Lenovo laptop sloom, hoe verhelp ik dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 13:47
Mijn vraag
Mijn lenovo laptop is redelijk sloom en ik vraag me af hoe dat kan. Deze laptop heb ik aan mijn vriendin gegeven nadat ik zelf een upgrade heb gekocht. Deze laptop was al redelijke sloom vandaar dat ik hem ook naar fabrieksinstellingen had gezet. Hierna eigenlijk meteen is die zeer sloom. Gewone activiteiten zoals chrome opstarten duren al ongeveer 5-10 seconden om uberhaubt te mogen beginnen met typen. Dit is misschien niet het beste voorbeeld maar het komt erop neer dat die gewoon te traag is voor de hardware die erin zit. Verhaaltje gaat verder beneden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo y50-70
i7 4710HQ
8gb ddr3 @ 799mhz (*2 nog)
2047mb Geforce gtx 860m
1TB HDD en de rest is denk ik niet van toepassing

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik had meteen nadat die fabrieksinstellingen ging nogmaals terug gezet voor het geval er iets mis was gegaan. Maar dit verhielp het ook niet. Ik heb het wel eens in de gaten gehouden wanneer de laptop zo sloom is maar ik kon niks zien dat iets overloaded is. Hij raakt ook niet bepaald oververhit, meestal rond de 60 graden alles. En dit is als die plat op een tafel staat, deze getallen zijn meestal lager als die beetje verhoogd staat. Verscheidene programma's zijn al verwijderd (i.e. de lenovo bloatware), maar nog steeds blijft die zo.

Nou heb ik wel op internet gezien dat lenovo soms HDD's meegeeft die op een 'te lage' rpm draaien maar ik kan niet uitvinden of dat hier ook het geval. Naar mijn mening loopt dit apparaat te sloom voor de componenten die erin zitten. Ik zou graag horen of ik het fout heb of hoe ik het eventueel zou kunnen oplossen. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:01
Kijken in je taakbeheer / broncontrole waar de PC mee bezig is, he. Ik gok dat de schijf constant op 100% staat.

Ik vind trouwens de rest van de specs van je laptop wel van toepassing. Ik gok nu maar even dat er een HDD in je laptop zit (echt specifiek ben je niet namelijk..), maar het kan ook een SSHD zijn.

product: Lenovo IdeaPad Y50-70

Welke van de 6 is het?

[ Voor 69% gewijzigd door Nat-Water op 21-08-2017 11:30 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed inderdaad de HD. Zet er eens voor weinig een ssd in om te proberen. Via V&A genoeg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:28
Haalt de CPU z'n maximale snelheid wel?

Meet je HDD snelheid eens met een tooltje, dan zie je snel genoeg of dat problemen kan opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@Nat-Water pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-01132
Deze zou het moeten zijn.

@Verwijderd bedoel je dan meteen 1 erin zetten? Want daar is geen plaats voor en heb sws niet een losse ssd liggen voor alleen te testen helaas.

@L0we De CPU zie ik amper boven 50% load. De snelheid is dan wel rond de aangegeven maximum
Raad jij een programma aan om de snelheid te testen? En is het misschien handig om macrorit te runnen of zouden corrupte delen wel duidelijker aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:58
is er in de energy saving setting niet wat verkeerd? zou die eens op geen besparing en maximaal zetten. Even kijken of dat geen vertraging geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@jaydenjarno Staat altijd op hoge prestaties, dus nog steeds sloom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Marciano96 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:38:

@L0we De CPU zie ik amper boven 50% load. De snelheid is dan wel rond de aangegeven maximum
Raad jij een programma aan om de snelheid te testen? En is het misschien handig om macrorit te runnen of zouden corrupte delen wel duidelijker aanwezig zijn?
CrystalDiskMark kan je daarvoor gebruiken. Daarmee kan je volgens mij de SMART uitlezen en de snelheid testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Dus toch een SSHD. Interessant, had ik niet verwacht.
Hou eens je taakbeheer open, en open dan chrome bijvoorbeeld. Zie je dan iets naar 100% schieten? (CPU/geheugen/schijf?)

