Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:13

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Binnenkort wordt mijn oudste stiefdochter 18 jaar. Ze is kapster in opleiding en wil voor haar verjaardag graag een mooie camera om haar modellen te fotograferen, nu en tijdens haar werk hierna. Hiermee kom ik gelijk op het eerste punt:

Doel van de camera
Hoofdzakelijk fotografie van kapsels / make-up. Vrijwel altijd binnen in een behoorlijk verlichte omgeving, wellicht af en toe buiten overdag. Hiernaast zal hij vast mee gaan op vakantie of gelegenheden, maar dit is niet het hoofddoel.

Foto's zijn voor digitaal gebruik (social media, website, etc) dus niet voor print. Resolutie zal dan ook niet de hoogste prioriteit hebben.

Wat is het budget?
Maximaal 150-200 euro, liever wat minder.
Ja dat is weinig voor een DSLR maar het is niet anders. Nieuw hoeft dan ook absoluut niet.

Wat is er al op het oog?
Ze heeft haar zinnen gezet op een DSLR omdat dit professioneel overkomt en het haar heel gaaf lijkt om hier mee om te kunnen gaan. (haar woorden O+ pubers). Nu wil ik hier natuurlijk best in mee gaan, en ik snap het ook heus wel, ik ben ook behoorlijk gevoelig voor hebbedingetjes. En ik heb er ook geen probleem mee er een voor haar te kopen binnen maar ben bezorgd dat hij tegen gaat vallen door de complexiteit. De hoogte van de drempel om hier behoorlijke resultaten mee te krijgen.

Naar mijn eigen idee is ze dan ook veel beter af met een behoorlijke compactcamera of bridgecamera. Heeft natuurlijk niet de charme en het 'voorkomen' van een DSLR, maar wel veel meer gemak en voldoende prestaties.

Wat ik dus op het oog heb is enerzijds een oudere DSLR, denk aan bijvoorbeeld een Canon 450D of Nikon D60, met kitlens (18-55, liefst met IS).
Anderzijds iets in de richting van de Panasonic DMC-FZ150. De superzoom is niet nodig, maar dit is verder een moderne alleskunner die toch nog de uitstraling geeft dat je weet wat je aan het doen bent ( O-) 18, image is everything). Ook in dit straatje: Sony DSC-H300 die nieuw te krijgen is in deze prijsrange.

De eigenlijke vraag
Moet ik mijn gevoel volgen en haar proberen te overtuigen van een compact-/bridgecamera of is een oude DSLR (8 à 10 jaar) toch helemaal niet zo'n slechte koop? Veel technieken op nieuwere camera's zoals filmen en panorama zijn volledig niet interessant, daarvoor gebruikt ze haar trouwe iPhone. Het gaat puur om modelfotografie zoals hierboven beschreven.
Haar fotografiekennis op dit moment is 3/100, diafragma en sluitertijd zeggen haar niets, maar ze is wel bereid om er wat moeite in te steken ook al is het geen studiebol. Er moet dus hoe dan ook een mooi boek of cursus bij ;)

Genoemde modellen zijn natuurlijk volledig ter voorbeeld en afhankelijk van het aanbod op dat moment. Het gaat mij meer om jullie een denkrichting te geven

Beste antwoord (via Blamm op 24-08-2017 13:58)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:42

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ook een DSLR (zeker de consumentenmodelletjes zoals je er een paar noemt) heeft gewoon een AUTO modus. Dus in principe is het niet echt ingewikkelder fotograferen met een DSLR dan met een compactcamera.

Maar je hebt wel de mogelijkheid om helemaal zelf controle te nemen (en over tijd de set uit te breiden met bijvoorbeeld een leuke lichtsterke prime, wat vaak wel interessant is voor portret werk). Of een flitser, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2017 16:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een oud model is imho prima om mee te beginnen. Hoewel de camera's natuurlijk steeds meer en meer kunnen, kun je met een model van 8 jaar oud ook prima foto's maken (mijn 450D is nu denk ik al zo'n 8 jaar oud, maar maakt nog steeds prima plaatjes).
Upgraden kan altijd nog, en ik denk dat dat dan eerder glas zal zijn, dan een nieuwe body. Tenzij ze echt meer dan xx megapixels wilt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ook een DSLR (zeker de consumentenmodelletjes zoals je er een paar noemt) heeft gewoon een AUTO modus. Dus in principe is het niet echt ingewikkelder fotograferen met een DSLR dan met een compactcamera.

