Toon posts:

Beste systeemcamera onder €400 icm lens noorderlicht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben sinds kort op zoek naar een nieuwe camera ter opvolging van mijn huidige (Sony dsc hx50). In oktober ga ik naar IJsland en zou daar graag scherpe foto's willen maken van onder andere watervallen en het noorderlicht. Daarnaast fotografeer ik graag tijdens dagjes uit.

Ik ben opzoek naar een compacte camera, en kwam uit bij een systeemcamera. Mijn budget is €400 en vind Wi-Fi, een kantelbaar scherm en een divers aanbod van (goedkope, max. €140) lenzen een vereiste. Ik kwam uit bij de volgende camera's:

Canon eos m10
Panasonic Lumix Dmc gf7
Sony Alpha A5000

Canon en Panasonic hebben een ruim aanbod lenzen, maar welke lens kan ik het beste gebruiken voor het fotograferen van het noorderlicht, of zit er te weinig verschil tussen mijn huidige camera en bovenstaande camera's? Daarnaast twijfel ik of ik de kitlens van de canon ga kopen, of een andere (/betere).

Graag hoor ik jullie tips en ervaring! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een RX100 geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47
Sowieso is het aanbod lemsenbij Canon beperkt,de camera die jij noemt heeft een andere mount namelijk. De a5000 heeft de grootste sensor qua oppervlakte, dus die zou het iets beter moeten doen met weinig licht,wat je dus hebt. Maar daar zou je dan zelf wat reviews voor moeten zoeken.

En verder, wat wil je nog meer op de foto zetten? Heb je zoom nodig of niet? Voor 140 euro ga je geen goede lens krijgen namelijk. Voor de Sony e mount heb je nog wel wat redelijk lichtsterke primes, maar dan kun je dus niet zoomen. Je zou zelfs handmatig kunnen proberen met oude vintagelensen. Maar ik weet ook niet hoe bekwaam je bent.

Er zijn zat opties, maar 400 euro is wel beperkend. Verder vergeet niet een statief mee te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ben het heel erg met Genetx eens. Als het noorderlicht en watervallen (mooiste bij zonsopkomst/ondergang) op je verlanglijstje staan, zou ik zeker een knap statief meenemen. Niet iets van 25 euro maar 100 euro tweedehands of zo.

De overige 300 euro zou ik besteden aan een Olympus E-M10 (versie 1) en een 14-42 kitlens. Daar kun je voorlopig mee uit de voeten en voor het Micro Four Thrids platform zijn veel lenzen beschikbaar varierend van 100 tot 3000 euro. Voor ieder wat wils.

Maar 400 euro is inderdaad wel vrij beperkt budget als je serieus wilt fotograferen. Maar dit zou een goede start set zijn en dan kun je zelf kijken of fotografie echt je ding is (en dan ga ja vanzelf meer investeren.... trust me ;-))

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
A5000, 5100 of 6000 met de Samyang 12mm f2.0. Gaat wel over je budget, maar wat een toplens! Super combi voor het noorderlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, ik ga jullie aanbevelingen eens naast elkaar zetten! :) De €400 geldt puur voor de body en één lens. Ik had voor het statief een van manfrotto in gedachte.

https://www.cameranu.nl/n...EQAvD_BwE#tab-accessoires

En verder komen alle accessoires (en eventueel een extra lens) over de €400 heen. Mijn extra lens hoeft hiet persé in te kunnen zoomen, maar het liefst wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
Ik zou dan kijken naar een dslr. De Canon 1300 bijvoorbeeld met 18-55 voor 389. Je hebt dan de meeste keus in extra lenzen.

Bijv de 10-18mm ef-s voor 228 euro. Dijk van een lens en perfect voor landschap.

[ Voor 25% gewijzigd door Tomas_ op 21-08-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technonose schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:26:
Ik zou dan kijken naar een dslr. De Canon 1300 bijvoorbeeld met 18-55 voor 389. Je hebt dan de meeste keus in extra lenzen.

Bijv de 10-18mm ef-s voor 228 euro. Dijk van een lens en perfect voor landschap.
Ik heb geen ervaring met het noorderlicht zelf, maar voor astrofotografie heb je toch echt een lichtsterker objectief nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb de gf7 een week geleden gekocht.Prachtig machientje met een heerlijk scherpe kitlens (12-32mm).

zou dan wel voor een lichtsterke lens kijken zoals de 20mm f1/7 (300 euro) of de 25mm f1/7 (179 euro).Van Panasonic.

Er zijn een hoop mooie lenzen te krijgen voor mft maar die ik aangaf zijn nog aardig voor je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:23:
[...]

Ik heb geen ervaring met het noorderlicht zelf, maar voor astrofotografie heb je toch echt een lichtsterker objectief nodig.
Hett noorderlicht is inderdaad geen astrografie en kan dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:53

Major_ton

Shoot!

technonose schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:58:
[...]

Hett noorderlicht is inderdaad geen astrografie en kan dus prima.
Het is maar net wat voor eisen je stelt. Ik kwam met mijn Nikon D750 en Samyang 14mm f/2.8 aardig uit de voeten, maar voor de volgende keer neem ik een 20mm f/1.8 of 24mm f/1.4 objectief mee. € 400,- is een hoop geld, maar een zeer beperkt budget voor de wensen.

Zorg voor het noorderlicht dat je aan de volgende specs kan voldoen:

Lens:
35mm of wijder (full frame equivalent). (dat is dus 18mm op M4/3 en 24mm op APS-C sensoren).
f/4 als maximale diafragma openingen of groter.

Sensor:
1" of groter.
De mogelijkheid om de sluitertijd tot op 30sec in te stellen.
Een degelijke prestatie bij ISO 1600.

Een goed statief is 100% vereist en houd er rekening mee dat het op IJsland bijna altijd waait. Zoek goede donkere plekken op (niet zo moeilijk op IJsland) en zorg voor volle accu's (ook van je telefoon). De kou in de nacht trekt alle accu's zeer snel leeg. Zorg er verder voor dat je overdag al bepaald hoe je gemakkelijk handmatig op 'oneindig' kan focussen, dit kan 's nachts nog wel eens erg lastig zijn. Je kan evt ook in de nacht zo'n 100 meter van je autoweglopen met de komlampen aan en daarop de AF gebruiken en daarna de focus vastzetten (vergeet niet de lichten van de auto weer uit te zetten). Denk ook een beetje aan een spannende en mooi voorgrond en doe aan bracket exposures om de foto's later te blenden in de juiste software.

f/4 - 20 sec - ISO 1600 is een mooi vertrekpunt voor het fotograferen van het noorderlicht. Hopelijk heb je geen last van een volle maan, al kan dit ook leuke effecten opleveren.

Schiet in RAW formaat!

Succes!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Pagina: 1