Hey Tweakers,
Long time lurker, first time poster.
Mijn vorige build is gebaseerd op een BBG van 2013 en is dringend aan vervanging toe. Omdat ik nu op basis van de posts hier op het forum zelf wat ineen heb geflanst, maar toch ietwat zekerheid wil, heb ik toch maar besloten voor de eerste maal te posten.
Without further ado ...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk MMO gaming / arpg's en hier of daar eens een recente AAA shooter op 1080p / 60Hz. Hoeft niet op ultra high omdat ik door een visueel probleem het verschil tussen medium, high en ultra nauwelijks merk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst blijf ik in de buurt van 800 EUR, give or take een paar Euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, dit heb ik reeds:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De standaardcomponenten: Kast, PSU, mobo, CPU, GPU, RAM en een SSD. Dit is waar ik voorlopig van uitga:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de kast ga ik sowieso voor de Fractal Design Define C (zonder venster). Gezien de PC voornamelijk bedoeld is voor gaming en de RyZEN van AMD goede reviews krijgt, geef ik ook daaraan de voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd moet de PC MMO's / arpgs op 1080p draaien, zonder dat alles op ultra hoeft. Een stil systeem is goed meegenomen maar is geen strikte vereiste.
Doordat ik geen extra Cat5e / Cat6 kabels kan trekken ben ik op een wifi netwerk aangewezen. Dat Asus WLAN kaartje moet dus in de build, tenzij ik een degelijk mobo kan vinden met WLAN (maar dat zal dan weer meer kosten).
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?
1. Pässen de componenten die ik heb gekozen bij mekaar?
2. Zijn er betere alternatieven?
3. Ik had de RyZEN 5 1500X gekozen omdat hier en daar gelezen had dat zulks een betere keuze was indien je niet ging OC'en. Klopt dit of kan ik beter nog wat uitsparen door een 1400 te nemen?
4. Kan ik mijn WLAN PCI kaartje in deze build voegen zonder problemen?
5. Ik heb begrepen dat ik in de BIOS van het moederbord de frequentie van het RAM geheugen zal moeten aanpassen omdat ze out of the box niet aan 3000 MHz zitten. Klopt dit? Is dit riskant voor de componenten? Ik heb immers geen ervaring met OC'en en wens daar ook niet aan te beginnen.
Long time lurker, first time poster.
Mijn vorige build is gebaseerd op een BBG van 2013 en is dringend aan vervanging toe. Omdat ik nu op basis van de posts hier op het forum zelf wat ineen heb geflanst, maar toch ietwat zekerheid wil, heb ik toch maar besloten voor de eerste maal te posten.
Without further ado ...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk MMO gaming / arpg's en hier of daar eens een recente AAA shooter op 1080p / 60Hz. Hoeft niet op ultra high omdat ik door een visueel probleem het verschil tussen medium, high en ultra nauwelijks merk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst blijf ik in de buurt van 800 EUR, give or take een paar Euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, dit heb ik reeds:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus PCE-AC68 | € 68,- | € 68,- |
| 1 | AOC I2475PXQU Zwart | € 167,83 | € 167,83 |
| 1 | Razer BlackWidow Ultimate | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech G5 Laser Mouse | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 235,83 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De standaardcomponenten: Kast, PSU, mobo, CPU, GPU, RAM en een SSD. Dit is waar ik voorlopig van uitga:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler | € 180,- | € 180,- |
| 1 | MSI B350 PC Mate | € 83,01 | € 83,01 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G | € 165,- | € 165,- |
| 1 | Fractal Design Define C | € 77,19 | € 77,19 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 135,52 | € 135,52 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 53,49 | € 53,49 |
| 1 | Crucial MX300 m.2 275GB | € 95,49 | € 95,49 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 789,70 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de kast ga ik sowieso voor de Fractal Design Define C (zonder venster). Gezien de PC voornamelijk bedoeld is voor gaming en de RyZEN van AMD goede reviews krijgt, geef ik ook daaraan de voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd moet de PC MMO's / arpgs op 1080p draaien, zonder dat alles op ultra hoeft. Een stil systeem is goed meegenomen maar is geen strikte vereiste.
Doordat ik geen extra Cat5e / Cat6 kabels kan trekken ben ik op een wifi netwerk aangewezen. Dat Asus WLAN kaartje moet dus in de build, tenzij ik een degelijk mobo kan vinden met WLAN (maar dat zal dan weer meer kosten).
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?
1. Pässen de componenten die ik heb gekozen bij mekaar?
2. Zijn er betere alternatieven?
3. Ik had de RyZEN 5 1500X gekozen omdat hier en daar gelezen had dat zulks een betere keuze was indien je niet ging OC'en. Klopt dit of kan ik beter nog wat uitsparen door een 1400 te nemen?
4. Kan ik mijn WLAN PCI kaartje in deze build voegen zonder problemen?
5. Ik heb begrepen dat ik in de BIOS van het moederbord de frequentie van het RAM geheugen zal moeten aanpassen omdat ze out of the box niet aan 3000 MHz zitten. Klopt dit? Is dit riskant voor de componenten? Ik heb immers geen ervaring met OC'en en wens daar ook niet aan te beginnen.