Verbouwing: radiatoren of convectoren plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:39
Aanleiding
Ik ga binnenkort de bijkeuken verbouwen (isoleren). Deze grenst aan mijn keuken. De bijkeuken en keuken "delen" samen een kozijn. Dit kozijn wordt in zijn geheel vervangen. Gevolg: ik krijg meer glas in keuken (eigen keuze, vinden we mooi), omdat het glas tot +/- 30cm boven de vloer doorloopt. Bijna kamerhoog dus. Nu is dat nog tot +/- 70 cm boven de vloer. Voor het huidige kozijn zit een radiator, 60 cm paneelhoogte. Die moet vervangen worden, want in de nieuwe situatie komt hij anders voor het raam te zitten. Ook in de bijkeuken moet een nieuwe radiator komen, de huidige is einde levensduur.

Te maken keuze
Gezien de gewenste beperkte hoogte van de nieuw te plaatsen radiator in de keuken, in combinatie met de benodigde capaciteit, kom ik er zelf niet uit wat ik nu het beste kan plaatsen. Basiskeuze: een convectorradiator (bijvoorbeeld Jaga Tempo) of een meer traditionele paneelradiator. Convector lijkt bij dezelfde (lage!) afmetingen meer opbrengst te geven. Voorbeeld:
  • Jaga Tempo Twin: 1950 tot 2150 watt (volgens website Jaga, bij 75/65 vermogen).
  • Paneelradiator: ;+/- 1400 watt?
Linkje naar plattegrond: https://www.dropbox.com/s...4xper/Radiatoren.pdf?dl=0

Uitgangspunten
  • Radiatoren in de woonkamer blijven (Voorlopig) paneelradiatoren. Indien ik voor convectoren in de keuken en eventueel in de bijkeuken kies, dan wordt het dus een combinatie.
  • De ketel is een intergas Kombi Kompakt HRE. Exact type zou ik moeten opzoeken, maar op handleiding staat 24/18, 28/24, 26/60, dus 1 van die 3.
  • De radiator/convector in de keuken moet zo laag mogelijk zijn. Ietsje voor het raam is acceptabel, maar meer dan 10 cm niet wat mij betreft. Maximale radiatorhoogte dus 30 cm.Maximale breedte radiator is 1 / 1,1 m.
  • Afmetingen woonkamer en keuken heb ik op een plattegrondje staan. Zie PDF. huidige vermogens zijn mijn schatting. Vervangen worden (dus) R3 (keuken) en R5 (bijkeuken). Kamerhoogte is 2,60m, Keukenhoogte en bijkeukenhoogte beide 2,40 m.
  • [list]
  • Inhoud keuken: 24 m3 (ongeveer netto, na aftrek keukenkasten). Open verbinding met kamer.
  • Inhoud kamer: 78 m3, verwarmd door R1 en R2. Rijtjeshuis,dus aan beide kanten buren. Voor- en achterkant grote raampartij. Wel dubbelglas, nog geen topkwaliteit.
  • Inhoud bijkeuken: 16,5 m3, verwarmd door R5. 3 van de muren zijn "buitenmuur", 1 muur grenst aan keuken. Bijkeuken wordt geheel geïsoleerd: muur, vloer en platdak.
  • [/list]
Vragen
  1. Wat raden jullie aan in algemene zin: convector of paneel en waarom? Geld voor zowel de keuken als bijkeuken. In de bijkeuken is er minder beperking in afmetingen, "alles" past, maar kleiner is fijner uiteraard.
  2. Wat is zuiniger voor mijn ketel? Convector of radiator?
  3. Hoe kijken jullie naar de combinatie van convector en radiator op 1 verdieping?
  4. Welk vermogen raden jullie aan in de keuken en in de bijkeuken?
Vragen? Stel ze gerust terug. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-06 09:16
Ik denk dat je de keuze moet gaan maken wat voor een soort warmte je wilt hebben, convectoren zeggen het al, deze werken door covectie en geen straling, radiatoren daar in tegen werken voornamelijk middels straling en afhankelijk welk type ook een deel convectie.

Mijn ervaring is dat een combinatie van radiatoren en convectoren vermeden moet worden, omdat convectie vooral werkt met hoge temperaturen en met modulerende ketels stook je ook met lage temperaturen.

