Aanleiding
Ik ga binnenkort de bijkeuken verbouwen (isoleren). Deze grenst aan mijn keuken. De bijkeuken en keuken "delen" samen een kozijn. Dit kozijn wordt in zijn geheel vervangen. Gevolg: ik krijg meer glas in keuken (eigen keuze, vinden we mooi), omdat het glas tot +/- 30cm boven de vloer doorloopt. Bijna kamerhoog dus. Nu is dat nog tot +/- 70 cm boven de vloer. Voor het huidige kozijn zit een radiator, 60 cm paneelhoogte. Die moet vervangen worden, want in de nieuwe situatie komt hij anders voor het raam te zitten. Ook in de bijkeuken moet een nieuwe radiator komen, de huidige is einde levensduur.
Te maken keuze
Gezien de gewenste beperkte hoogte van de nieuw te plaatsen radiator in de keuken, in combinatie met de benodigde capaciteit, kom ik er zelf niet uit wat ik nu het beste kan plaatsen. Basiskeuze: een convectorradiator (bijvoorbeeld Jaga Tempo) of een meer traditionele paneelradiator. Convector lijkt bij dezelfde (lage!) afmetingen meer opbrengst te geven. Voorbeeld:
Uitgangspunten
Ik ga binnenkort de bijkeuken verbouwen (isoleren). Deze grenst aan mijn keuken. De bijkeuken en keuken "delen" samen een kozijn. Dit kozijn wordt in zijn geheel vervangen. Gevolg: ik krijg meer glas in keuken (eigen keuze, vinden we mooi), omdat het glas tot +/- 30cm boven de vloer doorloopt. Bijna kamerhoog dus. Nu is dat nog tot +/- 70 cm boven de vloer. Voor het huidige kozijn zit een radiator, 60 cm paneelhoogte. Die moet vervangen worden, want in de nieuwe situatie komt hij anders voor het raam te zitten. Ook in de bijkeuken moet een nieuwe radiator komen, de huidige is einde levensduur.
Te maken keuze
Gezien de gewenste beperkte hoogte van de nieuw te plaatsen radiator in de keuken, in combinatie met de benodigde capaciteit, kom ik er zelf niet uit wat ik nu het beste kan plaatsen. Basiskeuze: een convectorradiator (bijvoorbeeld Jaga Tempo) of een meer traditionele paneelradiator. Convector lijkt bij dezelfde (lage!) afmetingen meer opbrengst te geven. Voorbeeld:
- Jaga Tempo Twin: 1950 tot 2150 watt (volgens website Jaga, bij 75/65 vermogen).
- Paneelradiator: ;+/- 1400 watt?
Uitgangspunten
- Radiatoren in de woonkamer blijven (Voorlopig) paneelradiatoren. Indien ik voor convectoren in de keuken en eventueel in de bijkeuken kies, dan wordt het dus een combinatie.
- De ketel is een intergas Kombi Kompakt HRE. Exact type zou ik moeten opzoeken, maar op handleiding staat 24/18, 28/24, 26/60, dus 1 van die 3.
- De radiator/convector in de keuken moet zo laag mogelijk zijn. Ietsje voor het raam is acceptabel, maar meer dan 10 cm niet wat mij betreft. Maximale radiatorhoogte dus 30 cm.Maximale breedte radiator is 1 / 1,1 m.
- Afmetingen woonkamer en keuken heb ik op een plattegrondje staan. Zie PDF. huidige vermogens zijn mijn schatting. Vervangen worden (dus) R3 (keuken) en R5 (bijkeuken). Kamerhoogte is 2,60m, Keukenhoogte en bijkeukenhoogte beide 2,40 m.
- [list]
- Inhoud keuken: 24 m3 (ongeveer netto, na aftrek keukenkasten). Open verbinding met kamer.
- Inhoud kamer: 78 m3, verwarmd door R1 en R2. Rijtjeshuis,dus aan beide kanten buren. Voor- en achterkant grote raampartij. Wel dubbelglas, nog geen topkwaliteit.
- Inhoud bijkeuken: 16,5 m3, verwarmd door R5. 3 van de muren zijn "buitenmuur", 1 muur grenst aan keuken. Bijkeuken wordt geheel geïsoleerd: muur, vloer en platdak.
- [/list]
- Wat raden jullie aan in algemene zin: convector of paneel en waarom? Geld voor zowel de keuken als bijkeuken. In de bijkeuken is er minder beperking in afmetingen, "alles" past, maar kleiner is fijner uiteraard.
- Wat is zuiniger voor mijn ketel? Convector of radiator?
- Hoe kijken jullie naar de combinatie van convector en radiator op 1 verdieping?
- Welk vermogen raden jullie aan in de keuken en in de bijkeuken?