Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Studio vloggen 70D met microfoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RoyK
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-09 13:14

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Mijn vraag

Beste tweakers,

Ik wil binnekort gaan starten met het maken van vlogs over (digitaal) tekenen, tips geven, tutorials maken over (digitaal) tekenen en alles wat daarbij komt kijken. Dit wordt een nieuw youtube kanaal en het content zal Nederlands talig worden. Doelgroep 8 tot 88. De videos moeten professioneel ogen en zal het grootste gedeelte worden opgenomen op mijn werkplekje. Het moet een mix worden van PHLEARN en Draw with Jazza (zie youtube).

Daarnaast lijkt het me erg leuk om de wereld van het filmen een beetje te ontdekken. Maar dat is echt fun.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik ga het video materiaal verwerken in Adobe Premiere en misschien een beetje after effects.

Wat ik reeds bezit:

- statief tripod
- softbox verlichting
- 2 bloom Philips lampen voor een een beetje mood op de achtergrond
- Een EOS 1000D die niet kan filmen maar wel 2 lenzen:
- Een Tamron AF (if) 18-200mm lens
- Een Canon EFS 18-55mm lens

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al een boel blogs en vlogs gezien over vloggen en welke hardware hun gebruiken of reviewen.
Er komen eigenlijk echt 2 camera's naar voren. De Canon G7XII en 70D. De G7 heeft alleen geen eigen audio ingang. En de 70D is alweer een tijdje geleden uitgebracht (2013?). Beiden hebben een om klapbaar lcd scherm wat fijn is om jezelf even te checken.

Ik zit erg te twijfelen wat ik nu beter kan doen. Ik denk dat ik naar de 70D body moet gaan. Ik heb daar nog een paar vragen over:

- Kunnen mijn 2 lenzen die ik al bezit daar op? Ik denk dat beiden lenzen goed geschikt zijn voor het vloggen en kan ik met de Tamron ook nog een close up doen.

- Is het mogelijk om met de 70D direct het gefilmde materiaal op je computer zetten via een USB kabel? Net zoals je foto's direct schiet vanuit Lightroom.

- Is de 70D gedateerd? Zijn er opvolgers die hetzelfde kunnen als de 70D?

- Qua Audio opnemen komt de Rode microfoon mono heel vaak naar voren. Waar werken jullie mee?

- Is er een frame zo te koop waarmee je een camera over je werk heen kan laten filmen? (Van boven naar beneden)

- Zijn er nog zaken die ik over het hoofd heb gezien qua hardware om te starten met het vloggen?

Ik hoop dat julle me een beetje een duwtje kunnen geven zodat ik dze week gewoon de bestelling in orde maak :D

Illustraties // Cartoons // Foto manipulaties // Matte // portfolio: www.roykorpel.nl De liefste webwinkel van het land: www.lievespulletjes.nl

Alle reacties

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Voor wie het weten wil.. ik heb uiteindelijk de knoop maar doorgehakt betreft een camera en het op de 70D gehouden. Reeds contact gezocht met een winkel en die vertelde me dat ik de lenzen die ik al bezit kan gebruiken op de 70D. In de tussentijd heb ik nog meer videos en blogs gezien en lijkt de 70D ondanks zijn leeftijd de beste keuze te zijn op dit moment. De investering is even pittig. Alleen de body met Rode microfoon en een kleine tripod is al 1000 euro. We gaan het meemaken.

Illustraties // Cartoons // Foto manipulaties // Matte // portfolio: www.roykorpel.nl De liefste webwinkel van het land: www.lievespulletjes.nl

• wardjj
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 00:04
Succes man, ben benieuwd naar je content!

V.w.b. het filmen van bovenaf kun je een tripod arm of boom gebruiken. Deze monteer je op een statief en hierop monteer je ook weer de ballhead, waarop je de camera monteert.

Zoiets als dit dus:

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Dank je! ik ben ook heel benieuwd! :D het is toch een beetje een vreemd idee zo in een lens praten, naar niks eigenlijk :D

Bedankt voor de tip!

RoyK wijzigde deze reactie 21-08-2017 15:14 (8%)

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:30
Ik zie dit topic nu pas. Ik zou als ik jou was de 18-55mm vervangen door een 18-55mm STM als je audio tijdens het filmen wilt opnemen. Ik heb zelf een oude 18-55mm IS II en die maakt hoorbaar geluid met scherpstellen. De STM niet. De 70D is overigens een prima keuze.

