Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:20
Beste Tweakers,

Ik sta een beetje op het punt een arbeidsjurist te vragen, maar misschien heeft de hive mind nog goede adviezen.

tl;dr - is enig beding op stilzwijgend verlening van een detacheringsovereenkomst fase B mogelijk?

De situatie - Ik werk via een grote uitzendonderneming sinds twee jaar voor een grote, beursgenoteerde multinational. De laatste anderhalf jaar heb ik dat in een functie gedaan die aan het einde van het jaar wordt geoutsourced aan onze vrienden in India.

Om die reden heb ik gesolliciteerd binnen het bedrijf naar een functie bij een andere afdeling, welke niet wordt geoutsourced, op basis van een direct jaarcontract. Die functie heb ik gekregen. Echter bleek het niet mogelijk een jaarcontract te geven, aangezien ik teveel detacheringsovereenkomsten heb gehad. De overeengekomen afspraak was een proefperiode van drie maand op basis van de reeds bestaande detacheringsovereenkomst. Bij wederzijds goedbevallen zou er daarna een vast contract bij de inlener (multinational) volgen.

Dat mocht echter niet zo zijn. Na verstrijken van ongeveer de helft van die periode bleek ik geen goede match voor de nieuwe afdeling. Om de goede orde niet in de weg te staan, ben ik dus per direct vrij man, zogezegd.

Echter, twee weken eerder is mijn lopende detacheringsovereenkomst verlopen, welke een looptijd had van (exact) zes maanden. Hoewel ik telefonisch afspraken heb gemaakt over het verdere verloop van de plaatsing (en overgang naar de inlener), is dit nooit op schrift gesteld (per post of email). Ook heb ik geen nieuw contract aangeboden gekregen, of getekend. Ik heb wel een nieuwe plaatsingsbevestiging gekregen voor de nieuwe afdeling, welke een einddatum had die overeen kwam met het einde van de (nu inmiddels verlopen) detacheringsovereenkomst.

Toch heb ik aantoonbaar nog twee weken gewerkt, zonder dat er dus werkelijk sprake was van een overeenkomst. Onder normale omstandigheden lijkt mij sprake van stilzwijgende verlenging onder oude voorwaarden, dat wil zeggen, een nieuw contract Fase B, voor 6 maanden.

Twee zaken: het uitzendbureau stelt dat ze voornemens waren een contract op te stellen voor de resterende termijn van de proefperiode, en voelt zich dus in beginsel niet gedwongen een contract op te stellen van zes maand (eerste reactie). Ik begrijp dat zij deze inmiddels intern zo hebben opgesteld.

Het andere euvel is dit. In het verlopen contract is een clausule opgenomen welke (ondermeer) stelt:

De Fase B Detacheringsovereenkomst eindigt in elk geval van rechtswege -zonder dat enige vorm van opzegging of waarschuwing vereist zal zijn- op [datum]. Iedere verlenging (stilzwijgend of mondeling) van deze Fase B Detacheringsovereenkomst is bij deze uitdrukkelijk uitgesloten.

De vraag is natuurlijk: Kan dit? Mag dit? Geeft de nieuwe arbeidswet zoveel ruimte om een dergelijke clausule rechtsgeldig te laten zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door Helixes op 21-08-2017 10:17 . Reden: nieuw --> oud contract ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:42
Stilzwijgend verlengen is voor dezelfde periode als je vorige contract. in jouw geval dus een half jaar.
Voorbeeldje: https://www.flexmarkt.nl/...bedoeld-in-fase-b-fase-3/
Het uitzendbureau zal je dus passend werk moeten aanbieden. Of je doorbetalen.

Al is die info wel van voor de laatste herziening van de flexwet. Aangezien ik niet meer in de uitzendbranche werk weet ik niet of het nog van toepassing is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Sowieso die nieuwe overeenkomst (nog) niet tekenen.
Ik ken de details van je oude contract niet, maar normaal gezien is er nu inderdaad sprake van een nieuw contract met dezelfde voorwaarden. De nieuwe clausule is dus niet van toepassing als je niet tekent.

