Powerline vs. Wifi range extender vs. Ziggo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 17:10
Hi!

Na inmiddels een telefoontje of 5 richting Ziggo, veel overpijnzingen en ge-google toch maar even m'n vraag hier dumpen.

Volgende situatie:

Ik ben sinds kort verhuisd. Ik woon nu in een hoek bovenste verdieping appartement, wat oudere bouw (jaren 50/60) dus veel concurrentie van andere wifi signalen. Ik heb vooral stenen muren overal en de connectbox van Ziggo hangt in het washok waar ook de meterkast zit.

Dat is natuurlijk niet ideaal maar het modem/router hangt om de hoek van de woonkamer (pak em beet 2 meter daar vandaan).

Nu heb ik al vanalles geprobeerd om fatsoenlijk Wifi signaal in de woonkamer te krijgen:

- Ziggo gebeld, het schijnt namelijk dat je de Horizonbox (die bij mij in de woonkamer staat, aangesloten op COAX) als apart router/modem in kan stellen.
Bij Ziggo is het blijkbaar een potje want de een zei: Ja dat kan, ik zal gelijk je SSID's even uit de verborgen stand halen (ja toen had ik wifi erop, maar geen internet). De ander zei weer: Het kan niet, je kan hem alleen met Wifi of UTP aan je connectbox hangen en hem dan als AP gebruiken. De derde (of 4e of 5e) die ik van Ziggo aan de lijn kreeg gaf aan dat het alleen op die manier mogelijk zou zijn maar dat blijkbaar de huidige firmware van de Horizonbox crap is waardoor je heel dat thuisnetwerk dan niet eens in kan stellen op dit moment 8)7 waar het ook op lijkt want als je in het menu van dat ding het "thuisnetwerk" in gaat stellen komt ie in een soort infinite loop terecht van een laadbalk... Volgens hun kon het nog wel maanden duren voordat er een fatsoenlijk werkende firmware gaat komen.

- Aangezien ik overal in huis coax aansluitingen in de muur heb (die overigens als ik in de meterkast kijk erg netjes zijn aangesloten met mooie verdeelstations en een signaalversterker die ook digi diensten doorlaat) heb ik ook geprobeerd de connectbox gewoon in de woonkamer aan te sluiten. Wel in een uithoek. Dat werkte maar de ping ging een aardig eindje omhoog en de snelheid nog verder onderuit. Overigens, als hij in de meterkast hangt, aan de signaalversterker, haal ik bedraad gewoon 10ms ping en 150mbit (waar ik ook voor betaal). Het ligt dus echt aan het wifi.

- Gerommeld met de kanalen, ik heb Acrylic Wifi op m'n laptop en heb uitgezocht welke wifikanalen het meest vrij waren, kanaal 2 bleek nog helemaal vrij op 2.4ghz, haalde ook geen bal uit. 5ghz? ja ook daar heb ik de meest gunstige kanalen gepakt maar verder dan 20mbit op een afstand van 3 meter kom ik daar niet mee. Zowel m'n laptop niet, m'n iphone niet als de laptop van m'n vriendin niet.

Kortom, het is gewoon niet te doen met de huidige setup volgens mij om over een afstandje van 0,0 fatsoenlijk wifi signaal waar dan ook te krijgen, ik word er moedeloos van aangezien ik ook niet weet wanneer Ziggo z'n zooi op orde heeft met de firmware van de Horizonbox (dat zou namelijk de beste oplossing zijn wat mij betreft, hoef ik ook geen extra apparaten aan te schaffen). Nu kan ik 2 dingen doen:

- Wifi range extender, niet echt ervaring mee maar haalt dit in de praktijk wat uit? Ik zou hem min of meer in het "zicht" van de connectbox op kunnen hangen maar ik zit met latency, ik wil er ook overheen gaan gamen met de PS4 en ik heb in de huidige setup al een paar keer met Pro Evo Soccer na online winst "Congratz u fkkin lagger" naar m'n hoofd gekregen, not nice.

- Powerline adapters, vanaf de meterkast naar de woonkamer en daar de PS4 bedraad aansluiten en een fatsoenlijke router voor Wifi (ik heb nog een WRT54GL liggen, oke, oud, maar wel betrouwbaar, met dikke antennes). Ik heb alleen de ervaring met die powerline dingen dat ze binnen een jaar onherroepelijk stuk gaan... Weet iemand of die dingen inmiddels wat degelijker zijn?

Adjust non olet, plerumque...