Heb je trouwens alle telemetrie van W10 uitgezet? Ik neem maar even aan dat je W10 hebt..

EDIT: Ik zie in de reviews van die laptop dat de SSHD niet bepaald snel is. Het zou een verklaring kunnen zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Nat-Water op 21-08-2017 11:45 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Koeling vervuild van binnen, maak eens schoon.
In bios hd op AHCI zetten.
Chipset drivers apart installeren.

smart uitlezen,
snelheids test van de hd doen,
cpu eens op 100% belasten met een cpu test programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@L0we Ga ik meteen proberen.

@Nat-Water Ik zag dat zelfs bij enkel taakbeheer aan dat de schijf op 100%. Ik had telemetry al eens uitgezet maar ze had dus net de creators update gedownload waarbij een van die services een andere naam had gekregen en ik denk dus daardoor ook weer aangezet(?) maar dat heb ik dus uitgezet en meteen ging de schijf richting de 25% dus dat is al een stapje vooruit.

@jan99999 Het gehele koelelement is vervangen vrij recent en voor zover ik weet is het behoorlijk dicht. Toen ik hem de eerste 2 jaar gebruikte was er amper stof in gekomen.
Kan je me uitleggen wat ik doe met de bios hd op AHCI zetten? en chipset drivers apart installeren heb ik helemaal in het begin gedaan op exact de volgorde die lenovo site aangaf.
Test van hdd ga ik nu doen dus ook SMART uitlezen.
CPU onder load zetten weet ik niet of ik daar iets mee opschiet alles wat ik tot nu toe heb gezien is dat de CPU niet de bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@Nat-Water Na de telemetry te hebben uitgezet en opnieuw opgestart te hebben. Google chrome opgestart en duurde zo een 15 seconde voordat ik iets in de balk kon intypen. Vanaf het moment dat ik google chrome startte totdat die klaar was met laden was de schijf load 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 08:51
Ik heb in een Lenovo Y500 na iets meer dan een jaar ook enorme last van traagheid gekregen. Dit leek echt aan de HDD te liggen. Het enumereren van de bestanden in een map met een stuk of 100 bestanden duurde bijvoorbeeld al bijna een minuut. Ik had ook een 1TB HDD met caching SSD van 16GB.

Na wat rondzoeken heb ik toen besloten om de HDD maar te vangen met een SSD. Sindsdien is die laptop weer zo snel als toen ik hem voor het eerst startte (misschien wel sneller), en heb ik nergens meer last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Marciano96 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:21:
@Nat-Water Na de telemetry te hebben uitgezet en opnieuw opgestart te hebben. Google chrome opgestart en duurde zo een 15 seconde voordat ik iets in de balk kon intypen. Vanaf het moment dat ik google chrome startte totdat die klaar was met laden was de schijf load 100%
Dat klinkt dan gewoon echt als een trage schijf. (zeker aangezien je andere opmerkingen en reviews van desbetreffende laptop andere opties uitsluiten / ook in die richting wijzen).

SSD'tje erin en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@Nat-Water @ThoNohT Daar begint het inderdaad op te lijken. Als dit de oplossing zou zijn hoe zit dat met windows? Want ik neem aan dat in die lenovo een OEM versie zit?

EDIT: SSD's zijn behoorlijk prijzig. Is het een probleem de combinatie van deze laptop en deze HDD en zou dus een 'goeie' HDD ook een verbetering zijn?

[ Voor 30% gewijzigd door Marciano96 op 21-08-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Ahci is een instelling voor je harde schijf controller. Dit is de nieuwste stand en daar is de hd het snelst.

Cpu test is om te kijken of je cpu ook naar 100% gaat en bijv niet blijft hangen op 25%.

En een ssd erin gaat veel uitmaken tav snelheid.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 21-08-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 08:51
Ik neem aan dat je geen backup hoeft te maken, aangezien je bij het testen al een eerdere schone install hebt gemaakt.

Ik heb een schone install van Windows 10 (Multiple Editions) gedaan, en die activeerde zichzelf automatisch naar W10 Home, via het ingebouwde serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Tja zo'n 1Tb schijf is leuk maar met 5400rpm is dat ding gewoon sloom zeker met W10.