Daarnaast is er tegenwoordig sprake van een aanzegtermijn van 1 maand voor de einddatum van een tijdelijk contract. De werkgever moet dan op papier zetten of het contract wel of niet wordt verlengd. Doen ze dat niet (of te laat) dan heb je recht op een vergoeding. Let op: je hebt hier ook recht op als de overeenkomst wordt voortgezet! Hier kun je dus nog een financieel voordeel mee halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Anoniem: 677216 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:02:
Sowieso die nieuwe overeenkomst (nog) niet tekenen.
Ik ken de details van je oude contract niet, maar normaal gezien is er nu inderdaad sprake van een nieuw contract met dezelfde voorwaarden. De nieuwe clausule is dus niet van toepassing als je niet tekent.
Ik teken niks totdat hier helderheid over is :Y)

Genoemde clausule is onderdeel van het oude contract - dat maakt de zaak voor mij juist wat onoverzichtelijker. De vraag is juist ook of zo'n clausule enige rechtsgeldigheid heeft.
Daarnaast is er tegenwoordig sprake van een aanzegtermijn van 1 maand voor de einddatum van een tijdelijk contract. De werkgever moet dan op papier zetten of het contract wel of niet wordt verlengd. Doen ze dat niet (of te laat) dan heb je recht op een vergoeding. Let op: je hebt hier ook recht op als de overeenkomst wordt voortgezet! Hier kun je dus nog een financieel voordeel mee halen :)
Ik had me al even ingelezen in de (nieuwe) wettekst, en was dit inderdaad tegengekomen. De implicaties ervan waren nog niet tot me doorgedrongen - dank voor deze toevoeging 8)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:17
Anoniem: 677216 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:02:
In dit geval van toepassing aangezien het echt 6 maanden is volgens de TS, als het een dag minder is dan geldt het niet. Meer info: https://www.rijksoverheid...lijke-arbeidsovereenkomst.

Overigens lees ik dat er wel mondeling afspraken zijn gemaakt. Mondeling is ook een afspraak, hoewel het niet is vastgelegd waardoor het niet of moeilijk te bewijzen is. De vraag is of je dat op de spits wil drijven, ik kan me voorstellen dat dit voor het uitzendbureau reden is om niet meer met je in zee te gaan. Is het je dat waard? Plus dat ze wel enige vrijheid hebben om je ergens te plaatsen vanuit de Fase B, dus je kan ook ergens terechtkomen waar je niet wil zitten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Helixes Je schreef in je eerste post dat de schujngedrukte clausule in het nieuwe contract staat, maar deze zit dus ook in het oude contract? In dat geval is al voldaan aan de aanzegtermijn.

De vraag is nu of je arbeidsovereenkomst toch stilzwijgend verlengd is. De overeenkomst sluit dat uit, maar de praktijk is anders. Heb je bijvoorbeeld wel salaris ontvangen over de gewerkte tijd na afloop van het contract? Was je werkgever/uitzendbureau (aantoonbaar) op de hoogte dat je voor hen aan het werk was? Of is er reden om aan te nemen dat je werkgever ervan uit ging dat je na afloop van hun overeenkomst met jou in dienst ging bij de opdrachtgever?

Pro Amateur tip: haal er een pro bij. Rechtsbijstand inschakelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@kpg - ik heb de originele post aangepast. My mistake.

Mijn gevoel is inderdaad ook dat het beding in het contract in dit specifieke geval geen opgeld doet. Maar, nogmaals, ik weet niet wat de impact is van de nieuwe wetgeving.

De situatie is zo: ik heb op dit moment een wekelijkse verloning die op woensdag valt. De urenregistratie is digitaal, en de werktijden van de eerste werkweek na het verlopen van het contract zijn correct en op tijd geaccordeerd door mijn manager bij de inlener. Gezien het urenregstratieprogramma wordt beheerd
door de inlener, zijn ze wat mij betreft redelijkerwijs op de hoogte.

Toen er donderdagmiddag (jl) niets was overgemaakt, heb ik gebeld. Men gaf aan dat "het contract niet in orde was". Men zou dit alsnog doen, en vrijdag voor een voorschot zorgen. Dat is gebeurd, maar die middag werd ook de opdracht beëindigd.

En ja - ik ga es kijken wat de pro's er van vinden. Voor de volledigheid zal ik - waar mogelijk - deze thread up-to-date houden. Misschien heeft iemand er in de toekomst nog iets aan...

[ Voor 21% gewijzigd door Helixes op 21-08-2017 10:29 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Helixes schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:24:
@kpg - ik heb de originele post aangepast. My mistake.

