Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inconsistente netwerkproblemen - mediaspeler/bubbleupnp/tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-11 16:56
Hallo allemaal, ik heb wat vage problemen met mijn thuisnetwerk en ik kom er niet echt uit. Er zijn twee dingen die soms wel en soms niet werken en ik heb het vermoeden dat ze met elkaar verband houden.

- Ik heb een mediaspeler die soms mijn “WORKGROUP” wel ziet en soms niet.
- BubbleUPNP op mijn telefoon ziet soms mijn televisie wel en soms niet

Hardware – soms wat “oudere” apparatuur (lees: 6-8 jaar)

TV: LG 42LW570s
Mediaspeler: Eminent EM7080 – zonder HDD
Router: TP-LINK TL-WDR3600 (achter een Ziggo Ubee modem in bridge modus)
Telefoon: Samsung S6

Twee desktops met Windows 10.

Alles is bedraad verbonden, behalve uiteraard de telefoon.

De mediaspeler en router heb ik voorzien van de nieuwste firmware. Van de TV weet ik het eerlijk gezegd even niet, maar volgens mij updatete deze automatisch. En tegenwoordig dus niet meer gezien de leeftijd.

Tijdje terug redelijk wat problemen gehad met mijn mediaspeler, maar na firmware-updates en router reset leek het weer helemaal goed. Alleen afgelopen week was mijn “WORKGROUP” weer niet zichtbaar.
Daarnaast gebruik ik BubbleUPNP op mijn telefoon om filmjes/muziek naar mijn televisie (of mediaspeler als die zichtbaar is) te streamen, maar die is niet altijd zichtbaar. Alleen de local renderer is dan in beeld.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Gewoon te oude rotzooi die niet stabiel is? >:) Het is gaat gewoon om een thuisnetwerk, dus zo ingewikkeld zou het niet moeten zijn dacht ik. Juist het feit dat het soms wel en soms niet werkt is frustrerend.

Beste antwoord (via SRB12 op 25-08-2017 01:19)

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Heb je misschien nog een router liggen op reserve die je even kan proberen? Puur om even uit te sluiten of het niet gewoon aan je router ligt?

Heb je de firmware ge-update voor of nadat de problemen begonnen? Ook in de meest recente fw kan een bug zitten.

Je kunt ook proberen openwrt te flashen. Ik had ook een keer een multicast probleem(IPTV) met de IGMP proxy op een oudere tp-link router. Op die router kon je echter niks met IGMP instellen. De oplossing was openwrt.

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Sinds enige jaren (komt voornamelijk door mix van IPTV op thuiswerken) zijn fabrikanten wat aggressiever geworden in het blokkeren van multicast (igmp) verkeer. Hierdoor kan het voorkomen dat multicast soms wel /niet werkt (multicast wordt gebruikt voor video streams maar ook host discovery als "workgroup" en upnp).

Dit zit in je switches of je wifi accesspoints. Je zou dit kunnen uitsluiten door een aantal static netwerk koppelingen aan te brengen. Als die wel blijven werken dan zijn het extra aanwijzingen dat je het in de hoek van multicast moet zoeken.

CISSP! Drop your encryption keys!

• SRB12
Bedoel je vaste IP-adressen toekennen voor de apparatuur?

• laurens0619
Nee ik doelde op een vaste SMB koppeling tussen je mediaspeler en de nas(?) waar je je media vanaf speelt.

Ik heb alleen even de handleiding gelezen en het lijkt erop dat de mediaplayer ook via upnp gaat? Dan valt er weinig statisch in te stellen ben ik bang...

Is de tp link de enige switch in het netwerk?

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 21-08-2017 10:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Qlimaxxx
Heb je misschien nog een router liggen op reserve die je even kan proberen? Puur om even uit te sluiten of het niet gewoon aan je router ligt?

Heb je de firmware ge-update voor of nadat de problemen begonnen? Ook in de meest recente fw kan een bug zitten.

Je kunt ook proberen openwrt te flashen. Ik had ook een keer een multicast probleem(IPTV) met de IGMP proxy op een oudere tp-link router. Op die router kon je echter niks met IGMP instellen. De oplossing was openwrt.

• SRB12
laurens0619 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:50:
Nee ik doelde op een vaste SMB koppeling tussen je mediaspeler en de nas(?) waar je je media vanaf speelt.

Ik heb alleen even de handleiding gelezen en het lijkt erop dat de mediaplayer ook via upnp gaat? Dan valt er weinig statisch in te stellen ben ik bang...

Is de tp link de enige switch in het netwerk?
Ik speel mijn media gewoon vanaf mijn PC door het delen van mappen. Ik heb geen NAS oid.

Wat bedoel je met een SMB koppeling. Dit?
Afbeeldingslocatie: https://image.made-in-china.com/43f34j00aeyEiqmrljbF/SMB-Coaxial-Connector-3.jpg
Die aansluiting heeft mijn mediaspeler niet.

Of bedoel je daar SAMBA mee? En dan gewoon een utp kabel?

Bij mediaspeler specs staat dit:
-Stream muziek of video van je netwerk via Samba of UPnP.

