PC loopt op willekeurig moment vast (bevriest compleet)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 11:28
Hi iedereen,

Ik heb nu ongeveer een jaartje geleden de volgende build samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 308,50€ 308,50
1Gigabyte GA-X99-UD5 WIFI€ 249,-€ 249,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 72,89€ 72,89
1Thermaltake Overseer RX-I Snow Edition€ 127,-€ 127,-
1Cooler Master V8€ 81,95€ 81,95
1DXRacer King Gaming Chair Zwart€ 399,-€ 399,-
1Adata XPG Z1 AX4U2133W8G15-DRZ€ 161,90€ 161,90
1Corsair RM1000€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.400,24

Ik heb sinds 2 weken het probleem dat mijn PC compleet op een willekeurig moment vastloopt. En met vastlopen bedoel ik ook echt gewoon een compleet bevriezen, wanneer dit voorkomt kan ik gewoon helemaal niks meer, keyboard + muisinputs doet niks meer, beeld hangt en zelfs mijn PC blijft compleet hangen, aangezien bijvoorbeeld mijn fans van mijn GTX970 softwarematig worden aangestuurd aan de hand van de temperatuur van mijn kaart, zelfs deze stukken software lopen vast, aangezien ik mijn fans niet meer hoor op/aftoeren. Het rare van dit alles is dat het de ene keer gebeurd na 15 minuten opstarten en de andere keer pas na 6 uur intensief gamen.

Ik heb zelf al het nodige geprobeerd, waaronder een nieuwe chipset in mijn BIOS geschoten, Nvidea software volledig up to date, nog wat intel drivers ge-update. Alleen het probleem blijft zich nog steeds voordoen op de meest random momenten.

Heeft iemand anders dit al een keer meegemaakt? Of heeft hier iemand wellicht een oplossing voor? Zou het misschien zo kunnen zijn dat mijn kast op een of andere manier kortsluiting maakt met mijn behuizing? Ik zou dan echter verwachten dat dit bij opstarten altijd het geval moet zijn, maar zoals ik hierboven al aangegeven heb is dit de ene keer 15 minuten na opstarten en de andere keer pas na 6 uur intensief gamen.

Ik hoop dat de mede-Tweakers hier mij op de goede weg kunnen helpen! :*)

Beste antwoord (via Prinzie op 30-08-2017 09:51)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Prinzie schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:45:
Ik heb sinds 2 weken het probleem dat mijn PC compleet op een willekeurig moment vastloopt.
Kun je je toevallig voor de geest halen of je vlak daarvoor een software- of hardwarematige aanpassing hebt gedaan? Kan zelfs iets doms als een kleine update zijn die alles in het 100 gooit
aangezien bijvoorbeeld mijn fans van mijn GTX970 softwarematig worden aangestuurd aan de hand van de temperatuur van mijn kaart, zelfs deze stukken software lopen vast, aangezien ik mijn fans niet meer hoor op/aftoeren.
Worden die fans niet vanuit de 970's eigen BIOS aangestuurd?
Het rare van dit alles is dat het de ene keer gebeurd na 15 minuten opstarten en de andere keer pas na 6 uur intensief gamen.
Hoeft opzich niet zoveel te betekenen. Een kwartier intensief gamen is niet te vergelijken met 6 uur browsen.

Enfin. Kun je toevallig wat terugvinden in de Windows logboeken?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Begin eens met de mogelijke oorzaken 1 voor 1 te elimineren. Druk alle stekkers eens goed aan, kijk of het geheugen er goed in zit. Trek de GTX970 eruit en gebruik een tijdje een ander kaartje. Draai memtest en dergelijke, boot eens een keer een Linux distributie en surf daar eens een avondje mee. Trek 1 van de schijven eruit, reset eens de bios instellingen (overclocked? of heb je ooit eens lopen fiegelen?). Houd bij wat je al geprobeerd hebt, zodat er overzicht is.

Het kan uiteindelijk ook iets zijn wat niet goed te isoleren is op deze manier. Je hardware 1 voor 1 in een ander systeem kunnen testen kan ook handig zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Prinzie schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:45:
Ik heb sinds 2 weken het probleem dat mijn PC compleet op een willekeurig moment vastloopt.
Kun je je toevallig voor de geest halen of je vlak daarvoor een software- of hardwarematige aanpassing hebt gedaan? Kan zelfs iets doms als een kleine update zijn die alles in het 100 gooit
aangezien bijvoorbeeld mijn fans van mijn GTX970 softwarematig worden aangestuurd aan de hand van de temperatuur van mijn kaart, zelfs deze stukken software lopen vast, aangezien ik mijn fans niet meer hoor op/aftoeren.
Het rare van dit alles is dat het de ene keer gebeurd na 15 minuten opstarten en de andere keer pas na 6 uur intensief gamen.
Hoeft opzich niet zoveel te betekenen. Een kwartier intensief gamen is niet te vergelijken met 6 uur browsen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
UUDIBUUDI schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:06:
Begin eens met de mogelijke oorzaken 1 voor 1 te elimineren. Druk alle stekkers eens goed aan, kijk of het geheugen er goed in zit. Trek de GTX970 eruit en gebruik een tijdje een ander kaartje. Draai memtest en dergelijke, boot eens een keer een Linux distributie en surf daar eens een avondje mee. Trek 1 van de schijven eruit, reset eens de bios instellingen (overclocked? of heb je ooit eens lopen fiegelen?). Houd bij wat je al geprobeerd hebt, zodat er overzicht is.

