Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game- en woonkamer pc upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 15:56
Lang verhaal alert :p

Goed, ik ben op zoek naar een upgrade van mijn PC. Mijn eisen zijn denk ik niet erg hoog maar ik ben wel iemand die veel aandacht aan zo’n keuze besteed. Ik wil dan ook uitgebreid uitleggen welke eisen ik heb, wat mijn ervaringen zijn en waar en waarom ik hulp nodig heb.

Om te beginnen mijn huidige pc.
  • CPU: FX8320 (quadcore geconfigureerd, hieronder meer uitleg)
  • RAM: 8GB DDR3 RAM (snelheid is mij even niet bekend)
  • Mobo: ASRock 990FX Extreme3
  • GFX: Sapphire R9 280X
  • Opslag: Crucial M4 64GB SSD (OS)
  • Opslag: Crucial BX200 250GB SSD (Games en programma’s)
  • Opslag: Hitachi 1TB HDD (Data)
  • Voeding: Kan het even niet nakijken maar meen een ~500 watt voeding van corsair. Geen budget, geen topklasse.
Alles is vanzelfsprekend met uitzondering van de cpu. Ik kocht het ding in 2012 en het beviel me prima maar had wel veel koeling nodig. Toen de pc naar de woonkamer verhuisde ben ik eens flink aan het tweaken geslagen en kwam ik er achter als je 1 core per module gebruikt (ipv 2) de prestaties in met name games nauwelijk tot niet achteruit gaan maar de processor zuiniger werd, en dus stiller. Tot op heden test ik wel eens om alles cores aan te slingeren maar door de brakke implementatie van 2 cores per module levert het nog steeds maar 2-3fps max extra op in games. Ergo; ik heb er een volwaardige quadcore van gemaakt, wat ge-undervolt en op die manier stiller/koeler gemaakt. En ja, ik had achteraf gezien beter een FX43xx kunnen kopen ja ;) Nu weten jullie mijn referentiekader.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op de eerste plaats is dit mijn gamesysteem. Mijn eisen zijn niet erg hoog, ik hoef niet te kunnen gamen op ultra settings, zolang ik maar in alle redelijkheid 60fps kan halen. Mijn monitor en tv zijn 1080p en er zijn geen plannen voor een upgrade naar een hogere resolutie. Het type games is veelzijdig, van AAA games als Fallout 4, The Witcher en GTA V tot vele indies. Tot zover haal ik nog vaak de 60fps in nieuwe titels met het steeds verder omlaag schroeven van grafische opties maar de rek is er ver uit.

Op de 2e plaats is dit ons huis, tuin en keuken-systeem. Er wordt op gebrowsed, als mediaserver gebruikt, gestudeerd, af en toe gewerkt. De pc staat dus veelvuldig aan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja, het kost wat het kost. Zoals hieronder aangegeven oriënteer ik me met name op een upgrade-set en komt de videokaart later. Voor mijn gevoel hoeft een nieuwe cpu/mobo/ram niet veel meer dan 400-500 euro te kosten. Maar ik geef graag minder uit als het mogelijk is.

Ik jas de hele bende zelf in elkaar dus we hoeven niet naar assemblagekosten te kijken :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Sowieso zet ik de SSD’s, HDD, voeding en videokaart over. De videokaart is verouderd maar ik ben daar goed van op de hoogte en koop een nieuw model zodra ik een aanbieding of leuke 2e handse voorbij zie komen. Ter informatie; ik zit qua klasse te denken aan een RX480/1060/970. Daarnaast zit alles nu in een grote Antec kast en als het mogelijk is zou ik het wat compacter in willen pakken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een processor, moederbord, werkgeheugen en eventueel een nieuwe, iets compactere behuizing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De voorkeur gaat uit naar AMD-hardware omdat ik een sucker ben voor de underdog én omdat prijs/kwaliteit voor mij belangrijker is dan harde prestaties. Ik sta open voor Intel als met dat voordeel brengt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een lager energieverbuik dan m’n Fx8320, maar dat is geen kunst.

