8 of 7 jaar oude laptop als (plex)server draaiende houden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaniak
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Hoe houd ik mijn oude laptop draaiende als Plexserver?

Het betreft een Samsung R530, 4gb werkgeheugen, 320gb harddrive met een Intel Pentium Dual Core T4300 processor. Hij draait op LinuxMint (dat leek mij wel lekker licht).

Hij is zo'n 4 jaar dagelijks gebruikt voor studie, etc en sinds 3 jaar stof liggen happen in een la. Nu hij zo'n 4 keer is uitgevallen (overhit?) maar even goed oppervlakkig gestofzuigd en een usb-cooler (ventilator) onder gezet. Kan dit laptopje het allemaal wel aan? Ik was in de veronderstelling dat het niet zo zwaar is om zo'n Plex-programma te draaien of constant aan te staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 16:53
Dat zal ie vast wel aankunnen zonder al teveel problemen, tenzij je 10-bit HEVC spul gaat afspelen op een client die dat niet native kan afspelen.

Ik zou het gewoon proberen, je ziet vanzelf of het werkt of niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaniak
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Hij is ook eigenlijk standaard dichtgeklapt. Koelt ie dan ook minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 16:53
Van wat ik op foto's kan zien blaast de fan de warme lucht aan de achterkant van de laptop weg. Dichtklappen zal niet zoveel effect hebben op de warmteafvoer, als je maar zorgt dat de onderkant (aanvoer koude lucht) en achterkant (afvoer warme lucht) vrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:20
Hoe is het energiebeheer met Linux Mint? Komt die wel in idle als die niks staat te doen?
Laptop open maken en eventueel nog betere stofvrij maken en de koelpasta vervangen.
Als de processor los zit kun je hem eventueel vervangen door een hogere type, vaak zeer goedkoop te krijgen via ebay.

Ik heb zelf ook een 8 jaar oude Compaq laptop met een T7200 die ik vervangen heb door een T9300 en de koeling helemaal schoongemaakt want die zat vol met stof tussen de lamellen. SSD erin en draait nu weer als een zonnetje op Win10.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4