Op dit moment zijn jullie bezig met een mooie serie over E-Sports (welke 6-delig was als ik het ergens goed had gelezen, maar even niet meer kan vinden waar dat staat
). Nu zijn er een aantal vragen die herhaaldelijk terugkomen en vragen die lezers zelf nog hebben over E-sports. Zelf ben ik een LoL E-sports kijker en heb daardoor alleen ervaring met hoe het daar gaat, maar wellicht is is het daarom juist interessanter om dingen nog wat beter te vergelijken.
Bij dezen dus een aantal suggesties die interessant zouden zijn om voor de toekomstige artikelen in de serie uit te zoeken en te beantwoorden:
.
Bij dezen dus een aantal suggesties die interessant zouden zijn om voor de toekomstige artikelen in de serie uit te zoeken en te beantwoorden:
- Beloning
- In [URL="https://tweakers.net/reviews/5609/4/populaire-games-en-bakken-met-geld-welke-games-redden-het-als-e-sport-de-belangrijkste-games-in-e-sports.html","reviews: Populaire games en bakken met geld"]reviews: Populaire games en bakken met geld[/URL] worden kale bedragen genoemd van prijzengeld. Nu wordt al vaker gezegd dat dit te kort door de bocht is, zie bv [COMMENT=10395677]dfbt in 'reviews: Populaire games en bakken met geld[/COMMENT] met onderstaande reacties. Bij E-sports waarbij het niet alléén om het winnen van prijzengeld gaat voor je inkomsten zou ik verwachten dat er een groter aantal sporters is, je zou dit effect kunnen vergelijken met de A-status van NOC*NSF. Algemene vraag voor alle E-Sporten: hoe zit het systeem van beloning in elkaar? Kan je er ook je brood mee verdienen als niet persé top 3 bent?
- Organisatie om de spelers heen
- In LoL wordt steeds meer gepraat over het verschil van organisaties van teams en wat voor gevolgen dit heeft op de teams. De gaming huizen zijn vaak wel bekend, maar het gaat ondertussen veel verder dan dat. Top teams doen investeringen in hun organisatie waarvan ze over 2-3 jaar pas resultaten verwachten. Denk hierbij bv aan analisten, trainingsteams, opzet van scrims, managers, coaches, etc etc... (Hoe is dit ontwikkeld bij andere e-sports? Zijn er bij andere spellen nog andere specifieke rollen? Hoe doen single player E-sports dit?)
- Mooi voorbeeld is het interview met YamatoCannon (https://slingshotesports....matocannon-love-nukeduck/, ze moeten hun certificate eens updaten..) waarin wordt gesproken over hoe veel invloed een coach heeft op de prestaties van een team. Spoiler: best veel.
- [/li]
- Casters
- Casters zijn (in ieder geval voor mij) elementair onderdeel van de E-sport. Soms kijk een bepaalde match wel of niet afhankelijk van wie de casters zijn die commentaar leveren. Mijn verwachting is dat hier ondertussen ook een hele wereld achter zit en dat zij veel werk hebben om alle ontwikkelingen bij te houden en tegelijk ook oefenen om leuk te kunnen casten... maar eigenlijk weet ik hier verdomd weinig van af. Lijkt me interessant om ook dit te belichten.
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work