Advies: zo snel mogelijk alles backuppen en een nieuwe SSD erin. Tweedehands kan ook maar gezien de prijzen zou ik dan nieuw halen. Daarna W10 installeren en bijwerken.

Ik vermoed dat je laptop daarna weer wat jaar mee kan.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Marciano96 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:39:
@Nat-Water @ThoNohT Daar begint het inderdaad op te lijken. Als dit de oplossing zou zijn hoe zit dat met windows? Want ik neem aan dat in die lenovo een OEM versie zit?

EDIT: SSD's zijn behoorlijk prijzig. Is het een probleem de combinatie van deze laptop en deze HDD en zou dus een 'goeie' HDD ook een verbetering zijn?
Welke windows-versie staat erop? Windows 10 kan je gewoon opnieuw installeren, dan is je laptop al bekend op de servers van Microsoft.

pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Valt wel mee toch? 500 gig versie komt op 165 euro ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciano96
@Nat-Water @ThoNohT @jan99999 @Frostbite @L0we Deze conclusie is duidelijk en dus zal ik op zoek gaan naar een SSD ik neem aan dat ik iedere SSD erin kan duwen die 2.5'' en sata heeft?
Heel erg bedankt allemaal voor de hulp en snelle bevestiging van het probleem.

@L0we Initieel stond er windows 8 op van 3 jaar terug, deze heb ik naar verloop naar windows 10 gezet. Heb je toevallig linkje of zoekwoorden waarmee ik kan vinden hoe dat in zijn werk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Marciano96 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:08:
@Nat-Water @ThoNohT @jan99999 @Frostbite @L0we Deze conclusie is duidelijk en dus zal ik op zoek gaan naar een SSD ik neem aan dat ik iedere SSD erin kan duwen die 2.5'' en sata heeft?

@L0we Initieel stond er windows 8 op van 3 jaar terug, deze heb ik naar verloop naar windows 10 gezet. Heb je toevallig linkje of zoekwoorden waarmee ik kan vinden hoe dat in zijn werk gaat?
Ja, dat past eigenlijk altijd wel

https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Marciano96 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:08:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Met de Media Creation Tool kan je een bootable USB stickje maken. Daarna haal je de oude SSHD eruit, installeer je de nieuwe, en prop je de USB erin. Vervolgens kan je Windows 10 opnieuw installeren. Hij activeert automatisch als je verbinding met internet maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast2012
  • Laatst online: 01-09-2022
Ik vind het advies voor het installeren van een SSD overdreven.
Mijn ervaring is dat het opnieuw installeren van Windows al genoeg is.
Ik heb laatst een laptop gehad waarvan de installatie van W10 was terug gezet,het opstarten duurde daarna 3 minuten.Met een verse Windows 35 seconden.
Volgens mij is het verschil tussen SSHD en SSD,snel en zeer snel en TS heeft het over traag.

Voor het downloaden van Windows heb je volgens mij altijd een key nodig ook als je dat doet met Media Creation Tool,een handig hulpje van MS.
Mijn advies is om eerst opnieuw Windows te installeren en te testen en evt. daarna een SSD te plaatsen.
Je moet dan wel weten welke versies je op je PC had staan W10 Home of Pro,bij de gegevens van jouw pc staat alleen maar W8.1 zonder Home toevoeging

Met deze keyfinder heb ik goede ervaringen:
https://www.gratissoftwar...mmer-licentie-sleutel-key

Ik weet niet of die tool al je keys uit je bios laat zien,deze gebruik ik bij W10 maar of die opW8 werkt weet ik niet,hier een voorbeeld wat je dan kan aflezen:
http://www.thewindowsclub.com/showkeyplus-product-key-finder

Als je de keys van W8.1 en W10 kan achterhalen is het misschien handig om je af te vragen welke Windows je het beste kan installeren.

Het voordeel van W8.1 vind ik dat het vrijwel net zo snel is als W10 maar dat je geen last het van die grote updates.

