Travel-laptop voor programmeur (coden, compilen, etc.)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luftbanana
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-08-2024
Op basis van meer onderzoek en door gegeven comments ben ik uitgekomen op een Lenovo Thinkpad P51 (vanaf € 1.899,-), customized zodat hij aan de eisen voldoet. Met een van internet geplukte kortingscode (AFN317) kost het totaal € 2.551,94 € 2.305,58 inclusief privacy filter (thanks voor de tip @The Killer, ik kende dit niet).

Het is een 15,6'' geworden omdat dat nog fijn werkt met numpad (vind ik een vereiste). 1TB SSD, geen gaming videokaart, 16GB 2400MHz geheugen, i7 7700HQ processor, verlicht toetsenbord, moderne aansluitingen.

Thanks voor jullie hulp _/-\o_

Ik ben voornamelijk op zoek naar advies van andere programmeurs, maar iedere tip wordt zeker gewaardeerd. Ik ben vooral onzeker rondom topics rondom SSD storage, benodigde RAM en 15/17 inch beeldscherm.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk programmeer-, compile-, internetsearch, en documenteerwerk. Versta hieronder het gebruik van Visual Studio met meerdere solutions (gecompileerde talen zoals C++ en C#, maar ook bijvoorbeeld JAVA en web-gerelateerde talen -- whatever's needed). De laptop zal soms grote Visual Studio solutions met legacy C++ moeten kunnen compilen, terwijl ik in een andere instantie met een andere solution aan het werk ben.

Gamen is geen prioriteit -- het gaat om een werklaptop. Al zou de videokaart wel zonder moeite 1080p+ streams moeten kunnen afspelen voor o.a. het volgen van online tutorials/workshops.

Daarnaast moet het mogelijk zijn om tegelijkertijd met bovenstaande zaken ook office taken te doen zoals het schrijven van documentatie in bijvoorbeeld Word en het versturen van mails in Outlook.

Wat is je budget?
Ik gok dat een dergelijk systeem minimaal zo'n €1000 zal kosten. Echter zal de prijs nog wat omhoog schieten door de wensen hieronder, waardoor ik eerder op €1750 o.i.d. reken. Mijn budget is €2500, maar het hoeft niet op.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop voornamelijk in de trein aan zo'n tafeltje gaan gebruiken (±1 uur en 20 minuten reistijd waarvan zo'n ±45 minuten praktische werktijd). Het zou dus mooi zijn als de laptop twee keer per dag (met wat marge omdat de accu natuurlijk zal slijten) zo'n reis kan volhouden zonder tussentijds op te laden. Tussen de treinreizen in verruil ik de laptop voor een desktop werkplek.

Nog een dingetje; naast de laptop zelf twijfel ik er aan om een "Slidenjoy" te kopen om deze tijdens de treinreizen te gebruiken (ik ben geen laptop gewend en voel me kaal zonder extra schermen). Zo'n Slidenjoy houdt dus wel in dat ik deze ook moet meenemen in mijn rugzak -- waardoor automatisch de wens ontstaat dat de laptop niet al te zwaar is (lees: redelijk comfortabel mee te nemen is in een rugzak).
ProductPrijs
Slidenjoy± € 422,- incl. BTWScreenshot

Een vraag die ik bij zo'n slidenjoy heb: Je kunt hem aansluiten via USB type C, USB 3.0 of USB 2.0. Heeft dit nog invloed op de latency tussen je input en de schermen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Eerst even wat specs die ik denk nodig te hebben:
  • 16GB RAM
  • 512GB+ SSD (het liefst 1TB zodat ik vele repositories tegelijkertijd op de laptop kan hebben)
  • Numeriek toetsenbord ingebouwd
  • Verlicht toetsenbord (zodat ik 's avonds ook iets gemakkelijker kan computeren)
  • Anti-glare, mat scherm (ik ga in een rijdende trein werken..)
  • Wifi / bluetooth
  • Moderne aansluitingen zijn welkom gezien ik er jaren mee vooruit wil kunnen. Denk aan USB 3.1 C-type gen2, miniDP
In eerste instantie dacht ik aan game-laptops gezien gamers veel eisen stellen aan hun systeem, al zijn deze eisen voornamelijk op de grafische kaart i.c.m. processor en geheugen gericht. Die laatste twee zijn boeiend voor mij, de videokaart niet zo. Dit soort laptops kwamen uit de filters na een korte zoektocht (extra RAM e.d. kun je natuurlijk ook los kopen, dus soms zit in onder bovenstaande specs):
ProductPrijsOpmerkingen
Lenovo Legion Y720-15IKB 80VR002EMH€ 1.599,- incl. BTW
Asus ROG Strix GL702VM-GC143T
€ 1.899,- incl. BTW
Asus ROG GL702VM-GC017T
€ 1.824,81 incl. BTW512GB SSD + 1TB HDD

