Geadverteerde snelheden bij aanbieders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Mijn vraag

Ik wil weg bij Ziggo i.v.m. tegenvallende snelheden en het niet willen van een horizonbox & wil naar xDSL alles in 1.

Ik neem bij Ziggo 150 Mbits af en de terugval naar 50 Mbits is mijn inziens te groot (ik vraag mij af of dit eigenlijk wel terecht is).
Ik download amper meer, stream af en toe wat. Grootste deel is online gaming via de PS4.

Een pakket bij Telfort afnemen scheelt fors in kosten in vergelijking met KPN, maar Telfort biedt max 50 mbits tegen 80 mbits (of 100 tegen meerprijs) in tegenstelling tot KPN.

Daarnaast kom ik er niet helemaal uit of mijn idee klopt dat ik überhaupt bij de duurdere aanbieders in aanmerking kom voor 100 mbits?

Ik lees ook dat KPN niet altijd akkoord gaat met bonding. Ik weet dat de bekabeling binnenshuis & naar de wijkcentrale allemaal invloed hebben op de te halen snelheid, maar ben ergens een beetje bang dat ik straks fors verlies over DSL heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Fourstack geeft aan dat er koper/dsl: 55 mbits & bonded koper/dsl: 104 Mbits beschikbaar is op mijn adres. Ik zit zo'n 500 M van de wijkcentrale af en heb een straatkast op zo'n 30 M zitten. Gemiddelde snelheid in de buurt is volgens providercheck zo'n 47 mbits.

De site van KPN geeft aan dat er op mijn adres 100mbits beschikbaar is. Telfort geeft 50 mbits aan.

Ik moet nog even langs de KPN & Telfort winkel, maar wil eigenlijk voorbereid binnenstappen.

EDIT: Ik ga over naar 80 mbit vdsl van KPN (glasvezel is niet beschikbaar), ik ben benieuwd.

[ Voor 14% gewijzigd door LocK_Out op 07-09-2017 09:33 ]

Beste antwoord (via LocK_Out op 20-08-2017 11:11)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
TS zit zo te lezen momenteel (in)direct op de wijkcentrale aangesloten. Per ader is er maximaal 50Mbit beschikbaar. Die straatkast moet je voor nu even vergeten.

Zodra je bij KPN een pakket met meer dan 50Mb besteld, zal pairbonding worden aangesloten. Ook xs4all levert pairbonding als je een snelheid hoger dan 50Mb afneemt.

Telfort is een budgetprovider en levert dus geen bonding. Al neem je 100Mb af, je krijgt maximaal 50Mb. Dus een 50Mb pakket zou via Telfort dan het maximale zijn wat je kan afnemen. Dit geldt ook voor Tele2, Online, etc.
In jouw geval zou je via de wijkcentrale 50/10Mb aan snelheid krijgen zonder bonding of 100/10Mb met bonding.

Die 200/60 ga je momenteel niet halen omdat die straatkast momenteel niet actief is en daardoor de verbinding vanuit de wijkcentrale komt. Mogelijk pakken ze die kast in de toekomst nog mee met een upgrade en haal je per lijn 100Mb en met bonding dus 200Mb.

De reden waarom KPN soms geen bonding levert: KPN verkoopt maximaal 100Mb internet pakketten. Als dat via 1 aderpaar geleverd kan worden, dan zetten ze pairbonding niet in. In dit geval levert KPN alleen die 100Mb over een enkele aderpaar. 100Mb op 1 aderpaar is momenteel alleen vanuit een actieve straatkast mogelijk. Vanuit de wijkcentrale is dat maximaal 55Mbit op 1 aderpaar, wat in de praktijk 50Mbit is.

Er zijn mensen voorheen aangesloten geweest op de wijkcentrale met bonding; die lijnen heeft KPN vervolgens overgezet in de straatkast en voila: 200/60.

Onze 50Mb aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6554242936.png

[ Voor 40% gewijzigd door krakendmodem op 20-08-2017 10:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt er dan op dat KPN wel bonding geeft omdat de max niet met een aderpaar gehaald kan worden.
En blijkbaar doet Telfort dat niet. Het is voor andere providers ook wel iets van 3x zo duur qua inkoop,
dus voor de meesten zal dat niet uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@Verwijderd klopt, maar las laatst dus in het grote xDSL topic dat ondanks ze dit wel aanbieden, het niet gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 08:13
Als je je snelheid niet haalt dan kan je dit toch gewoon aan Ziggo melden?
Mijn ervaring is dat ze dan een lijnmeting gaan uitvoeren en dan moet het opgelost zijn, ook hoef je natuurlijk niet over naar een horizon box als jij dat niet wil....

Ik hoop dat je meting niet via wifi hebt gedaan maar wel bedraad en dan ook echt rechtstreeks op het modem en niet bekabeld via 1 of andere poep powerplug.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LocK_Out schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 21:21:
@Verwijderd klopt, maar las laatst dus in het grote xDSL topic dat ondanks ze dit wel aanbieden, het niet gedaan wordt.
Oowjaa? Ik heb in datzelfde topic eerder wel gelezen dat er ook mensen waren
die wel bonding hadden terwijl de max. makkelijk met 1 paar gehaald werd.
Mensen die daardoor attainable snelheden in hun modem konden zien van zo'n 200 Mbps down en 60 up.
Maar door het afgenomen abo dan 100 Mb down halen. Maar wel 60 Mb up.

Hangt er maar vanaf wie je spreekt blijkbaar. Als het kan bij jouw huis dan is KPN in de regel
de enige die wel via bonding levert als de snelheid op 1 aderpaar onder de maat is.
Bonding op zich zal vast niet te bestellen zijn. Maar je zou dus wel 100 Mb bij KPN kunnen bestellen.
Dan krijg je het wel als het goed is. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@Dracoz ik wil wel graag de diensten die de horizonbox biedt, maar niet de box zelf.
Hierdoor zal ik sowieso over moeten stappen.

@Verwijderd dit zou dan inhouden dat ik mij nergens zorgen over hoef te maken ;)

[ Voor 28% gewijzigd door LocK_Out op 19-08-2017 21:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
TS zit zo te lezen momenteel (in)direct op de wijkcentrale aangesloten. Per ader is er maximaal 50Mbit beschikbaar. Die straatkast moet je voor nu even vergeten.

Zodra je bij KPN een pakket met meer dan 50Mb besteld, zal pairbonding worden aangesloten. Ook xs4all levert pairbonding als je een snelheid hoger dan 50Mb afneemt.

Telfort is een budgetprovider en levert dus geen bonding. Al neem je 100Mb af, je krijgt maximaal 50Mb. Dus een 50Mb pakket zou via Telfort dan het maximale zijn wat je kan afnemen. Dit geldt ook voor Tele2, Online, etc.
In jouw geval zou je via de wijkcentrale 50/10Mb aan snelheid krijgen zonder bonding of 100/10Mb met bonding.

Die 200/60 ga je momenteel niet halen omdat die straatkast momenteel niet actief is en daardoor de verbinding vanuit de wijkcentrale komt. Mogelijk pakken ze die kast in de toekomst nog mee met een upgrade en haal je per lijn 100Mb en met bonding dus 200Mb.

De reden waarom KPN soms geen bonding levert: KPN verkoopt maximaal 100Mb internet pakketten. Als dat via 1 aderpaar geleverd kan worden, dan zetten ze pairbonding niet in. In dit geval levert KPN alleen die 100Mb over een enkele aderpaar. 100Mb op 1 aderpaar is momenteel alleen vanuit een actieve straatkast mogelijk. Vanuit de wijkcentrale is dat maximaal 55Mbit op 1 aderpaar, wat in de praktijk 50Mbit is.

Er zijn mensen voorheen aangesloten geweest op de wijkcentrale met bonding; die lijnen heeft KPN vervolgens overgezet in de straatkast en voila: 200/60.

Onze 50Mb aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6554242936.png

[ Voor 40% gewijzigd door krakendmodem op 20-08-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@krakendmodem thanks voor je uitgebreide uitleg!

Snap ik het goed dat het nut van pairbonding dus afhankelijk is van de aderparen in (mijn) huis?
Gezien de straatkast bij mij dus niet actief is, is er dus een risico dat ik met een 100 mbits abbo op 50/55 mbits uitkom? (Mochten ze het via 1 aderpaar doen)

Of begrijp ik je verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door LocK_Out op 20-08-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:46
Het is sowieso raar als je bij Ziggo de maximale snelheid niet haalt, hoe test je en wat voor apparatuur gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

LocK_Out schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 21:45:
@Dracoz ik wil wel graag de diensten die de horizonbox biedt, maar niet de box zelf.
Hierdoor zal ik sowieso over moeten stappen.
....
Wat bedoel je daar mee, welke diensten wil je of zijn belangrijk voor je en krijg je die wel bij de andere provider? Als het alternatief glas zou zijn zou ik het overwegen, maar ADSL zou ik wegens eigen slechte ervaringen uit het verleden niet snel naar terug gaan (maar ik ga ff kijken op fourstack of het nu bij mij beter is)

En heb je nu een horizon box en valt die tegen, of ga je op ervaringen van anderen af? Kan je die horizonbox niet omruilen voor een ander type box of zelf een andere kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door jeanj op 20-08-2017 11:25 . Reden: Aanpassingen ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
LocK_Out schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:11:
@krakendmodem thanks voor je uitgebreide uitleg!

