Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Specs:

Gigabyte Aorus X399 Gaming 7

AMD Ryzen Threadripper 1950X

G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING

M2 Samsung 960 EVO 500GB

Windows 10

Nieuw systeem gebouwd, maar ik kom niet echt verder in de Windows 10 setup.
Toen ik het systeem samenstelde heb ik wel geprobeerd memory te kiezen wat in de lijst bij Gigabyte stond maar dit was niet te verkrijgen, daarom heb ik geheugen gekozen wat er veel bij in de buurt kwam.

Pc post wel en de bios kan ik ook in, kan het xmp profiel ook kiezen zodat hij het geheugen op 3200mhz zet.
Maar tijdens het starten van de setup stop hij, valt het toetsenbord en muis uit en geeft de error op het mini display van het moederbord code 61 wat staat voor Nvram initialisation.

Ik heb ook al een ander setje geheugen geprobeerd wat uit mijn andere i7 komt ( Balistix Sport LT 32GB(4x8GB) 2400MHz C1 ) beide geven het zelfde euvel.

Is het nou echt zo dat met Ryzen & Treadripper een drama is met geheugen?

Als iemand een idee heeft wat te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Centropy op 19-08-2017 15:21 ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Beste antwoord (via Centropy op 20-08-2017 19:42)

Anoniem: 960291

Beste Centropy,

Laat ik je dag eens goedmaken en je vertellen hoe je dit probleem oplost.

Waarschijnlijk was ik de eerste die tegen dit probleem aan liep omdat ik op de 10e mijn mainbord en CPU heb opgehaald.

Het probleem ligt niet aan jou en ook niet aan de hardware, jij bent gewoon erg vroeg en dat geeft wat aanloop probleempjes...

De oplossing komt direct van Gigabyte uit Taiwan. Ik heb dat geprobeerd en ja dat lost het probleem op, de rest wat je aan adviezen kreeg werkte voor mij niet. Het is een drivers probleem en die zitten pas in Windows 10 RS2. Let ook op de wirelessdriver install problemen. Save booten en dan in system manager / apparaat beheer, de foute driver uitzetten. Daarna install van de juiste drivers en gaan met die banaan!

Mail wisseling met Gigabyte

XXX,

Goed om te horen dat de installatie nu gelukt is.
Ik hoorde mijn collega uit taiwan inderdaad iets zeggen over een Wireless drivers.
Leek mij niet echt van toepassing gezien het installatie proces eerst voltooid zou moeten zijn.

Top om te horen dat het allemaal nu werkend is.
mocht er in de toekomst nog iets zijn dan verneem ik dat graag.

William // GIGABYTE

Op 14 augustus 2017 om 18:03 schreef XX:

Beste William,

Ben nu een stuk verder, denk dat het probleem met de windows setup inderdaad is verholpen door een boot-USB te maken.

Daarna liep ik tegen het volgende aan en dat is dat de PC steeds BSOD liet zien i.v.m. een verkeerde Intel wireless driver. Met een save-boot en dit apparaat uitzetten en daarna een andere driver installeren, lijkt dat probleem ook verholpen.

Vingers crossed.

Dank voor de hulp voor nu.

Groet,

XXX

2017-08-14 12:08 GMT+02:00 William Arendshorst

Goedemorgen,

Onderstaande heb ik terug gekregen omtrent de error 61

https://support.microsoft...indows-10-creators-update

download from Microsoft

Which version WIN10?

HQ need to use latest Windows 10 RS2 version or try to disable” IOMMU” in BIOS.

William // GIGABYTE

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:19

Nemesizz

Untouchable

NVRAM is niet je gewone RAM, maar het CMOS gedeelte (waar je BIOS settings worden bewaard).

Bovendien, als je het RAM al verdenkt, zou ik ipv een snel XMP profiel eerst kiezen voor een 'traag' / default setting en kijken of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zelf ongeveer dezelfde symptomen gehad met ram op 3200MHz op mn 1600. Toen naar 3066MHz gegaan met XMP profiel aan en geen vuiltje aan de lucht.

Wellicht kan je ook even een BIOS update proberen? of een CMOS reset?

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | AMD Radeon 610M | Crucial CT2K48G56C46S5 96GB | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Deepcool CH160 Mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ik heb ook de default settings geprobeerd voor het geheugen. Bios update heb ik ook gedraaid naar de nieuwste bios. Beide hadden dus geen effect op dit probleem. Cmos al ettelijke malen gereset ook zonder verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Wie zegt eigenlijk dat het een geheugenprobleem is?
Heb je al geprobeerd windows op een andere schijf te installeren? Welke voeding gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke versie van w10 probeer je te installeren?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Het is een m2 ssd van samsung, windows 10 pro via de windows media creation tool. Zowel via usb als dvd. Maar hij loopt dus vast ongeveer 3 seconden nadat je de vlag van windows ziet dus keus heb ik uberhaupt niet. 750 watt seasonic voeding.

