Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 959655

Topicstarter
Al jaren gebruik ik Tweakers om tot een goed beeld te komen van wat ik moet aanschaffen. (Mijn mooiste aanschaf na tips van Tweakers was de Xiaomi Redmi Prime 4, wat een topapparaat is dat! Daar zou ik zelf nooit bij zijn uitgekomen, maar goed dat interesseert jullie niks.) Nu is de tijd gekomen om ook mijn vraag hier te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt hier voor 50% gebruikt voor simpele taken: Office-documenten, internetten en huis-tuin-en-keuken foto- en videobeheer en -bewerking. Voor de andere 50% worden er ook games op gespeeld. Ik speel nooit de nieuwste spellen, hooguit die van een paar jaar geleden. Met Red Alert 2 en Keen ben ik soms ook al weer heel blij!
De games die misschien veeleisend zijn en die ik speel of misschien verwacht te gaan spelen: Dota 2, The Sims 3/4 (vindt de vrouw leuk), Tabletop Simulator, Cities Skylines, Grid 2. Volgens mij valt dat wel als ik zie wat de huidige systemen aan kunnen.
Als ik dit met 60 fps kan draaien en de komende jaren kan blijven draaien ben ik erg tevreden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een maximum van €600,- in mijn hoofd. Maar als ik deze spellen met minder al goed kan draaien, dan hoeft het geld natuurlijk niet op, dan investeer ik liever over een paar jaar weer in een upgrade.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Seagate expansion drive 1TB die ik gebruik voor alle opslag. Verder is de randapparatuur er, maar wil ik de monitor ook nog gaan vervangen (ik werk nu op een 15" scherm...). Dat zal een 60Hz scherm worden denk ik, 1080p.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil absoluut een SSD-schijf, daar kijk ik echt naar uit! Ik wil graag een aantal USB-aansluitingen voorop de case, in totaal graag minimaal 8 usb-aansluitingen (externe HDD, controllers, etc.).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, dat maakt me niet zoveel uit. Alleen zou ik bij gelijke prijs/kwaliteit liever voor AMD gaan, om zo de concurrentie te stimuleren.
Een lijst die ik na veel gepuzzel heb samengesteld is de volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 106,95€ 106,95
1ASRock A320M Pro4€ 68,75€ 68,75
1Gigabyte Radeon RX 560 Gaming OC 4G€ 147,-€ 147,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 78,95€ 78,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,49€ 53,49
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,14

Processor: Als ik het goed begrijp gaat die niet echt de bottleneck worden tijdens de games, eerder de GPU, dus dit lijkt me gewoon een prima keuze.
Moederbord: Bij deze kwam ik geen problemen tegen met de herkenning van andere onderdelen (liever geen BIOS-updates etc.) en bezit wat meer aansluiting (USB) dan andere goedkope moederborden.
Videokaart: Als dit de bottleneck gaat worden is het interessant om dit niet al te goedkoop te doen. Ik twijfelde eigenlijk nog tussen deze twee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti D5 4G€ 161,95€ 161,95
1Gigabyte Radeon RX 560 Gaming OC 4G€ 147,-€ 147,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,95

Geheugen: Ik begrijp dat dit wel van belang is voor een Ryzen. Dit leek me dan een goede optie.
Voeding: Ik wil iets dat betrouwbaar is en lang mee kan gaan.
SSD: Goede optie dacht ik.
Case: Nog geen keuze gemaakt, ik heb namelijk echt geen idee. Het liefst met ingebouwde fans, dan heb ik denk ik niet echt extra fans nodig?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe kleiner, hoe beter. Maar het moet wel gemakkelijk passen.
Het maakt me absoluut niet uit hoe het geheel er uit ziet. Ik wil een desktop die betrouwbaar is en lang mee kan gaan, daarom moeten kast, voeding en eventuele fans voor een goed klimaat zorgen. Ik speel liever mijn spellen op iets mindere kwaliteit en dat het geheel langer meegaat. Het budget is geen harde grens, maar wel een streefprijs.

Ga je overklokken?
Nee, daar is geen behoefte aan.

Wat verwacht je van ons?
1. Ik wil graag advies of deze componenten een goede keuze zijn of dat ze misschien al een overkill zijn voor mijn eisen en spelletjes die ik speel. Kan ik ook goedkoper uit zijn? (En werken deze componenten überhaupt goed samen?)
2. Met welke case maak ik dit geheel af, zodat ik een goed functionerend systeem heb met goede airflow en handige aansluitingen op het front. (Uiterlijk speelt dus geen enkele rol voor mij.)
3. Zijn deze componenten echt zo betrouwbaar als ik hoop en kan ik hier normaal gesproken zeker 5 jaar van genieten? Of zijn er kwalitatief betere componenten beschikbaar?

Andere suggesties worden ook gewaardeerd en als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-04 17:57
Misschien is de amd 2200G wat voor je. Deze is 100 euro en komt met igp. Dus je kan er nog een beetje mee gamen. Voor dat plan moet je wel op een bios update *wachten? Voor de rest is deze net wat sneller dan die je gekozen heb.

Voor je game eisen even de aanbevolen hardware googelen. Prestaties liggen rond nvidia gt1030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 21:30
Naar mijn idee heb je prima keuzes gemaakt.

Dit is een kwalitatief goeie m-atx kast, maar daar betaal je ook wat voor: pricewatch: Fractal Design Define Mini C Als je echt goedkoop m-atx wilt zou ik naar zoiets kijken: pricewatch: Fractal Design Core 1100

Je zou overigens ook goed naar m-itx kunnen kijken. Dit is bijvoorbeeld een heel basic m-itx kastje: pricewatch: Cooler Master Elite 110 Dan moet je wel een ander mobo uitzoeken, en die zijn helaas nog niet zo goedkoop te vinden. Als je zo'n duur mobo neemt kan je beter een i3-8100 kiezen als cpu.

Als je verwacht dat de cpu overkill is kan je natuurlijk kijken naar:
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
pricewatch: ASRock H110M-ITX
Dan lever je wel twee cores in, maar het geeft je financieel wat ruimte voor de videokaart.

Edit: de keuze voor een moederbord of kast zou ik niet laten bepalen door het aantal usb poorten, dat is makkelijk op te lossen met een usb-hubje lijkt me.

[ Voor 32% gewijzigd door Jesse op 16-02-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 13:39
*knip* spam

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 18-02-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Topic is van augustus. Laat ts maar een nieuw topic openen als het nog relevant is.

Dit topic is gesloten.