Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Unifi AP-AC Pro aangeschaft in de hoop mijn netwerk te verbeteren (Draadloos)
Ik kom helaas wat dingetjes tegen die ik (nog ?) niet echt uit de handleiding haal, terwijl het naar mijn idee simpele vragen zijn.......

- In de controller onder devices zie ik 1 apparaat staan. Via de Wifi analyzer weet ik dat er 2 macadressen zijn 1 voor 2.4 en 1 voor 5 GHz. Waarom zie ik in de controller maar 1 device ?

- In het verlengde hiervan, al mijn apparatuur kan 2,4 of 5 GHz aan en laten dat ook zien bij de netwerkkeuze die ik maak. De Unifi laat zich in die keuzelijst bv op mijn telefoon of m'n tablet maar 1x zien zonder GHz aanduiding.

- Ik las in een comment dat iemand zijn 2.4 GHz band uitgeschakeld heeft In het kader van uittesten is dit handig maar waar doe ik dat ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Unifi AP-AC Pro
Unifi controller software

(In test nu nog in de huiskamer samen met TP-link switch/ap (dus iets sprake van interferentie maar dat kan ik oplossen)
...

Op zich al genoeg gevonden om hem draaiend te krijgen nu bezig met testen en finetunen
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 16:05
1. Het is ook maar 1 device. De twee mac-adressen die jij ziet zijn de twee verschillende BSSID's van de 2,4 Ghz radio en de 5Ghz radio.

2. Je kunt het WiFi netwerk uitzenden op 2,4Ghz en 5Ghz met dezelfde netwerknaam. Je telefoon of tablet kiest dan zelf zijn voorkeur. Je kunt de twee verschillende radio's wel verschillende netwerknamen meegeven als je dat wilt. Dit moet je doen in de configuratie instellingen van het AP zelf.

3. Als je het AP selecteert en daarvan de instellingen opent kun je onder WLANS de WLAN-group van WLAN 2G op Off zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:11
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:22:
- In de controller onder devices zie ik 1 apparaat staan. Via de Wifi analyzer weet ik dat er 2 macadressen zijn 1 voor 2.4 en 1 voor 5 GHz. Waarom zie ik in de controller maar 1 device ?
Je hebt toch maar één device? Welliswaar met twee radio's, maar als je het device bekijkt in de controller zie je ook gewoon de twee verschillende radio's waar je instellingen per radio kan doen.
- In het verlengde hiervan, al mijn apparatuur kan 2,4 of 5 GHz aan en laten dat ook zien bij de netwerkkeuze die ik maak. De Unifi laat zich in die keuzelijst bv op mijn telefoon of m'n tablet maar 1x zien zonder GHz aanduiding.
Dat zijn dan denk ik gewoon meerdere SSID's. Weet niet hoe providers dat tegenwoordig instellen maar dat is in principe keuze, twee SSID's met allebei een radio of één SSID met twee radio's waar tussen je client kan schakelen naar gelang signaalsterkte van de radio.
- Ik las in een comment dat iemand zijn 2.4 GHz band uitgeschakeld heeft In het kader van uittesten is dit handig maar waar doe ik dat ?
Onder je device onder configuration -> WLANs kan je per SSID radio's uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Vergeet vooral niet Band Steering goed te zetten, om zo veel mogelijk clients naar de 5GHz band te pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TommyboyNL schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:15:
Vergeet vooral niet Band Steering goed te zetten, om zo veel mogelijk clients naar de 5GHz band te pushen.
Mwoeah... mijn ervaring met UniFi band steering is dat het toch aan de lopende band fout gaat, dat ik ergens zit met perfecte 5GHz dekking en mijn client toch op 2.4GHz terechtgekomen is.

Ik vind het veel handiger om aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz in te stellen en m'n 5GHz apparaten alleen met de 5GHz te laten verbinden. Dan weet ik het zeker.

Voorwaarde is wel dat je overal goede dekking op 5GHz hebt, maar dat wil je sowieso hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:21:
[...]

Mwoeah... mijn ervaring met UniFi band steering is dat het toch aan de lopende band fout gaat, dat ik ergens zit met perfecte 5GHz dekking en mijn client toch op 2.4GHz terechtgekomen is.
Is mij nooit opgevallen, ik zal het eens in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
TommyboyNL schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:22:
[...]

Is mij nooit opgevallen, ik zal het eens in de gaten houden :)
Mijn ervaring is juist dat band-steering vrij goed werkt. Heeft soms even tijd nodig, maar ik stel dit liever in dan steeds handmatig te moeten switchen. Ik heb sowieso al even moeten zeuren om iedereen in het huis zover te krijgen om zelf netjes op het privé SSID te gaan zitten en de gasten enkel het Ww voor de gasten-WiFi uit te delen.

TS heeft het ook over 1 AP. Nu weet ik niet hoe groot het huis van TS is, maar het klinkt nog niet alsof er sowieso sprake is van een volledig dekkend 5GHz netwerk. Dan zou ik het persoonlijk wel fijn vinden dat mijn devices netjes roamen naar de 2.4GHz op die plekken waar net geen 5GHz dekking is. Soms is het de investering gewoon niet waard om hier ook nog een AP te hangen.

Sowieso voor een gemiddelde consument is het handig om het simpel te houden. TS is dan misschien een Tweaker, maar zijn de huisgenoten dat ook?

[ Voor 7% gewijzigd door Qlimaxxx op 21-08-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Mijn ervaring is dat het out of the box met 1 zelfde SSID voor zowel 2.4 als 5 GHz prima werkt. Geen band-steering of andere wijzigingen in de advanced modus. Wel heb ik op 1 van de 2 AP's geen netwerken op 2.4 GHz aangezien we daar toch alleen komen met devices die prima 5 GHz kunnen doen.