Maar je hebt wel de mogelijkheid om helemaal zelf controle te nemen (en over tijd de set uit te breiden met bijvoorbeeld een leuke lichtsterke prime, wat vaak wel interessant is voor portret werk). Of een flitser, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2017 16:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:39
Mijn 450D doet het nog prima! Al een hoop lol van gehad de afgelopen 8?? jaren. Kan ze gelijk kijken hoe het bevalt met inderdaad de mogelijkheden om uit te breidden. Voor haar doel zou ik de "plastic fantastic" aanraden. Prima 50mm prime voor een zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Heb ik daarvoor zo hard zitten tikken? :') _O-

Nou dat is duidelijk. Ga ik op zoek naar wat de beste prijs / kwaliteit balans heeft uit dat tijdperk en wat er te krijgen is met het liefst wat accessoires als geheugen, tas of filters bijvoorbeeld.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:38

Major_ton

Shoot!

Goede filters zijn duur en staan niet in verhouding tot het budget. Een UV filter is oké, maar is er alleen maar tegen bescherming van de lens. Als deze wordt meegeleverd prima, maar doe geen moeite er eentje te kopen. Een 2dehands kitlens is net zo duur als een nieuw filter.

Verder zou ik haar eens vragen om via Google te laten zien wat voor foto's ze straks graag wilt gaan maken. Grote kans namelijk dat dit buiten de range van een oudere instap camera ligt. Dit bedoel ik niet ontmoedigend, maar ik hoop hiermee mogelijk een teleurstelling en een teniet doening van een ambitie te voorkomen. Het zou zomaar kunnen dat foto's gemaakt met een goede smartphone en bewerkt met bijvoorbeeld VSCO hét resultaat biedt wat ze zoekt en een DSLR dus helemaal niet nodig is.

Link naar marktplaats.

Een oudere Fujifilm X10 bijvoorbeeld ziet er cool uit, is makkelijk mee te nemen en als je de foto's op een smartphone zet dan kan je ze heel gaaf tweaken met de eerder genoemde VSCO app. Iets om over na te denken!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

Garyu

WW

Ik denk dat de camera in dezen NIET de kwaliteit van de foto's gaat bepalen, maar de fotograaf. Elke oude dslr met fatsoenlijke lens gaat prima foto's leveren.

Bedenk echter in het geval van portretfoto's vooral aan de belichting. Dat wordt zo enorm onderschat maar maakt alle verschil. Ook goedkoper licht hoeft echt niet duur te zijn, maar moet wel voorhanden zijn. Denk aan witte doek, flitser, bouwlamp, dat soort dingen. Daar zou ik wat budget voor reserveren in ieder geval.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Dank, ik ben mij zeker bewust dat de kwaliteit meer van de fotograaf dan de camera afhangt. En ook de omstandigheden natuurlijk, maar daar kan ik weinig in betekenen als ze aan het werk is behalve helpen leren.

Ze is ook zeker van plan om te gaan leren, maar mocht de hobby (of werk) serieuze vormen aan gaan nemen, zal dit haar pakkie-an worden.

Flitser bijvoorbeeld en een statief, ze kan genoeg vragen als kado ook natuurlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Pak een 450/500/550D en een 50mm f/1.8 en dan moet dat helemaal goed komen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 19:52
Ik zou denk ik voor een D90 gaan met een simpele prime, bijvoorbeeld een 35 of 50mm 1.8. Nog steeds een prima sensor, zeker als ze ooit nog eens in raw wil gaan fotograferen (meer uit te halen dan bijvoorbeeld een 450, 550, 650D). En tweedehands voor een zeer zacht prijsje te krijgen. Twee jaar terug nog mee gehad op een trip naar Afrika en ik ben nog zeer te spreken over de kwaliteit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik kan de opmerking van @Garyu alleen maar beamen: vooral het licht gaat bepalend zijn voor de foto's. Je spreekt van een "behoorlijk verlichte omgeving", maar ik vermoed dat je daarmee eerder bedoelt dat er voldoende licht aanwezig is en niet dat er geschikt licht aanwezig is. Het licht in bij de gemiddelde kapperszaak ik qua niveau niet slecht (dat is ook nodig om te kunnen knippen), maar is absoluut niet bedoeld om portretten te maken.