Mijn gevoel is inderdaad ook dat het beding in het contract in dit specifieke geval geen opgeld doet. Maar, nogmaals, ik weet niet wat de impact is van de nieuwe wetgeving.

De situatie is zo: ik heb op dit moment een wekelijkse verloning die op woensdag valt. De urenregistratie is digitaal, en de werktijden van de eerste werkweek na het verlopen van het contract zijn correct en op tijd geaccordeerd door mijn manager bij de inlener. Gezien het urenregstratieprogramma wordt beheerd
door de inlener, zijn ze wat mij betreft redelijkerwijs op de hoogte.

Toen er donderdagmiddag (jl) niets was overgemaakt, heb ik gebeld. Men gaf aan dat "het contract niet in orde was". Men zou dit alsnog doen, en vrijdag voor een voorschot zorgen. Dat is gebeurd, maar die middag werd ook de opdracht beëindigd.

En ja - ik ga es kijken wat de pro's er van vinden. Voor de volledigheid zal ik - waar mogelijk - deze thread up-to-date houden. Misschien heeft iemand er in de toekomst nog iets aan...
Als je loon niet is uitbetaald nadat je contract was verlopen dan is het wel wat lastiger.
Om stilzwijgend te verlengen moet je werkgever je zonder tegenspraak hebben laten werken. Je inlener heeft dat wel gedaan, maar je werkgever is het uitzendbureau. En daar ging blijkbaar een belletje rinkelen toen ze uren binnen kregen voor iemand waarvan het contract was verlopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:33
Helixes schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 13:55:
(quote uit arbeidsovereenkomst)

De Fase B Detacheringsovereenkomst eindigt in elk geval van rechtswege -zonder dat enige vorm van opzegging of waarschuwing vereist zal zijn- op [datum]. Iedere verlenging (stilzwijgend of mondeling) van deze Fase B Detacheringsovereenkomst is bij deze uitdrukkelijk uitgesloten.
Je werkgever heeft dit artikel zelf overtreden door je na het contract te laten doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
RocketKoen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:59:
[...]
Als je loon niet is uitbetaald nadat je contract was verlopen dan is het wel wat lastiger.
Om stilzwijgend te verlengen moet je werkgever je zonder tegenspraak hebben laten werken. Je inlener heeft dat wel gedaan, maar je werkgever is het uitzendbureau. En daar ging blijkbaar een belletje rinkelen toen ze uren binnen kregen voor iemand waarvan het contract was verlopen.
Met de kleine toevoeging dat ik blijkbaar de eerste was die dit opmerkte en aan de bel trok - dit is wel interessant. Afgelopen vrijdag heb ik een voorschot ontvangen, welke komende woensdag zou moeten worden verrekend met de werkelijke afrekening van, in dit geval, twee weken salarisbetaling.

Uitzendbureau en ik zijn ook niet oneens over het feit dat het arbeidscontract is/wordt verlengd. Zij zijn echter van mening/plan deze einddatum over 5 weken te laten hebben, terwijl mijn mening is dat deze van rechtswege stilzwijgend is verlengd onder oude voorwaarden, dat wil zeggen, 6 maand. Je zult zien dat daar nogal een verschil tussen bestaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Helixes schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:13:
[...]

Met de kleine toevoeging dat ik blijkbaar de eerste was die dit opmerkte en aan de bel trok - dit is wel interessant. Afgelopen vrijdag heb ik een voorschot ontvangen, welke komende woensdag zou moeten worden verrekend met de werkelijke afrekening van, in dit geval, twee weken salarisbetaling.

Uitzendbureau en ik zijn ook niet oneens over het feit dat het arbeidscontract is/wordt verlengd. Zij zijn echter van mening/plan deze einddatum over 5 weken te laten hebben, terwijl mijn mening is dat deze van rechtswege stilzwijgend is verlengd onder oude voorwaarden, dat wil zeggen, 6 maand. Je zult zien dat daar nogal een verschil tussen bestaat :)
Hun hadden het al opgemerkt toen ze je loon niet uitbetaalden. Ze hebben jou alleen niet gebeld. Daarna heb jij aan de bel getrokken.
Ze noemen je betaling nu ook expliciet een voorschot, omdat ze anders je contract stilzwijgend verlengen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:33
Feit blijft, er is gewerkt na afloop van het contract. Zonder nieuw contract is dan de wettelijke verlenging van toepassing. Dat is op de oude voorwaarden (= 6 maanden), of na bereiken max termijincontracten een vast contract.