Ga je overklokken?
Mja, dit is iets wat ik op een regenachtige zondag kan gaan doen omdat ik het leuk vind. Het is geen must en zal er geen seconde van wakker liggen als het niet kan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben redelijk op de hoogte van processors maar twijfel waar ik goed aan doe. Daar heb ik graag info over. In eerste instantie kijk ik naar de Ryzen3 1200/1300x of de Ryzen5 1400/1500x. Heb ik met mijn gebruik veel baat bij de Ryzen5 of is de 3 voldoende, en hoe verhoudt zich dit tot mijn gekortwiekte FX8320 met waardeloze ipc?
Of moet ik naar Intel kijken? Die kaby-lake i3’s hebben een lekker hoge ipc maar max 2 cores en sommige games starten daar niet eens mee op (en het lijkt me niet toekomstbestendig genoeg). De i5-7400 lijkt ook mooi maar wordt wat hoger qua prijs en heeft een behoorlijk lagere snelheid. En dan zijn er geruchten over komende i3’s met 4 cores, wellicht kan dat interessant zijn.

Qua moederbord… pfff, hier kom ik echt niet uit. Elk moederbord heeft denk ik genoeg aansluitingen enzo maar wat is nu een juiste keuze? Heb geen merkvoorkeur en geen zin om bakken met geld uit te geven voor opties die ik nooit ga gebruiken.

Qua werkgeheugen; welk merk is ok? Ik richt me op 8GB met de mogelijkheid tot uitbreiden. Hogere snelheden werken goed met Ryzen begrijp ik maar hoe hoog is zinnig en wanneer wordt het veel geld voor marginale verbetering?

En zijn er nog tips voor een leuke behuizing? Heb nu een grote Antec P180 met 4 grote, stille fans maar hoop met een nieuw systeem wat minder warmte te genereren :)

Hopelijk kunnen jullie me van wat advies voorzien. Alvast bedankt.

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
Lang verhaal inderdaad ;)

Ten eerste, zou je willen uitzoeken welke voeding je hebt? Als je een ouder model hebt is die misschien ook aan vervanging toe. Om de 5 jaar moet je je voeding wel vervangen.

2. Dit is een prima moederbord voor de ryzen series: pricewatch: Asus Prime B350-Plus

3. Voor ram zijn er verschillende goede merken. Crucial heeft zowel zonder als met shields erom heen. Als je tegen een groene kaart aan zit te kijken niet erg vind kun je: of anders in het zwart: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15
We raden 3ghz aan met het ram. Voor de ryzen. Het is het snelste wat ryzen nu ondersteund. En je wint er wel een paar FPS mee

4. Voor de case: pricewatch: Fractal Design Define C zonder Window. pricewatch: Fractal Design Define C Window met window

[ Voor 87% gewijzigd door Derekboy2000 op 19-08-2017 08:23 ]

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

Verwijderd

Hou oud is de huidige voeding, anders zou je die ook nog kunnen vervangen.

• Silvin
Bedankt voor de reacties. Op basis daarvan heb ik de volgende lijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 159,95€ 159,95
1Asus Prime B350-Plus€ 89,-€ 89,-
1Fractal Design Define C€ 77,19€ 77,19
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,09

Ik heb even voor de voeding gekeken en het is een Corsair CX450M. Deze heb ik 2 jaar geleden nieuw gekocht toen mijn toenmalige er mee op hield.

Dit is een mooie upgrade denk ik. Om ook naar de andere kant te kijken heb ik ook een Intel lijst gemaakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Tray€ 167,-€ 167,-
1MSI H110M ECO€ 50,95€ 50,95
1Fractal Design Define C€ 77,19€ 77,19
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,09

Hierbij heb ik een goedkoper (maar goed beoordeeld) mobo gepakt en wat goedkoper geheugen. Zover mijn kennis strekt zal dit een pak minder impact hebben op een Intel systeem. Ik kom wat goedkoper uit met een hogere ipc maar zonder hyperthreading. Is dat de moeite waard voor mijn gebruik? Eventueel kan ik het mobo nog wisselen voor een model met B250 chipset.