Snap ik het goed dat het nut van pairbonding dus afhankelijk is van de aderparen in (mijn) huis?
Gezien de straatkast bij mij dus niet actief is, is er dus een risico dat ik met een 100 mbits abbo op 50/55 mbits uitkom?

Of begrijp ik je verkeerd?
Het hangt af van de provider die je kiest. Jij hebt twee aderpaartjes die binnen komen: 50Mb per paar.

Pairbonding wordt alleen aangeboden door xs4all en kpn. Dus die twee aderpaartjes worden gebundeld en daardoor dus 100Mb.

Als je voor een goedkopere provider zoals Telfort kiest, krijg je "maar" 50Mb, omdat Telfort geen pairbonding gebruikt. Je signaal komt dus op 1 aderpaar te staan.

Die straatkast doet momenteel even niks in dit verhaal. Pad als KPN die kast gaat uitrusten met nieuwe apparatuur, zal de snelheid omhoog gaan.

Wijkcentrale: 50Mb per aderpaar.
Straatkast indien uitgerust met nieuwe apparatuur: 100Mb per aderpaar.

In de wijkcentrales wordt maximaal 50Mb per aderpaar geleverd door beperkingen in die centrales. Een straatkast heeft die beperking niet, dus hogere snelheden zijn dan mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
nooberke schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:14:
Het is sowieso raar als je bij Ziggo de maximale snelheid niet haalt, hoe test je en wat voor apparatuur gebruik je?
Ik kijk er niet van op eigenlijk. In Groningen kwam ik gebieden tegen waar ik overdag niet meer dan 110Mbit binnen kreeg, voor een zakelijk 500/40 pakket. Dat is nog steeds niet opgelost.

Gevalletje overboeking en "de snelheid deel je met de buren" verhaal.

Het is dat daar niet sneller te leveren is, anders was Ziggo ook weer zo opgezegd. Het Coax daar is momenteel zwaar ruk, en dan de talloze storingen bij Ziggo zelf nog niet eens meegerekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@nooberke Dot doet er voor mij niet eens zoveel toe, Ziggo biedt sowieso hardware die ik pertinent niet wil, dus snelheid is hier niet eens de issue.

Ik heb nog een Cisco EPC3925 staan, dat zou volgens de verhalen nog èèn van de betere modems moeten zijn.
Ik heb geen metingen gedaan, maar vergeleken met stabiliteit van alleen al de wifi op een experiabox scheelt dit al gigantisch. Dan heb ik het nog niet eens over packet loss/het wegvallen van de verbinding tijdens online gamen.

Al met al is de service van Ziggo naar mijn inziens erg verslechterd. Amper aanbiedingen voor bestaande klanten & veel prijsverhogingen.

@jeanj on demand, live pauzeren & opnemen. Ik heb goede ervaring met de KPN Arcadians. Inderdaad ivm ervaringen van anderen het formaat & stroomverbruik wil ik geen Horizon box.

@krakendmodem Nogmaals thanks, verhaal is duidelijk. Mag ik nog jouw mening vragen wat betreft 50 of 100 mbits?

[ Voor 8% gewijzigd door LocK_Out op 20-08-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
@LocK_Out Hangt af van je gebruik.

Waar gebruik je je verbinding nu voor?

Hier is het voornamelijk Netflix, YouTube, smart tv met uitzending gemist, af en toe een download. 50Mb is dan zat.

Gamen gaat ook prima zover ik weet.

Ik kan ook niet meer dan 50Mb krijgen :P. Maar dit voldoet met prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@krakendmodem eigenlijk precies hetzelfde. Verschil is €7,50 met Telfort & KPN, maar dan krijg ik bij KPN wel 80 mbits & betaal geen activatie kosten.

Ik weet alles wat ik wilde weten, ga er nog even over denken. Nogmaals dank!