Beste antwoord (via 1nsane op 20-08-2017 09:04)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1nsane schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

Ik ben sinds kort verhuisd. Ik woon nu in een hoek bovenste verdieping appartement, wat oudere bouw (jaren 50/60) dus veel concurrentie van andere wifi signalen. Ik heb vooral stenen muren overal en de connectbox van Ziggo hangt in het washok waar ook de meterkast zit.
Washok? Toevallig betegeld? Tegels nog erger voor WiFi dan beton :o
Dat is natuurlijk niet ideaal maar het modem/router hangt om de hoek van de woonkamer (pak em beet 2 meter daar vandaan).
Afstand is het probleem niet, WiFi kan over een vrij veld zonder obstakels probleemloos 300m verder reiken. Het probleem is die obstakels. Als je een muur hebt waar geen signaal doorheen gaat, moet je op andere manier dan WiFi het signaal naar de andere kant krijgen.
[...]

- Ziggo gebeld, het schijnt namelijk dat je de Horizonbox (die bij mij in de woonkamer staat, aangesloten op COAX) als apart router/modem in kan stellen.
Bij Ziggo is het blijkbaar een potje want de een zei: Ja dat kan, ik zal gelijk je SSID's even uit de verborgen stand halen (ja toen had ik wifi erop, maar geen internet). De ander zei weer: Het kan niet, je kan hem alleen met Wifi of UTP aan je connectbox hangen en hem dan als AP gebruiken. De derde (of 4e of 5e) die ik van Ziggo aan de lijn kreeg gaf aan dat het alleen op die manier mogelijk zou zijn maar dat blijkbaar de huidige firmware van de Horizonbox crap is waardoor je heel dat thuisnetwerk dan niet eens in kan stellen op dit moment 8)7 waar het ook op lijkt want als je in het menu van dat ding het "thuisnetwerk" in gaat stellen komt ie in een soort infinite loop terecht van een laadbalk... Volgens hun kon het nog wel maanden duren voordat er een fatsoenlijk werkende firmware gaat komen.
Gaat weer lekker :X

Dat ding kan inderdaad als AP dienen, maar daarvoor moet het inderdaad - bedraad - verbonden zijn met je modemrouter. Is dat niet het geval, dan heb je er weinig aan - en kun je inderdaad je thuisnetwerk niet instellen omdat je er geen verbinding mee hebt 8)7

Toch zou ik dit zelfs met kabel afraden. Dat ding is qua IP niet helemaal stabiel te noemen en voor je het weet valt het terug in defaultinstellingen, heb je twee DHCP servers in je netwerk en forse internetproblemen. Je doet er veel beter aan een degelijk AP te gebruiken.

Je kunt het ook als modemrouter gebruiken, maar alleen in oud-UPC gebied (administratieve beperking) en alleen als de kabel ook daadwerkelijk je huis binnenkomt waar hij staat. Tenzij je TV wilt kijken in de washok zou ik dit afraden :+
[...]

- Gerommeld met de kanalen, ik heb Acrylic Wifi op m'n laptop en heb uitgezocht welke wifikanalen het meest vrij waren, kanaal 2 bleek nog helemaal vrij op 2.4ghz, haalde ook geen bal uit.
Je probleem is demping, niet interferentie (hooguit *ook* interferentie), dus een ander kanaal gaat niets uitmaken. Overigens, voordat je dingen handmatig gaat instellen, verdiep je even in de materie. WiFi-netwerken in de 2.4GHz band zijn 20MHz breed, terwijl de kanalen maar 5MHz breed zijn. Dus een WiFi-netwerk overlapt ruim twee kanalen naar boven en naar beneden. Als je op kanaal 1 staat, is 6 het eerstvolgende vrije kanaal, dan 11. En dat is het.
Als je een kanaal deelt met een ander netwerk communiceren de apparaten onderling zodat je de zendtijd deelt. Niet ideaal, maar veel beter dan het alternatief: als je half een netwerk overlapt (omdat ander netwerk op 1 zit bijv, maar jij op 2 gaat zitten) kunnen de apparaten niets afstemmen onderling en zijn ze puur ruis voor elkaar. Dat levert desastreuze prestaties op. Als je dus vijf netwerken ziet op 1 en niets op 2, alsnog op 1 gaan staan!
5ghz? ja ook daar heb ik de meest gunstige kanalen gepakt maar verder dan 20mbit op een afstand van 3 meter kom ik daar niet mee. Zowel m'n laptop niet, m'n iphone niet als de laptop van m'n vriendin niet.
Het gaat wederom niet op de afstand maar om die muur. Ik kan 70m verderop op het bankje van de speeltuin in het parkje voor m'n deur met 5GHz >100Mbps halen op mijn AP die in de vensterbank staat. 3m verderop achter een draagmuur kan ik niet eens verbinding ermee krijgen - maar daar heb ik ook een tweede AP staan om dat op te lossen.
Kortom, het is gewoon niet te doen met de huidige setup volgens mij om over een afstandje van 0,0 fatsoenlijk wifi signaal waar dan ook te krijgen, ik word er moedeloos van aangezien ik ook niet weet wanneer Ziggo z'n zooi op orde heeft met de firmware van de Horizonbox (dat zou namelijk de beste oplossing zijn wat mij betreft, hoef ik ook geen extra apparaten aan te schaffen).
Geen extra apparaten, wel een extra kabel trekken. Die Horizon box heeft nog altijd coax nodig en om als AP te dienen moet het ook via UTP met je modemrouter verbonden zijn.
Nu kan ik 2 dingen doen:

- Wifi range extender, niet echt ervaring mee maar haalt dit in de praktijk wat uit? Ik zou hem min of meer in het "zicht" van de connectbox op kunnen hangen maar ik zit met latency, ik wil er ook overheen gaan gamen met de PS4 en ik heb in de huidige setup al een paar keer met Pro Evo Soccer na online winst "Congratz u fkkin lagger" naar m'n hoofd gekregen, not nice.
Als je wilt gamen, bedraad aansluiten. Punt.

Zelfs goede WiFi is niet betrouwbaar genoeg en voegt latency toe.

Verder is "range extender" technisch gezien een niet-bestaande term. Er worden nogal wat apparaten met die naam verkocht met verschillende functionaliteiten. Meestal gaat het om repeaters. Daar kan ik kort over zijn: als je zo goed als geen signaal door die muur heen krijgt, ga je ook geen signaal door die muur naar je repeater krijgen.
- Powerline adapters, vanaf de meterkast naar de woonkamer en daar de PS4 bedraad aansluiten en een fatsoenlijke router voor Wifi (ik heb nog een WRT54GL liggen, oke, oud, maar wel betrouwbaar, met dikke antennes). Ik heb alleen de ervaring met die powerline dingen dat ze binnen een jaar onherroepelijk stuk gaan... Weet iemand of die dingen inmiddels wat degelijker zijn?
Er zijn zeker degelijkere, maar het blijft een gok en het blijven kastjes die kapot kunnen gaan. Oh, en je wilt geen router voor WiFi maar een AP. Een router verbindt twee netwerken met elkaar (bijvoorbeeld: jouw thuisnetwerk en het internet) en doet in beginsel niets met WiFi. Sowieso, een router heb je al (zit in de modem).

Maar goed, Palomar noemt al twee betere opties:
- coax door UTP vervangen, daar je gamePC bedraad op aansluiten + AP voor WiFi
- MoCA over coax gooien. Let alleen op dat die Horizonbox ook iets met MoCA doet en roet in het eten kan gooien. Evt moet je een filter op de coaxingang van de Horizonbox plaatsen die alles boven de 1000MHz eruit filtert. MoCA is makkelijk in zoverre dat je geen kabels erbij hoeft te trekken, maar kost wel wat (~EUR 65 per adapter, je hebt er minimaal twee nodig) en levert weer kastjes op. Performance is wel goed: MoCA 2.0 levert rotsstabiel 475Mbps tussen twee punten, of 400Mbps bij meer dan dat.

Derde optie: als er per installatiebuis slechts één coaxkabel ligt kun je vaak een UTP-kabel ernaast trekken. Neem dan een relatief lichte, dus Cat5e, geen Cat6a oid. Dan hoef je geen coax kwijt te zijn en heb je toch netwerk waar je wilt.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb er geen ervaring mee, maar aangezien er overal coax ligt in je huis, er zijn vergelijkbaar met powerline ook coax adapters om een ethernet netwerk te creeren over coax (moca heet dit).

Je zou er ook voor kunnen kiezen om 1 van de coax kabels te vervangen voor een ethernetkabel en dan waar die uitkomt een wif acces point neerzetten.

En andere optie is gewoon een netwerkkabel trekken door het huis. In een gelijkvloers appartement is dat vaak wat makkelijker dan metj verdiepingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1nsane schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

Afstand is het probleem niet, WiFi kan over een vrij veld zonder obstakels probleemloos 300m verder reiken. Het probleem is die obstakels. Als je een muur hebt waar geen signaal doorheen gaat, moet je op andere manier dan WiFi het signaal naar de andere kant krijgen.
[...]

Gaat weer lekker :X

Dat ding kan inderdaad als AP dienen, maar daarvoor moet het inderdaad - bedraad - verbonden zijn met je modemrouter. Is dat niet het geval, dan heb je er weinig aan - en kun je inderdaad je thuisnetwerk niet instellen omdat je er geen verbinding mee hebt 8)7

Toch zou ik dit zelfs met kabel afraden. Dat ding is qua IP niet helemaal stabiel te noemen en voor je het weet valt het terug in defaultinstellingen, heb je twee DHCP servers in je netwerk en forse internetproblemen. Je doet er veel beter aan een degelijk AP te gebruiken.

Je kunt het ook als modemrouter gebruiken, maar alleen in oud-UPC gebied (administratieve beperking) en alleen als de kabel ook daadwerkelijk je huis binnenkomt waar hij staat. Tenzij je TV wilt kijken in de washok zou ik dit afraden :+
[...]