Al weet ik dat Alienware overpriced is (ik begrijp dat het een soort Apple in de laptop/pc wereld is -- je betaalt o.a. voor het merk), trekt zoiets me wel aan. Nogmaals, gaming is niet mijn prioriteit, maar die scene zorgt wel voor hoge eisen.
ProductPrijs
Alienware 15Tussen $ 1.800,- ~ $ 2.800,- na relevante customization

Een vriend van mij gaf mij de tip om naar Dell Precision laptops te kijken, gezien hij er zelf een heeft voor gelijkwaardige werkzaamheden (maar dan zonder reizen en meer virtualisatie). Daardoor kwam ik uit op een customized Dell Precision 7520 (de site van dell biedt geen url met geconfigureerde specs.. :-(). Denk aan 16GB ram, een recente i7/Xeon processor, 512GB+ SSD. Ik schrok alleen een beetje van de prijs incl. BTW.
ProductPrijsScreenshot
Precision 7520 - Zelf bouwen€ 2.688,- incl BTWScreenshot van customized specs

Al met al zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik twijfel tussen een 15~17 inch. Ook weet ik niet of zo'n SSD+HDD combo handig voor programmeerwerk, gezien Visual Studio solutions nogal groot kunnen zijn en compilen i.c.m. een HDD net wat trager zou zijn dan op een SSD (denk ik?).

Alvast bedankt voor jullie advies! _/-\o_

edit:
Update toegevoegd met mijn uiteindelijke keuze

[ Voor 13% gewijzigd door Luftbanana op 25-08-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_v_94
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 14:10
Je zou ook kunnen kijken naar de Dell XPS 15 9650 serie.

Gaming laptops hebben vaak een korte accuduur en een typisch uiterlijk (led lampjes), je zult voor jezelf moeten nagaan of je dat wel wilt.

Wat betreft een 17" lijkt mij redelijk groot, om prettig mee te werken in de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luftbanana
r_v_94 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:09:
Je zou ook kunnen kijken naar de Dell XPS 15 9650 serie.

Gaming laptops hebben vaak een korte accuduur en een typisch uiterlijk (led lampjes), je zult voor jezelf moeten nagaan of je dat wel wilt.

Wat betreft een 17" lijkt mij redelijk groot, om prettig mee te werken in de trein.
Thanks voor de tips. De Dell XPS 15 9650 heeft zo te zien alleen geen numpad configuratie. Ik gebruik het numpad op m'n desktop wel redelijk vaak dus het liefst zou ik dat ook op een laptop doen.

Het uiterlijk van gaming laptops vind ik eigenlijk wel gaaf, alleen kan ik me voorstellen dat het soms wat afleidend kan zijn. Ik heb er nog geen ervaring mee, en sites die gaming laptops verkopen hebben goede marketing medewerkers / webdesigners waardoor het er allemaal wat mooier uitziet dan dat het in werkelijkheid is.

Ik denk zelf ook dat ik 15'' fijner vind, maar ben benieuwd naar meningen van anderen
(werkt hier iemand toevallig in de trein met een laptop?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een Slidenjoy is een aardige gadget, maar hoe productief verwacht je uberhaupt te zijn in die 45 minuten, in een rijdende trein en in hoeverre wordt die productiviteit verhoogd door extra schermen? Buiten de spits en in de 1e klasse is werken nog te doen, maar een plezier is het niet. In de spits en 2e klasse, vergeet het maar. Is die 45 minuten aaneengesloten of een optelsom? Mocht het een optelsom zijn, dan ben je meer tijd kwijt aan productief worden dan productief zijn.

Daarnaast zul je ook rekening moeten houden met je medereizigers die ongewenst mee kijken op je scherm(-en). Privacy filters zijn geen overbodige luxe.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luftbanana
FirePuma142 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:43:
Een Slidenjoy is een aardige gadget, maar hoe productief verwacht je uberhaupt te zijn in die 45 minuten, in een rijdende trein en in hoeverre wordt die productiviteit verhoogd door extra schermen? Buiten de spits en in de 1e klasse is werken nog te doen, maar een plezier is het niet. In de spits en 2e klasse, vergeet het maar. Is die 45 minuten aaneengesloten of een optelsom? Mocht het een optelsom zijn, dan ben je meer tijd kwijt aan productief worden dan productief zijn.

Daarnaast zul je ook rekening moeten houden met je medereizigers die ongewenst mee kijken op je scherm(-en). Privacy filters zijn geen overbodige luxe.
Hmm, thanks. Over privacy m.b.t. meekijkende medereizigers/camera's had ik nog niet goed nagedacht. Ik ben op dit moment meerdere schermen gewend en kan me multitasken op één 15'' scherm nog niet zo goed voorstellen. Je privacy opmerking dropt vrijwel meteen de wens voor extra schermen.