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
Je mobo zal bij de Intel een bios update moeten krijgen. Anders doet hij het niet met de cpu

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
Als je een A320 mobo neemt met de ryzen set kom je op hetzelfde bedrag uit. Daar heb je meer en langer lol van

pricewatch: Asus Prime A320M-K

[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 19-08-2017 14:12 ]

• Silvin
Derekboy2000 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:06:
Je mobo zal bij de Intel een bios update moeten krijgen. Anders doet hij het niet met de cpu
Ja, dit heb ik begrepen. Dan ga ik liever voor een B250 chipset die out-of-the-box werkt. Hoewel ik begrepen heb dat sommige winkels voor je flashen bij aankoop.
418O2 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:09:
Als je een A320 mobo neemt met de ryzen set kom je op hetzelfde bedrag uit. Daar heb je meer en langer lol van

pricewatch: Asus Prime A320M-K
Goede tip! Denk je dat multi-threading genoeg toevoegt om wat toekomstbestendiger te zijn tov de Intel?

Verwijderd

Een CX450M van 2 jaar oud bestaat niet, die stamt uit begin 2016!. Weet je zeker dat het die voeding is?

Intel quadcores zijn niet meer interessant. Intel vindt dat zelf ook want komt binnenkort met 6 core i5's. Voor nu is AMD Ryzen de betere keuze qua prijs/prestatie.

• Silvin
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:56:
Een CX450M van 2 jaar oud bestaat niet, die stamt uit begin 2016!. Weet je zeker dat het die voeding is?

Intel quadcores zijn niet meer interessant. Intel vindt dat zelf ook want komt binnenkort met 6 core i5's. Voor nu is AMD Ryzen de betere keuze qua prijs/prestatie.
Je hebt helemaal gelijk! Het is een CX430 V2, ik heb geen idee hoe ik bij die CX450M kom :? Maargoed, die zou nog ok moeten zijn en als het ding m'n FX8320 trekt zal het een Ryzen5 ook wel trekken.

Verder heb ik eens nagedacht over wat je vertelt over het einde van de quad-core i5's en daar heb je best een punt. Ik denk dat ik m'n budget wat opschaal en richting een R5 1600 ga voor de toekomstbestendigheid.

Verwijderd

Hoe heb je de voeding dan aangesloten op de videokaart? De videokaart heeft meer nodig dan de 1x 6+2 pins die de voeding heeft. 28A op 12v is vrij krap voor een 8 core FX icm een R9 280X.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Silvin schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:52:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Het is een CX430 V2, ik heb geen idee hoe ik bij die CX450M kom :? Maargoed, die zou nog ok moeten zijn en als het ding m'n FX8320 trekt zal het een Ryzen5 ook wel trekken.

Verder heb ik eens nagedacht over wat je vertelt over het einde van de quad-core i5's en daar heb je best een punt. Ik denk dat ik m'n budget wat opschaal en richting een R5 1600 ga voor de toekomstbestendigheid.
De R5 1600 is inderdaad de beste bang for buck CPU op dit moment. Hij is iets duurder, maar daar krijg je 2 cores en 4 threads voor terug (praktisch een i3 extra dus ;P) en hij clockt over het algemeen zonder problemen richting 4 GHz. Als je inderdaad richting die 4 GHZ wil zit je wel vast aan een B350 moederbord, gezien A320 overclocken niet ondersteunt. Die 280x zou inderdaad voldoende moeten zijn om in 1080p de meeste games op medium/high te spelen, totdat je een interessante kaart tegen komt. Voeding vraag ik me inderdaad af, de CX430 V2 heeft maar 1 6+2 pins, terwijl een 280x daar toch 2 van nodig heeft iirc...

• Silvin
Hmmm, ik heb in m'n mail gezocht naar het type van de voeding aangezien ik hem via Marktplaats hier in de buurt zo goed als nieuw met bon had opgepikt toen de vorige stuk ging. In die mail vind ik de CX430 V2 als typenummer terug. Maar nu ben ik het ook wel beu, ik haal dadelijk m'n pc onder het bureau vandaan en ga het eerst eens nakijken.

• kgd92
Als je een foto van de sticker op de voeding post, kunnen we vaak afleiden wat verstandig is ;) Alternatief hebben we inderdaad merk en typenummer nodig.

• Silvin
Zo hehe, wat een gefaal van mij. Die CX430 had ik inderdaad even snel gekocht maar toen draaide ik nog een R9 270. Daarna geupgrade naar een R9 280x via vraag en aanbod en van die kerel gelijk een Corsair Builder CX750 Bronze overgenomen om aan de eisen van de nieuwe videokaart te voldoen. Advertentie opgezocht en die voeding is van half 2014.

Is het nog de moeite die over te zetten? Misschien dat ik zelf al liever naar een modulaire voeding wil wat handiger is in een kleinere behuizing.

