Vraag

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 14:53
Hallo allemaal - Ik gebruik al een paar jaar een Airport Time Capsule. Dit werkte tot voor kort naar tevredenheid, tot ik vorige week een melding kreeg dat het apparaat te warm zou zijn geworden. Ik heb hem dus maar even vervangen met een Airport Express die ik nog had liggen, tot ik vanmorgen wilde kijken wat er aan de hand was.

Als eerste heb ik hem dus weer aangesloten, en de melding was verdwenen. Ik moest de router echter resetten omdat hij op geen mogelijkheid geen IP van de modem kreeg (die staat overigens in Bridge mode).

Alles draait nu weer zoals het hoort, en de melding lijkt verdwenen, maar:

Eerst haalde ik op m'n devices ongeveer 150mbit (via reguliere speedtests zoals fast.com). Nu na de reset haal ik slechts 80-90mbit, wat mij het vermoeden geeft dat de Airport niet juist is ingesteld.

Ik kan echter met geen mogelijkheid vinden hoe ik dat kan instellen of veranderen, en alle topics of websites die ik erover kan vinden geven alleen aan dat je ongeveer 90mbit kan verwachten over wifi. Dat terwijl het voor de reset gewoon een stuk sneller ging.

Mijn internet verbinding zelf is 150mbit van Ziggo by the way. Als ik een device direct in de Airport prik via ethernet haal ik deze snelheid wel gewoon.

Het is geen heel dramatisch probleem I guess, maar ik heb liever gewoon m'n oude snelheid terug.

Alle reacties

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:12
Op welke frequentie? 2.4 of 5?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Werkt de interne fan nog wel? Gezien hij te warm was geworden...

• RSP
@Wouter36 Volgens mij staan beide frequenties aan. Als ik het apparaat bekijk vanaf mijn iPhone (Wijzig > Geavanceerd > Radiokanaal) dan staat zowel 5Ghz als 2.4Ghz op Automatisch.

Ik heb overigens geen extra "5Ghz naam" opgegeven. Volgens mij was dat hiervoor ook niet het geval.

@Frietsaus Hij draait nu weer een paar uurtjes, en de melding is nog steeds weg. Hij staat overigens in de meterkast, en was vrijwel stofvrij. Ik heb hem niet open gehad, maar heb ook nog nooit echt een fan geluid gehoord terwijl hij aan stond. Hoogstens de HDD die wat geluid maakt.

Mogelijk relevant: Ik haal op m'n Chromebook ook ongeveer 25Mbit, een stuk lager dan op m'n iPhone 7, maar heeft wel a/g/n wifi. Deze snelheid was eerst ook een stuk hoger, maar lijkt nu overeen te komen met het maximum van de g standaard (?).

[Voor 26% gewijzigd door RSP op 19-08-2017 12:11]

• Wouter36
Ik zou (tijdelijk) even de 5hgz een andere naam geven. Dan even weer even testen tussen beiden netwerken. Misschien dat er een antenne gefrituurd is.

• RSP
Net kunnen proberen.

Standaard: ~95Mbit
5Ghz: ~70Mbit

Beide keren verschillende sites getest en op verschillende plekken in het huis. Lijkt erop dat hij "standaard" ook de 5 en 2.4 combineert, maar gewoon niet de oude snelheid haalt.

Misschien ga ik de firmware maar terugdraaien.

• Wouter36
Die firmware is al een paar maanden oud toch? Zou mij verbazen dat dat de truc zou zijn.

De express gaat natuurlijk maar tot 100mbit maar dat haal je daarmee? Harde reset geven en nog een keer configuren zou nog een optie kunnen zijn.

• RSP
Firmware deed idd niks. Geen idee wat er verder aan de hand kan zijn. Heb ook alle Ethernet poorten van m'n modem geprobeerd, maar dat maakte niks uit.

Met de Airport Express haal ik ongeveer 50Mbit, maar ik moet zeggen dat ik geen benchmark heb gedaan voordat ik ze switchte vanmorgen.

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-12-2022
Ziggo heeft op dit moment een storing. Ik heb ook een apple airport en het internet is niet zoals het hoort te zijn.

Bron: http://allestoringen.nl/storing/ziggo

Dus het is niet zo handig om nu dingen te gaan proberen, zometeen los je het op maar ligt de fout bij ziggo. Ik zou even wachten totdat ziggo het probleem heeft verholpen.