- Gerommeld met de kanalen, ik heb Acrylic Wifi op m'n laptop en heb uitgezocht welke wifikanalen het meest vrij waren, kanaal 2 bleek nog helemaal vrij op 2.4ghz, haalde ook geen bal uit.
Je probleem is demping, niet interferentie (hooguit *ook* interferentie), dus een ander kanaal gaat niets uitmaken. Overigens, voordat je dingen handmatig gaat instellen, verdiep je even in de materie. WiFi-netwerken in de 2.4GHz band zijn 20MHz breed, terwijl de kanalen maar 5MHz breed zijn. Dus een WiFi-netwerk overlapt ruim twee kanalen naar boven en naar beneden. Als je op kanaal 1 staat, is 6 het eerstvolgende vrije kanaal, dan 11. En dat is het.
Als je een kanaal deelt met een ander netwerk communiceren de apparaten onderling zodat je de zendtijd deelt. Niet ideaal, maar veel beter dan het alternatief: als je half een netwerk overlapt (omdat ander netwerk op 1 zit bijv, maar jij op 2 gaat zitten) kunnen de apparaten niets afstemmen onderling en zijn ze puur ruis voor elkaar. Dat levert desastreuze prestaties op. Als je dus vijf netwerken ziet op 1 en niets op 2, alsnog op 1 gaan staan!
5ghz? ja ook daar heb ik de meest gunstige kanalen gepakt maar verder dan 20mbit op een afstand van 3 meter kom ik daar niet mee. Zowel m'n laptop niet, m'n iphone niet als de laptop van m'n vriendin niet.
Het gaat wederom niet op de afstand maar om die muur. Ik kan 70m verderop op het bankje van de speeltuin in het parkje voor m'n deur met 5GHz >100Mbps halen op mijn AP die in de vensterbank staat. 3m verderop achter een draagmuur kan ik niet eens verbinding ermee krijgen - maar daar heb ik ook een tweede AP staan om dat op te lossen.
Kortom, het is gewoon niet te doen met de huidige setup volgens mij om over een afstandje van 0,0 fatsoenlijk wifi signaal waar dan ook te krijgen, ik word er moedeloos van aangezien ik ook niet weet wanneer Ziggo z'n zooi op orde heeft met de firmware van de Horizonbox (dat zou namelijk de beste oplossing zijn wat mij betreft, hoef ik ook geen extra apparaten aan te schaffen).
Geen extra apparaten, wel een extra kabel trekken. Die Horizon box heeft nog altijd coax nodig en om als AP te dienen moet het ook via UTP met je modemrouter verbonden zijn.
Nu kan ik 2 dingen doen:

Zelfs goede WiFi is niet betrouwbaar genoeg en voegt latency toe.

Verder is "range extender" technisch gezien een niet-bestaande term. Er worden nogal wat apparaten met die naam verkocht met verschillende functionaliteiten. Meestal gaat het om repeaters. Daar kan ik kort over zijn: als je zo goed als geen signaal door die muur heen krijgt, ga je ook geen signaal door die muur naar je repeater krijgen.
Er zijn zeker degelijkere, maar het blijft een gok en het blijven kastjes die kapot kunnen gaan. Oh, en je wilt geen router voor WiFi maar een AP. Een router verbindt twee netwerken met elkaar (bijvoorbeeld: jouw thuisnetwerk en het internet) en doet in beginsel niets met WiFi. Sowieso, een router heb je al (zit in de modem).

- MoCA over coax gooien. Let alleen op dat die Horizonbox ook iets met MoCA doet en roet in het eten kan gooien. Evt moet je een filter op de coaxingang van de Horizonbox plaatsen die alles boven de 1000MHz eruit filtert. MoCA is makkelijk in zoverre dat je geen kabels erbij hoeft te trekken, maar kost wel wat (~EUR 65 per adapter, je hebt er minimaal twee nodig) en levert weer kastjes op. Performance is wel goed: MoCA 2.0 levert rotsstabiel 475Mbps tussen twee punten, of 400Mbps bij meer dan dat.