Het licht bepaalt echter in grote mate de kwaliteit van je portret, dus ze moet vooral met haar licht overweg kunnen. Als je een hoek van de zaak kan inrichten met spots en een geschikte achtergrond, kan dat relatief goedkoop (met een of twee stevige spots, een achtergrond en een geschikte kleur van de zijmuren om niet te veel en niet te weinig licht te reflecteren kom je een heel eind, maar de kans lijkt me groot dat dat er niet in zit. In dat geval is de goedkoopste manier denk ik om toch buiten met een reflectiescherm (zoiets: https://www.camerashop.be...19/reflectieschermen.html) aan de slag te gaan.

Met een oudere reflex (of systeem) camera kom je ver, zeker in combinatie met een lichtsterke prime (iets rond de 50mm voor APS). De autofocus snelheid is voor dit soort toepassingen geen issue. Maar met een beetje ervaring en een reflectiescherm kom je zelfs met een smartphonecamera een heel eind ver. De te grote scherptediepte kan je zelfs vrij makkelijk digitaal verhelpen, zeker voor social media gebruik.

Ik zou haar sowieso ook een cursus (of een boek) portretfotografie geven, dat gaat veel meer effect hebben dan de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Als ze foto's van kapsels wil nemen moet ze wel een geschikte lens daar voor uitzoeken.
Als je met 50mm op aps-c gaat werken krijg je echt vertekening (vervorming van het gezicht).
Een 85mm lens is voor portretten beter geschikt bij aps-c toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

paulmedusa schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:12:
Als ze foto's van kapsels wil nemen moet ze wel een geschikte lens daar voor uitzoeken.
Als je met 50mm op aps-c gaat werken krijg je echt vertekening (vervorming van het gezicht).
Een 85mm lens is voor portretten beter geschikt bij aps-c toestellen.
85mm op crop is wel erg krap als je binnen foto's wilt maken. 50mm op crop is echt prima, je kan beter dat geld investeren in een flitser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:58
Hou vraag en aanbod goed in de gaten, vaak mooie setjes te vinden van gebruikers die zelf hebben geupgrade en een oudere maar degelijke set wegdoen...

Zoiets bijvoorbeeld: V&A aangeboden: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f/1.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou zelf ook de D90 (of zijn oudere broertje, D80) aanraden. Daarmee kun je ook met ouder Nikon glas overweg, waarin stiekem nog best goeie lenzen te vinden zijn.

D60 is in verhouding een erg simpele body, tweedehands voor weinig geld te vinden en toch veel features, maar ik zou hem zelf niet aanraden voor iemand die zijn eerste DSLR wil kopen. Dan kun je het beste kijken naar een tweedehands semipro body of een nieuw toestel.

Met een D80 of D90 kun je net even iets meer dan met de D60 waar jij aan zat te denken. Reserveer liever iets meer geld voor fatsoenlijke lenzen, want bodies kosten over het algemeen het geld niet echt, en die zijn makkelijker te vervangen. Als je je alleen concentreert op headshots dan zijn prime lenzen zonder pardon je beste gereedschap.

Flitsers kun je echt zonder problemen tweedehands kopen voor een paar tientjes. Wil je het helemaal mooi maken, zoek iets van een doekje om als achtergrond te gebruiken.

Overigens is de keuze van Canon vs. Nikon (of, doe eens gek, Sony met Minolta lenzen) heel persoonlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 22-08-2017 22:22 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D60 zou ik echt niet aanraden, een D90 is velen malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:32:
85mm op crop is wel erg krap als je binnen foto's wilt maken. 50mm op crop is echt prima, je kan beter dat geld investeren in een flitser.
Maar met een 50mm op crop moet je voor een hoofd-schouder portret aardig dicht op iemand gaan staan. Met een 85mm hoef je wat minder in iemands gezicht te gaan staan, voor mijn gevoel wat fijner voor de persoonlijke ruimte. Voor een geheel bovenlijf is een 50mm dan wel weer meer geschikt. Maar een 85 is vaak ook een stuk duurder dan een 50/1.8, dus dat kan ook meewegen.

