GPU upgrade voor 'oud' systeem?

Pagina: 1
Acties:

• Y00pDL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-10-2021
Dag!

Ik ben voornemens mijn oude PC een beetje te moderniseren. Ik heb hem als totaalpakket (m.u.v. RAM) van een vriend overgenomen en er inmiddels al zo'n twee jaar plezier van gehad, maar ik begin nu toch te merken dat mijn wensen qua games wat boven het kunnen van het beestje uit gaan komen. (Zie lijst onderaan)

Voor zover mij bekend ligt mijn bottleneck op dit moment bij mijn videokaart. Bij de games die ik momenteel speel/wil spelen merk ik dat mijn geheugen en CPU nog flink wat puf over hebben. En die kaart maar blazen...
Nu zoek ik een kaart waarmee ik niet alleen nú uit de voeten kan, maar die hopelijk ook nog even meegaat in de toekomst. Vanuit dat idee ben ik hier en op de rest van het internet gaan zoeken en, na het bekijken van mijn budget, kwam ik al redelijk snel uit bij één van de (kleinere) GTX 1060 varianten, zoals van EVGA;

#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 326,08€ 326,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,08

Dan nu mijn vraag;
Ga ik een kaart als deze (of equivalent) kunnen benutten in mijn huidige systeem, of gooi ik mijn bottleneck nu op een andere plek, en daarmee mijn eigen glazen in? Kan ik mijn budget beter nu wat verspreiden, of is het prima om met mobo/cpu upgrade nog even te wachten?

Ik zoek een?
Volgens mij zoek ik (voorlopig) enkel een nieuwe videokaart. Voel je vrij me hierin te verbeteren.

Wat verwacht je?
Zonder al te veel gewauwel huidige en hopelijk wat toekomstige games met redelijk kwaliteit kunnen spelen op of rond de 60fps. Ik hoef geen triple-4k-monitor-alles-op-ultra set-up of andere gekke fratsen, maar ik ben het ook beu om op 720p en alles op ultra-low met wind in de rug net 30fps aan te tikken.

Het zou fijn zijn als ik er een jaar of twee á drie mee vooruit kan, met eventueel waar nodig geleidelijk upgraden van de rest van de componenten.

Wat is je budget?
Ik ben bereid ongeveer €300 uit te geven. Let wel, het hoeft niet allemaal op, maar eventuele adviezen mogen ook wat hoger uitvallen (zegge €400?) met inachtneming van eventuele toekomstige of extra upgrades.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik geef ook niks om het uiterlijk van de kaart.

Specificeer het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 50,-€ 50,-
1AMD Radeon HD 7750€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 123,-€ 123,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 46,15€ 46,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 219,15

Volgens mij heb ik alle vereisten aangetikt, maar mocht ik nog iets gemist hebben, laat het me weten dan voeg ik het toe of wijd ik het uit!

Any and all input wordt gewaardeerd! :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01
Voor de videokaart zou ik een GTX 1060 3GB aanraden. Die kun je al voor zo'n €100 minder krijgen terwijl de prestaties niet veel slechter zijn.

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 3G

De ~€160 die je dan nog overhoudt van je maximum budget zou ik even vasthouden. Wanneer Intel hun volgende generatie cpu's released (Coffee Lake) zullen de prijzen van oudere cpu's op de tweedehands markt een stuk lager komen te liggen. Het zou me niet verbazen als je een Haswell Core i7 (non-K) dan voor zo'n €130 kunt krijgen of zelfs minder. Gekoppeld met een H81 moederbord voor zo'n €30 zul je dan een zeer leuke upgrade hebben.

Ik adviseer tweedehands Haswell omdat je al 16GiB DDR3 hebt en aangezien geheugen nou zo duur is, is het leuk als je daar op kunt besparen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
Als je niet van plan bent om binnen afzienbare tijd je CPU ook weer te upgraden, zou ik niet hoger zoeken dan een 1050Ti. Alles wat sneller is gaat je CPU weer bottlenecken, want die is nou eenmaal niet de snelste van het stel. Wil je evt wel binnenkort ook een CPU upgrade doen is een 1060 voor Full-HD gamen op dit moment voldoende. Houd er wel rekening mee dat als je upgrade naar een nieuw platform je dus een CPU, moederbord en DDR-4 geheugen nodig zal hebben.