Derde optie: als er per installatiebuis slechts één coaxkabel ligt kun je vaak een UTP-kabel ernaast trekken. Neem dan een relatief lichte, dus Cat5e, geen Cat6a oid. Dan hoef je geen coax kwijt te zijn en heb je toch netwerk waar je wilt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Nee, dat gelukkig niet, volgens mij is het baksteen.
Eens, het is an sich jammer dat die connectbox geen mogelijkheid heeft voor een externe antenne, anders kon ik die namelijk vanuit dat hok via het luik makkelijk in de vliering leggen boven de woonkamer, dan hoeft het alleen een dun gipsplaatje door, ik heb al eens van die DIY filmpjes gezien van mensen die van een oude spindel, wat draad enz een redelijk effectieve antenne hebben gebouwd.
omdat je er geen verbinding mee hebt 8)7
Als ik 2 van de 5 Ziggo persoontjes moet geloven is dat niet helemaal waar. Je kan hem (ten minste volgens hun) zowel met een UTP kabel als via Wifi aan de connectbox verbinden, alleen omdat volgens hun de firmware van de Horizonbox momenteel brak is en het volgens Ziggo zelf letterlijk een "work in progress" is, werkt in 8 van de 10 gevallen dat "verbinden met thuisnetwerk" in z'n geheel niet, als je die functie opstart in de horizonbox komt ie in een soort infinite loop terecht, is een bekend probleem. Wat je zelf ook al schrijft, de DHCP instellingen van dat ding zijn niet stabiel, hij raakt regelmatig spontaan z'n custom instellingen kwijt waardoor hij lekker IP's uit gaat zitten schijtbakken die de connectbox ook uit wil delen.
Als je dus vijf netwerken ziet op 1 en niets op 2, alsnog op 1 gaan staan!
Kijk, dat wist ik dus niet! Ik had altijd begrepen dat je gewoon een zo vrij mogelijk kanaal moest kiezen, weer wat geleerd! Mijn dank :-) Voor wat betreft verdere instellingen, je kan kiezen voor 20mhz of 20/40 (en bij 5ghz 20/40/80), wat is wijsheid om daar mee te doen? zo breed mogelijk kiezen? Of juist smal en puur op 20mhz?
Eens, ik had hem voorheen altijd bedraad aangesloten (waar ik eerst woonde), dat werkt altijd top, ik ben er inmiddels wel uit dat ik dat ook weer wil, alleen even de vraag op welke manier precies, Wifi blijft echter ook iets wat ik hier wil verbeteren.
Dat weet ik, het specifieke geval wil dat het hok waar het modem nu hangt een soort U vorm heeft waarbij de opening van de U precies de andere kant op staat dan de woonkamer (dus de kortste weg voor het signaal is altijd de muur, dat is dus bout) maar als ik in het zicht van de opening van de U zo'n repeater hang die vervolgens ook weer open zicht heeft op de woonkamer, zou dat niet iets van verschil moeten maken?
Ja sorry, ik benoemde het verkeerd, ik zou dan een AP plaatsen en DHCP serving uitzetten. :-)
MoCA heb ik inderdaad ook even naar gekeken, op zich, door de manier waarop alle COAX hier in huis profi is aangesloten, kan ik relatief eenvoudig leidingen afscheiden van de rest (in de meterkast zit dus een mooie digi signaalversterker die uitsplitst naar verschillende verdeelblokken, vanaf daar gaan dedicated kabels naar de verschillende COAX punten in het huis dus er staat niks in serie geschakeld oid). Prijs is wel een overweging, voor de prijs van 1 MoCA adapter heb je denk ik ook wel degelijke Powerline spullen?
That would be nice indeed! Ik kwam er alleen achter dat ze misschien zelfs iets te goed hun best hebben gedaan om de COAX goed aan te sluiten, de vliering (waar de kabels overheen liggen), is 4 meter hoog (wil er wellicht ooit nog een bewoonde laag van maken, 2x zo groot huis woeii!) maar tegelijkertijd ook niet echt geisoleerd, ze hebben daarom ook isolatieschuim gespoten in de openingen van waar de coaxkabels de buizen in gaan waar ze de muur in gaan, wordt dus lastig om daar iets naast te leggen :-(

In elk geval, genoeg stof om over na te denken! Ik nijg voor nu naar een powerline set en daar een AP aan koppelen denk ik, ook na wat jij vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Probleem Wifi is inmiddels getackeld, ik herinnerde me ineens dat ik ergens in een doos nog een Fritz! Wireless N/G repeater had liggen onder een laag stof, zo'n wat ouder model (zwart met een soort led touchscreen) dus die maar met WPS gekoppeld en in de buurt van de connectbox gehangen met vrij zicht naar de woonkamer, van 12Mbit naar 115Mbit in de woonkamer :-) via speedtest.net met een ping van 11ms, not bad at all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1nsane schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:03:
[...]

[...]

Nee, dat gelukkig niet, volgens mij is het baksteen.
Hoe dan ook, het is duidelijk niet WiFi-vriendelijk.
[...]

Eens, het is an sich jammer dat die connectbox geen mogelijkheid heeft voor een externe antenne, anders kon ik die namelijk vanuit dat hok via het luik makkelijk in de vliering leggen boven de woonkamer, dan hoeft het alleen een dun gipsplaatje door, ik heb al eens van die DIY filmpjes gezien van mensen die van een oude spindel, wat draad enz een redelijk effectieve antenne hebben gebouwd.
Wat niet is kun je proberen te hobbyen, maar dat zou je borg in gevaar kunnen brengen. Plus dat het bij dualband SISO-apparaten iets complexer is dan bij oude singleband gevallen. Je zou allevijf de antennes moeten doorverbinden en vervolgens zowel volgorde als configuratie (fase-afstand tussen antennes) goed moeten krijgen om meer dan 1x1 voor elkaar te krijgen. Geen geweldig plan dus...
[...]

