Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intel ME firmware ontbreekt, PC sluit af na 30 minuten

Pagina: 1
Acties:

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11 14:28
Recent kreeg ik een Medion PC welke één mankement heeft. Na exact 30 minuten valt de PC uit. Dit fenomeen herken ik uit een laptop met HM70 chipset (enkel support voor celeron en pentium), welke met een i3 processor weliswaar werkte, maar ook na 30 minuten uitviel (wegens ontbreken van de microcode ondersteuning).

In het bios bij het tabblad met informatie staat dan ook aangegeven:
Intel ME subsystem configuration
ME version: N/A

De oorzaak hiervan is mij onbekend.
Het moederbord is een (OEM) MSI MS-7797 en werkt gedurende de (op seconde nauwkeurig) 30 minuten volledig naar behoren. Er is geen nieuwer bios versie uitgebracht door Medion en de processor (i5-3350P) is de originele vanuit de fabriek.

Medion's premium hotline kon niet verder gaan dan mij verwijzen naar hun website met drivers, wat teleurstellend was. Er bestaat slechts 1 bios versie en deze is ook niet aangeboden via hun website.

Wie weet er een methode om deze vervelende 30 minuten uitval te verhelpen?

[ Voor 7% gewijzigd door steff85 op 19-08-2017 08:04 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-11 16:13

Sebazzz

3dp

Deze processor ondersteunt geen vPro, waar Management Engine deel van uitmaakt. Dat is dus niet je probleem.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Recent kreeg ik een Medion PC ? Waar komt deze vandaan, is er iets veranderd aan het systeem tav de originele?

Wat doet een linux livecd, valt de pc uit als je hier van boot.

Een schone windows, wat doet deze.

• steff85
Ik heb de PC hier staan in de veronderstelling dat ik kon helpen met de klacht (dat deze uitviel), maar de historie is volkomen onbekend. Ik heb met een schone installatie van zowel Windows 10 als 8 geprobeerd. Een Linux LiveCD nog niet geprobeerd, al is het wel de bedoeling dat er Windows (welke versie maakt eigenlijk niet uit) op zal draaien.

Sebazzz overtuigt mij gelijk, het zal ook verklaren waarom er geen ME versie aanwezig hoeft te zijn.

Zojuist weer geprobeerd, vrij veel uitgeschakeld in BIOS wat met stroombesparing te maken zou kunnen hebben. Het duurde ditmaal 32 minuten en de PC draait idle (144p filmpje). Hij wil ook altijd direct weer aan, waardoor warmte geen probleem is (speccy geeft ook zeer lage waardes, begin 30 graden).

[ Voor 31% gewijzigd door steff85 op 19-08-2017 09:15 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Als een schone installatie geen verschil maakt, dan zou ik (naast een Linux LiveCD) ook eens een BIOS-reset proberen.

Geen idee hoe dat bij dat moederbord gaat (batterij er uit? Pinnetjes kortsluiten?) en daarnaast in de BIOS zelf een 'factory defaults' doen, maar ik gok dat zo'n probleem met strak half uur timing iets in de BIOS kan zijn.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

En het gebeurt ook als je Windows niet opstart maar gewoon de BIOS setup in gaat en 30 min wacht?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Check eerst eens of je chipset wel écht de HM70 is. Dat is namelijk de mobiele chipset. De goede chipset voor je moederbord lijkt een B75 te zijn.
Mogelijk ligt daar (een deel van) je probleem.

• steff85
De HM70 chipset was van een laptop, dit is een desktop. De symptonen (30 minuten perfect te gebruiken, daarna een plotse stroomuitval) komen overeen. Bij de HM70 met i3 was dat te wijten aan de begrenzing door microcode ondersteuning enkel voor celeron en pentium processoren te hebben). Vandaar dat ik direct daaraan gedacht heb, toen ik in bios van deze medion (B75 chipset) las van "ME version: N/A". Sebazzz wees mij erop dat dit niet de oorzaak kan zijn.

