Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:15:
[...]
Niks backdoor, geen master password - er is geen reden om een monteur toegang te geven tot jouw privé netwerk. Het moet mogelijk zijn om een verbinding te testen zonder dat je daarvoor credentials weggeeft die -tenzij jij er persoonlijk veel tijd in steekt- eenvoudig te wijzigen zijn.
En hoe moet dit in z'n werk gaan dan?
1. het kan al: router reset naar default user/pass en later terugzetten.
2. wat verschilt de huidige oplossing nog van een WPS verbinding leggen, wat iedereen kan die in de buurt is bij een router?
3. wat verschilt de huidige oplossing nog van een wired connectie maken, waarbij de monteur ook 'toegang tot je prive netwerk' heeft?
Het enige andere alternatief is een backdoor.
KPN zou een eigen test-app beschikbaar kunnen stellen bijvoorbeeld: eentje die de klant op z'n telefoon of tablet installeert en wat speedtests draait.
Oh, dat is wel goed? Net zei je nog dat KPN geen dingen moest testen die niet van KPN zijn. Dergelijke speedtests zijn ook weer afhankelijk van het client device, dat zal natuurlijk enkel gezeik opleveren.
De monteur zou een eigen modem mee kunnen nemen om de lijn te testen
Indien nodig heeft een monteur dit waarschijnlijk ook wel bij zich. Maar de monteur wil natuurlijk weten of het goed gaat met het specifieke modem van de klant lijkt me.
of een laptop met kabel aan de Experiabox kunnen knopen
Zie hierboven. Of is het probleem meer 'de monteur weet mijn wachtwoord', in plaats van 'de monteur heeft toegang tot mijn netwerk'? Zie dan hieronder.
Allemaal mogelijkheden zonder dat er iemand met je wifi wachtwoord vandoor gaat. Want weet jij wat die monteur met dat wachtwoord doet? Ineens hangt de beveiliging van jouw netwerk af van wat een persoon waar je nauwelijks van weet hoe 'ie heet doet met zijn telefoon...
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind een wifi password niet zo indrukwekkend. Als je toegang tot iemands netwerk wilt, is dat (met fysiek contact met de router) sowieso al extreem eenvoudig te regelen. Na het opzetten van een wireless verbinding via WPS slaat je toestel dat wachtwoord ook gewoon op in de cloud en dergelijke...
Het word pas een probleem als jouw wifi password hetzelfde is als de inlog van je email ofzoiets. Maar als dat zo is moet je je sowieso even flink achter je oren krabben, want nogmaals met fysieke toegang tot een router is een wifi password simpel te verkrijgen en ben je dus zeer onhandig bezig.
En hoezo hangt de beveiliging van je netwerk nu af van die persoon? Als iemand toegang heeft tot je thuisnetwerk, waar ben je dan bang voor? Hij kan dingen op het internet doen verzonden van jouw IP, oke... als je echt 100% veiligheid wil in je thuisnetwerk dan moet je een whitelist met MAC-adressen opstellen, daar is een veilig wifi wachtwoord echt schijnveiligheid voor.
Het gevaar zit pas achter het modem password, waarvan ik snap dat TS die niet aan de monteur wil geven. Maar er is letterlijk geen alternatief denkbaar hoe dit wel zou kunnen; een backdoor is nog veel gevaarlijker. Gelukkig is het modem password zeer simpel aan te passen en hoef je hiervoor niet al je apparaten opnieuw in te stellen; dit is wel te overzien.