Toon posts:

Advies voor een versterker voor paartje Tannoy speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag van mijn lieve oom en tante een set van Tannoy boxen gekregen. Ik heb er alleen geen versterker bij en dus kan het niet zomaar aansluiten op mijn PC ( ;) ) Ik heb er alleen de ballen verstand van en zoek wat advies vanwege bepaalde wensen.

Ik zoek een?
Versterker

Wat is je budget?
Geen honderden euros :*)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Spotify, dat is mijn nummer 1 eis. Ik wil op goede kwaliteit mijn spotify muziek kunnen afspelen. Ik weet dat sommige versterkers een normale 3.5 mm jack hebben, maar ik heb geen idee of dan de kwaliteit van het geluid afneemt. Ik denk zelf aan een bluetooth verbinding, of eventueel dmv spotify connect? Zou de speakers ook best op mijn pc willen aansluiten, maar heb geen idee of dat mogelijk is.

Wat heb je zelf al gevonden?
Niks, beetje research gedaan maar zoals ik al zei, ik heb er weinig verstand van.

Hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

BVD,
Dani

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Dus je vindt het goed als je de versterker/receiver op je pc kunt aansluiten? Dan is het simpel; kies een versterker met een passende audio-ingang (tulp bijvoorbeeld) en je bent er. Je hebt geluk, want 85% van de versterkers/receivers uit de pricewatch hebben die ingang.

Mocht je toch andere eisen hebben, dan filter je even en voila, je hebt een nieuw overzicht van versterkers/receivers die precies aan jouw eisen voldoen. Daar had je niet echt een topic voor aan hoeven maken.

Vermogen hoef je niet naar te kijken.

Dit soort topics worden normaal gesproken zonder discussie gesloten, met het verhaal dat we hier op tweakers wel wat eigen inzet verwachten. Zonder eigen inzet hoef je ook geen gericht advies te verwachten. Je verschuilen achter "ik weet er niets vanaf" is geen reden om je er niet in te verdiepen. Als je daarna nog specifieke vragen hebt is men wel bereid specifiek advies te geven. Wellicht goed om te weten voor het volgende topic ;)

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 19-08-2017 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 15:26:
Ik weet dat sommige versterkers een normale 3.5 mm jack hebben, maar ik heb geen idee of dan de kwaliteit van het geluid afneemt.
Nu weet ik redelijk veel van audio en hifi maar 3,5 mm jack op een gewone versterker heb ik dan weer nooit gezien.

Ik zou het mezelf niet te moeilijk maken als het krijgertjes zijn en het voor bij de PC is. Simpele T-Amp van eBay of Marktplaats, verloopje van 3,5mm jack naar Stereo RCA en je bent er. Een volledige versterker kan ook, maar dan ga je veelal naar de grotere apparaten (43,5 cm breed) wat voor bij de PC toch wel groot is. Voordeel van een volledige receiver is dan wel Spotify Connect zodat niet de pc altijd aan hoeft te staan (streamen kan dan vanaf de telefoon). Je zit dan wel aan een paar honderd euro en niet een paar tientjes.

Verschil in kwaliteit is er zeker. Maar daar is genoeg over te vinden op internet. Draadloos (WiFi en Bluetooth) versus bedraad is al genoeg over geschreven. Waar bedraad dan ook weer twee vormen kent in analoog en digitaal. Oftewel te veel methodes om even in één post uit te leggen. In het bovenstaande voorbeeld is de PC je bron en moet het daar goed voor elkaar zijn. Gelukkig is onboard audio de laatste jaren zeer goed te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 19-08-2017 16:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
FeaR schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 16:18:
Nu weet ik redelijk veel van audio en hifi maar 3,5 mm jack op een gewone versterker heb ik dan weer nooit gezien.
Serieus niet? Oke het komt niet heel vaak voor, maar het komt toch wel voor. In de pricewatch staan er 47. Mijn Denon 2113 heeft het ook (onder de noemer AUX). Tenzij je met "gewone versterker" een stereo versterker bedoeld, dan heb je gelijk, hoewel ook in die categorie enkele modellen zijn met een 3,5mm jack ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 16:30:
[...]

Mijn Denon 2113 heeft het ook (onder de noemer AUX).
Waar op een AVR-2113 zie jij een 3,5mm jack? Ik zie er eentje op de front panel, maar dat is voor de Audyssey microfoon. Andere 3,5 mm jacks die je op receivers ziet zijn veelal voor Remote In of Trigger In, maar niet voor Audio in.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 19-08-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik ben erg te spreken over de Marantz M-CR511. Toen ik hem kocht was die rond de 300 euro. Ik zie nu wel dat hij 399 kost, maar is regelmatig toch wat beter in de aanbieding.
Hier doet hij eigenlijk alleen spotify connect (via ingebouwde wifi) en optische ingang voor geluid van de TV. Erg tevreden mee in combinatie met de Q Acoustics 3020 speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
FeaR schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

Waar op een AVR-2113 zie jij een 3,5mm jack? Ik zie er eentje op de front panel, maar dat is voor de Audyssey microfoon. Andere 3,5 mm jacks die je op receivers ziet zijn veelal voor Remote In of Trigger In, maar niet voor Audio in.
:$ goeiemorgen... je hebt gelijk. Zonder te checken ging ik er van uit dat ik eerder een 3,5mm jack kabel heb gebruikt tussen de pc en de receiver, maar zie nu idd 2 tulp ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 16:51:
[...]