Betreft het benodigde vermogen, als vuistregel houd ik 40W/m3 aan bij woningen welke redelijk goed geisoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Evink schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:06:
Betreft het benodigde vermogen, als vuistregel houd ik 40W/m3 aan bij woningen welke redelijk goed geisoleerd zijn.
Het huis is van bouwjaar 1980. Wel spouwmuren, geen isolatie daarin. De planning is om volgend jaar parels in te blazen, evenals onder de vloer. 40W/m3 (nu) dus aan de lage kant? Opkrikken naar +/- 70 inclusief correctie voor de voor- en achterpui?
Evink schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:06:
Mijn ervaring is dat een combinatie van radiatoren en convectoren vermeden moet worden, omdat convectie vooral werkt met hoge temperaturen en met modulerende ketels stook je ook met lage temperaturen.
Hoor ik "vaker" ja, en klinkt plausibel. Dan zou keuze zijn of alles radiator, of alles convector. Dan zou ik het eerste kiezen.

Optimalisatie --> extra radiator onder R2 (zie Dropbox-linkje in TS)
Ik kan op de plaats van R3 ook een lage radiator zetten (bijvoorbeeld Stelrad planar plinth, 20 cm hoog, meter breed, T22). Levert +/- 600 Watt op. Dan moet ik gaan "compenseren" in de woonkamer. Ik kan in de nis onder R2 nog wel een verticale paneelradiator kwijt van 220 cm hoog (bijvoorbeeld Stelrad vertex plan). Die levert met gemak 2.000 watt. Qua wattage kom ik dan wel weer op niveau, maar:
  • Vraag is dan, of de warmte van R2 + vericale radiator in de nis eronder, genoeg warmte naar de keuken stralen om het verlies aan vermogen van R3 te compenseren.

• Builtim
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-08-2023
Wij hebben voor 3 ramen een varriant van de Jaga Tempo Twin staan.

Ik vind dit bij ons totaal niet storend en het geeft meer ruimte om bijvoorbeeld kasten weg te zetten.
Een convector zou ik afraden, dit hadden we vroeger maar daar kwam bijna geen warmte van.

• pekelveld
Builtim schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:01:
Wij hebben voor 3 ramen een varriant van de Jaga Tempo Twin staan.

Ik vind dit bij ons totaal niet storend en het geeft meer ruimte om bijvoorbeeld kasten weg te zetten.
Een convector zou ik afraden, dit hadden we vroeger maar daar kwam bijna geen warmte van.
Maar de Jaga Tempo is toch juist gebaseerd op convectiewarmte? Je hebt dus een ander merk, welke een radiator is en lijkt op de Jaga? Ik ben dan uiteraard benieuwd wat voor iets je hebt ;)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:35

Zenix

BOE!

Jaga is inderdaad ook convectie, maar geschikt voor lage temperaturen. Mensen met warmtepomp gebruiken ook vaak Jaga vanwege het vermogen in combinatie met dbe boosters en 35/40 graden aanvoer. Kan dus prima. Zou ook mijn voorkeur hebben, omdat je dan gelijk radiatoren hebt die geschikt zijn voor ltv.

[ Voor 29% gewijzigd door Zenix op 24-08-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Builtim
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-08-2023
joost.peeters schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:18:
[...]

Maar de Jaga Tempo is toch juist gebaseerd op convectiewarmte? Je hebt dus een ander merk, welke een radiator is en lijkt op de Jaga? Ik ben dan uiteraard benieuwd wat voor iets je hebt ;)
Ja klopt;) ik schijft ook dat ik een variant er op heb, het is dus wel een radiator voor de duidelijkheid ;) . Weet niet welk merk dit is, deze zat er namelijk al in toen ik mijn huis kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 690661

Ik beschik nu niet over de mogelijkheid om de plattegrond te bekijken. Maar zie ook geen enkele reden waarom een plintradiator (in volksmond convector) in het ene vertrek niet zou werken omdat in een ander vertrek een paneelradiator aanwezig is. Verder maakt het ook niet uit voor je ketel. Ik neem aan dat je de radiator voorziet van een thermostaatknop die afhankelijk van de ruimtetemperatuur gaat knijpen (behalve in de ruimte waar de thermostaat hangt). Het maakt dan dus helemaal niet uit wat voor soort radiator er wordt toegepast.

Persoonlijk zou ik bepalen wat de huidige radiator ongeveer doet (afmetingen en type bepalen, vervolgens een soortgelijke radiator opzoeken en daarmee een idee krijgen van het vermogen) eventueel gecorrigeerd op basis van jouw aanvoertemperatuur. Vervolgens een mooie plintradiator opzoeken met een gelijkwaardig vermogen. Uit mijn hoofd de Jaga Mini bijvoorveeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
Uiteindelijk wordt het geen convector, maar laten we een radiator plaatsen (Stelrad, planar plinth). Die zijn ook erg laag, maar geven minder wattage. Dat lossen we in een ander deel van de kamer op, zodat we alsnog tot voldoende vermogen komen.

Allen dank voor de info!
Pagina: 1