Aparte soundbar kopen of Marantz/ Dali set up uitbreiden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffelkneer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:36
Ik heb nu een Marantz avr (1605) plus twee Dali Zensor speakers. Ik wilde deze set up aanvankelijk gebruiken om ook het geluid bij tv kijken af te spelen, vaak icm Netflix. Het ontbreken van een echte center irriteerde me echter al vrij snel. Hierdoor gebruik in nu al lange tijd alleen de tv voor tv geluid en de Marantz voor muziek, met name Spotify connect.

Ik wil nu een nieuwe tv gaan kopen en dan loop ik ook weer tegen het geluid vraagstuk aan. Ik twijfel erg tussen het uitbreiden van de Marantz setup naar 3.1 of het kopen van een goede soundbar, bijv. de Bose soundtouch 300.

Ik heb de Bose in de winkel geluisterd en was er best van onder de indruk. Van de andere kant weet ik dat in onze grote, 'harde' kamer het vaak weer tegenvalt. De zitpositie is op ongeveer 3 meter van de tv. Achter speakers zijn vanwege de opstelling van de kamer geen optie, deze zouden dan 6 meter achter de bank komen.
Waar ga ik in deze situatie het meeste uithalen, een aparte soundbar of het uitbreiden van de Marantz / Dali set van 2.0 naar 3.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
Ik zou zeggen dat je met een 3.1 opstelling aanzienlijk meer potentie tot goed geluid hebt dan met een soundbar. Je bent vrij om de speakers te verplaatsen voor een beter geluidsbeeld. De fronts staan bijvoorbeeld verder uit elkaar dan wat bij een soundbar mogelijk is, waardoor je stereobeeld beter zal zijn. Een soundbar op afstand beluisterd, resulteert in de meeste huiskamers gewoon tot een mono weergave of in ieder geval geen al te beste stereo weergave. Het verhaal van reflecties wordt meestal mooi uitgelegd, maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo rooskleurig, zeker wanneer de kamer niet vierkant/rechthoekig is en de soundbar in het midden staat.

Waarom wil je trouwens ook meteen een subwoofer toevoegen aan je set? Je schrijft van 2.0 naar 3.1 te willen gaan als het geen soundbar wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 20-08-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffelkneer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:36
LA-384 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:56:

Waarom wil je trouwens ook meteen een subwoofer toevoegen aan je set? Je schrijft van 2.0 naar 3.1 te willen gaan als het geen soundbar wordt.
Ik vind de bas bij films uit de Zensor 7 niet erg overtuigend. En als ik nu toch aan e slag ga, dan wil ik het meteen zo goed mogelijk doen.