[Voor 50% gewijzigd door ChristianBurger op 19-08-2017 23:07]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan je ook over de kabel via de TC (om even te checken of de verbinding, apparatuur wel goed werkt)?

Vreemd dat je die melding kreeg; hoe hangt hij op in de meterkast? Of hoe heb je hem gezet?

• RSP
@ChristianBurger Ah ja, goed punt. Ik haal vanmorgen nog niet de oude snelheid, maar Ziggo is hier normaal zo stabiel dat ik niet eens aan een storing had gedacht ...

@archie2012 Wat is TC? Ik kan idd even checken met een kabel. Hij staat op een plank met rondom ongeveer 30cm helemaal vrij. Plank is schoon en staat op ongeveer 1m50 van de grond. Heb wel vaker gevoeld of hij warm was, maar was nooit warmer dan andere 24/7 hardware zoals de modem bijvoorbeeld.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Probeer eens met een ethernetkabel, dan weet je ineens ook of Ziggo zijn 150 mbit levert.

• RSP
Yep, "gewoon" 150Mbit over ethernet via de Airport. Net getest.

Edit: de overheated melding komt wel weer terug. Mogelijk heeft het daar toch mee te maken? Ik hoor nog steeds geen fan draaien.

Edit 2: Ondertussen maar even terug naar de Airport Express. Ik wil niet (meer) schade oplopen. Misschien toch maar eens kijken naar de fan. Het lijken twee losstaande problemen te zijn ...

Edit 3: Ook interessant, ik haal met m'n Airport Express ~55Mbit op m'n Chromebook. Dat was dus een stuk lager met de Airport Time Capsule.

[Voor 99% gewijzigd door RSP op 20-08-2017 09:43]

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 12:22
RSP schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 08:53:
Yep, "gewoon" 150Mbit over ethernet via de Airport. Net getest.

Edit: de overheated melding komt wel weer terug. Mogelijk heeft het daar toch mee te maken? Ik hoor nog steeds geen fan draaien.

Edit 2: Ondertussen maar even terug naar de Airport Express. Ik wil niet (meer) schade oplopen. Misschien toch maar eens kijken naar de fan. Het lijken twee losstaande problemen te zijn ...

Edit 3: Ook interessant, ik haal met m'n Airport Express ~55Mbit op m'n Chromebook. Dat was dus een stuk lager met de Airport Time Capsule.
Welke fan? Een TC heeft geen fan toch? Welke versie heb je eigenlijk? 2013 Of eerder? Die platte versie is namelijk erg makkelijk open te krijgen.

• RSP
supersnathan94 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:05:
[...]

Welke fan? Een TC heeft geen fan toch? Welke versie heb je eigenlijk? 2013 Of eerder? Die platte versie is namelijk erg makkelijk open te krijgen.
Oh, ik dacht dat ik naar de juiste had gelinked bij het openen van het topic. Het gaat om de witte pilaar, volgens mij die van na 2013. Ik realiseer me nu pas dat er ook een ander ontwerp is geweest daarvoor.

• supersnathan94
RSP schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 13:42:
[...]

Oh, ik dacht dat ik naar de juiste had gelinked bij het openen van het topic. Het gaat om de witte pilaar, volgens mij die van na 2013. Ik realiseer me nu pas dat er ook een ander ontwerp is geweest daarvoor.
Ah ik zie het ja. Moet je op mobile voor doorklikken n dat had ik nog niet ontdekt. De 2013 versie heeft een iniminie fannetje aan de onderkant die luch circuleert. Deze hoor je vrijwel niet dus is het makkelijk om over het hoofd te zien. De click and whirr van de hdd is veel luider en de fan draait eigenlijk alleen als die aanstaat. Je kunt de teardown van iFixit hiervoor even bekijken: https://nl.ifixit.com/Tea...Mini%21%29+Teardown/15067

• RSP
Thanks voor de link. Ik had gehoopt dat het niet nodig was, maar een defect lijkt me waarschijnlijker dan dat hij vol zit met stof. Overigens vraag ik me af of het wel de reden is voor de langzamere verbinding. Ik ga volgend weekend wel kijken hoe ver ik kan komen. Mocht iemand in de tussentijd nog een tip hebben: Graag!

• supersnathan94
Misschien losse antenne? Hoe zien de stats eruit op je mac?(als je die hebt) alt click op wifi dingetje.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee