MacBook Air goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik heb al een iMac (van eind 2014) als basis systeem, waar ik nog wel effe mee vooruit kan, dus geen probleem wat dat betreft.

Maar, heel erg compact is hij natuurlijk niet... dus ik ben op zoek naar een simpele oplossing waarop ik licht werk kan doen zoals; tekstverwerken, email, en Skype calls.
(voor als ik van huis ben en toch met het thuisfront in contact wil blijven)

- Zou de goedkoopste uitvoering van de MacBook Air genoeg zijn?
( 1,8 Ghz i5 CPU, 8GB RAM, 128 GB ssd, Intel HD Graphics 6000 )
En hoe zit het met de kwaliteit van de webcam, en loopt die webcam een beetje soepel?

[ Voor 3% gewijzigd door The_Prodigy1982 op 19-08-2017 19:05 ]

"Never settle for average, when you were born to stand out!"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 22:42
1. Ja, Zou wel opteren voor een 256GB model het is immers al 2017 he ;)
2. Prima zelfs in een 2012 model al
3. Ja.

[ Voor 39% gewijzigd door SpoekGTi op 19-08-2017 19:14 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het beeldscherm van de Air vind ik persoonlijk slecht, als je dat belangrijk vindt kun je wellicht beter naar de MacBook of de MacBook Pro kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
SpoekGTi schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:13:
1. Ja, Zou wel opteren voor een 256GB model het is immers al 2017 he ;)
2. Prima zelfs in een 2012 model al
3. Ja.
Nou gebruik ik hem puur en alleen maar, om in contact te blijven met het thuisfront en eventuele klanten.
Dit is dus NIET mijn dagelijkse werksysteem waarop ik video's bewerk, muziek collecties opsla, en dergelijke...
128GB moet dan toch voldoende zijn of niet?
(voor wat tekstverwerken, emails en Skype)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
Rub147 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:15:
Het beeldscherm van de Air vind ik persoonlijk slecht, als je dat belangrijk vindt kun je wellicht beter naar de MacBook of de MacBook Pro kijken?
Nou gebruik ik hem puur en alleen maar, om in contact te blijven met het thuisfront en eventuele klanten.
Dit is dus NIET mijn dagelijkse werksysteem waarop ik video's bewerk, muziek collecties opsla, en dergelijke...
Het si maar dat het werkt, en dat de webcam in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
The_Prodigy1982 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:24:
[...]

Het si maar dat het werkt, en dat de webcam in orde is.
Totaal geen kennis van Mac, dus ik hoor hier niet thuis :p maar wat jij wil, kan volgens mij met elke random bak?

Zelf heb ik laatst zo'n convertible gekocht, 150 euro (laptop en tablet in één)...

32GB opslag, 2GB ram - meer dan genoeg (W10 neemt 8GB in, houd je dus 24GB over - die ik weer heb verveelvuldigd met een sd-card van 64GB).

Komt standaard met Skype en Office (Mobile) en werkt als een tierelier... Photoshop / Vegas werkt goed, mits je geen ultra-high-res nested-layers gaat verwerken.

Camera voorop, camera achterop (klote kwaliteit voor foto's, maar goed voor video-streams)...

Dus dan moet zo'n Air toch meer dan genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar even; ik zou lekker doorgaan op je huidige Macbook en dat geld wat je er aan uit wilt geven apart zetten voor het geval je in de problemen komt.

/edit en nee dat is niet om te zeuren, maar goed bedoeld hé.

/edit2 :o wordt oud... iMac, Macbook... excuus.

Investeerders die handelen volgens dit principe??

[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 19-08-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Vorkie schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:31:
Maar even; ik zou lekker doorgaan op je huidige Macbook en dat geld wat je er aan uit wilt geven apart zetten voor het geval je in de problemen komt.

/edit en nee dat is niet om te zeuren, maar goed bedoeld hé.

Investeerders die handelen volgens dit principe??
Hij heeft geen MacBook, hij heeft een iMac. Die neem je niet zo makkelijk mee.

Maar verder: wat deathgrunt zegt. Als je alleen maar wilt tekstverwerken, e-mailen en Skypen, dan kan je met elke laptop van de laatste jaren uit de voeten, ongeacht de prijs.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:33:
[...]

Hij heeft geen MacBook, hij heeft een iMac. Die neem je niet zo makkelijk mee.

Maar verder: wat deathgrunt zegt. Als je alleen maar wilt tekstverwerken, e-mailen en Skypen, dan kan je met elke laptop van de laatste jaren uit de voeten, ongeacht de prijs.
Wat bij mij nog het meest aan kracht vreet, is overigens de browser...

Het klinkt debiel, en kan aan Windows liggen, maar Photoshop CS3 (waar ik mee werk, omdat ik daar een licentie voor heb) is sneller en minder hongerig dan Chrome of Firefox...