Het gaat om de 1e klas en besef dat dat alsnog niet perfect is, maar het is ook een kwestie van moeten i.v.m. verdeling van tijd (doordat de heenreis+werkdag+terugreis bij elkaar al lang genoeg is i.c.m. met mijn gezin thuis).

Qua productiviteit maak ik me an sich niet zoveel zorgen. Een relaxend muziekje erbij om omgevingsgeluid wat te dimmen doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
ik zou hier zeker een 13-14 inch laptop kopen en geen 15/17, veel te groot voor in de trein. Heb zelf een Thinkpad T460s (kleine 14 inch), die is super draagbaar.Ik denk ook dat je aan meerdere schermen weinig hebt in de trein ivm uitklappen/ruimte/privacy. Je wordt vanzelf goed in virtuele desktops waardoor je best relaxt meerdere schermen open kunt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Als ik je wensen en eisen op een rijtje zet ben je, ondanks een werktijd van ca. 45 min, het beste af met inderdaad de precision, of een HP Zbook 15 of Lenovo P series workstation. Hetgeen je wenst te kunnen doen in die beperkte tijd vereist gewoon een deftige configuratie met top of the line spul erin om uberhaubt 45 minuten productief te kunnen zijn.

Een Intel HQ processor lijkt me om deze reden een must met al dat gemulti-task. Mobiele workstations zijn bij uitstek geschikt hiervoor + opties tot extended support (next business day) zodat je nooit lang zonder zit bij defecten. Dat gezegd hebbende een schaamteloze plug:

Ultra high end config welke je voor het gevraagde bedrag nergens anders zult vinden; Precision 5520 PM me mocht je eventueel interesse hebben.

Al met al lijken je keuzes in ieder geval uit te komen op Workstations of inderdaad dikke over the top gaming laptops..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waarom wil je gaming (ROG) spul? Ik zou liever een stevig apparaat willen, zonder dedicate GPU (kost je alleen maar batterijduur) en een lekker toetsenbord. En veel cores, veel geheugen en een snelle disk is met visual studio ook wel zo prettig. Die 16GB is dus een goed idee.

Voor ca 1500 euro kun je een Lenovo T470P kopen. Quad core, Intel IGP (dat is voor programmeren normaal gesproken voldoende) SSD en genoeg andere mogelijkheden (die de prijs een eind op kunnen drijven), dat alles in een compacte behuizing, De Dell XPS is slanker, maar de vraag is of daar een HQ (=45W) quad core het lang op full speed uithoudt. Op zakelijk vlak heeft Dell hier de Lattitude. En andere merken, zoals HP hebben hier ook wel wat. Bij Asus is er niet echt een zakelijke lijn a la Lenovo en Dell (tenminste, niet dat ik weet).

Zoals hierboven genoemde workbooks hebben nog meer power, maar ook weer minder accutijd. Die Lenovo T470P (let op de 'P' toevoeging) is een redelijk compromis. Van de Lattitude weet ik niet of er HQ uitvoeringen zijn. Asus heeft volgens mij ook wel HQ Zenbooks. Maar of die 45W TDP van een HQ processor weten te koelen?

[ Voor 16% gewijzigd door kdekker op 21-08-2017 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luftbanana
Ter informatie. Op basis van meer onderzoek en door bovenstaande comments ben ik uitgekomen op een Lenovo Thinkpad P51 (vanaf € 1.899,-), customized zodat hij aan de eisen voldoet. Met een van internet geplukte kortingscode (AFN317) kost het totaal € 2.551,94 € 2.305,58 inclusief privacy filter (thanks voor de tip @The Killer, ik kende dit niet).

Het is een 15,6'' geworden omdat dat nog fijn werkt met numpad (vind ik een vereiste). 1TB SSD, geen gaming videokaart, 16GB 2400MHz geheugen, i7 7700HQ processor, verlicht toetsenbord, moderne aansluitingen.

Thanks voor jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:29
PaulSmits schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:07:
[...]

Hmm, thanks. Over privacy m.b.t. meekijkende medereizigers/camera's had ik nog niet goed nagedacht. Ik ben op dit moment meerdere schermen gewend en kan me multitasken op één 15'' scherm nog niet zo goed voorstellen. Je privacy opmerking dropt vrijwel meteen de wens voor extra schermen.
Je kan vrij simpel een privacy screen op je scherm(en) doen. Door middel van wat plakkertjes aan de zij/onderkant van je scherm kan je dat erin en eruit schuiven. Zo kan niemand meekijken, mocht je echt een 2e scherm willen.
Pagina: 1