Toon posts:

Bose 901 aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.202 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb sinds kort een set Bose901 speakers gekocht incl. Equlizer.
Deze zou ik op dr marantz sr6004 aan willlen sluiten. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-08-2017 12:59)

Verwijderd

De Bose 901 heeft absoluut een bijpassende equalizer nodig, plus een zeer zware (liefst Public Address - PA) versterker. Zonder kun je net zo goed een computersetje kopen en die er op aansluiten.

Er zijn grofweg 3 types:

- Bose 901 mk1 + mk2 + Continental : gesloten systeem - equalizer heeft een grotere curve dan de opvolgende basreflex systemen en minder rendement.

- Bose 901 mk3 + mk4 : equalizer geeft nog wel eens problemen, ziet en voelt als een goedkoop kastje. Samen met enkele batches uit de mk2 foam randen welke verteren. en een M-Roll hebben. Er is op dit moment geen foamrand op de markt welke een passende M-Roll heeft. Daardoor komt het laag vaak ook niet goed tot zijn recht na refoamen...

- Bose mk5 + mk6 : betere equalizer die een beetje zijn prijs aandoet. Kan evt. op een mk3 of 4 maar ik weet niet of hij de zelfde curve heeft. Ook foamranden.

Soms zijn de kasten met dempingsmateriaal, soms niet. De huidige units zijn ook iets anders dan de mk3/4.

Je dient te kijken naar een 'rec.out' op de versterker.

Vriendelijke groet, Fred

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik wist dat die 901's volledig afhankelijk zijn van de equalizer die erbij zit (al een schande op zich natuurlijk) en dat deze de laagweergave ontzettend boost omdat de kleine speakertjes totaal geen sublaag kunnen weergeven.
Lijkt mij dat ie een speciale equalizer heeft en aangezien jij dit hebt zal het moeten kunnen.

Staat een review van iemand op deze pagina:
https://www.kieskeurig.nl...directreflecting-speakers

Verder lees ik veelal dat de foam rand van de drivers allemaal stuk gaan na 12/20 jaar. Heb je deze goed geïnspecteerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Vorkie op 20-08-2017 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
https://www.hifi.nl/artikel/5775/Bose-901.html
De Bose equalizer wordt in de tape-loop van een integrated amplifier geschakeld (in die ja-
ren heel normaal) of tussen de voor- en eindversterker.
De SR6004 heeft iig een speciale pre-out uitgang, als je een aparte eindversterker gebruikt kan het iig: http://www.fixya.com/support/t9288179-marantz_sr6004

[ Voor 17% gewijzigd door Nielson op 20-08-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
De pre out aansluiting heb ik inderdaad
Maar vind geen main in aansluiting om de equilizer weer aan te sluiten op de receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:59
Zoals Nielson aangeeft heb je volgens mij ook een losse eindversterker nodig. De equalizer dient enkel als "correctie" van het signaal voor een betere in-room response.

Andere optie is om de bron rechtstreeks op de equalizer aan te sluiten en deze op zijn beurt weer op een van de ingangen van de receiver. Dan dient je receiver als eindversterker.

Zover ik weet kan dezelfde receiver niet zowel als voor- als als eindversterker dienen, wanneer het signaal tussendoor de receiver verlaat (dus via de pre-out naar equalizer en weer terug naar input), omdat je dan een probleem krijgt met de bron-selectie. Wil je geluid dan moet je de equalizer als bron kiezen, maar deze krijgt dan geen signaal binnen, omdat de geluidsbron op een andere ingang op de receiver zit.

Je hebt dus 3 opties.
  1. equalizer als bron en deze op een input op de receiver.
  2. equalizer buiten beschouwing laten en de receiver de speaker laten aansturen
  3. eindversterker kopen en de equalizer en speakers hierop aansluiten en de receiver enkel als hub voor de bronnen gebruiken.
Persoonlijk denk ik dat je het beste voor optie 2 kunt gaan, aangezien de Marantz ook equalizing software aan boord heeft. Meestal zijn er ook bepaalde presets die het geluid een bepaalde klank geven. Het laat je niet volledig vrij, maar het is niet zo dat de bose-equalizer zoveel uitgebreider zal zijn, als die dat al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
De equalizer van de 901 is noodzakelijk.
Deze is om de nogal grillige frequentie karakteristiek van de speakers recht te trekken.
Toendertijd had elke versterker een tape monitor switch of een verwijderbare plug tussen voor en eindversterker.
Tegenwoordig helaas niet meer.