Maar belangrijkste is, zoals gezegd, het licht. Een flitser (met softbox) geeft veel mooiere resultaten dan het meeste binnenlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henkie196 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 07:46:
[...]

Maar met een 50mm op crop moet je voor een hoofd-schouder portret aardig dicht op iemand gaan staan. Met een 85mm hoef je wat minder in iemands gezicht te gaan staan, voor mijn gevoel wat fijner voor de persoonlijke ruimte. Voor een geheel bovenlijf is een 50mm dan wel weer meer geschikt. Maar een 85 is vaak ook een stuk duurder dan een 50/1.8, dus dat kan ook meewegen.

Maar belangrijkste is, zoals gezegd, het licht. Een flitser (met softbox) geeft veel mooiere resultaten dan het meeste binnenlicht.
50mm (75mm FF eq.) op crop te dichtbij? Ben je nu serieus? De meeste mobieltjes zitten op 28mm FF eq. Als iemand van jouw een foto maakt met een mobieltje vind je dat extreem dichtbij? Denk dat de meesten daar ieta anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor een hoofd-schouder portret, vind ik het persoonlijk wat ongemakkelijk om zo dichtbij te moeten staan voor de foto. Met je camera in iemands gezicht, naar mijn idee. Ook omgedraaid (als iemand zo een foto van mij maakt), vind ik dat ongemakkelijk.

Een hoofd-schouder portret zou je met een telefoon niet moeten proberen, dat ziet er niet uit met de perspectief vertekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

Garyu

WW

Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:43:
D60 zou ik echt niet aanraden, een D90 is velen malen beter.
Tuurlijk, maar bij een totaal budget van 200€ moet je nou eenmaal compromissen sluiten. Een D60 / D50 met een 50mm/1.8 moet je daarvoor kunnen kopen, en je houdt waarschijnlijk nog wat geld over voor accessoires.

Hier bijvoorbeeld een D60 voor €60: V&A aangeboden: Nikon D60 Body Zwart

Maar deze zou bijvoorbeeld ook kunnen, de 50mm is misschien prima, maar de 18-70 is een prima kitlens: V&A aangeboden: Nikon D80 + AF-S 18-70mm + toebehoren

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
Vraag me echt af waarom je een verouderde DSLR wil hebben voor portretfotografie bij goed licht voor alleen foto's van website kwaliteit?
Een nieuwe compact camera kan dit al prima en dan heb je veel meer keuze... Zelfs DOF zou geen probleem moeten zijn.

En veel makkelijker mee te sjouwen dan zo'n lompe oude grote DSLR.

[ Voor 20% gewijzigd door MindcrimeNL op 23-08-2017 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MindcrimeNL schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:23:
Vraag me echt af waarom je een verouderde DSLR wil hebben voor portretfotografie bij goed licht voor alleen foto's van website kwaliteit?
Een nieuwe compact camera kan dit al prima en dan heb je veel meer keuze... Zelfs DOF zou geen probleem moeten zijn.

En veel makkelijker mee te sjouwen dan zo'n lompe oude grote DSLR.
Het is een verjaardagcadeau voor z'n dochter die heel graag een DSLR wil. Dan kun je niet met een compactcamera aankomen.

Ik fotografeer zelf ook met een antieke instap DSLR (1000D) en zie nog steeds weinig reden om hem te vervangen. Een flits is inderdaad een leuke extra die de foto's naar een stuk hoger niveau kan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eén van de eerste valkuilen is dat je dénkt over 'voldoende licht' te beschikken. Juist bij portretten wil je licht van meerdere kanten om schaduwen in het gezicht te vermijden. Ik zeg daarom ook vaak dat een flitser bedoeld is om overdag te gebruiken, niet 's nachts. Overdag voegt het iets toe door de schaduwen op te heffen en daardoor de sfeer juist beter over te brengen. In het donker haalt het de sfeer compleet weg, dus daar wil je juist zo min mogelijk flitsen.

Je wilt dus eigenlijk op z'n minst een flitser erbij (of inderdaad een reflectiescherm, maar dan moet er iemand meehelpen om die goed te richten; een flitser is dan makkelijker)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Garyu schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:15:
[...]

Tuurlijk, maar bij een totaal budget van 200€ moet je nou eenmaal compromissen sluiten. Een D60 / D50 met een 50mm/1.8 moet je daarvoor kunnen kopen, en je houdt waarschijnlijk nog wat geld over voor accessoires.