De nadelen van Lenovo heb ik hier al vermeld:
gast2012 in "Acer vs Peaq"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
@gast2012

Ik vind het advies niet overdreven. TS geeft aan dat hij 100% disk usage heeft bij het opstarten van chrome, en daarvoor en daarna niet. Hier in het topic wordt aangegeven dat een Lenovo SSHD langzaam is door @ThoNohT . Bij de reviews van desbetreffende laptop wordt gezegd dat de SSHD traag is. Hoeveel bevestiging wil je hebben?

Je hebt geen key nodig met de media creation tool, aangezien Windows al geactiveerd is. Je 'nadelen van Lenovo' zijn hier trouwens niet belangrijk - we zijn niet bezig met een nieuwe laptop aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 21-08-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

@gast2012

Een SSD is helemaal niet overdreven aangezien het al door meerdere tweakers is voorgesteld. Nee TS alles opnieuw laten installeren op een trage schijf gaat hem niet veel helpen. Het kost hem uren tijd en het levert hem alleen maar frustraties op.

Daarnaast geef je aan dat je een key nodig hebt 'volgens jou' dus je weet het helemaal niet? Ik gebruik die tool veelvoudig en kan je melden dat je er geen key voor nodig hebt. Als het goed is staat die W8.1 key in de BIOS van de laptop.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast2012
@Nat-Water
We zitten hier toch op Tweakers,laat TS het maar eens uittesten.
Die 100% diskusage kan overal door veroorzaakt worden mij zegt het helemaal niets.
Ik ben geen tweaker maar een thuisgebruiker met enige ervaring.

Of TS wel of geen key nodig heeft om Windows te downloaden mag hij hier even melden.
Als hij Windows heeft gedownload duurt het installeren daarvan maar 10 minuten,daarna kan TS zelf beslissen of zijn laptop snel genoeg werkt.

Dit is ook de goedkoopste methode,het lijkt wel of hier SSD verkopers zitten.

De link naar Lenovo heb ik enkel ter info geplaatst,zoals jij daarna ongetwijfeld gelezen zal hebben
wil Lenovo nog wel eens rommelen met drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Was ik maar SSD verkoper, dan hield ik er nog iets aan over ;). Momenteel kost het me alleen tijd.

TS heeft het al uitgetest door Chrome op te starten voor me, en het resultaat te vertellen. Je kan dan hooguit nog zeggen dat er veel processen op de achtergrond draaien, maar TS heeft zelf al aangegeven bloatware en telemetry uitgeschakeld te hebben. In een foutieve driver geloof ik niet, dan zou ik eerder geheugenlekken verwachten - ik geloof wel de gebruikerservaringen van meerdere mensen.

Je kan TS opnieuw Windows laten installeren. Nou, dan heeft hij een Windows wat... exact hetzelfde fungeert. En nee, dat duurt waarschijnlijk geen 10 minuten, want z'n SSHD is een bottleneck.

Dat verhaal van die key kan je het beste zelf maar proberen. De activatie van Windows 10 met de orignele SSHD van desbetreffende laptop staat op de servers van Microsoft. Als je een kleine hardwarewijziging doet (lees: nieuwe schijf) dan hoef je geen code in te voeren - die haalt hij automatisch op zodra je verbinding met internet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast2012
Frostbite schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:23:
@gast2012

Daarnaast geef je aan dat je een key nodig hebt 'volgens jou' dus je weet het helemaal niet? Ik gebruik die tool veelvoudig en kan je melden dat je er geen key voor nodig hebt. Als het goed is staat die W8.1 key in de BIOS van de laptop.
Ik schrijf "volgens mij" omdat ik ondertussen zoveel maal W7,W8.1,W10 en verschillende Linux versies heb geinstalleerd (met en zonder nieuwe SSD) dat ik niet zeker meer weet of die key nodig is.

Voor het downloaden weet ik het niet zeker,maar bij het installeren op een PC met UEFI bios heb je geen key meer nodig na het eerder activeren van W8.1 en/of W10.
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat als je met een W7 PC probeert W8.1 te downloaden, je dan wel een key in moet geven.

Ik doe dit nou eenmaal niet dagelijks op W10 na heb ik aan 1 download versie genoeg.
Pagina: 1