Op basis van meer onderzoek en door gegeven comments ben ik uitgekomen op een Lenovo Thinkpad P51 (vanaf € 1.899,-), customized zodat hij aan de eisen voldoet. Met een van internet geplukte kortingscode (AFN317) kost het totaal € 2.551,94 € 2.305,58 inclusief privacy filter (thanks voor de tip @The Killer, ik kende dit niet).
Het is een 15,6'' geworden omdat dat nog fijn werkt met numpad (vind ik een vereiste). 1TB SSD, geen gaming videokaart, 16GB 2400MHz geheugen, i7 7700HQ processor, verlicht toetsenbord, moderne aansluitingen.
Thanks voor jullie hulp
Ik ben voornamelijk op zoek naar advies van andere programmeurs, maar iedere tip wordt zeker gewaardeerd. Ik ben vooral onzeker rondom topics rondom SSD storage, benodigde RAM en 15/17 inch beeldscherm.
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk programmeer-, compile-, internetsearch, en documenteerwerk. Versta hieronder het gebruik van Visual Studio met meerdere solutions (gecompileerde talen zoals C++ en C#, maar ook bijvoorbeeld JAVA en web-gerelateerde talen -- whatever's needed). De laptop zal soms grote Visual Studio solutions met legacy C++ moeten kunnen compilen, terwijl ik in een andere instantie met een andere solution aan het werk ben.
Gamen is geen prioriteit -- het gaat om een werklaptop. Al zou de videokaart wel zonder moeite 1080p+ streams moeten kunnen afspelen voor o.a. het volgen van online tutorials/workshops.
Daarnaast moet het mogelijk zijn om tegelijkertijd met bovenstaande zaken ook office taken te doen zoals het schrijven van documentatie in bijvoorbeeld Word en het versturen van mails in Outlook.
Wat is je budget?
Ik gok dat een dergelijk systeem minimaal zo'n €1000 zal kosten. Echter zal de prijs nog wat omhoog schieten door de wensen hieronder, waardoor ik eerder op €1750 o.i.d. reken. Mijn budget is €2500, maar het hoeft niet op.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop voornamelijk in de trein aan zo'n tafeltje gaan gebruiken (±1 uur en 20 minuten reistijd waarvan zo'n ±45 minuten praktische werktijd). Het zou dus mooi zijn als de laptop twee keer per dag (met wat marge omdat de accu natuurlijk zal slijten) zo'n reis kan volhouden zonder tussentijds op te laden. Tussen de treinreizen in verruil ik de laptop voor een desktop werkplek.
Nog een dingetje; naast de laptop zelf twijfel ik er aan om een "Slidenjoy" te kopen om deze tijdens de treinreizen te gebruiken (ik ben geen laptop gewend en voel me kaal zonder extra schermen). Zo'n Slidenjoy houdt dus wel in dat ik deze ook moet meenemen in mijn rugzak -- waardoor automatisch de wens ontstaat dat de laptop niet al te zwaar is (lees: redelijk comfortabel mee te nemen is in een rugzak).
Product | Prijs | |
Slidenjoy | ± € 422,- incl. BTW | Screenshot |
Een vraag die ik bij zo'n slidenjoy heb: Je kunt hem aansluiten via USB type C, USB 3.0 of USB 2.0. Heeft dit nog invloed op de latency tussen je input en de schermen?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Eerst even wat specs die ik denk nodig te hebben:
- 16GB RAM
- 512GB+ SSD (het liefst 1TB zodat ik vele repositories tegelijkertijd op de laptop kan hebben)
- Numeriek toetsenbord ingebouwd
- Verlicht toetsenbord (zodat ik 's avonds ook iets gemakkelijker kan computeren)
- Anti-glare, mat scherm (ik ga in een rijdende trein werken..)
- Wifi / bluetooth
- Moderne aansluitingen zijn welkom gezien ik er jaren mee vooruit wil kunnen. Denk aan USB 3.1 C-type gen2, miniDP
Product | Prijs | Opmerkingen |
Lenovo Legion Y720-15IKB 80VR002EMH | € 1.599,- incl. BTW | |
Asus ROG Strix GL702VM-GC143T | € 1.899,- incl. BTW | |
Asus ROG GL702VM-GC017T | € 1.824,81 incl. BTW | 512GB SSD + 1TB HDD |
Al weet ik dat Alienware overpriced is (ik begrijp dat het een soort Apple in de laptop/pc wereld is -- je betaalt o.a. voor het merk), trekt zoiets me wel aan. Nogmaals, gaming is niet mijn prioriteit, maar die scene zorgt wel voor hoge eisen.
Product | Prijs |
Alienware 15 | Tussen $ 1.800,- ~ $ 2.800,- na relevante customization |
Een vriend van mij gaf mij de tip om naar Dell Precision laptops te kijken, gezien hij er zelf een heeft voor gelijkwaardige werkzaamheden (maar dan zonder reizen en meer virtualisatie). Daardoor kwam ik uit op een customized Dell Precision 7520 (de site van dell biedt geen url met geconfigureerde specs..
Product | Prijs | Screenshot |
Precision 7520 - Zelf bouwen | € 2.688,- incl BTW | Screenshot van customized specs |
Al met al zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik twijfel tussen een 15~17 inch. Ook weet ik niet of zo'n SSD+HDD combo handig voor programmeerwerk, gezien Visual Studio solutions nogal groot kunnen zijn en compilen i.c.m. een HDD net wat trager zou zijn dan op een SSD (denk ik?).
Alvast bedankt voor jullie advies!
edit:
Update toegevoegd met mijn uiteindelijke keuze
Update toegevoegd met mijn uiteindelijke keuze
[ Voor 13% gewijzigd door Luftbanana op 25-08-2017 15:01 ]