De gemiddelde webpagina openen, scrollen, browsen lijkt meer kracht te kosten dan een foto bewerken van 240mb...

Staat totaal los van de vraag van TS, maar geeft wel aan dat browsen wellicht zwaarder is dan gewoon wat Skypen of Office...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Hier kan ik maar 1 ding op zeggen: Ja!

In de eerste instantie hoor ik vaak van windows gebruikers, let op, windows, dat ze niet verwachten dat zulke hardware genoeg moet zijn om normaal te kunnen werken. Alleen de efficiënte en souplesse waaruit Mac OS bestaat zorgt ervoor dat een dual core 1.8 ghz ruimschoots genoeg is voor alle dagelijkse taken en haast nooit problemen heeft met iets.

De webcam is gewoon oke. Het is niet een camera om video's mee op te nemen bijvoorbeeld maar als skype camera is de kwaliteit goed genoeg.

Ps. niks tegen windows gebruikers hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ChristianBurger schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:17:
Hier kan ik maar 1 ding op zeggen: Ja!

In de eerste instantie hoor ik vaak van windows gebruikers, let op, windows, dat ze niet verwachten dat zulke hardware genoeg moet zijn om normaal te kunnen werken. Alleen de efficiënte en souplesse waaruit Mac OS bestaat zorgt ervoor dat een dual core 1.8 ghz ruimschoots genoeg is voor alle dagelijkse taken en haast nooit problemen heeft met iets.

De webcam is gewoon oke. Het is niet een camera om video's mee op te nemen bijvoorbeeld maar als skype camera is de kwaliteit goed genoeg.

Ps. niks tegen windows gebruikers hoor
Niks tegen windows gebruikers, maar blijkbaar heb je geen verstand van Windows :+ W10 draait nog fatsoenlijk op hardware van tien jaar oud. Mac OS is bij lange na niet efficiënter dan Windows als het gaat om rekenkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:21:
[...]

Niks tegen windows gebruikers, maar blijkbaar heb je geen verstand van Windows :+ W10 draait nog fatsoenlijk op hardware van tien jaar oud. Mac OS is bij lange na niet efficiënter dan Windows als het gaat om rekenkracht.
Het was meer cynisch bedoelt. Ik geef je gelijk. Windows 10 draait inderdaad nog fatsoenlijk. Alleen over all gezien is apple gewoon wat stabieler en regelt meer zelf om je processor etc. het niet te zwaar te laten worden.

Ik doe vaak klusjes voor echte digibeten en heb meerdere mensen overgehaald om een apple aan te schaffen i.v.m. de betrouwbaarheid en het voorkomen van virussen. En gelukkig, ze konden mij allemaal positief beoordelen. Alle rare meldingen die ze kregen van windows waarvan ze niks wisten, de gedachte dat er haast geen virus op mac kan komen en tot slot het vast lopen van windows. Terwijl deze mensen echt geen slechte pc hadden. Natuurlijk, dit is maar een kleine kring van mensen die niet verstand hebben van computers zoals geleerde ict-ers, maar wel leuk om te horen. Apple is ooit begonnen met de gedachte om een os te maken voor ouderen wat zo simpel mogelijk moest zijn. Je kunt dus wel concluderen dat het enigszins gelukt is.

Maar het blijft altijd een discussie punt maar wat ik wel zie als leuke discussie. De meningsverschillen die er zijn over de verschillende os'en ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ChristianBurger schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:29:
[...]

Het was meer cynisch bedoelt. Ik geef je gelijk. Windows 10 draait inderdaad nog fatsoenlijk. Alleen over all gezien is apple gewoon wat stabieler en regelt meer zelf om je processor etc. het niet te zwaar te laten worden.

Ik doe vaak klusjes voor echte digibeten en heb meerdere mensen overgehaald om een apple aan te schaffen i.v.m. de betrouwbaarheid en het voorkomen van virussen. En gelukkig, ze konden mij allemaal positief beoordelen. Alle rare meldingen die ze kregen van windows waarvan ze niks wisten, de gedachte dat er haast geen virus op mac kan komen en tot slot het vast lopen van windows. Terwijl deze mensen echt geen slechte pc hadden. Natuurlijk, dit is maar een kleine kring van mensen die niet verstand hebben van computers zoals geleerde ict-ers, maar wel leuk om te horen. Apple is ooit begonnen met de gedachte om een os te maken voor ouderen wat zo simpel mogelijk moest zijn. Je kunt dus wel concluderen dat het enigszins gelukt is.