Ik vermoed dat werkgever gaat proberen om een nieuw contract te antidateren. Dat mag wettelijk niet en TS zou daaraan niet moeten meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
RocketKoen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:26:
[...]

Hun hadden het al opgemerkt toen ze je loon niet uitbetaalden. Ze hebben jou alleen niet gebeld. Daarna heb jij aan de bel getrokken.
Ze noemen je betaling nu ook expliciet een voorschot, omdat ze anders je contract stilzwijgend verlengen.
Ja, precies ja.

Er schieten mij nog twee complicerende factoren te binnen. Afgelopen vrijdag heb ik per mail bevestigd gekregen dat men administratief een contract tot 30 september 2017 in orde heeft gemaakt, en tot een voorschot is gekomen. Toen het bedrag op mijn rekening stond (diezelfde dag nog), heb ik teruggemaild met een dank voor de acties, en een bevestiging van ontvangst van het bedrag. Dit zou kunnen worden gezien als impliciete acceptatie van de voorgestelde nieuwe einddatum. Dit was uiteraard voordat mijn opdracht werd beëindigd. Vanochtend heb ik per mail daarop geantwoord dat ik daar expliciet mogelijk niet mee akkoord ben, en dat uitzoek.

Het andere punt is dat het urenregistratiesysteem dat het UZB gebruikt mij in de regel niet toestaat uren te registreren als er geen (werk)opdracht is. Dat is wel eens vaker gebeurd. In dit specifieke geval heb ik mijn uren wel kunnen vastleggen, wat dan mogelijk weer impliceert dat het UZB mijn opdracht, en daarmee, contract, wel degelijk heeft verlengd.

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering. Vanochtend heb ik vijf advocaten/juristen aangeschreven voor een offerte voor advies in deze kwestie. Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor het meedenken - het maakt mijn vraag aan deze juristen veel concreter dan ik zelf had kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-07 20:32
Als ik jou was zou ik de einddatum van 30 september accepteren, nog een maand geld vangen en in de tussentijd lekker solliciteren naar wat anders.

Om ze via juridische kanalen te houden aan een looptijd van 6 maanden schiet je niet veel mee op. Ja, op de korte termijn ben je 4 maanden verzekerd van inkomen. Maar je weet iig 100% zeker dat het daarna klaar is, en je loopt het risico dat ze je ergens gaan plaatsen waar jij niet wil werken. En dan bnen je onder de voorwaarden van je contract toch echt verplicht om elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug te reizen naar een baan die niet leuk is.

Bij een einddatum van 30 september heb je een grote kans dat je gewoon je geld krijgt, zonder dat je hoeft te werken, en kun jij rustig zoeken naar iets dat je leuk vindt.

Just my 2 cents.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Malf, ik ben het niet met je oneens. Ik moet dit niet te hard spelen - daar bestaat zeker balans in. Het plan is - na inwinnen van juridisch advies - het gesprek aan te gaan. Wanneer ik de argumenten heb om het UZB te overtuigen dat er wel degelijk sprake is van een stilzwijgende verlenging van een half jaar, then all the better. Wanneer de hakken in het zand gaan, dan kies ik misschien wel eieren voor mijn geld. En, misschien, is er nog een middenweg waar we elkaar kunnen vinden.

Het probleem is alleen dat de situatie zo complex is, dat ik - oprecht - niet meer kan ontwaren wat de situatie is. Tenzij mij geen optie wordt gelaten, denk ik ook niet dat ik me ga laten vertegenwoordigen door een advocaat. Dat zou zeker het verkeerde signaal geven. In dit specifieke geval gaat het echter om genoeg geld en tijd om daar werk van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-07 15:42
Zolang alle partijen redelijk zijn, zou ik er een paar euro uithalen en verder gaan. Iedereen heeft zijn best gedaan je te helpen aan een nieuwe baan en soms past het nu eenmaal niet.

Overigens is het waarschijnlijk zo dat werken zonder contract je een fase C overeenkomst zou moeten opleveren. Die laten ze dan ontbinden op basis van een verstoorde arbeidsrelatie en dan krijg je ongeveer een maandje salaris. (en veel negativiteit)
Pagina: 1