[ Voor 7% gewijzigd door LocK_Out op 20-08-2017 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

LocK_Out schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:36:
@nooberke Dot doet er voor mij niet eens zoveel toe, Ziggo biedt sowieso hardware die ik pertinent niet wil, dus snelheid is hier niet eens de issue.
Je kan overwegen eigen hardware te nemen indien je een irdeto kaart hebt. Doe ik ook, ik heb een Xtrend ET 8000 tweedehands gekocht en kijk op 2 tuners schotel en de derde Ziggo. voordeel, ik kan via tcp/ip alles afspelen, opnames en tuners.
Nadeel, niet ziggo supported en als je iets veranderen, dan loop je een risico dat je apparatuur niet meer werkt, maar dat is bij andere aanbieders ook zo met eigen hardware.
Ook heb ik een aantal Samsung C7140 goedkoop op de kop getikt, nadeel als ziggo op mpeg4 over gaat, dan werken ze niet meer.
Al met al is de service van Ziggo naar mijn inziens erg verslechterd. Amper aanbiedingen voor bestaande klanten & veel prijsverhogingen.
Dat ben ik met je eens, de prijs verhogingen gaan rap. Tevens de invoering van het huur model, waardoor je per smartkaart huur moet betalen, is een afknapper. Gelukkig heb ik er een aantal (maar net niet genoeg) gekocht en geactiveerd voor ze dat invoerden.
Maar de alternatieven zoals adsl zijn ook duurder geworden, waar krijg je nog tot 25 mb/s voor <20euro... (net even gezocht, tele2 dus)
@jeanj on demand, live pauzeren & opnemen. Ik heb goede ervaring met de KPN Arcadians. Inderdaad ivm ervaringen van anderen het formaat & stroomverbruik wil ik geen Horizon box.
....
Dat kan ook met andere hardware zoals een humax 5xxxC of samsung C7140 decoder.

Maar als je maar 1 tv hebt, dan is adsl wel een oplossing. Bij meerdere tv's, toch weer minder. Plus bij mij was de snelheid ondermaats. als ik four square mag geloven, is het nu beter als twee jaar gelede, toen ik juist van adsl (voor internet) overstapte naar ziggo.

[ Voor 0% gewijzigd door jeanj op 20-08-2017 14:25 . Reden: Typos en tele2, en nog meer typo's ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:46
LocK_Out schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:36:

Ik heb nog een Cisco EPC3925 staan, dat zou volgens de verhalen nog èèn van de betere modems moeten zijn.
Ik heb geen metingen gedaan, maar vergeleken met stabiliteit van alleen al de wifi op een experiabox scheelt dit al gigantisch. Dan heb ik het nog niet eens over packet loss/het wegvallen van de verbinding tijdens online gamen.

@krakendmodem Nogmaals thanks, verhaal is duidelijk. Mag ik nog jouw mening vragen wat betreft 50 of 100 mbits?
Wifi van de EPC3925 is inderdaad dramatisch...via het wifi daarvan zal je inderdaad nooit een fatsoenlijke stabiele verbinding krijgen.

Gelukkig kan je er zonder problemen een eigen fatsoenlijke router achter knopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:54
Let ook op de afstand tot de wijkkast. Bij familie van Ziggo overgestapt naar KPN (ivm storingen en waardeloze service Ziggo).
Maximale snelheid volgens KPN is 94mbit/s (check stap 2 op https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm)
Na installeren en meerdere monteurs, wijkkast check e.d. blijkt dit maximaal 60mbit/s te zijn. Dit is inclusief pair bonding. Die wijkkast staat aan andere kant van het stadje....

Geloof dus niet zomaar de max 80/100 van KPN.

Service is tot nu toe trouwens super, alleen de snelheid is niet wat we gehoopt hadden... Maar geen storingen meer!

[ Voor 4% gewijzigd door alwinuzz op 20-08-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@alwinuzz Thanks voor je voorbeeld, hier ga ik ook rekening mee houden & op voorhand bij KPN aangeven.

• LocK_Out
De kogel is door de kerk, ik stap over naar 80 mbit vdsl van KPN (glasvezel is niet beschikbaar). Ik ben erg benieuwd.

Ik heb voor de overstap de waardes van m'n modem bekeken (dmv het overzicht in het Ziggo ervaringen topic) en deze waren perfect.
Waar het probleem met de verbinding zit is dus nog steeds een raadsel, maar ben er klaar mee.

[ Voor 5% gewijzigd door LocK_Out op 07-09-2017 09:32 ]

Pagina: 1