Maar het blijft altijd een discussie punt maar wat ik wel zie als leuke discussie. De meningsverschillen die er zijn over de verschillende os'en ;)
Nou, dat vind ik dus altijd zo vreemd: iedereen om me heen heeft altijd en overal problemen met ICT, maar zodra ik er alleen maar naar kijk gaat alles goed. "Ja maar, dat deed hij niet toen ik het deed!" "Maar waarom doet dat kreng het bij mij altijd wel dan?! "

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:33:
[...]

Nou, dat vind ik dus altijd zo vreemd: iedereen om me heen heeft altijd en overal problemen met ICT, maar zodra ik er alleen maar naar kijk gaat alles goed. "Ja maar, dat deed hij niet toen ik het deed!" "Maar waarom doet dat kreng het bij mij altijd wel dan?! "

:+
Haha, dat maak ik ook vaak mee. Ik wordt dan ook bij het minste of geringste gebeld, ik heb een probleem kan je komen, terwijl het binnen 1 minuut opgelost kan worden.
Ik moet het toch nog even melden, diegene die overgestapt zijn op mac os bellen mij haast nooit meer voor problemen etc., nu stop met het profileren van Apple want ik begin op een apple fanboy te lijken en ik ben liever objectief naar de technologie van tegenwoordig. O-)

Maar weer even on-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
ChristianBurger schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:38:
[...]
Ik moet het toch nog even melden, diegene die overgestapt zijn op mac os bellen mij haast nooit meer voor problemen etc.
Heel herkenbaar!
Dat heb ik zelf dus ook mogen ervaren... niet dat ik nou zo gigantisch veel vastlopers/bsod's had in Windows, maar ik merk wel heel duidelijk een verschil qua stabiliteit sinds ik in 2015 over ben gestapt op macOS.
Ik kan mezelf inmiddels wel een redelijke fanboy noemen geloof ik, met een iMac, iPhone, iPad en nu dus ook een MacBook.
Ik heb in het verleden redelijk wat verschillende Android telefoons gehad, maar ook hier geldt; sinds ik naar iOS ben overgestapt werkt alles veel stabieler.
(dus tja, fanboy of niet... voor mij was het de juiste keuze, zeker gezien ik een bedrijfje heb is stabiliteit wel gewenst, en dat had ik met Windows/Android helaas te weinig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
The_Prodigy1982 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:20:
gezien ik een bedrijfje heb is stabiliteit wel gewenst, en dat had ik met Windows/Android helaas te weinig
Tja, zo veel meningen, zoveel smaken;

Zelf heb ik een bedrijf (development, design, video, photography, etc) sinds 1993 en heb enkel met Windows gewerkt;

Als ik ook maar één dag het gevoel zou hebben dat het Operating System mijn bedrijfsvoering, op wat voor manier dan ook, in de weg zou zitten, was ik allang overgestapt op een ander equivalent.

Het is totaal offtopic, maar ik denk dat elk systeem wel wat heeft en het mooie is dat er keuze is; zo kan iedereen vinden wat hij / zij prettig vindt.

Mijn huidige computer is +/- 10 jaar oud (gekocht in 2008) en heeft - letterlijk - nog nooit een blue screen ervaren.

Mijn vorige laptop (2009 gekocht) is snel genoeg voor Office, Photoshop, Skype en heeft (denk ik) 2 of 3x een BSOD getoond, waarvan 1x omdat die in de zon lag (hardware werd te heet).

Enige wat echt zwaar is op die oude laptop, is browsen; de rest gaat snel (en dat met 200mhz / 1gb ram, w10 32bit)... dus het kan wel, maar je moet gewoon niet te veel zooi installeren :)

In antwoord op je vraag; die Mac Book Air gaat alles echt wel trekken dus - veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik gebruik zelf de ene laatste Macbook Air. En daar typ ik dus nu ook op. En het werkt gewoon naar behoren.
Dit is mijn eerste Apple laptop. en ik ga sowieso later voor een Macbook Pro. (Als dat nodig is natuurlijk, want dit apparaat is gewoon goed.)

Ik heb de Macbook 2016/2017 niet gekozen omdat:
-Het is iets kleiner is.
-Ik hoor wat verschillende dingen over het toetsenbord. (Heb er zelf op getypt, vond hem wel goed.)
-Wat mindere webcam 480P
-Ik wou toch de Magsafe hebben, dat heeft wel wat.
-Poorten, ik wil geen "DongleLife" (Ik gebruik echt heel erg weinig de USB poorten, vooral omdat ik bijvoorbeeld kan airdroppen enzo.)

[ Voor 8% gewijzigd door Berlinetta op 20-08-2017 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Berlinetta schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:07:
-Poorten, ik wil geen "DongleLife"
Dat laatste is wellicht het belangrijkst, in dagelijks gebruik;

Alhoewel alles in 'the cloud' zit, ontkom je er bij professioneel werk toch niet aan om veel losse hardware aan je systeem te hangen.

