Voorrangsvraag fietspad/uitrit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vraagje over een voorrangssituatie waarmee ik enkele malen per week te maken heb:

Situatie:
Een half verhard/half zandpad boerenweggetje heeft langs 1 kant een verhoogd fietspad lopen, een meter of 3 hoog. Bij iedere uitrit gaat dat fietspad dus in korte tijd enkele meters omlaag, wordt onderbroken, gaat verder na de uitrit (bord 'fietspad') en direct weer flink omhoog.
Fietsers, scholieren. wielrenners, paarden, het komt allemaal met een behoorlijke gang naar beneden gestoven. Het zicht op dat fietspad en vanaf fietspad naar de weg en uitritten is door de verhoging en door bomen/struiken zwaar beperkt. Je ziet elkaar dus pas als je er al bijna haaks op rijdt.

Het gaat (dus...) ook met enige regelmaat bijna mis, en vorig jaar in ieder geval 1x een dodelijke aanrijding.

Even afgezien van het feit dat ik er toch al altijd erg rustig rijd, en fietsers 'gelijk hebben', is mij de voorrangssituatie niet geheel duidelijk. Ik heb dan ook regelmatig 'bijna-aanvaringen' met naar beneden zoevende fietsers. En ik ben er dan nog 1 die rustig rijdt, als je ziet wat de postbode, tractors en dergelijke doen dan verbaast het me echt dat er niet veel meer ongelukken gebeuren...

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/s44y6nl9ymu5h84/20170820_102709.jpg?dl=1
(op mijn flitsende plaatje lijkt hiet fietspad vanaf de linkerkant een stuk vlakker te lopen dan in werkelijkheid, anders zie je de uitrit niet meer.)

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/shsw4l7o3qnwon6/Untitled-1.jpg?dl=1
Zicht 'in het echt', linkerkant van plaatje.

Ik wil in dit geval rechtsaf slaan de uitrit op, danwel linksaf de uitrit af. Het fietspad is m.i. onderbroken (er staan borden). Hebben fietsers van links/rechts hier voorrang of niet?

Alle reacties

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:01
Ja, vanuit een uitrit dien je altijd voorrang te verlenen.
Gezien het een onoverzichtelijke situatie is betekend dat stil staan en goed kijken. Veel mensen lijken te denken niet te mogen stoppen om een goed overzicht te krijgen.