Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_nmgn
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-08-2017
Hoi Tweakers,

Heb thuis een N40L draaien met een simpele Filezilla FTP server.
Nu viel het mij onlangs op dat mijn upload snelheid op de Microserver niet boven de 20 mbit uitkomt. Vreemd aangezien ik 100/100 van KPN heb.

Mijn PC's boven hangen aan een TP Link Archer C7. Deze ooit via Ziggo aangeschaft om mijn wifi bereik te vergroten maar nu de originele firmware er op gezet zodat de Ziggo software er niet meer op staat (hopelijk). Deze TP Link zit weer aangesloten op de Experviabox V10 van KPN.

De download snelheid zit rond de 80 mbit waar ik in principe tevreden mee bent maar het is toch net 20mbit te weinig.

Mijn main PC zit op exact hetzelfde netwerk aangesloten (dus ook via de TP Link naar de EB V10) en die behaalt zowel up als down 100 mbit elke keer weer.

De hardware in mijn Microserver is :

AMD Turion Dual Core 1,50 ghz
8 GB geheugen
Moederbord --> Geen idee
3 TB WD Red

Software is Windows Home Server 2011 - 64 bit
En wat simpele webbased programma's zoals SabNZB.

Uiteraard al her en der op google gezocht maar de antwoorden zijn voor mij iets te ingewikkeld.
Ik heb wat gelezen over dat de lees of schrijfsnelheid van mijn HDD wellicht problemen kan veroorzaken. Weet alleen niet hoe ik dit zelf kan controleren en heb geen zin om tal van rare applicaties op die server te zetten aangezien ik die zo schoon mogelijk wil houden.

Hopelijk heeft er iemand hier een idee wat het eventueel kan zijn!

Alvast bedankt.

Gr. Sjoerd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:50
ik dit zelf kan controleren en heb geen zin om tal van rare applicaties op die server te zetten aangezien ik die zo schoon mogelijk wil houden
Tja als je al geen zin hebt om te troubshooten waarom maak je dan een topic aan ?

Hoe heb je je upload gemeten op de server ? Server als een meer direct aan de Expedia box gehangen ? Is je netwerk 100 of 1Gb ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Al gekeken naar de CPU/RAM usage van de server terwijl je upload? (als je RAID5 in software draait, kan CPU fors bottlenecken bijvoorbeeld)
Al gekeken naar de SMART status van de harddrives in je server? Even checken met CrystalDiskInfo Portable vanaf een USB pookje (niet installeren dus ;) )
Is die server uberhaupt meer aan het doen terwijl je upload? Draait het ding een vorm van indexering/mediascanning ten behoeve van het delen van media? Kan ook de snelheid fors beinvloeden.
En test ook even de snelheid van de harddisk met CrystalDiskMark (eveneens portable te krijgen)

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 21-08-2017 07:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_nmgn
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-08-2017
HKLM_ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:24:
[...]

Tja als je al geen zin hebt om te troubshooten waarom maak je dan een topic aan ?

Hoe heb je je upload gemeten op de server ? Server als een meer direct aan de Expedia box gehangen ? Is je netwerk 100 of 1Gb ?
Ik bedoel meer dat wanneer ik google op het probleem, iedereen een andere applicatie aanraadt. Ik zie het zelf niet echt zitten om klakkeloos die applicaties te downloaden van een vreemd forum wat ik niet ken. Als iemand hier een applicatie zou aanraden voor het een of ander zou ik het een ander verhaal vinden :).

Ik heb de upload gemeten door mijn vader in te laten loggen op de filezilla FTP en te downloaden. Ook een speedtest online gedaan van speedtest.net. Beiden kwamen niet boven de 20 mbps uit.

De Microserver heb ik ook rechtstreeks aan de Experiabox gehangen en er is geen verschil qua snelheid. Heb ook diverse kabels geprobeerd (Cat5 / Cat 6) hier zit ook geen verschil in.

Dankjewel in ieder geval voor je reactie.
McKaamos schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:32:
Al gekeken naar de CPU/RAM usage van de server terwijl je upload? (als je RAID5 in software draait, kan CPU fors bottlenecken bijvoorbeeld)
Al gekeken naar de SMART status van de harddrives in je server? Even checken met CrystalDiskInfo Portable vanaf een USB pookje (niet installeren dus ;) )
Is die server uberhaupt meer aan het doen terwijl je upload? Draait het ding een vorm van indexering/mediascanning ten behoeve van het delen van media? Kan ook de snelheid fors beinvloeden.
En test ook even de snelheid van de harddisk met CrystalDiskMark (eveneens portable te krijgen)
Hmm, ik draai geen RAID configuratie maar mijn CPU usage schommelt tussen 81 en 62% procent wanneer Internet Explorer draait en deze staat altijd aan. Memory usage liep op naar 600 mb van alleen IE.

Verder doet bij mijn weten de server niets tot weinig qua indexering of media scanning.
Ik heb een Raspberry Pi beneden aan de TV hangen die dan verbinding heeft met de microserver maar refresh van de library staat op handmatig.

Wat trouwens wel het geval is (vergeten te vermelden.. excuus) windows draait op een kleine SSD van 64 gig en mijn media en data staan allemaal op die 3 TB WD Red.

ook jij bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Wat is de snelheid als je vanaf je PC iets met FTP van die microserver haalt ?
Begrijp ik nu goed dat je IE open hebt staan op een "server" ?