• kgd92
Silvin schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:37:
Zo hehe, wat een gefaal van mij. Die CX430 had ik inderdaad even snel gekocht maar toen draaide ik nog een R9 270. Daarna geupgrade naar een R9 280x via vraag en aanbod en van die kerel gelijk een Corsair Builder CX750 Bronze overgenomen om aan de eisen van de nieuwe videokaart te voldoen. Advertentie opgezocht en die voeding is van half 2014.

Is het nog de moeite die over te zetten? Misschien dat ik zelf al liever naar een modulaire voeding wil wat handiger is in een kleinere behuizing.
Hmm geen hele best voeding... Zou in principe nog een aantal jaar mee moeten kunnen, maar als je de gok niet wil nemen kun je beter richting een pricewatch: Corsair RM550x Zwart, pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M of pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold gaan

Alle drie prima voedingen en volledig modulair. Zouden stuk voor stuk zeker 10 jaar mee moeten kunnen en met 550 W kun je er praktisch alles wat geen dual GPU is tegenaan gooien. ;)

• Silvin
Ok, onder het motto 'dan maar in 1 keer goed' heb ik de volgende lijst samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1ASRock AB350M Pro4€ 78,75€ 78,75
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R€ 82,90€ 82,90
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,05

Voor een leuke kast ga ik nog wat op onderzoek uit.

Zit ik alleen nog met de processorkoeling. Ik heb de Wraith Spire nog niet eerder gehoord en ben geneigd om naar de redelijke stille be quiet Pure Rock te gaan. Maar ik kan moeilijk online vinden hoeveel het geluidsniveau uitmaakt en wat voldoende is voor een kleine overklok in de toekomst. Ook vind ik het moeilijk in te schatten of ik het werkgeheugen niet in de weg ga zitten op dit moederbord. Iemand ervaringen?

• kgd92
De wraith spire is een verassend goede koeler. In een goed dempende kast zou je hem, zelfs met een lichte OC, nauwelijks tot niet moeten horen. Ik zou aanraden om eerst gewoon de spire te proberen aangezien het later monteren van een wat deftigere koeler natuurlijk altijd nog kan.

Edit: Je pakt nu een mATX bordje voor in een ATX kast, is niet ideaal. Ben je van plan naar een mATX kast te gaan? Anders zou ik toch een ATX moederbord kiezen.

[ Voor 22% gewijzigd door kgd92 op 23-08-2017 10:24 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou dan inderdaad deze pakken pricewatch: MSI B350 PC Mate
digifun schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:39:
Intel is een stuk koeler en loopt in games ook harder, beter ga je voor een 15.
Oh gut, is onze intel is beter fanboy ook weer. Ga ju nu ook weer beginnen over dat intel nooit problemen heeft :+ Intel wordt juist warmer door hun goedkope oplossing voor het verbinden van de die met de IHS. Overigens loopt een '15???' zal wel i5 moeten zijn helemaal niet 'harder' dan een 1600/1600x en al helemaal niet op ~3.8 tot 4Ghz terwijl een non K i5 niet overclockbaar is :+

[ Voor 68% gewijzigd door DarkBlaze op 23-08-2017 10:46 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

u can fool all people some time and fool some people alltime

• kgd92
Nope, en nope. Ryzen is, buiten dat het een efficienter platform is dan skylake/kaby lake, beter af onder de stock koeler en loopt zeker niet warm. Verder is het in games stuivertje wisselen tussen een R5 1600 van 200 euro en een i5 7600k van 230 euro. De i5 is sneller in veel first person shooters. In de meeste andere games en in praktisch elke non-gaming applicatie draait de ryzen rondjes om de intel door de 2 extra cores en 8 extra threads. Hell, de 1600 op een lichte OC komt goed mee met een i7 van 300 euro zelfs.Met de huidige intel generatie is de keus voor ryzen echt een no-brainer.

• Silvin
kgd92 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:00:
De wraith spire is een verassend goede koeler. In een goed dempende kast zou je hem, zelfs met een lichte OC, nauwelijks tot niet moeten horen. Ik zou aanraden om eerst gewoon de spire te proberen aangezien het later monteren van een wat deftigere koeler natuurlijk altijd nog kan.