Edit: En ik raad je ook aan een AC-adapter te kopen voor je 70D, zodat je langer kunt doorfilmen.

Joep wijzigde deze reactie 22-08-2017 17:02 (15%)

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:33

Koeitje

Back-up tiems now?

De 70D is niet zo geweldig qua AF. Een m43 camera geen optie?

• Joep
Hoe kom je daar bij? Misschien wat minder goed dan sommige leeftijdsgenoten voor foto's, maar voor video is 'ie juist heel goed.

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:33

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Joep schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:44:
Hoe kom je daar bij? Misschien wat minder goed dan sommige leeftijdsgenoten voor foto's, maar voor video is 'ie juist heel goed.
Excuses ik dacht dat pas vanaf de 80D phase detection af aanwezig was.

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Ik zal voor de camera staan / zitten en is er als het goed is weinig reden voor de camera om van focus te veranderen. Ik ga het geluid opnemen met een Rode microfoon. Is het geluid dan ook nog hoorbaar, mocht de lens alsnog zijn ding doet?

De 80D is echt weer een flinke stap omhoog qua investeren. En zover ik het allemaal heb uit kunnen zoeken is het geen must have opvolger van de D70. Zo een beetje alle goede review sites / youtube kanalen die serieus over camera's praten (ook recente berichten) schuiven de D70 naar voren. Eigenlijk ben ik middels wel overtuigd betreft de camera.

Ik ben benieuwd of ik nog wat over het hoofd ziet betreft het vloggen op mn zolder, in dit geval.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:45

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

80D is dé opvolger van de 70D inderdaad. Ik kan me voorstellen dat dat qua investering een brug te ver is maar de autofocus en de sensor zelf moeten wel merkbaar beter zijn. Behalve de lagere prijs kan ik me niet voorstellen dat de 70D in enig opzicht beter is.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
quote:
SnoeiKoei schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:14:
80D is dé opvolger van de 70D inderdaad. Ik kan me voorstellen dat dat qua investering een brug te ver is maar de autofocus en de sensor zelf moeten wel merkbaar beter zijn. Behalve de lagere prijs kan ik me niet voorstellen dat de 70D in enig opzicht beter is.
Ik denk dat hij erg populair is onder de vloggers / filmmakers omdat hij (de body) ongeveer 300 euro goedkoper is dan de D80 en een enorme goede reputatie heeft. Ik heb me zitten verbazen wat er allemaal mee gefilmd wordt en hoe dat er uitziet.

Naar wat ik lees is de 80D natuurlijk weer op een stapje beter, maar wel klein.

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
hmm.. ik ben aan het twijfelen geslagen nu ik vandaag een moment wil vrij maken om de body aan te schaffen. Het verschil in prijs is eigenlijk niet zo heel groot tussen de D70 en D80. Ik ga er de komende jaren mee werken.

Ik weet niet of jullie deze vergelijking kunnen openen of dat het iets lokaals is bij mij:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/339883;489011/

Grootste verschil is misschien wel dat de D80 wellicht een snellere processor heeft en in 60 fps kan filmen als dat nodig is. Ook heeft hij veel meer focus gebieden.

Wat zouden jullie doen en waarom?

Een vraag die voor mij nog openstaat is of ik het opslaan van film direct op een computer kan doen en de opslag op de camera over kan slaan. Via een usb kabel of iets dergelijks.

• Frijns.Net
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-09 14:14
Als je de 80D in Duitsland haalt voor 31/8 dan krijg je misschien nog ¤ 80,- cashback.
https://www.canon.de/sommer/#product
Ik weet niet of er in de voorwaardes iets staat of dat enkel werkt met Duitse bankrekening nrs.
Anders kun je altijd nog even bij de winkel navragen.

Dan kost de 80D nog maar ¤ 950,-
http://www.preim.de/produ...-80D-Body-schwarz-17180H/

Zelf heb ik de 70D in Aken bij Preim gehaald en er is geen verschil met de NL versie.

Voor die ¤ 50,- verschil zou ik de 80D nemen.

