Samsung TV: Optisch uit ook bij analoge TV als bron?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Inleiding:
Oma heeft een mooie platte Samsung UE40K5670SS TV.
Helaas is ze nogal slechthorend en heeft ze daarom al een aantal jaren een draadloze koptelefoon.

Probleem:
Met de oude TV werkte dit prima, maar de nieuwe TV heeft geen koptelefoonaansluiting. Hierdoor kan ze de koptelefoon niet meer gebruiken. De TV omruilen is geen optie, die heeft ze al weer een poosje.

De TV heeft alleen een optische uitgang (foto van aansluitingen) en lijkt ook wat met Bluetooth te kunnen las ik in de handleiding. Nu heeft de familie al wat geprobeerd met een Bluetooth-ontvanger, maar dat is ze niet gelukt. Die optie vind ik ook wat gevoeliger voor storingen (niet meer gepaired == geen geluid meer).

Oplossing:
Ik dacht er daarom aan om een optical-naar-analoog converter te kopen. Inpluggen, USB-voeding van TV aftappen en we/ze hebben er geen omkijken meer naar, toch?

De vraag waar ik mee zit is: doet de optische uitgang het ook als je analoge TV (COAX) kijkt?
Of is het alleen als je bijv. iets van de interne mediaspeler afspeelt, HDMI, DVB-C etc?

Dat ze geen DD 5.1 en DTS e.d. krijgt op die manier maakt niet uit (hoort ze toch niet meer) maar het zou fijn zijn als ze bij het TV-kijken de koptelefoon weer kan gebruiken ipv de televisie KNETTERHARD te moeten zetten ;)

Heb zelf ook een Samsung waarbij ik de optische aansluiting even zou kunnen aansluiten, maar ik heb geen analoge TV meer (KPN).

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2017 16:54 ]

Beste antwoord (via ThinkPad op 24-10-2017 15:50)

• ThinkPad
Wil je de conclusie echt weten?

Oma is overleden voordat de module vanuit het verre Oosten (AliExpress) gearriveerd was... :o :X ;(
De TV is vergeven binnen de familie en de module ligt hier nu werkeloos in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2017 15:52 ]

Alle reacties

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien iets offtopic, maar waarom gebruikt ze eigenlijk het analoge tv signaal? -> "Tunertype: Analoog, DVB-C, DVB-S2, DVB-T" Daar staat trouwens ook dat er een 3.5mm audio aansluiting aanwezig is. Of de PW moet het verkeerd hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 19-08-2017 17:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ThinkPad
Raven schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:07:
Misschien iets offtopic, maar waarom gebruikt ze eigenlijk het analoge tv signaal? -> "Tunertype: Analoog, DVB-C, DVB-S2, DVB-T" Daar staat trouwens ook dat er een 3.5mm audio aansluiting aanwezig is. Of de PW moet het verkeerd hebben.
PW klopt niet, er zit geen 3.5mm aansluiting op, zie de aansluitingen. Die blauwe en gele is voor component in.
Ook aan de onderkant/zijkant geen 3.5mm aansluiting kunnen ontdekken.

Analoog: ze woont in een serviceflat, ik heb geen idee wat ze precies afneemt/krijgt. Misschien staat er ook wel DVB-C op de COAX, maar dit werkt en ik wil haar niet in de war brengen als menu's e.d. er ineens anders uitzien. Naast slechthorend is ze ook slechtziend (niet vreemd als je 94 bent) dus dat verschil in beeldkwaliteit gaat ze toch niet zien :+

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2017 17:17 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Heb het even nagezocht; je kan inderdaad alleen via ARC, HDMI of Bluetooth geluid uit het ding peuteren. Daarmee zijn je opties dus zeer beperkt, en de logische manier lijkt me dan inderdaad optisch naar analoog converteren. Dat gaat ongetwijfeld wel werken; het is het alternatief voor ARC en die geeft ook netjes signaal door bij analoog kijken. Het zou raar zijn als je geen ARC gebruikt je dus je speakers van je TV moet gebruiken ipv een receiver.
Vaak moet je wel op de TV de output even selecteren, en soms heb je de keuze of je ook de speakers van je tv erbij wilt gebruiken, afhankelijk van merk/type

iRacing Profiel

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven doet specs verbeteren link gebruiken.

Ah, duidelijk, dan wordt het lastig. Ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ThinkPad
Bedankt heren.

Ik heb de module besteld en we gaan het zien. Ik laat het nog weten of het gelukt is.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:50:
Ik laat het nog weten of het gelukt is.
O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • Beste antwoord

• ThinkPad
Wil je de conclusie echt weten?

Oma is overleden voordat de module vanuit het verre Oosten (AliExpress) gearriveerd was... :o :X ;(
De TV is vergeven binnen de familie en de module ligt hier nu werkeloos in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2017 15:52 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Yikes :X ..... in dat geval, gecondoleerd :|

Oscar Wilde

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jeetje dat is ook wat -O- gecondoleerd in elk geval.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1