Nee ik heb nog een extra switch ertussen. Vanaf de TP-LINK gaan er 2 verbindingen naar de PC's en 1 naar een extra switch. Vanaf de switch gaan ze naar TV, Mediaspeler en Ziggo Humax box.
Qlimaxxx schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:20:

Nee helaas niet. Ik heb de firmware ge-update na de problemen.
Openwrt ga ik even googlen.

[ Voor 47% gewijzigd door SRB12 op 21-08-2017 11:26 ]

• Qlimaxxx
SRB12 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:23:
[...]

Ik speel mijn media gewoon vanaf mijn PC door het delen van mappen. Ik heb geen NAS oid.

Wat bedoel je met een SMB koppeling. Dit?
[afbeelding]
Die aansluiting heeft mijn mediaspeler niet.

Of bedoel je daar SAMBA mee? En dan gewoon een utp kabel?

Bij mediaspeler specs staat dit:
-Stream muziek of video van je netwerk via Samba of UPnP.

Nee ik heb nog een extra switch ertussen. Vanaf de TP-LINK gaan er 2 verbindingen naar de PC's en 1 naar een extra switch. Vanaf de switch gaan ze naar TV, Mediaspeler en Ziggo Humax box.

[...]

Nee helaas niet. Ik heb de firmware ge-update na de problemen.
Openwrt ga ik even googlen.
Kun je die switch eens er tussenuit halen? Kijken of het probleem dan aanhoudt.

UPNP/DLNA zijn naar mijn ervaring sowieso niet heel betrouwbaar. Maar dan is het wel gek dat het uit het niets in 1x niet meer goed werkt.

Toevoeging over OpenWRT: doe dat alleen als je het zelf ziet zitten. Het is natuurlijk wel op eigen risico, maar zeker de moeite waard.

• laurens0619
Ik bedoelde Samba ja. Hoe deel je je mappen? Via upnp of een Samba koppeling?

• SRB12
Samba, via deze handleiding:

http://www.eminent-online.com/faq/index/quest/q/9996/

@Qlimaxxx
Ik wil best de switch eruit halen.
Zou dat ook bij BubbleUPNP kunnen verklaren? Af en toe staat mijn tv er tussen, maar de helft van de keren heb ik alleen de local renderer in beeld. Willekeurig plaatje als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifizine.com/files/2016/06/BubbleUPnP.png

[ Voor 61% gewijzigd door SRB12 op 21-08-2017 11:48 ]

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-11 11:27
Je hebt waarschijnlijk te maken met de "kapotte" Master Browser van de Windows 10 Creators Upgrade. Heb je toevallig 1 van de 2 Windows 10 PC's pas geupdate? Dus verschillende versies?

Op een oudere build werkt het namelijk nog wel, als je die eerst aanzet, dan ziet de mediaplayer wel je shares, als je de "nieuwere Win10" aanzet, dan werkt het niet meer. WDTV players /Eminent e.d. hebben hier allemaal last van. Tot nu toe nog geen oplossing. Twee workarounds: je router Masterbrowser laten spelen.
Op de werkende PC Masterbrowser laten draaien, op de "nieuwere build" de MasterBrowser service disablen.

Zie hier een Microsoft topic, over dit probleem:
https://social.technet.mi...orum=win10itpronetworking

• SRB12
Die computers lijken de boel wel in de war te schoppen, maar ik durf niet te zeggen of het echt bovenstaand probleem is.

Toen ik vandaag thuiskwam van werk -al onze pc's waren uit, heb ik eerst de tv aangedaan en gekeken of de BubbleUPNP app van mijn telefoon de tv zag. En jawel, vrijwel direct. Ik kon filmpjes van mijn telefoon streamen, filmpjes via youtube (aangestuurd door telefoon) casten. Allemaal geen enkel probleem. En het werkte ook vrij vlot.

Vervolgens de eerste PC aangedaan. En gek genoeg nog steeds mijn tv zichtbaar in de app en filmpjes speelbaar. Ik had alleen wel het idee dat het meer tijd kostte.
Maar, mijn Eminent mediaspeler zag niet mijn shares op de pc... WORKGROUP onzichtbaar.

Vervolgens de tweede PC aangedaan en toen had ik nog steeds mijn BubbleUPNP app die mijn tv zag. En ik kon ook nog fimpjes er naar sturen.Gek genoeg startte mijn tv wel een keer spontaan op.

Tenslotte nog onze laptop aangedaan (draadloos verbonden). En ineens was mijn tv niet meer zichtbaar in de BubbleUPNP app van de telefoon...
En ook nog steeds geen enkele pc te vinden door mijn mediaspeler.

