Bestaande ATMEGA8L MLF opnieuw flashen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Hoi, (long time, no see!) :P

ik heb een paar printplaatjes liggen die zijn voorzien van een ATMEGA8L chip in MLF vorm. Deze meeste van deze hebben de zogenaamde firmware 2.0. Echter heb ik er eentje die een oudere firmware heeft. En zoals meestal met oudere firmwares, er is niet voor niets een update voor geweest, zit er een probleem in. Zo ook in deze. Waar de nieuwe V2.0 firmware wel in een multiprotocol omgeving werkt, ondanks het feit dat ze zelf maar via 1 protocol kunnen worden aangestuurd, raakt de versie met oudere firmware van de leg als deze meer leest dan alleen het protocol waarop hij zelf wordt aangestuurd. Vanuit de fabrikant is een aantal jaar terug een update actie geweest, maar inmiddels is deze voorbij.

Vanuit de PIC wereld ken ik de SOIC klemmen om een SOIC chip mee te lezen en schrijven. Een korte google zoektocht leverde mij niet zoiets op voor een MLF chip. Met een PIC heb ik het ook wel eens geflikt een HEX file uit een chip te halen en in een andere over te zetten. Daarvoor gebruik ik dan een PICkit met bijbehorende PICkit programmer software. Het lijkt mij dat zoiets ook voor een oudere ATMEGA moet lukken (mits de files natuurlijk niet gelocked zijn, maar dat kan ik zo niet zeggen), maar met welke hardware en software? Bij het zoeken kom je vrij continue Arduino spul tegen, maar dit is geen Arduino en lijkt daardoor een beetje onder gesneeuwd.

TL;DR: Gezocht: MLF ISCP programmer zoals SOIC Clamp
Software, bij voorkeur stand alone, gelijkend aan de PICkit Programmer software, voor het lezen en weer schrijven van de HEX files vanaf/naar een bestaande ATMEGA8L in MLF bouwvorm.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via Pizza_Boom op 29-08-2017 16:21)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Pizza_Boom schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:22:
Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Het wordt door de fabrikant, een redelijk grote speler, zo geleverd. Althans, bij mijn leverancier heb ik ook enkele gehaald die door het Nederlandse service center zijn behandeld. Die hebben ook het witte stipje gekregen. Degene die het niet goed doet, heeft alleen de rode stip.

Thanks voor de link.
Ik durf daar wel een uitspraak over te doen. Dit kan voordelig zijn als je maar één programmeerbaar IC hebt op een print met lage aantallen. Met die stipjes kun je aangeven of ze zijn geprogrammeerd en met welke versie. Precies wat jij zegt. Het feit dat die tweede stip v2 aangeeft wijst erop dat die chip 2x is geprogrammeerd. Een nieuwe versie kun je ook met één stip doen in een andere kleur, als die grijze gemeenschappelijk is dan zat hij er tijdens de tweede programmeerronde al op. Ik denk dat de ontwikkelaar hier heeft moeten ingrijpen op de software. Klopt ook met jouw verhaal.

Dat betekent wel dat ik er vanuit ga dat code protection hier gewoon aan zal staan, met als reden voorkomen dat je een compleet design kan kopiëren. Ik zou je verwachtingen realistisch houden als je hier aan begint.

[ Voor 15% gewijzigd door Flake op 21-08-2017 21:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wellicht zit er (plek voor) een ICSP connector op de print (of kan die er makkelijk op gehackt worden). Kan je een foto uploaden van de printplaat die je uit wil lezen/om wilt flashen?
Een ICSP programmer kost je als het tegen zit 2 euro op eBay, mits je dus geen maffe MLF socket nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Volgens mij is MLF Atmel's benaming voor QFN, of de verschillen zijn klein. Je hebt testsockets waar je een QFN in kan plaatsen juist voor programmeren, maar deze zijn schreeuwend duur. Die sockets hebben precisie en hoogwaardige contacten zodat je die vaak kunt steken (in tegenstelling tot moederborden sockets bijvb, die zijn niet gemaakt om vaak te steken).

https://www.aliexpress.co...m-1-27mm/32802817663.html
Dit soort jongens, denk dat dit de verkeerde maat is maar zelfs voor de 8-pin betaal je al 50 dollar op Alibaba. Maar die hebben wel een pinout waarmee je die kan solderen naar je programmer.

Waar ben je eigenlijk mee bezig? Heeft jouw print geen ICSP header? Is de chip vervangen niet veel praktischer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:55
Welkom terug :D

Wat je probleem betreft, een Arduino zou wel je oplossing kunnen zijn. Je kan namelijk een Arduino gebruiken als programmer en met AVRDUDE een HEX op de chip zetten.

Wat connectie betreft, als er geen ISP poort op de print zit, dan moet je gaan solderen, ben ik bang. Of iets met experimenteer-print fabriceren.

PS. het is mij niet duidelijk of je de juiste firmware al hebt je of nee.

[ Voor 17% gewijzigd door Vuikie op 21-08-2017 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hai.