Hier bijvoorbeeld een D60 voor €60: V&A aangeboden: Nikon D60 Body Zwart

Maar deze zou bijvoorbeeld ook kunnen, de 50mm is misschien prima, maar de 18-70 is een prima kitlens: V&A aangeboden: Nikon D80 + AF-S 18-70mm + toebehoren
Een d60 heeft geen af motor waardoor je geen goedkope 50 mm kan gebruiken, tenminste als je AF wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het makkelijke van een Canon is even ongeacht of je het fijn vind werken, is dat het simpel is. Elke EF-S / EF lens past er op en heeft AF. Wil je oude lenzen? Dan kan dit met een goedkope M42 adapter (zonder glas) of een Nikon adapter.

Bij Nikon moet je altijd kijken of je wel AF hebt en ook met adapters moet je oppassen dat je wel de goede hebt want vaak moet er een glas element in zitten. Kortom, voor de gene met iets meer tijd en ervaring een prima keus maar lijkt mij vrij onhandig voor de beginnende fotografe die foto's wil maken van kapsels.

Flitser is ook een puntje waarvan ik me afvraag of het nodig is, ik ken de ruimte niet. Het mooiste is een plek vinden met natuurlijk licht maar ja. Lastig lastig en inflitsen is ook nog best een kunstje.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Heel erg bedankt nogmaals voor al het meedenken. Ik zie een aantal goede suggesties met het oog op de toekomst, maar helaas past niet alles even goed binnen het budget ;) Het moet wel leuk blijven natuurlijk en de vraag is maar hoeveel gebruik er van gemaakt wordt.

Wat mij wel duidelijk is, gewoon lekker een DSLR kopen en zien waar het schip strandt. De afschrijving van de toestellen en lenzen waar het hier over gaat is toch al geweest voor het grootste deel (vooral de lenzen) dus wordt het niets, ach, geen man overboord. Moet heel eerlijk bekennen dat ik die kans best aanwezig acht hoor, dat het een opvlieging is.

Komende weken ga ik de verschillende kanalen eens in de gaten houden of er een mooie set te krijgen is in de omgeving, of een combinatie van componenten. In eerste instantie denk ik vooral richtend op enkel een body + kitlens en tas, en vooral een boek. Mocht er dan nog wat ruimte overblijven of een mooi pakket te koop aangeboden worden, kan altijd nog verder gekeken worden naar bijvoorbeeld een primelens en/of filter.

Ik zie veel discussie over de belichting hier. Dit is een stuk techniek dat zij zichzelf toch eigen zal moeten maken. Ik heb geen idee van de omstandigheden waarin de foto's gemaakt zullen worden omdat ze voorlopig nog een studente is, ze heeft niet eens een vaste aanstelling ergens. Maak ik mij dus helemaal niet te druk om nog. Zodra ze het belang hiervan leert zien en begrijpen zal hier vanzelf een oplossing voor gezocht (moeten) worden.

Stap 1 is vreselijk middelmatige foto's schieten en van daar uit leren en proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 14:43
je kunt ook een nieuwe iPhone aanschaffen, volgens de reclame is deze uitermate geschikt om in een kapperszaak te gebruiken. :+

[YouTube: https://youtu.be/hcMSrKi8hZA]

en nu zonder gekheid. Je gebruikt zelf een 1000D. Alleen daarom zou ik al voor een Canon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

107mb schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:21:
je kunt ook een nieuwe iPhone aanschaffen, volgens de reclame is deze uitermate geschikt om in een kapperszaak te gebruiken. :+

[video]

en nu zonder gekheid. Je gebruikt zelf een 1000D. Alleen daarom zou ik al voor een Canon gaan.
Met een iPhone kan je echt goede resultaten behalen. Wel een honderden euro's aan accessoires nodig, maar dat zijn details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:43:
[...]

Met een iPhone kan je echt goede resultaten behalen. Wel een honderden euro's aan accessoires nodig, maar dat zijn details.
Vergeet niet dat die iPhone uit de reclame ook al ruim 800 - 1000 euro is :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Blamm schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:12:
Heel erg bedankt nogmaals voor al het meedenken. Ik zie een aantal goede suggesties met het oog op de toekomst, maar helaas past niet alles even goed binnen het budget ;) Het moet wel leuk blijven natuurlijk en de vraag is maar hoeveel gebruik er van gemaakt wordt.