Mijn pc heeft tien-duizend-miljoen-miljard poorten, dus geen probleem - maar mijn (nieuwe) laptop heeft er veel te weinig, en achteraf had ik daar op moeten letten.

- HDMI
- 2x USB (1x mini-usb, 1x normaal)
- Microfoon jacket
- sd-card reader

Lijkt allemaal heel leuk, maar vooral USB schiet te kort... als ik edit (video) doe ik dat vanaf een externe USB-disk..

...maar een losse muis is ook wel handig (beter dan zo'n touchpad, vind ik) en zelfs een extern keyboard is geen overbodige luxe als ik in mijn IDE zit te programmeren (wederom; persoonlijk, maar een ergonomisch keyboard vind ik zelf prettig).

In de praktijk werkt het allemaal wel, maar ik moet wel een USB-adapter in de ene normale USB-poort prikken, waar weer 4 losse USB-poorten in zitten om alle hardware aan te kunnen sturen...

'Tuurlijk kan je met bluetooth werken of de laptop 'as is' gebruiken, maar hoe meer poorten, hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:14:
[...]

Dat laatste is wellicht het belangrijkst, in dagelijks gebruik;

Alhoewel alles in 'the cloud' zit, ontkom je er bij professioneel werk toch niet aan om veel losse hardware aan je systeem te hangen.

Mijn pc heeft tien-duizend-miljoen-miljard poorten, dus geen probleem - maar mijn (nieuwe) laptop heeft er veel te weinig, en achteraf had ik daar op moeten letten.

- HDMI
- 2x USB (1x mini-usb, 1x normaal)
- Microfoon jacket
- sd-card reader

Lijkt allemaal heel leuk, maar vooral USB schiet te kort... als ik edit (video) doe ik dat vanaf een externe USB-disk..

...maar een losse muis is ook wel handig (beter dan zo'n touchpad, vind ik) en zelfs een extern keyboard is geen overbodige luxe als ik in mijn IDE zit te programmeren (wederom; persoonlijk, maar een ergonomisch keyboard vind ik zelf prettig).

In de praktijk werkt het allemaal wel, maar ik moet wel een USB-adapter in de ene normale USB-poort prikken, waar weer 4 losse USB-poorten in zitten om alle hardware aan te kunnen sturen...

'Tuurlijk kan je met bluetooth werken of de laptop 'as is' gebruiken, maar hoe meer poorten, hoe beter!
Ja, ik heb mijn reactie aangepast, ik gebruik alleen mijn USB poorten om eigenlijk een Timemachine back-up te maken.
Voor de rest gebruik ik het Touchpad.

Zijn er nog betere keyboards dan die van de Apple apparaten? Zelf vind ik Lenovo (Thinkpad.) ook wel een goed toetsenbord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
The_Prodigy1982 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:22:
[...]

128GB moet dan toch voldoende zijn of niet?
Puur economisch zou ik zelf gaan voor de MacBook. Dit is een nieuwer model en brengt mogelijk meer geld op wanneer je hier later afscheid van wilt gaan nemen. Verder beschikt deze over een retina-scherm is wat ik zelf absoluut als eis stel anno 2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Van de andere kant: tien jaar oude Windows Vista draait nog altijd niet soepel op hedendaagse hardware. :+

Dat product heeft een hoop stukgemaakt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
[...]

Sinds 10 jaar heb je 64-bits Intel Core 2 Duo cpu's. Daar draaien moderne OS-en soepel op, mits je minimaal 4GB RAM hebt. Apple heeft ervoor gekozen om niet verder dan 8 jaar terug te gaan in verband met het beperken van het aantal drivers en het niet teleurstellen van gebruikers van oude hardware omdat de meest geavanceerde functies dan niet werken.

Microsoft is de weg helemaal kwijt en brengt anno 2017 nog 32-bits versies van de nieuwste Windows uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Sowieso even een paar welen wachten tot de keynote van 12 september is geweest. Misschien brengen ze wat leuke upgrades voor de macbook (soms nog wel eens qua pricing interessant).

Daarnaast zou ik echt niet meer voor de air gaan. Dat is het model uit 2015 en ik verwacht dat die vanaf volgend jaar niet meer verkocht zal worden. Dan kun je beter een tweedehands macbook 12" hier uit de v&a kopen.

Als het overigens puur om wat contact dingetjes gaat is een iPad pro misschien interessanter. Dan kun je hem ook gebruiken om eens rustig een boek te lezen oid. Het nieuwe truetone display met promotion is echt een verademing om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Ik kan mij voorstellen dat je liever een laptop hebt wanneer je complete epistellen richting de familie wil sturen. Dan is een touchscreen toch wel een beperking. Voor mediaconsumptie of inderdaad Skype is iPad wel weer een fijne oplossing.
Pagina: 1