Als ik 2 van de 5 Ziggo persoontjes moet geloven is dat niet helemaal waar. Je kan hem (ten minste volgens hun) zowel met een UTP kabel als via Wifi aan de connectbox verbinden,
Tuurlijk kun je het ook via WiFi verbinden, maar:
1) je WiFi is daar shit, dus daar schiet je niets mee op.
2) als de ingebouwde WiFi in gebruik is als client op je thuisnetwerk is het niet beschikbaar als AP, dus al zou de dekking goed zijn is het geen optie om via WiFi te verbinden als je een AP ervan wilt maken.
alleen omdat volgens hun de firmware van de Horizonbox momenteel brak is en het volgens Ziggo zelf letterlijk een "work in progress" is, werkt in 8 van de 10 gevallen dat "verbinden met thuisnetwerk" in z'n geheel niet, als je die functie opstart in de horizonbox komt ie in een soort infinite loop terecht, is een bekend probleem. Wat je zelf ook al schrijft, de DHCP instellingen van dat ding zijn niet stabiel, hij raakt regelmatig spontaan z'n custom instellingen kwijt waardoor hij lekker IP's uit gaat zitten schijtbakken die de connectbox ook uit wil delen.
Dat apparaat is veel te complex en ambitieus. Het beste gebruik je het enkel als DTV decoder. Dat kan het tenminste prima.
[...]

Kijk, dat wist ik dus niet! Ik had altijd begrepen dat je gewoon een zo vrij mogelijk kanaal moest kiezen, weer wat geleerd! Mijn dank :-) Voor wat betreft verdere instellingen, je kan kiezen voor 20mhz of 20/40 (en bij 5ghz 20/40/80), wat is wijsheid om daar mee te doen? zo breed mogelijk kiezen? Of juist smal en puur op 20mhz?
Op 2.4GHz in de bewoonde wereld altijd 20MHz. Twee redenen:
1) de totale 2.4GHz-band is nog geen 80MHz breed. De kans op 40MHz vrij is nagenoeg nihil. Met 40MHz heb je altijd last van overlappende netwerken, en ben je trouwens zelf ook een hork. In theorie zou je met de 20/40 instelling 40 doen waar mogelijk en 20 wanneer dat niet zo is. Helaas is dit een drama, niet in de laatste plaats omdat alle aangesloten apparaten even verbinding verliezen als het van 20 naar 40 overstapt of omgekeerd.
2) er geldt bij WiFi een maximaal zendvermogen, in de 2.4GHz is dat 100mW. Die energie wordt uitgesmeerd over alles wat je uitzendt. Als je twee keer zoveel kanaalbreedte pakt, halveer je dus de signaalsterkte. Logaritmisch: je verliest 3dB. Dat betekent dat je twee keer zo gevoelig bent voor interferentie, en je bereik ook gehalveerd wordt. Aangezien je ook twee keer zoveel interferentie vangt komt dit extra hard aan. Niet doen.

5GHz is anders:
- je hebt 19 kanalen van 20MHz ipv 3 of 4 in de 2.4GHz. Er is dus veel meer ruimte.
- je mag sowieso twee keer zo hard zenden (200mW) waardoor je minder snel last hebt van de halvering van signaalsterkte bij verdubbeling kanaalbreedte. In de hoogste frequenties (kanalen 100-140) mag je zelfs 1W zenden, maar dan moeten je devices het wel ondersteunen.
- in 5GHz werken de mechanismes voor het schakelen tussen 80/40 en 20MHz een stuk soepeler, je hebt als het goed is geen uitval meer bij omschakelen.

Maar:
Bovenstaande geldt alleen als DFS ondersteund wordt en je dus alle 19 kanalen mag gebruiken. Als je consumentenspul hebt wat geen DFS ondersteunt heb je maar 4 kanalen (36-48) en 80MHz totaal ter beschikking. Dan ben je alsnog met 40MHz beter af. Kies dan altijd kanaal 44 en 48, niet 36 en 40 (want bijna alles default naar 36).

De Compal modem die je nu hebt ondersteunt netjes DFS, maar daar heb je weinig aan op huidige locatie. Zorg bij keuze voor AP in nieuwe situatie dat het DFS ondersteunt. Vuistregel: wat je in de Mediamarkt koopt heeft het niet. Goedkoopste optie is KPN's "WiFi Versterker" a EUR 50 (bij de KPN winkel, ook als je geen klant bent). Alternatief zijn de UniFi AP's van Ubiquiti, beginnende bij de UAP AC Lite van EUR 70. Die laatste zijn vooral handig als je meerdere AP's denkt nodig te hebben. Dat lijkt me in jouw geval niet zo, dus ik zou voor de KPN AP gaan.
[...]

