Waarom is een biosupdate nodig (nieuwe GPU)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag, die gesteld wordt puur uit nieuwsgierigheid.

Een jaar of 5 geleden heb ik een systeem samengesteld gebaseerd op een Gigabyte z77x-d3h, met daarin een MSI HD7950 videokaart. Nou is deze kaart laatst kapot gegaan (helaas), en heb ik daarom als 'nieuwe' een tweedehands ASUS R9 290 gekocht. Ik heb voor de hardwarematige installatie de drivers verwijderd en daarna DisplayDriverUninstaller gebruikt om het helemaal schoon te maken.

Nou wou ik de nieuwe videokaart installeren, maar kreeg ik geen beeld. De computer ging aan, alle fans gaan draaien, maar geen beeld. Geen melding op het scherm, niets; gewoon zwart beeld. De oude videokaart werkt wel gewoon, dus aan de PC lag het niet. Nou heb ik na enige tijd proberen en uitsluiten de BIOS van mijn moederbord geupdate, en nu werkt het.

Mijn vraag: waarom helpt een moederbord update? Beide aansluitingen zijn toch gebaseerd op PCI-e? De stroomvoorziening gaat via externe aansluitingen, dus ook hiermee zou het moederbord zich moeten redden. Ik snap dat de 'nieuwe' videokaart nieuwer is dan het moederbord, maar wat is er dan qua aansluitingen dusdanig nieuw dat ik geen beeld krijg?
Denk ik veel te makkelijk over het onderwerp? Kan iemand mij het helder uitleggen (Of een link sturen?)

Ik heb zelf geprobeerd dit antwoord te zoeken, maar kan niet echt de vinger op de zere plek leggen. Vrijwel overal wordt gezegd dat een BIOS update bijna nooit noodzakelijk is..

Beste antwoord (via mark_adie op 21-08-2017 16:06)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Voor een groot deel heeft het vaak te maken met de overstap van de oude (legacy) VBIOS naar het nieuwere UEFI GOP.

Sommige kaarten hebben beide nog, en werken dus ook prima op oudere borden, maar een aantal nieuwere videokaarten hebben alleen nog die UEFI optie, en werken dan niet meer op oude 'BIOS' moederborden.

Ook instellingen zoals secureboot in het UEFI hebben soms invloed of een kaart wel of niet beeld wil geven.

BIOS update is ook niet altijd nodig (ik kon zonder problemen van een GTX 660Ti naar een GTX 1070 gaan op m'n Z77-G43 moederbord), maar in sommige gevallen is het wel nodig.

Kan misschien een verschil zijn tussen verschillende fabrikanten (zowel moederborden als videokaarten).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:23

ResuCigam

BOFH

Wat ook zou kunnen: Soms werkt een nieuwe videokaart pas na een BIOS reset, misschien omdat hij anders de oude blijft zoeken. Met een BIOS update wordt je BIOS ook gereset.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:16
Dit heeft vaak te maken met nieuwe technologieën in de videokaart als ik me niet vergis. In dit geval is het moederbord eerder op de markt verschenen. De bios is dus waarschijnlijk ouder dan de videokaart en in dat geval kan het wel eens zo zijn dat een update nodig is voordat de kaart herkend wordt.

Hoe dit technisch (in-depth) zit durf ik ook niet direct te beantwoorden overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door filthymushroom op 21-08-2017 15:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Voor een groot deel heeft het vaak te maken met de overstap van de oude (legacy) VBIOS naar het nieuwere UEFI GOP.

Sommige kaarten hebben beide nog, en werken dus ook prima op oudere borden, maar een aantal nieuwere videokaarten hebben alleen nog die UEFI optie, en werken dan niet meer op oude 'BIOS' moederborden.

Ook instellingen zoals secureboot in het UEFI hebben soms invloed of een kaart wel of niet beeld wil geven.

BIOS update is ook niet altijd nodig (ik kon zonder problemen van een GTX 660Ti naar een GTX 1070 gaan op m'n Z77-G43 moederbord), maar in sommige gevallen is het wel nodig.

Kan misschien een verschil zijn tussen verschillende fabrikanten (zowel moederborden als videokaarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
mark_adie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:58:
Mijn vraag: waarom helpt een moederbord update? Beide aansluitingen zijn toch gebaseerd op PCI-e?
Dat ze beide een PCI-e aansluiting hebben wil nog niet zeggen dat ze de standaard allebei 100% correct geimplementeerd hebben. Dat soort standaarden zijn vastgelegd in documenten van honderden, zo niet duizenden, pagina's met taaie definities en afspraken. En zo af en toe kan een beschrijving zo maar op meerdere manieren te interpreteren zijn. Heel goed mogelijk dat er een implementatiefout in zit die in een BIOS-update verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11

Qwerty-273

Meukposter

Zelfde mobo andere video kaart (wel een R9 serie)
http://www.tomshardware.c...oard-incompatibility.html

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Interessant, bedankt voor de bijdragen! Vond het vooral interessant omdat vrijwel altijd gezegd wordt dat je bios updaten niet nodig is; in 99 van de 100 gevallen wordt een ander component aangewezen als schuldige.

Als reactie op ResuCigam; de bios is voor de update ook gereset door de CMOS te clearen, dit hielp toen niet.
Pagina: 1