:$ goeiemorgen... je hebt gelijk.
oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:29
ik zou inderdaad op marktplaats kijken voor een eenvoudige versterker en deze aansluiten op de PC, spotify heeft een desktop uitvoering welke je met de spotify app op je telefoon kunt bedienen.
Wil je liever niet via de PC naar spotify luisteren dan kun je een Chromecast audio aanschaffen (ook via MP).

Heb je toch iets meer te besteden dan zou je voor de Yamaha R-N301 kunnen gaan, deze heeft spotify connect en Airplay en word momenteel voor 275 Euro aangeboden.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Even voor de duidelijkheid: Spotify is je nummer 1 eis, maar wil je wellicht ook het geluid van je tv, of eventueel een blu-rayspeler, spelcomputer, etc erop gaan horen? In dat geval moet je namelijk GEEN stereo versterker kopen, maar juist een AV-receiver. Lijkt me goed om dit even voor je zelf af te wegen, anders koop je een apparaat waar je achteraf weinig aan blijkt te hebben.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jorgen schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 18:57:
Even voor de duidelijkheid: Spotify is je nummer 1 eis, maar wil je wellicht ook het geluid van je tv, of eventueel een blu-rayspeler, spelcomputer, etc erop gaan horen? In dat geval moet je namelijk GEEN stereo versterker kopen, maar juist een AV-receiver. Lijkt me goed om dit even voor je zelf af te wegen, anders koop je een apparaat waar je achteraf weinig aan blijkt te hebben.
Wat heeft ie aan een AV-receiver als ie toch maar twee speakers heeft? Niks mis met stereo voor TV of Blurayspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heel simpel: lang niet elke tv of blu-rayspeler beschikt over andere aansluitingen dan HDMI. Ditzelfde geldt voor mediaspelers, spelconsoles, etc. Als jouw versterker geen HDMI (of optische aansluiting) heeft en je media-apparaat juist alleen HDMI (al dan niet met optisch) dan heb je een probleem met aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jorgen schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:14:
Heel simpel: lang niet elke tv of blu-rayspeler beschikt over andere aansluitingen dan HDMI. Ditzelfde geldt voor mediaspelers, spelconsoles, etc. Als jouw versterker geen HDMI (of optische aansluiting) heeft en je media-apparaat juist alleen HDMI (al dan niet met optisch) dan heb je een probleem met aansluiten.
Met die extra onderbouwing wordt je advies een stuk nuttiger. Had me niet gerealiseerd dat niet alle apparaten stereo tulp connectors hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle adviezen en tips.

Ik zou dus moeten gaan kiezen voor een AV Receiver, hoe sluit ik die dan aan op mijn PC?
Want TULP RCA zit natuurlijk niet op mijn pc ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:58:
Ik zou dus moeten gaan kiezen voor een AV Receiver, hoe sluit ik die dan aan op mijn PC?
Want TULP RCA zit natuurlijk niet op mijn pc ;)
Waarom de AV Receiver? Wat heeft je doen besluiten daar voor te gaan? Er zijn vragen gesteld in dit topic die nog niet voorzien zijn van een antwoord.

Kijk eens naar de uitgangen van je PC en de ingang waar je naar toe wilt AKA welke ingangen de AV receiver heeft. Dan weet je welke kabels je nodig hebt. Of misschien wil je wel een ingang op de receiver gebruiken die de pc niet heeft en waar een oplossing voor gevonden moet worden. Iets van eigen inzet en input verwachten we wel op GoT en dat mis ik tot nu toe. Zie ook LA-384 in "Advies voor een versterker voor paartje Tannoy speakers". In mijn post staat bijvoorbeeld dat je van 3,5mm jack gewoon naar Stereo RCA kan met een kabeltje. Beide is namelijk een analoog signaal.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 19-08-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat @FeaR zegt: Eerst moet je afwegen wat er allemaal op je versterker c.q. receiver aangesloten dient te worden nu én in de nabije toekomst. Pas dan weet je of je voldoende hebt aan een stereoversterker, of aan een av-receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:51

pmeter

Poes!

Volgens mij is de vraag eerder of je graag in hoge kwaliteit stereo wilt luisteren (2 luidsprekers), of iets meer wilt uitgeven voor een kwalitatief vergelijkbare set met 5 luidsprekers. Als je voorkeur uitgaat naar 2 luidsprekers, bijvoorbeeld omdat je vooral muziek luistert of surround niet belangrijk vindt, dan kun je gerust een stereo versterker nemen. Een spelcomputer sluit je dan direct op je tv aan. En de audio-uitgang van de tv weer op je stereo versterker. Een AV-versterker is dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07 04:34
Ik zou je PC aansluiten via coax/optisch SPDIF of via HDMI aansluiten op de versterker. Scheelt een hoop in de ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Technattic Stereoversterkers hebben over het algemeen geen HDMI. Dus dan moet het al zoals @pmeter zegt.

Pagina: 1