Frijns.Net wijzigde deze reactie 24-08-2017 09:26 (4%)

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Bedankt Frijns, ik voel me iets comfortabeler bij een winkel in de omgeving waar ik ook weer even binnen kan vallen als er iets niet goed gaat. Dat dit een paar tientjes meer kost dan over de grens neem ik voor lief. Ik heb ook wel eens wat ver weg gekocht en de ellende brak aan toen ik er vragen over kreeg omdat het niet functioneerde. Dan is een goedkopere aankoop toch ineens duurder omdat de service verdwijnt.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:45

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

De autofocus tijdens het filmen van 80D moet wel beduidend beter zijn dan die van 70D. Ik zou het wel weten eerlijk gezegd.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Frijns.Net
@RoyK Aken is voor mij 15min rijden. Als je een stuk verder van de grens woont dan kan dat inderdaad vervelend zijn. Echter vermoed ik dat ik voor de garantie bij elke Canon dealer terecht zou moeten kunnen.

Meestal gebruik ik op vakantie een Panasonic HC-VX870 om te filmen.
En als ik die beelden thuis terug kijk dan doen die niet onder voor de film kwaliteit van de 70D.
Misschien dat de 70D in studio omstandigheden beter functioneert.

Frijns.Net wijzigde deze reactie 24-08-2017 10:18 (37%)

• Joep
quote:
RoyK schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:18:
Een vraag die voor mij nog openstaat is of ik het opslaan van film direct op een computer kan doen en de opslag op de camera over kan slaan. Via een usb kabel of iets dergelijks.
Ik weet dat het met third party software kan. Waarschijnlijk kan het ook via software van Canon zelf.

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Thanks allemaal!

Ik heb een paar offertes aangevraagd voor een 80D met Rode microfoon, tasje, extra accu en 64gb kaartje. Eventjes "auw" en ik hoop daarna snel een boel plezier

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verschil tussen de 70D en 80D voor video is zo minimaal dat ik eerder voor een 70D zou gaan, heel eerlijk gezegd. Tenzij je 1080p60fps graag wil hebben (wat ik best kan begrijpen) want dan is er maar één goede optie.

Qua accessoires: vergeet die tas en koop een insert via eBay voor een paar dollar. Scheelt geld en is praktischer als je 'm mee gaat nemen in een rugzak o.i.d.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Thanks Tobias, nu ben ik weer aan het twijfelen haha! :D

Ik kan me voorstellen dat een 60fps een mooie aanvulling is als ik misschien iets meer film dan studio. Je kan dan toch wat meer doen met vertraging en het nog steeds soepel voelt.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-09 08:38
Welke Rode microfoon overweeg je? Zo te lezen ga je vooral zelf praten en geen mensen interviewen of omgevingsgeluid opnemen. Tevens zit je stil. Een simpele bedrade lavelier is dan ruim voldoende.
quote:
Joep schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:59:
Ik heb zelf een oude 18-55mm IS II en die maakt hoorbaar geluid met scherpstellen.
Als je de interne microfoon gebruikt wel, met een externe mic is dat al een heel stuk minder :)
quote:
En ik raad je ook aan een AC-adapter te kopen voor je 70D, zodat je langer kunt doorfilmen.
Goed idee :) En voor een tientje (ongeveer) te vinden op eBay / AliExpress.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

quote:
Paul schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:45:
Welke Rode microfoon overweeg je? Zo te lezen ga je vooral zelf praten en geen mensen interviewen of omgevingsgeluid opnemen. Tevens zit je stil. Een simpele bedrade lavelier is dan ruim voldoende.
Zat nog te twijfelen om dit te benoemen (werkt immers alleen als je achter een bureau zit en de meeste volgers nemen hun camera wel ter hand om door het huis heen te filmen, geloof ik) maar als het alleen om je stem gaat, dan is een lavalier zeker meer dan genoeg (zal waarschijnlijk zelfs beter stemgeluid opleveren dan een Rode VideoMic).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Bedankt voor de tips!

