair RM550x Zwart€ 87,95€ 87,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,50€ 163,50
Bekijk collectie
Importeer producten