Ik heb inmiddels de processor gewisseld (en heb met andere RAM, GPU, PSU ook tevergeefs getest) en dat was enige wat ik nog niet gewisseld heb (afgezien van het moederbord uiteraard). Ik verwacht geen verschil met deze processor (een oudere i3-2100) maar testen kan geen kwaad. Heb Prime95 erbij aangezet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
https://linustechtips.com...after-exactly-30-minutes/
Hier heeft men een oudere bios erop gezet, en het was weg, zie laatste alinea van artikel.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Whoops, tijd voor koffie zo te zien :P
Toch kan er wel een ME aanwezig zijn. Deze wordt namelijk niet alleen gebruikt voor vPro maar kan ook gebruikt worden voor het overclocken van je CPU indien ondersteund.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je de BIOS al gereset ? Stel eens een oude versie in anders. Wat is er gebeurt voordat het euvel opdook, een andere GPU of ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• steff85
Ik zou ook graag een oude bios erop willen zetten, of zelfs maar exact dezelfde. Helaas is deze nergens te downloaden en wil Medion ook niet hieraan meewerken. Er is ook slechts 1 bios versie uitgekomen voor dit OEM moederbord. Ik verwacht met 10 minuten weer een uitval (10:44). (Prime95 draait om te kijken of load en idle echt niets uitmaken)

@Kaalus: Bij de HM70 chipset trad het probleem de i3-2370m op en deze heeft geen vPRO ondersteuning. Een Pentium 2020m was destijds wel de oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door steff85 op 19-08-2017 10:41 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Misschien hier eens kijken > https://community.medion....op-PC-All-In-One/bd-p/201

In Duitsland zijn er meer Medion pc's verkocht als hier, en misschien is daar wel iemand van Medion actief.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• steff85
Bedankt, een ander (non-Medion overigens) moederbord is inmiddels onderweg maar die komt pas dinsdag binnen. Ik vind het interessant om gewoon te bekijken wat de oorzaak kan zijn van deze vervelende bug. Mooiste is natuurlijk dat het andere moederbord niet nodig blijkt, maar is wel de veiligste optie. Bedankt voor de tip iig.

Inmiddels nadat Prime95 met de andere processor prima draaide, was het 10:44 weer raak en ging de PC weer uit, precies volgens schema.
Hackus schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:41:
Misschien hier eens kijken > https://community.medion....op-PC-All-In-One/bd-p/201

In Duitsland zijn er meer Medion pc's verkocht als hier, en misschien is daar wel iemand van Medion actief.
Ik zal daar zeker even proberen! Moet nu van huis, maar bedankt voor de tip!

[ Voor 43% gewijzigd door steff85 op 19-08-2017 11:02 ]

Verwijderd

Hallo,

Net nieuw hier. Via google dit topic gevonden.
Ik heb ook een Medion met precies dit probleem.
Ook bij mij valt de Medion 'precies' na een half uur uit.
Verder werkt de PC geheel naar behoren.

Is er al gevonden wat is precies het probleem?
Heeft ander moederbord een oplossing geboden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 17:00 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:58:
Hallo,

Net nieuw hier. Via google dit topic gevonden.
Ik heb ook een Medion met precies dit probleem.
Ook bij mij valt de Medion 'precies' na een half uur uit.
Verder werkt de PC geheel naar behoren.

Is er al gevonden wat is precies het probleem?
Heeft ander moederbord een oplossing geboden?
Dan kan je het handigste de topicstarter op dit topic wijzen:
@steff85, ben je hier nog uitgekomen?

• steff85
Het is mij nooit gelukt om de firmware erin te zetten. Heb moederbord verkocht met dit euvel en andere teruggehaald.

Verwijderd

Vorige week gemeld dat mijn PC iedere keer na precies 30 min spontaan uitvalt.
Ik had nog even niet de tijd om daadwerkelijk actie te nemen voor vervanging van de PC.
Daarom steeds maar weer inloggen. <tot vervelens toe> Eierwekker ernaast voor op tijd saven.

Eigenlijk had ik al besloten om snel voor vervanging te gaan zorgen.
Maar raad een wat,...................... Ineens werkt alles weer naar behoren?????
Mijn wekkertje ging af, maar de PC bleef gewoon 'AAN'.

Nu maar hopen dat het zo blijft. Vreemd is dit alles wel....................!
Pagina: 1