Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

6 tot 8 draadloze inbouwdimmers vlakbij elkaar: problemen?

Pagina: 1
Acties:

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-11 10:51
Hallo allemaal,

voor mijn nog te bouwen woning ben ik o.a. de elektra-installatie aan het uitwerken, en zit met de volgende vraag:

Ik ben van plan om mijn verlichting via een domotica-systeem* te kunnen bedienen door draadloze dimmers in de inbouwdozen te plaatsen (na oplevering woning). Echter, op 1 plaats zitten wel 6 tot 8 van die dimmers naast c.q. boven elkaar. Roep ik hiermee problemen over mezelf af? Of kan het ene systeem/protocol/merk hier beter mee omgaan dan het andere en zo ja, welke dan?

De reden dat de dimmers áchter de schakelaars ingebouwd worden i.p.v. bij de lichtpunten zelf, is dat elke schakelaar/dimmer een groep inbouwspots aanstuurt. Ik kan dus niet simpelweg een ontvanger in de centraaldoos plaatsen (toch?).

* Ik heb nog niet gekozen voor een protocol/systeem/merk, maar heb al het e.e.a. aan leeswerk gedaan. Ik ben me dus bewust van o.a. U50 inbouwdozen en de aan-te-leggen-blauwe-draad, maar praktijkervaring heb ik nog geheel niet.

Ik heb geen signature

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als de woning nog gebouwd moet worden zou ik zelf zeker KNX overwegen als het budget het toelaat zodat je sensoren, actoren en verbruikers kunt scheiden. Maar op zich zou de opstelling die jij voorstelt gewoon moeten werken, immers zenden de dimmers niet allemaal tegelijk.

• Appie76
Hmmm dat klopt ja. Maar ze luisteren wel tegelijk toch? (Als in: semi continu) En ze melden wellicht status etc. Gaat dat niet interfereren en zo?

KNX zal ik me eens in verdiepen, bedankt.

Ik heb geen signature

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:07
Ik heb hier zelf dimmers van Fibaro, stuur ook meerdere spots aan met 1 module. Bij mij zitten ze in de centraaldozen, waarna ik aftak naar de spots. Werkt prima, die modules maken een eigen mesh-netwerk, dus altijd goede connectie.

• Appie76
Ik weet nog niet precies hoe het straks opgeleverd gaat worden, maar ik vermoed dat de spots aangesloten worden op een centraaldoos waar ik - zodra de stucadoor geweest is - niet meer bij kan. Ik wil namelijk niet van die, naar mijn smaak, afschuwlijke afdekplaatjes aan mijn plafond. En om die fibaro nu achter/onder het stucwerk te laten wegwerken, vind ik ook wat "tricky" met het oog op toekomstig onderhoud/vervanging. Dus: geen domotica in de centraaldozen voor mij...

[ Voor 7% gewijzigd door Appie76 op 20-08-2017 21:30 ]

Ik heb geen signature

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Appie76 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:28:
Ik weet nog niet precies hoe het straks opgeleverd gaat worden, maar ik vermoed dat de spots aangesloten worden op een centraaldoos waar ik - zodra de stucadoor geweest is - niet meer bij kan. Ik wil namelijk niet van die, naar mijn smaak, afschuwlijke afdekplaatjes aan mijn plafond. En om die fibaro nu achter/onder het stucwerk te laten wegwerken, vind ik ook wat "tricky" met het oog op toekomstig onderhoud/vervanging. Dus: geen domotica in de centraaldozen voor mij...
Centraaldozen waar je niet meer bij kunt, zijn sowieso nogal "tricky" met het oog op toekomstig onderhoud/vervanging! Met of zonder domotica componenten erin...

Als je nu al weet dat je het plafond helemaal glad wilt stucen, denk dan eens over een andere locatie voor de centraaldoos. In een wand bijvoorbeeld... Anders zou ik toch kiezen voor een "afschuwelijk afdekplaatje", of liever gewoon een centraaldoos boven een hanglamp/rookmelder/plafondventilator/whatever natuurlijk. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
In mijn huis uit 1981 heb ik Fibaro Dimmer 2 units geplaatst in de buurt van de schakelaars. Soms direct in de doos, soms in de meterkast die er achter zit. In de meterkast heb ik er 2 keer 2 tegen elkaar aan en geen last van interferentie ofzo. Of ik weet niet dat ik wel last van heb :P

Bediening met de hand werkt direct. Bediening via Home Assistant heeft soms wat vertraging, maar niet vervelend. HASS werkt natuurlijk met openzwave en niet met de Fibaro implementatie van Z-Wave. Ik vermoed dat de Fibaro Home Center beter werkt, maar die heeft weer andere nadelen (prijs, flexibiliteit, tweak factor).
Pagina: 1