Wat betreft de vragen: de firmware heb ik niet, ik heb de goede hoop dat deze van een bestaande print met V2.0 firmware af te halen is door de hexfile uit te lezen en te kopiëren. Hij kan natuurlijk beveiligd zijn, maar ik verwacht van niet. Alle V2.0's zijn ook geüpdate en het ziet er niet naar uit dat de chip verwisseld is. Bij mij staan er 2 stippen op de chip met V2.0, slechts 1 stip op de V1.0.

Afbeeldingslocatie: https://www.ad-soft.ch/wp-content/gallery/moba/digital/decodermaesig/76391_v.jpg
Zo ziet het printje eruit, plaatje van internet.

De printjes zijn identiek. Via de wit paarse draadjes loopt nog een verbinding naar een ander klein printje met wat de Duitsers noemen Silizium-Intelligenz.

Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Dat is geen MLF/QFN, maar TQFP. Dat werkt in je voordeel, draadjes eraan solderen is goed te doen met dunne draad (orde van grootte 26-28AWG) als je een beetje vaardig bent met een soldeerbout. Verbind die met een programmer naar keuze, prik erop zetten en uitlezen maar, mits code protection natuurlijk uit staat.

Die stipjes gebruikt men doorgaans als je die chips voorgeprogrammeerd op reel koopt. Dan ga ik er niet vanuit dat je een programmingheader op die print gaat vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Flake op 21-08-2017 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:36

Rmg

TQFP -> https://hobbyking.com/en_...-tool.html?___store=en_us

Heb je voor 18 euro een kabel waar je mee deze package kan flashen

[ Voor 26% gewijzigd door Rmg op 21-08-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Flake schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:09:
Dat is geen MLF/QFN, maar TQFP. Dat werkt in je voordeel, draadjes eraan solderen is goed te doen met dunne draad (orde van grootte 26-28AWG) als je een beetje vaardig bent met een soldeerbout. Verbind die met een programmer naar keuze, prik erop zetten en uitlezen maar, mits code protection natuurlijk uit staat.
Thanks. Ik twijfelde heel erg tussen deze twee. De maatvoering klopt voor TQFP (7 mm), maar de 4 afgeschuinde hoekjes en de het enkele index putje deden mij denken aan MLF. Ik soldeer voor deze hobby meer smd, dus dat mag geen probleem zijn.
Die stipjes gebruikt men doorgaans als je die chips voorgeprogrammeerd op reel koopt. Dan ga ik er niet vanuit dat je een programmingheader op die print gaat vinden.
Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Het wordt door de fabrikant, een redelijk grote speler, zo geleverd. Althans, bij mijn leverancier heb ik ook enkele gehaald die door het Nederlandse service center zijn behandeld. Die hebben ook het witte stipje gekregen. Degene die het niet goed doet, heeft alleen de rode stip.

Thanks voor de link.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Pizza_Boom schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:22:

Thanks voor de link.
Ik durf daar wel een uitspraak over te doen. Dit kan voordelig zijn als je maar één programmeerbaar IC hebt op een print met lage aantallen. Met die stipjes kun je aangeven of ze zijn geprogrammeerd en met welke versie. Precies wat jij zegt. Het feit dat die tweede stip v2 aangeeft wijst erop dat die chip 2x is geprogrammeerd. Een nieuwe versie kun je ook met één stip doen in een andere kleur, als die grijze gemeenschappelijk is dan zat hij er tijdens de tweede programmeerronde al op. Ik denk dat de ontwikkelaar hier heeft moeten ingrijpen op de software. Klopt ook met jouw verhaal.

Dat betekent wel dat ik er vanuit ga dat code protection hier gewoon aan zal staan, met als reden voorkomen dat je een compleet design kan kopiëren. Ik zou je verwachtingen realistisch houden als je hier aan begint.

[ Voor 15% gewijzigd door Flake op 21-08-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Flake schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:18:
[...]

Ik durf daar wel een uitspraak over te doen. Dit kan voordelig zijn als je maar één programmeerbaar IC hebt op een print met lage aantallen. Met die stipjes kun je aangeven of ze zijn geprogrammeerd en met welke versie. Precies wat jij zegt.

Het Nederlandse service center is nog open tot einde van de maand (men gaat met pensioen), daarna wordt alles weer via de fabrikant gespeeld. Wellicht morgen maar even bellen.

Mocht het allemaal niet kunnen, dan zullen we het moeten doen met een additioneel printje waarmee we de mogelijkheid tot analoogsturing uit kunnen buiten. Die kan ik wel zelf maken en die zou dan alleen het schakelen van de opdracht doen. Echter is dat een minder mooie oplossing met minder mogelijkheden naar de toekomst. :+

Dank so far voor het meedenken en de informatie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Even een schopje. Een belletje met het Nederlandse servicecenter leverde niets anders op dan dat ik hem kon opsturen (viel dus alweer mee). Opgestuurd en inmiddels ook weer terug. Ik heb het vermoeden dat de chip inderdaad gewisseld is. Ik heb hem terug met alleen een groen stipje. Helemaal zeker weten doe ik het niet, ik heb het chip subnummer niet opgeschreven. Die was anders als van de anderen en is het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:55
Meestal kan je wel aan het soldeerwerk wel zien of ze chip gewisseld hebben. Ik zou sowieso weer contact met ze opnemen als het probleem zich nog steeds voordoet.
Pagina: 1