Het kan uiteindelijk ook iets zijn wat niet goed te isoleren is op deze manier. Je hardware 1 voor 1 in een ander systeem kunnen testen kan ook handig zijn.
Ik zal vanavond even proberen alle stekkers goed aan te drukken, alle hardwarematige componenten checken waar mogelijk, echter is het voor mij niet mogelijk om te testen met een andere videokaart aangezien ik er geen extra heb liggen. Mocht ik het echt uit willen sluiten desnoods even een kaart van een vriend lenen dan maar. Ik heb mijn systeem altijd normaal laten draaien, nooit niks overgeklokt op dit systeem.
Switchie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 01:30:
[...]

Nee, wat wel zo is dat mijn PC een aantal maanden zeer weinig tot niet gebruikt is, en eigenlijk stil heeft gestaan in een hoekje in de kamer. En sinds 2 weken wordt hij weer redelijk intensief gebruikt en heb ik de PC voorzien van Player Unknown Battlegrounds. Zou het zo kunnen zijn dat deze installatie iets heeft veroorzaakt?
[...]

Nee, zoals ik weet wordt dit aangestuurd door de EVGA software die ik erbij heb moeten installeren. Hier wordt mijn sturing van mijn fans in ieder geval in bepaald aan de hand van de temperatuur van de kaart.
[...]

Helemaal mee eens, ik probeer echter aan te geven dat het probleem echt willekeurig voorkomt en dus niet elke keer na een x aantal minuten na het opstarten.

Ik kan helaas ook geen kritieke fouten zien in mijn Windows logboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Prinzie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:27:
Nee, zoals ik weet wordt dit aangestuurd door de EVGA software die ik erbij heb moeten installeren. Hier wordt mijn sturing van mijn fans in ieder geval in bepaald aan de hand van de temperatuur van de kaart.
De EVGA software is niets meer dan een grafische schil. De settings worden naar mijn weten gewoon weggeschreven in het bios van de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
Switchie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:34:
[...]

De EVGA software is niets meer dan een grafische schil. De settings worden naar mijn weten gewoon weggeschreven in het bios van de gpu.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben hoor, echter starten mijn fans pas met draaien wanneer de EVGA software is opgestart. Dus bij het opstarten van mijn PC blijven de fans uit staan, totdat ik in Windows zit en EVGA is geladen, dan starten mijn fans pas op.

Kan natuurlijk wel zo zijn dat er een vertraging met opstarten op zit vanuit de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Prinzie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

Daar zou je best gelijk in kunnen hebben hoor, echter starten mijn fans pas met draaien wanneer de EVGA software is opgestart. Dus bij het opstarten van mijn PC blijven de fans uit staan, totdat ik in Windows zit en EVGA is geladen, dan starten mijn fans pas op.

Kan natuurlijk wel zo zijn dat er een vertraging met opstarten op zit vanuit de BIOS.
Maakt verder ook niet uit :)

Vind het overigens wel vreemd dat je geen data uit de logs kunt halen.
Mijn logboeken staan vol fouten zelfs bij een verder stabiel draaiend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
Switchie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:42:
[...]

Maakt verder ook niet uit :)

Vind het overigens wel vreemd dat je geen data uit de logs kunt halen.
Mijn logboeken staan vol fouten zelfs bij een verder stabiel draaiend systeem.
Het maakt idd ook niets uit :*) !

Ik heb aangegeven geen kritieke meldingen te hebben in mijn Windows logboeken, echter heb ik wel genoeg meldingen staan hoor, ik kijk echter alleen naar de kritieke meldingen. Ik zal vanavond nogmaals even kijken of er wellicht nu wel een kritieke melding is bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik afgelopen weekend het probleem waarschijnlijk heb gevonden. Aangezien ik nagenoeg zeker heb uitgesloten dat het een hardwarematig probleem kan zijn, aangezien alles gewoon goed functioneert in mijn kast ben ik toch maar even nagegaan wat ik allemaal heb veranderd qua software in de afgelopen weken.

Toen kwam ik erachter dat mijn Deamon Tools op wat voor manier dan ook allemaal virtuele schijven had aangemaakt (Schijf E t/m Schijf Z, dus 21 stuks aan virtuele schijven). Sinds ik deze virtuele schijven allemaal weer verwijderd heb heb ik bovenstaand probleem gelukkig niet meer terug zien komen.

Ik snap natuurlijk dat het niet fantastisch is voor je prestaties van je PC om 21 virtuele schijven op de achtergrond te hebben draaien, maar kan dit er dus voor zorgen dat mijn gehele computer blijft hangen? Ik ben hier namelijk niet geheel zeker van aangezien mijn virtuele schijven niet gemount waren met ISO's.
Pagina: 1