Wat mij wel duidelijk is, gewoon lekker een DSLR kopen en zien waar het schip strandt. De afschrijving van de toestellen en lenzen waar het hier over gaat is toch al geweest voor het grootste deel (vooral de lenzen) dus wordt het niets, ach, geen man overboord. Moet heel eerlijk bekennen dat ik die kans best aanwezig acht hoor, dat het een opvlieging is.

Komende weken ga ik de verschillende kanalen eens in de gaten houden of er een mooie set te krijgen is in de omgeving, of een combinatie van componenten. In eerste instantie denk ik vooral richtend op enkel een body + kitlens en tas, en vooral een boek. Mocht er dan nog wat ruimte overblijven of een mooi pakket te koop aangeboden worden, kan altijd nog verder gekeken worden naar bijvoorbeeld een primelens en/of filter.

Ik zie veel discussie over de belichting hier. Dit is een stuk techniek dat zij zichzelf toch eigen zal moeten maken. Ik heb geen idee van de omstandigheden waarin de foto's gemaakt zullen worden omdat ze voorlopig nog een studente is, ze heeft niet eens een vaste aanstelling ergens. Maak ik mij dus helemaal niet te druk om nog. Zodra ze het belang hiervan leert zien en begrijpen zal hier vanzelf een oplossing voor gezocht (moeten) worden.

Stap 1 is vreselijk middelmatige foto's schieten en van daar uit leren en proberen.
toon volledige bericht
Boek zou ik helemaal achterwege laten. De 18-jarige van tegenwoordig zoeken wel een filmpje met uitleg op op Youtube :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

sapphire schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:22:
[...]

Boek zou ik helemaal achterwege laten. De 18-jarige van tegenwoordig zoeken wel een filmpje met uitleg op op Youtube :)
Smoesjes, gewoon uit die luie stoel komen en doen :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Blamm schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:12:

toon volledige bericht
The Camera Store heeft een hele tijd geleden een review gedaan van de Canon EOS 300D. Hun voornaamste conclusie: op gebied van beeldkwaliteit zijn gigantische stappen gemaakt, ergonomie is bijna exact hetzelfde gebleven (bij Canon althans).

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Canon Digital Rebel (300D) Hands-On Field Test

Als het écht per se een DSLR moet zijn, dan go your gang. Ik denk dat je voor dat bedrag makkelijk een camera kan kopen met kitlens. Sure, geen 1DX-beeldkwaliteit, maar heel eerlijk gezegd zou ik 50% van mijn vakantiefoto's prima kunnen reproduceren met een 1000D of zo.

Een alternatief dat nog niet genoemd is: Fujifilm X-A1 o.i.d.? Die worden incl. kitlens voor weinig aangeboden op Marktplaats, hebben prachtige beeldkwaliteit en (grofweg) hetzelfde innerlijk als een DSLR, maar missen de optische zoeker. Voordeel: blijkt het inderdaad een opvlieger te zijn, dan is deze op vakantie nog best makkelijk mee te nemen. Grootte van de camera is vaak een reden om het apparaat thuis te laten, en daarbij zijn DSLR's nu eenmaal in het nadeel.

Eerlijk is eerlijk: voor pure portretfotografie is een combi van tweedehands spiegelreflex + 50mm f/1.8 gewoon nauwelijks te verslaan qua prijs-kwaliteitverhouding. Qua uitstraling doen de retro looks van Fujifilm het overigens ook érg goed (ik spreek uit ervaring :p).

Edit: hier in V&A (voordeel: over het algemeen iets betrouwbaardere verkopers dan op Marktplaats) staan ook wat modelletjes die aan je eisen voldoen:
- V&A aangeboden: Sony NEX-F3K Zwart
- V&A aangeboden: Nikon D80 + AF-S 18-70mm + toebehoren
- V&A aangeboden: Zo goed als nieuw! - Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm

Als er een tas bij wordt geleverd, dan prima, maar ik zou geen nieuwe tas kopen. Als uitstraling inderdaad belangrijk is, wordt 'ie wellicht sowieso wel thuisgelaten :+ Een insert (tas voor in een tas) via eBay is voor een paar dollar besteld en waarschijnlijk veel praktischer voor dagelijks gebruik.