[ Voor 12% gewijzigd door Centropy op 19-08-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je toevallig nog ergens een sata ssd liggen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoezo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
IOMMU OFF in de bios. staat standaard AAN.

voor beter compat setje Ripjaw/TridentZ nemen 3200 c14 heb je 100% Samsung B-Die.

[ Voor 114% gewijzigd door r.stanneveld op 20-08-2017 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ik kom niet eens bij een keuze waar ik zou willen instaleren, zie alleen de vlag van de setup die aan het starten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je komt toch in het bios? Verwijder die M.2 eens en hang een andere hdd of ssd aan een van de sata poorten. Mogelijk is die M.2 niet lekker of ontstaan daar wat compatibiliteitsproblemen. Zou niet de eerste keer zijn.
Het feit dat je bij de G-skill reepjes keurig xmp hebt kunnen activeren en een ander setje ook niet werkt, stuurt mij eerder een andere richting uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 20-08-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
..
https://www.reddit.com/r/...iosuefi_if_you_find_that/

"If you find that during the Windows 10 installation, that the installation hangs/freezes/crsahes at the windows logo after "Loading files""

Koffie..

[ Voor 40% gewijzigd door r.stanneveld op 20-08-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Nou dat zou wat zijn als dat het is zeg, jammergenoeg eerst werken, ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Beste Centropy,

Waarschijnlijk was ik de eerste die tegen dit probleem aan liep omdat ik op de 10e mijn mainbord en CPU heb opgehaald.

Het probleem ligt niet aan jou en ook niet aan de hardware, jij bent gewoon erg vroeg en dat geeft wat aanloop probleempjes...

De oplossing komt direct van Gigabyte uit Taiwan. Ik heb dat geprobeerd en ja dat lost het probleem op, de rest wat je aan adviezen kreeg werkte voor mij niet. Het is een drivers probleem en die zitten pas in Windows 10 RS2. Let ook op de wirelessdriver install problemen. Save booten en dan in system manager / apparaat beheer, de foute driver uitzetten. Daarna install van de juiste drivers en gaan met die banaan!

XXX,

Ik hoorde mijn collega uit taiwan inderdaad iets zeggen over een Wireless drivers.
Leek mij niet echt van toepassing gezien het installatie proces eerst voltooid zou moeten zijn.

William // GIGABYTE

Beste William,

Ben nu een stuk verder, denk dat het probleem met de windows setup inderdaad is verholpen door een boot-USB te maken.

Daarna liep ik tegen het volgende aan en dat is dat de PC steeds BSOD liet zien i.v.m. een verkeerde Intel wireless driver. Met een save-boot en dit apparaat uitzetten en daarna een andere driver installeren, lijkt dat probleem ook verholpen.

Vingers crossed.

Groet,

XXX

Goedemorgen,

download from Microsoft

Which version WIN10?

William // GIGABYTE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Beste Cyber789, tnx hier, en ook voor je persoonlijke mailtje.. Ik ga het straks dus proberen!, Wireless heb ik niet nodig komt een Intel 10Gb nic in.... Dus je / jullie horen straks... Blij te horen dat er dus een oplossing schijnt te zijn.!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graag gedaan. De oude Wirreless driver moet je waarschijnlijk wel uitzetten, anders blijft je computer maar crashen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Neem aan dat ik de wireless nic kan uitschakelen in de bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Anoniem: 960291 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:36:
Beste Centropy,

XXX,

William // GIGABYTE

Beste William,

Vingers crossed.

Groet,

XXX

Goedemorgen,

download from Microsoft

Which version WIN10?

William // GIGABYTE
Ben nu in de setup! Maar welke wireless driver heb jij gebruikt om het andere euvel wat ik waarschijnlijk zo ga tegenkomen op te lossen? Je kan namelijk in de bios niet de wifi nic uitzetten jammergenoeg.

Groetjes Centropy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste Centropy,

Dat heb ik niet via de bios gedaan, maar via een save boot van Windows.
Mocht jij wel kunnen opstarten dan is het apparaat simpel uit te zetten.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
Wat ik dus gisteren al zij "IOMMU OFF in de bios"
Hier geen problemen met WiFi gehad.
Wel met de temps waterblock is nog niet binnen heb er nu en 80mm corsair waterkoelertje op zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
r.stanneveld schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:26:
Wat ik dus gisteren al zij "IOMMU OFF in de bios"
Hier geen problemen met WiFi gehad.
Wel met de temps waterblock is nog niet binnen heb er nu en 80mm corsair waterkoelertje op zitten :P
Klopt, dat was de trick, ik heb er een kraken x62 op, morgen maar is uitgebreid stressen.. tnx again voor je tips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:25
Werkt de 1950x nu helemaal goed met Ripjaws V F4 geheugen bij jou/jullie op 3200mhz?

Reden is dat ik dit geheugen in de kast heb liggen en ik overweeg ook deze processor aan te schaffen...
Pagina: 1