Het project zal er ongeveer zo uitzien:

Ik ga een achtergrond plaatsen die ik op kan ruimen. Ik ga mezelf filmen al pratend in de camera over allerlei onderwerpen over tekenen / digitaal tekenen. Dit ga ik of zittend of staand doen, dat zal ik nog moeten testen. Ik wil ook met de tijd interviews doen, dus dat er iemand naast me zit. En wie weet ga ik ook eens op pad om wat te filmen. De rode zal ik dan net onder beeld vlak bij plaatsen en misschien niet eens op de camera zelf.

Ik zie die Rode wel veel voorbij komen en zijn er leuke geluid testen te vinden op youtube hoe dat klinkt. Ik denk dat ik die Rode er in ieder geval bij doe.

[EDIT] ik zal wat reviews opzoeken waar ze beiden misschien naast elkaar testen.

RoyK wijzigde deze reactie 24-08-2017 11:53 (5%)

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:47

AW_Bos

💜 Elisha Cuthbert 💜

Ik zie vaak in opnames dat gamers en sommige vloggers een zichtbare Rode microfoon aan een studio-arm gebruiken. Leuk als je wilt laten zien hoe professioneel je bent in het vak of de hobby.

Ikzelf raad ook een lavalier aan. Ideaal als je op straat bent of loopt of iemand interviewt... Je steekt gewoon de zender in je broekzak, steekt de kabel achter je kleding, clipt de microfoon vast en gaan met die banaan. Ook als je achter een bureau zit is dit de beste oplossing. Als je deze koopt, let er dan wel op dat je dit via een Nederlandse webwinkel/importeur doet, gezien de draadloze frequenties. In Amerika gelden weer andere frequenties die in Nederland weer niet toegestaan zijn of weggedrukt worden door andere signalen. Shure en Sennheiser zijn mijn favorieten en kan je gewoon bij de Bax kopen. ;).

🎵Inner joins, outer joins, oh wat een feest! 🎵
🎵Insert, Update en Select, die gebruik je toch het meest! 🎵

• Frijns.Net
En vergeet het niet te melden als je eerste filmpje af is, dan zijn we wel benieuwd naar het resultaat vermoed ik :)

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Na het horen van verschillende video's vind ik een Rode microphone beter klinken. Maar een Lavelier lijkt inderdaad de beste keuze op het moment. Ik ben straks ook aan het tekenen me dan is audio opnemen misschien toch wat lastiger omdat ik er da anders voor zit. Met de lavelier heb je daar gewoon geen problemen mee. Ik kan de Rode er altijd nog bij kopen.

Ik denk dat ik voor de Boya BY-M01 Lavalier zal gaan.

@Frijns.Net zeker te weten! Ik zal het laten weten als de boel online staat! Ik hoop deze week een eerste test run te doen!

• RoyK

RoyK

Mooie dingen maken!

Topicstarter
Okey mensen, het is uiteindelijk toch de 70D geworden. De kosten liepen allemaal best op en het is al een flinke investering, ook met de 70D en alles wat erbij komt kijken (denk aan manuren om de videos te maken, editen etc). Ik ben uiteindelijk voor de Lavelier gegaan en deze ochtend een eerste pilot test gemaakt. Een hoop dingen geleerd dat ik in de 2e pilot wil verbeteren haha maar wat me vooral echt tegen viel was de hoeveelheid omgeving geluid die de lavelier toch nog op pakt. Het is even zien hoe dat zich gaat ontwikkelen. Ik moet nu in Premiere een beetje rommelen met Denoise.

Verder echt een prachtige camera!

• zoenvisje
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17:41
Leuk dat je vlogs gaat maken!

Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met speedpaintings etc. Ik twijfel erg of ik ook meer richting vloggen zal gaan of niet, vooral omdat geluid goed opnemen lastig is en ik daarbij continue een soort zucht produceer door de beademingsmachine waar ik aan zit (super irritant geluid).

Ik gebruik verder 'gewoon' mijn telefoon of Nikon 1J5 (die heeft helaas een beperkte opname tijd) op een statief. Statief staat tegenover mij op tafel, ik films dus ondersteboven en draai het later om tijdens het editten. Adobe Premiere crasht bij mij steeds, ben over gestapt op HitFilm, erg tevreden over.

Als ik het zo lees ga jij het allemaal een stuk professioneler aanpakken. Ik ben heel benieuwd naar je filmpjes, zal er vast een hoop van kunnen leren :). En ook of je het geluid een beetje ok krijgt. Succes!
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*