(weet even niet meer of linken naar V&A nu wel of niet toegestaan was als de advertenties niet van jezelf zijn, maar zo niet, dan haal maar weg)

[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 24-08-2017 10:51 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:34:
[...]

Een d60 heeft geen af motor waardoor je geen goedkope 50 mm kan gebruiken, tenminste als je AF wilt.
Als je haar natuurlijk wil laten fotograferen als een baas dan zorg je dat er alleen een MF lens op kan. Leert ze ook gelijk hoe scherpstellen werkt. >:)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Stoney3K schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:36:
[...]

Als je haar natuurlijk wil laten fotograferen als een baas dan zorg je dat er alleen een MF lens op kan. Leert ze ook gelijk hoe scherpstellen werkt. >:)
Wel met fatsoenlijk MF glas, niet die moderne meuk zonder gevoel en een kleine ring ;)

www.maartendeboer.net

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:36:
[...]

In een camera zonder het juiste matglas ben je jezelf dan onnodig aan het pijnigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bigs op 24-08-2017 13:21 ]

Bigs schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:21:
[...]

In een camera zonder het juiste matglas ben je jezelf dan onnodig aan het pijnigen.
Of focus peaking, maar dat ga je al helemaal niet krijgen bij oudere camera's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50
Ik denk dat licht hier inderdaad een beetje wordt onderbelicht, zeker voor portretten.

Met het budget dat gegeven is wordt het wat lastig óók nog de verlichting te regelen, maar als ze er meer door wil gaan dan hoeft het niet veel te kosten. Een spotlight boven/achter de persoon om het haar zichtbaar te maken (lijkt me erg belangrijk voor een kapper :P ) en een light stand / umbrella / off-camera flitser om de voorkant goed te belichten (iets als dit gecombineerd met dit, flitser op manual en instellen als slave op de pop-up flitser van de camera, of een RF-603 erbij) en je komt een heel eind (Inspiratie waar de flitser te plaatsen).

Als je een "bouwmarkt" spot gebruikt voor de hair light dan zou ik er wel een lamp in draaien die 5500 K light geeft (net als de flitser), als je daar "warm white" of een gloeilamp in zet krijg je twee verschillende soorten licht in je foto. De "e27 5500k" lampen van eBay zijn wat aan de lompe kant maar doen het wel goed.

Edit: Het loont overigens wel om je wat te verdiepen in de flitsers, ik heb er nu semi-random een genomen maar iets dat wel (remote) TTL doet kan handig zijn als je er ook mee rond gaat lopen. Wel zijn die wat duurder, maar ook veelzijdiger (bijvoorbeeld de YN-568EX met high speed sync en second curtain functie, en als remote een setje YN-622C triggers).

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 24-08-2017 14:09 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 159816 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:23:
[...]

Of focus peaking, maar dat ga je al helemaal niet krijgen bij oudere camera's.
Bij Nikon moet je dan überhaupt nog een paar weken geduld hebben (en 3400 euro aan het budget toevoegen :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Iets eerder dan gepland en ze heeft hem nog niet gekregen, maar ik heb er met dank aan de adviezen in dit topic, een gekocht. Ik liep tegen een hele mooie deal aan van een Canon 1000D + 18-55 kitlens. Voor een heel vriendelijke prijs, bij een speciaalzaak.

Bedankt voor het meedenken! Ik ga een kind blij maken binnenkort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:24
Blamm schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 21:03:
Iets eerder dan gepland en ze heeft hem nog niet gekregen, maar ik heb er met dank aan de adviezen in dit topic, een gekocht. Ik liep tegen een hele mooie deal aan van een Canon 1000D + 17-55 kitlens. Voor een heel vriendelijke prijs, bij een speciaalzaak.

Bedankt voor het meedenken! Ik ga een kind blij maken binnenkort ;)
Huh? 17-55? Neem aan dat je het niet over de 17-55 F/2.8 IS USM hebt, wan dan ga je een kind heel erg blij maken (of praktisch elke bezitter van een Canon APS-C). Je zal t wel over een versie van de 18-55 hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Micktator schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 01:48:
[...] Je zal t wel over een versie van de 18-55 hebben
Kuch.. dat zei ik toch ook O-)
Pagina: 1