Dus 2 opties:
1: 901's direct op de receiver en hopen dat je de boel kunt rechttrekken met de eq / audissey

2: Een externe eindversterker. De eq komt dan tussen voor en eindversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
aansluiten zonder eq en audissey dit laten regelen zoals @ronnie vd al voorstelt is volgens mij het beste. Anders kun je ook eens een bron aansluiten (analoog) via de eq om te zien of dit beter is dan de audissey. Ik verwacht echter meer van de capaciteiten van audissey, dan van een dertig jaar oude analoge eq.

Oh, ik lees alleen net er wel behoorlijke compensatie nodig is. 18dB op 35 Hz. Weet niet of je versterker zoveel kan leveren. Als je laag te kort komt, dan zul je dus misschien toch een actieve sub moeten overwegen.

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 20-08-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

kan je niet werken met de tapeloop of is dat er anno 2017 ook niet meer ... Oude analoge EQ werden zo toch ook wel aangesloten ?

er zit wel een vcr / cdr in / out op. kan je die niet in loop zetten ?

wat @ronnie vd zegt dus :)

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 20-08-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Als ik de achterkant van de SR6004 bekijk, dan is er een "CDR" uitgang, zeg maar voor een cd recorder. Zou dit kunnen werken als een tape loop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
Mijn marantz ervaringen (sr1501) zeggen dat er helaas geen tape monitor functie is.

Heeft jouw marantz een zone 2 functie?
Dit trucje geeft denon op:
http://denon.custhelp.com...an-external-eq-to-the-avr

Gaat vast ook voor marantz werken!

[ Voor 54% gewijzigd door ronnie vd op 20-08-2017 22:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Bose 901 heeft absoluut een bijpassende equalizer nodig, plus een zeer zware (liefst Public Address - PA) versterker. Zonder kun je net zo goed een computersetje kopen en die er op aansluiten.

Er zijn grofweg 3 types:

- Bose 901 mk1 + mk2 + Continental : gesloten systeem - equalizer heeft een grotere curve dan de opvolgende basreflex systemen en minder rendement.

- Bose 901 mk3 + mk4 : equalizer geeft nog wel eens problemen, ziet en voelt als een goedkoop kastje. Samen met enkele batches uit de mk2 foam randen welke verteren. en een M-Roll hebben. Er is op dit moment geen foamrand op de markt welke een passende M-Roll heeft. Daardoor komt het laag vaak ook niet goed tot zijn recht na refoamen...

- Bose mk5 + mk6 : betere equalizer die een beetje zijn prijs aandoet. Kan evt. op een mk3 of 4 maar ik weet niet of hij de zelfde curve heeft. Ook foamranden.

Soms zijn de kasten met dempingsmateriaal, soms niet. De huidige units zijn ook iets anders dan de mk3/4.

Je dient te kijken naar een 'rec.out' op de versterker.

Vriendelijke groet, Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik denk dat de tip van Ronnie hierboven (extra zone functie gebruiken) een goede eerste stap is om te testen. Eindversterker kan altijd nog.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.paaJ op 21-08-2017 10:58 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Verwijderd Leuk je hier ook nu tegen te komen! heb in het verleden diverse eltaxen (de 10.5 wat een mooie speaker was dat!) bij je gekocht. Ben je nog steeds actief ?

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 21-08-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ray > Nou ehhh, kwam hier met googelen toevallig terecht. Mijn vader verkocht Eltax speakers. Bepaalde series waren erg goed getest (duurdere vaak met Vifa units) en die verkocht hij. Maar hij is inmiddels 76 dus ehhh, afijn met pensioen zeg maar. Hij leest nog wel veel vooral Duitse hifibladen :) .