Eens, ik had hem voorheen altijd bedraad aangesloten (waar ik eerst woonde), dat werkt altijd top, ik ben er inmiddels wel uit dat ik dat ook weer wil, alleen even de vraag op welke manier precies, Wifi blijft echter ook iets wat ik hier wil verbeteren.

[...]

Dat weet ik, het specifieke geval wil dat het hok waar het modem nu hangt een soort U vorm heeft waarbij de opening van de U precies de andere kant op staat dan de woonkamer (dus de kortste weg voor het signaal is altijd de muur, dat is dus bout) maar als ik in het zicht van de opening van de U zo'n repeater hang die vervolgens ook weer open zicht heeft op de woonkamer, zou dat niet iets van verschil moeten maken?
Zou wel kunnen, maar je pakt dan de legacy-meuk (2.4GHz) in plaats van de uitstekende 5GHz van de modem, je stuitert dat een paar keer rond hoeken en houdt lage performance over. En zo'n kastje kost ook wat. Afrader.
[...]

Ja sorry, ik benoemde het verkeerd, ik zou dan een AP plaatsen en DHCP serving uitzetten. :-)
AP's draaien standaard ook geen DHCP ;)
[...]

MoCA heb ik inderdaad ook even naar gekeken, op zich, door de manier waarop alle COAX hier in huis profi is aangesloten, kan ik relatief eenvoudig leidingen afscheiden van de rest (in de meterkast zit dus een mooie digi signaalversterker die uitsplitst naar verschillende verdeelblokken, vanaf daar gaan dedicated kabels naar de verschillende COAX punten in het huis dus er staat niks in serie geschakeld oid). Prijs is wel een overweging, voor de prijs van 1 MoCA adapter heb je denk ik ook wel degelijke Powerline spullen?
Voor de prijs van eentje niet. Je kunt goedkopere PLC vinden, maar je krijgt waar je voor betaalt. Degelijke PLC begint pas bij HomePlug AV2.0 / G.hn standaarden met MIMO. Dat begint bij EUR 80 voor een paar. De meerwaarde van MIMO krijg je trouwens alleen als je stopcontacten geaard zijn. Is dat bij jou het geval? Dan zou zo'n set het overwegen waard zijn. Zo niet, dan zou ik PLC hoe dan ook afraden.
[...]

That would be nice indeed! Ik kwam er alleen achter dat ze misschien zelfs iets te goed hun best hebben gedaan om de COAX goed aan te sluiten, de vliering (waar de kabels overheen liggen), is 4 meter hoog (wil er wellicht ooit nog een bewoonde laag van maken, 2x zo groot huis woeii!) maar tegelijkertijd ook niet echt geisoleerd, ze hebben daarom ook isolatieschuim gespoten in de openingen van waar de coaxkabels de buizen in gaan waar ze de muur in gaan, wordt dus lastig om daar iets naast te leggen :-(
Beun de Haas BV present :/

Lijkt me wel een goede om mee te nemen als je dat ooit grondig aan gaat pakken.
In elk geval, genoeg stof om over na te denken! Ik nijg voor nu naar een powerline set en daar een AP aan koppelen denk ik, ook na wat jij vertelde.
Zou je niet gewoon overwegen een boor te pakken en een gat van 1.5cm breed op plinthoogte door die muur te boren en daar een UTP doorheen te trekken? Veel goedkoper, veel zekerder.

Als je toch PLC overweegt, kijk naar het "Extra Wifipunt via Stopcontact" van Ziggo. Dat is een G.hn MIMO apparaat met 2x2 WiFi-ac AP (die DFS ondersteunt) ingebouwd. Kost EUR 100, maar dan ben je ook klaar.
Maar goed, 1.5cm gat boren, UTP van EUR 2.50 en KPN AP van EUR 50 blijft goedkoper en performanter

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
dion_b schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:29:

Bovenstaande geldt alleen als DFS ondersteund wordt en je dus alle 19 kanalen mag gebruiken. Als je consumentenspul hebt wat geen DFS ondersteunt heb je maar 4 kanalen (36-48) en 80MHz totaal ter beschikking. Dan ben je alsnog met 40MHz beter af. Kies dan altijd kanaal 44 en 48, niet 36 en 40 (want bijna alles default naar 36).
Heb hem net van 40 naar 44/48 gezet, al mag ik volgens mij ook de hogere kanalen gebruiken (hij gaat dan voordat je dat instelt eerst kijken of er geen interfererende radar signalen zijn in de buurt).