Verder maakt het mij eerlijk gezegd ook niet uit of mijn devices op 2.4 GHz verbinden of op 5GHz, in beide gevallen halen ze de 150 mbit van mijn Ziggo lijntje wat voor internet over het algemeen prima is ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:21:
[...]

Ik vind het veel handiger om aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz in te stellen en m'n 5GHz apparaten alleen met de 5GHz te laten verbinden. Dan weet ik het zeker.

Voorwaarde is wel dat je overal goede dekking op 5GHz hebt, maar dat wil je sowieso hebben :z
Vaag, band steering gaat bij mij thuis op m'n Unifi AP's echt perfect juist!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

DennusB schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:27:
[...]

Vaag, band steering gaat bij mij thuis op m'n Unifi AP's echt perfect juist!
Het maakt natuurlijk wel een enorm verschil wat voor client devices je hebt... Daarom denk ik dat vergelijken niet echt heel veel zin heeft als je niet weet wat voor devices iemand aan zijn WLAN knoopt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 09:32
darkrain schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:35:
[...]

Het maakt natuurlijk wel een enorm verschil wat voor client devices je hebt... Daarom denk ik dat vergelijken niet echt heel veel zin heeft als je niet weet wat voor devices iemand aan zijn WLAN knoopt.
Ik heb 2x de AC LITE hangen, weinig ingesteld en de controller zelf alles laten regelen met de insteek dat wanneer t niet goed zou gaan ik achteraf nog kon gaan klooien om t wel allemaal naar wens te krijgen. De 2.4 Band is hier (behoorlijk) vol, wellicht dat dat ook nog invloed heeft. Alle apparaten die 5 Ghz ondersteunen komen ook automagisch op 5 Ghz terecht. Het enige wat ik af en toe zie is dat wanneer ik mijn MacBook aan de lader hang en hij met powernap even wakker wordt om een TimeMachine backup te maken hij op de 2.4 band blijft zitten. Of dit een feature is van Apple of gewoon met het bereik te maken heeft durf ik niet te zeggen. Ik heb er verder geen last van aangezien het gewoon doet wat t moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

darkrain schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:35:
[...]

Inderdaad.

Ik had meeste last ervan op een Lenovo laptop met Intel AC7260 onder Windows 10.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

dion_b schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

Inderdaad.

Ik had meeste last ervan op een Lenovo laptop met Intel AC7260 onder Windows 10.
Die chip heb ik ook en die doet het dus inderdaad prima zonder band-steering. Ook mijn Android devices werken prima zonder.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
darkrain schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:36:
[...]

Die chip heb ik ook en die doet het dus inderdaad prima zonder band-steering. Ook mijn Android devices werken prima zonder.
Grappig, hangt dus niet alleen van je clients af maar ook de combinatie van clients en AP's?

Ik heb namelijk wel eens een situatie gehad waarin de Android devices veel vaker bleven plakken. Ging om een paar Samsungs en een LG. Er was ook 1 iPhone en daar was het probleem er niet mee. Dit ging trouwens meer om Sticky clients op een verkeerd AP(KPN wifi "versterkers").

Hier thuis had ik ook steeds problemen dat vrijwel alle clients steeds op 2.4 bleven plakken. Na bandsteering ingeschakeld te hebben nooit meer issues. (ja, heel soms wordt er nog wel eens een verkeerde inschatting door een client gemaakt, maar dat is zelden. Daarnaast weinig interferentie hier in dit boerengehucht, dus de 2.4GHz doet het prima).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Qlimaxxx schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:36:
[...]

Grappig, hangt dus niet alleen van je clients af maar ook de combinatie van clients en AP's?

Ik heb namelijk wel eens een situatie gehad waarin de Android devices veel vaker bleven plakken. Ging om een paar Samsungs en een LG. Er was ook 1 iPhone en daar was het probleem er niet mee. Dit ging trouwens meer om Sticky clients op een verkeerd AP(KPN wifi "versterkers").

Hier thuis had ik ook steeds problemen dat vrijwel alle clients steeds op 2.4 bleven plakken. Na bandsteering ingeschakeld te hebben nooit meer issues. (ja, heel soms wordt er nog wel eens een verkeerde inschatting door een client gemaakt, maar dat is zelden. Daarnaast weinig interferentie hier in dit boerengehucht, dus de 2.4GHz doet het prima).
Klopt en dan is het waarschijnlijk ook nog zo dat firmware op wat voor device dan ook ook nog invloed heeft. Vandaar dat er niet echt een eenduidige conclusie te trekken is en er ook geen "standaard" is die voor iedereen goed werkt...

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
darkrain schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:39:
[...]

Klopt en dan is het waarschijnlijk ook nog zo dat firmware op wat voor device dan ook ook nog invloed heeft. Vandaar dat er niet echt een eenduidige conclusie te trekken is en er ook geen "standaard" is die voor iedereen goed werkt...
Dan maar weer terugvallen op regel 1... (meten=weten) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnie5
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
Is er iemand die mij op de meest makkelijkste manier uit kan leggen hoe ik een 2.4 Ghz/5 Ghz apart in kan stellen.
Ik ben hier een complete leek in en kom er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
Johnnie5 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:45:
Is er iemand die mij op de meest makkelijkste manier uit kan leggen hoe ik een 2.4 Ghz/5 Ghz apart in kan stellen.
Ik ben hier een complete leek in en kom er echt niet uit.
Van het ubnt forum:

Create a separate WLAN for each band, with a
different SSID, such as 'ABC-2.4' and 'ABC-5'.
Assign the radio on each access point to use
its separrate WLAN

De setting voor de radio zit in de ap settings en niet in de wlan settings

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 03-07-2018 18:00 ]

Cloud ☁️

Pagina: 1