Toon posts:

OS en software voor server.......

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het beste OS voor een servertje wat gaat functioneren als ftp/router/webserver
???

en welke software kan ik het beste gebruiken

alvast bedankt

NeXtGeNz

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
beste os? tja... wordt weer een pro-linux topic denk ik..

Kort samengevat: Beetje pjoeterkennis / wil tot doorzetten en goed proberen:
Linux.. ook goed stabiel

Simpel back-to-basic klikken (en dure licentie): Windows NT / 2000 server...

Verwijderd

Als je niet bang bent om wat te leren en om te expirementeren zou ik er Linux of een andere Unix variant opzetten (*bsd ofzo)
Daarvoor zijn genoeg server programma's te vinden (Apache voor http, ProFTPD voor ftp, linux kernel met ipchains/iptables voor router, squid als proxy)

Verwijderd

Linux natuurlijk *D
alles zit standaard bij in een goede distributie. Ikzelf heb Red Hat 7.1 draaien als router/webserver/ftpserver/mailserver/firewall...
Hoef je geen zwaar systeem voor te hebben (pII 266 met 128 MB RAM is al voldoende voor mij).

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Als je het allemaal niet te moeilijk wilt, maar toch Linux, én het op een oude PC kunnen draaien (vanaf 386!), kun je iets opzetten zoals Freesco. Je moet dan alleen een paar instellingen maken en een (voornamelijk) router en eventueel webserver e.d. worden automatisch ingesteld. Eventueel kun je dan handmatig nog pakketjes toevoegen, maar dat vergt uiteraard meer kennis.

Kevin

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar windows 2000/NT kan ook prima hoor ...

Verwijderd

Als het weinig resources moet trekken kun je een linux variant proberen. Als het is om ook meteen netwerk ervaring te krijgen voor eventueel je werk ofzo, zou ik naar win2k adv. server, Netware5, of een unix variant kijken.

Verwijderd

tja, ik heb 't zelf nooit gedraaid in windows, maar PHP en MySQL voor windows schijnen nogal je systeem-resources op te vreten... dus ja, ik zou ook linux gebruiken :+

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Windows 2000 is prachtig, en gebruiksvriendelijk. Maar het houdt natuurlijk wel in dat je voor je server nog een extra licentie moet kopen *kuch* :+

Linux is ook top, maar het vergt wat meer inspanning voor iemand die Windows gewend is. Voordeel is dat het een gratis OS is, dus je bent voor de verandering eens helemaal legaal bezig :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 17:42 schreef DJSmiley het volgende:
beste os? tja... wordt weer een pro-linux topic denk ik..

Kort samengevat: Beetje pjoeterkennis / wil tot doorzetten en goed proberen:
Linux.. ook goed stabiel

Simpel back-to-basic klikken (en dure licentie): Windows NT / 2000 server...
als je windows 2000 goed wil instellen gaat het met klik klik als mis hoeveel mensen denken niet dat het hoord dat win2k 10min duurt voor het opstarten als je domeincontroller heb. Als je je server goed configt duurt dit maar 2 min hooguit. dus zonder evrstand klikken niet aan te raden. :)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 08 juli 2001 17:44 schreef Karam het volgende:
Linux natuurlijk *D
alles zit standaard bij in een goede distributie. Ikzelf heb Red Hat 7.1 draaien als router/webserver/ftpserver/mailserver/firewall...
Hoef je geen zwaar systeem voor te hebben (pII 266 met 128 MB RAM is al voldoende voor mij).
Ik zou nooit voor RedHat gaan... een pII 266 is behoorlijk zwaar voor een simpel servertje.

Ik heb een FreeBSD-server, p166 MMX met 64 MB RAM en da's al ruim voldoende. (zelfs overdreven te noemen als je alleen maar ftp, http en een router/firewall installeert) FreeBSD vind ik als server het beste. Als je toch Linux wilt, doe dan Slackware of Debian. RedHat is op zich een redelijke distributie, maar niet voor servers.

Wat Windows NT/2000 betreft... ja daar kun je het ook prima mee doen, maar:
- Je hebt veel zwaardere hardware nodig
- Het haalt nimmer de uptime van een goed Unix systeem
- Je zit dan in een wereldje van niet-vrije software en beperkende licenties :r, dat begint al bij het OS zelf
- Er ontbreekt functionaliteit (de reden dat ik een jaar geleden van NT naar FreeBSD ben gestapt): Standaard Unix utility's, de shells en SSH zijn ontzettend krachtig. Daar kan een Windows bakje met scheduler software en PC Anywhere nooit tegenop.
- Unix kent geen beperkingen, je kunt net zover gaan als je eigen fantasie toe laat. Je kunt diep in het systeem ingrijpen en het naar je hand zetten. Met een gesloten systeem als Windows kun je nooit zo ver gaan.

• jms
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

jms

Je kan ook E-smith (www.e-smith.org) proberen. Een op red hat gebaseerde distro speciaal voor op een server. Makkelijk te installeren en te configge.
Pagina: 1