Ja ik zou het liefst ook ergens UTP aanleggen in de woonkamer maar het is:

A. een huurwoning waar ik niet al te veel aan mag versleutelen, het zou kunnen maar het is nogal een gedoe om daadwerkelijk in de vliering te komen (iets met lange trap, smalle doorgang, slechte rug enz)

B. Als ik met een powerline set het zelfde effect (of qua beleving in elk geval) kan bereiken, dan ben ik al tevreden.

C. De TV + PS4 staat in een hoek waar nu juist geen aansluitpunten zitten, superdom gebouwd door de gene die de coax aan heeft gesloten want het is juist de mooiste hoek om een TV neer te zetten en met kabelgootjes kloten is ook niet 100% ideaal.

In short, ik denk dat de beste optie is om voor de PS4 + TV gewoon een powerline setje te nemen, op den duur, als MoCA wat breder beschikbaar is en ook niet meer zo duur is t.o.v. de rest, kan ik overwegen om dat te nemen aangezien dat niet per se slechter is dan UTP. Ik wil gewoon nu de komende tijd niet gaan rotzooien aan de bestaande bekabeling bij nader inzien, als ik het optimaal kan gebruiken is dat top maar na 2 verhuizingen (scheidende moeder die ook moest verhuizen) en drukte vind ik een zo optimaal mogelijke oplossing met zo min mogelijk gerommel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1nsane schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 14:22:
[...]

Heb hem net van 40 naar 44/48 gezet, al mag ik volgens mij ook de hogere kanalen gebruiken (hij gaat dan voordat je dat instelt eerst kijken of er geen interfererende radar signalen zijn in de buurt).
Zet in ieder geval in een van de high-power kanalen (>100) om dat eens uit te proberen. Als je dan ook nog tot 20MHz beperkt heb je in ieder geval de allerhoogste signaalsterkte ter beschikking in 5GHz.
Ja ik zou het liefst ook ergens UTP aanleggen in de woonkamer maar het is:

A. een huurwoning waar ik niet al te veel aan mag versleutelen, het zou kunnen maar het is nogal een gedoe om daadwerkelijk in de vliering te komen (iets met lange trap, smalle doorgang, slechte rug enz)
Met je verhalen over zelf een verdieping erin bouwen ging ik uit van koop, maar een huurwoning is ook je eigen huis en mag je ook aanpassen, zolang je het bij oplevering terug in de overeengekomen staat brengt. Een gat van 1.5cm breed is dus prima toegestaan, als verhuurder het liever niet ziet moet je het voor vertrek dichtkitten. Meer kan hij niet van je verlangen.
B. Als ik met een powerline set het zelfde effect (of qua beleving in elk geval) kan bereiken, dan ben ik al tevreden.
PLC adverteert met hoge snelheden, maar in praktijk zal zelfs een "1200Mbps"/"2000Mbps" in een huis met perfecte randaarde nog geen 250Mbps halen, en zonder randaarde daar hooguit de helft van (125Mbps). Er is geen minimum. In mijn vorige woning haalde zo'n setje welgeteld 20-25Mbps en stabiel, in m'n huidige 65-75Mbps en instabiel; eens per ~5 minuten ligt hij er 30 seconden uit door een of ander soort verstoring. Nu, je zult niet snel met 125Mbps stabiel het verschil merken met bedrade backhaul, maar met 20-25Mbps gaat het echt trager en op eender welke snelheid ga je instabiliteit vervloeken.

Je kunt het proberen, maar zorg dat je het kunt retourneren als het tegenvalt :o
C. De TV + PS4 staat in een hoek waar nu juist geen aansluitpunten zitten, superdom gebouwd door de gene die de coax aan heeft gesloten want het is juist de mooiste hoek om een TV neer te zetten en met kabelgootjes kloten is ook niet 100% ideaal.
Je wilt toch draadloos werken? Wederom, gat door muur, dan direct op die locatie een AP. 5 minuten werk, kosten EUR 52.50 en gegarandeerd betere prestatie en stabiliteit dan PLC.
In short, ik denk dat de beste optie is om voor de PS4 + TV gewoon een powerline setje te nemen, op den duur, als MoCA wat breder beschikbaar is en ook niet meer zo duur is t.o.v. de rest, kan ik overwegen om dat te nemen aangezien dat niet per se slechter is dan UTP. Ik wil gewoon nu de komende tijd niet gaan rotzooien aan de bestaande bekabeling bij nader inzien, als ik het optimaal kan gebruiken is dat top maar na 2 verhuizingen (scheidende moeder die ook moest verhuizen) en drukte vind ik een zo optimaal mogelijke oplossing met zo min mogelijk gerommel prima.
Wederom, zo duur in MoCA niet. Het is maar een paar tientjes duurder voor een set van twee dan degelijke PLC apparaten. Ik zou het eerder dan PLC aanraden. Wil je toch PLC, neem dan dat ding van Ziggo met ingebouwde AP. Het is veruit de goedkoopste met vergelijkbare specs (TP-Link's variant kost EUR 30 meer), ondersteunt als enige die ik ken DFS, en heeft een niet goed, geld terug garantie.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1