Alle PC's én mediaspeler weer uitgedaan. Zowel TV als telefoon nog opnieuw opgestart, maar nu is nog steeds mijn tv niet zichtbaar in mijn Bubble UPNP app :(

Alle computers hebben de 1703 build. Als ik het goed begrijp is dat de creators build. Op alle pc's kan ik elke gedeelde map gewoon bekijken, alleen ziet de mediaspeler die dus niet.
We zijn het even nagegaan en we hebben wel het idee dat de problemen pas zijn begonnen nadat we de tweede pc hadden geupgrade naar windows 10. (Laptop is later pas gekocht, met windows 10)
Ik durf dat niet helemaal met zekerheid te zeggen, want in die tijd hebben we ook een printer gekocht en die op het netwerk aangesloten. Daar heb ik óók nog een switch voor moeten installeren. Die was ik nog vergeten te noemen.

Wat ik nu niet begrijp, waarom vindt mijn telefoon mijn tv niet weer als alle computers afgesloten zijn? Ik verwachtte dat de stoorzenders dan weer uitgeschakeld zouden zijn. Om die redenen durf ik dus nog niet zeker Windows 10 de schuld te geven. Ook omdat we wel situaties hebben gehad dat onze mediaspeler álle drie computers kon zien en van allemaal media kon spelen met huidige build...

Vaagheid.

Ontkoppelen van de switch achter de tv heb ik nog niet gedaan, want dan kan ik niet tegelijkertijd dingen testen.

Edit: hele avond mee bezig geweest, maar het is me nog niet gelukt. Switch bij pc en printer nog wel ertussen uit gehaald, geen effect. De switch bij de tv kan ik niet weghalen, want dan heb ik te weinig kabel.
Dat master browser verhaal lijkt me interessant, maar volgens mij kan dat bij mijn router niet. Een usb schijf eraan hangen heeft iig niet het gewenste effect.

[ Voor 7% gewijzigd door SRB12 op 22-08-2017 00:16 ]

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-11 11:27
Kan inderdaad ook niet vinden hoe het op je TP-Link in te stellen. Op de Ziggo Ubee zit deze optie ook niet helaas. Heb je nog een device met een oudere build? Of kan je die lenen (laptop van vriend ofzo).

Om het te testen zet je op je eigen apparatuur deze service op disabled: (services.msc)
Computer Browser

Dan wordt de device met de oudere build de Master Browser in je netwerk, en dan zou alles weer moeten werken.

Dit ook nog gevonden. Nog niet kunnen testen. Wellicht dat dit ook werkt:
https://ibb.co/iw8Zrk

Rechtermuisknop My Computer > Eigenschappen > Computername > Network ID >
Selecteer optie This is a home computer;it's not part of a business network

[ Voor 22% gewijzigd door RoytjeP op 22-08-2017 17:31 ]

• SRB12
ik heb inmiddels mijn netwerk helemaal om zeep geholpen. OpenWRT geinstalleerd en daar een verkeerde instelling gedaan. DHCP bij LAN aangevinkt en nu kan ik heel de router niet meer bereiken... Dat eerst oplossen nu...

Edit:
Router weer bereikbaar, maar nog geen internet...

Edit:
Inmiddels ook weer internet, dus weer verder kijkende.
RoytjeP schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:21:
Dit ook nog gevonden. Nog niet kunnen testen. Wellicht dat dit ook werkt:
https://ibb.co/iw8Zrk

Rechtermuisknop My Computer > Eigenschappen > Computername > Network ID >
Selecteer optie This is a home computer;it's not part of a business network
Dit lijkt te werken. PC's niet te zien -> trucje doen bij 1 pc -> 1 pc zichtbaar. Trucje doen bij 2e pc, warempel -> 2e pc ook zichtbaar :D
Laptop; trucje niet mogelijk :( Knop is uitgegrijsd en laptop is ook niet zichtbaar in mediaspeler... Wel met een n van één, dus niet te vroeg juichen.

Heb inmiddels ook OpenWRT op mijn router draaien, maar daarnee kan ik ook geen master browser instellen volgens mij.
Vooralsnog kan ik met BubbleUPNP filmpjes naar mijn tv sturen én ziet mijn mediaspeler inmiddels dus twee pc's. Komende dagen in de gaten houden of dit zo blijft.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Edit:
Naderhand nog een keer getest, Als ik het vinkje bij "this is a home computer" zet is de pc ineens zichtbaar voor de mediaspeler. Gold voor beide pc's. Helaas onthoudt de pc die setting niet, dus dat zou ik dan elke keer moeten aanvinken na een reboot.

[ Voor 88% gewijzigd door SRB12 op 23-08-2017 08:25 ]

• SRB12
Gisteren en vandaag weer geprobeerd. Gisteren zag mijn mediaspeler wel direct mijn computer. Vanochtend niet, maar na het aanvinken van "this is a home computer" was deze wel weer direct zichbaar. Daarom het antwoord van RoytjeP als beste antwoord aangevinkt.
Bedankt allen.

Edit: Het antwoord van Qlimaxxx ook als beste aangevinkt. Want mijn telefoon ziet nu ook structureel mijn televisie, dus volgens mij heeft OpenWRT daar ook aan bijgedragen.

Edit2: Beide antwoorden kwalificeren, maar helaas kan ik maar één aanvinken.

[ Voor 32% gewijzigd door SRB12 op 25-08-2017 01:25 ]

Pagina: 1