Vrgr. Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft rec. out, dat is er gok ik haast niet meer. Het is inderdaad een variabele output of pre-out. In ieder geval een output waarmee je het line-niveau output van circa 0 - 2 Volt kunt regelen als ik het wel heb. Die dien je (Denon topic) op de een line-in van de equalizer aan te sluiten. De tape out of line-out op het component (bijv. CD-speler) en daarna via de CD-speler op de CD-ingang retour.

Nadeel is dat je maar één component kunt gebruiken. Voordeel is dat je geen gekke dingen met en in geval van serie 3/4 (ca. '77 - 1980) wat oud en krakkemikkig kastje kunt krijgen. Althans, als er op line niveau bijv. een brom wordt uitgestuurd door het Bose kastje, wordt deze door de pre-out getempert. Er zit volgens mij nog een aansluiting op het Bose kastje, net als bij andere equalizers om bijv. weer een apparaat op aan te sluiten.

Een gewone equalizer komt doorgaans niet verder dan 10 dB versterking op een bepaalde freqentie (Sony bijv.). Bij een Bose equalizer zet je eigenlijk een turbo-loudness aan, daarom eist deze ook zo veel van je versterker. En de decibel curve werkt progressief, als ik het wel heb is een 3dB(A) een verdubbeling voor het gehoor volgend het zgn. Fletcher-Munster grafiekje (Wiki).

Als het goed is het ik nog ergens een brochure op het web, ff kijken. Daar staan alle in en outs van het Bose kastje op. Het mooiste zou zijn als je alle inputs zou kunnen blijven gebruiken, en dat kan volgens mij alleen als je een soort van pre-out/in hebt of tape-lus.

Vrgr. Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even kijken hoor, uit de oude doos ;) :

Bose 901

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handleiding equalizer:

Handleiding NL Bose 901 mk3/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:16:
@Ray > Nou ehhh, kwam hier met googelen toevallig terecht. Mijn vader verkocht Eltax speakers. Bepaalde series waren erg goed getest (duurdere vaak met Vifa units) en die verkocht hij. Maar hij is inmiddels 76 dus ehhh, afijn met pensioen zeg maar. Hij leest nog wel veel vooral Duitse hifibladen :) .

Vrgr. Fred
Ah dan haal ik jullie door elkaar. Ik zag de usernaam , echte naam en plaats en dacht dat is hem :)

het waren inderdaad de versies met de vifa units. De site van audiofriends beheer jij die nu dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ray > Ehh, nou beheren is een groot woord. Ik zet er eerlijk gezegd niet veel nieuwe dingen meer op. De website is ooit in 1998 gemaakt (hifi.nl en hear.nl bestonden toen bijv. nog niet) met Publisher - en dat is te zien - en nooit echt qua opzet veranderd. Er staat eigenlijk door de jaren heen zo veel op dat de boel omzetten niet loont :) .

vrgr. Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:38
Off topic maar die open dirs van je website zou ik anno nu echt niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 11:09

FeaR

In GoT we trust

@Verwijderd
Bij deze het vriendelijke verzoek je vorige post te wijzigen en aan te vullen in plaats van tot vier maal toe achter elkaar te posten. Dat is het topic onnodig kicken. Ook afsluiten met "Vrgr. Fred" is op GoT niet gewenst, zie Het algemeen beleid #groeten

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3aanV
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-11-2024
Even een vraagje, heb een set 800 gescoord met een stekker aansluiting zoals van een koptelefoon, kan nu niet op de naam komen, (Jack 6.3?) zat geen equalizer bij, heb nog een Bose model 901 active equalizer liggen, kan ik deze gebruiken?

Versterkertje is een Marantz PM 8200
Voorzien van een Pre Out en Tape In/Out

Bij die aansluiting is de midden/top pin de plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 11:09

FeaR

In GoT we trust

@A3aanV
Een topic kapen is niet de bedoeling, open een eigen topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.