Edit: Je pakt nu een mATX bordje voor in een ATX kast, is niet ideaal. Ben je van plan naar een mATX kast te gaan? Anders zou ik toch een ATX moederbord kiezen.
Ok, dan begin ik inderdaad met de Wraith Spire en kijk hoe het bevalt :) . Ik ben inderdaad van plan naar een mATX kast te gaan en het geheel compacter te maken dan het bakbeest wat ik nu heb.
Je overtuigt me hier niet echt mee. Ben al dagen onderzoek aan het doen en de i5 (K) is wel rap maar zit erg krap in de cores/threads ten opzichte van de R5 1600(x). Ik denk toch dat dit op lange termijn geen juiste keuze is.

• kgd92
Dan is een mATX bordje inderdaad zeer zinvol. Paar dingetjes om op te letten bij deze bordjes is het aantal aansluitingen: Als je maar 1GPU plaatst heb je wellicht meer aan 2 x1 slots dan een extra x16 slot. Verder is een koellichaam op de VRM's zeer aan te raden. Deze kunnen toch wat warm worden en in compacte builds wil je dit snel en efficient weer afvoeren. Dan is een heatspreader in de airflow hangen praktischer dan een fan precies op je VRM te moeten richten ;)

• digifun
  • Niet online

digifun

kgd92 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:46:
[...]

Nope, en nope. Ryzen is, buiten dat het een efficienter platform is dan skylake/kaby lake, beter af onder de stock koeler en loopt zeker niet warm. Verder is het in games stuivertje wisselen tussen een R5 1600 van 200 euro en een i5 7600k van 230 euro. De i5 is sneller in veel first person shooters. In de meeste andere games en in praktisch elke non-gaming applicatie draait de ryzen rondjes om de intel door de 2 extra cores en 8 extra threads. Hell, de 1600 op een lichte OC komt goed mee met een i7 van 300 euro zelfs.Met de huidige intel generatie is de keus voor ryzen echt een no-brainer.
Of je kijkt eens naar benchmarks en daar komt een heel ander verhaal uit.
https://nl.hardware.info/...-your-buck-stroomverbruik

https://nl.hardware.info/...080-ti-battlefield-1-dx12
https://nl.hardware.info/...chmarks-gtx-1080-ti-gta-v
https://nl.hardware.info/...nchmarks-gtx-1080-ti-prey
https://nl.hardware.info/...e-of-the-tomb-raider-dx12

• kgd92
Dus je rekent een 15W hoger stroomverbruik met 2extra cores als loopt een stuk warmer? Ondanks dat de daadwerkelijk af te voeren hitte ongeveer 30% lager ligt? TDP van een R51600 ligt rond de 65W. i7 ongeveer 90W.

Verder kom je met vergelijkingen in games die met een 1080ti op 100+ fps gedraaid worden. Als je competitief op 144Hz wil spelen betekent dat dat de i7 inderdaad interessanter is. Zet je er een 1060- naast, waardoor de GPU af en toe de bottleneck is, in plaats van de CPU, zijn de resultaten veel relevanter voor een mid/high end game systeem. Niemand zal ontkenen dat een intel zelfs in dat geval meestal nog een paar % sneller zal zijn, maar dat is bij huidige games, voor 100 euro extra. In elke andere taak en vermoedelijk ook in de volgende generatie games is de ryzen gewoonweg sneller door de extra threads.

Kun je heel hard blijven roepen "Ja maar intel is beter want meer FPS!" Maar voor de gemiddelde computer gebruiker die een gebalanceerd systeem samen wil stellen kun je in deze prijsklasse moeilijk om de r5 1600 en r7 1700 heen en dat is ook waarom, afgezien van de topics waar alleen shooters op 144 Hz gespeeld worden, de ryzens consequent worden aangeraden hier op het forum ;)

Edit: Laten we verder niet een heen en weer AMD vs Intel discussie gaan houden in dit topic, maar gewoon proberen TS het beste systeem voor zijn budget helpen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door kgd92 op 23-08-2017 11:37 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Zo he de super slecht uitgevoerde benchmarks van HWI zijn vast de enige die je kon vinden :+
YouTube: RYZEN 5 REVIEW! 1500X + 1600X Gaming Benchmarks vs 7600K
YouTube: Ryzen 5 1600/ 1600X vs Core i5 7600K Review: It's an AMD Win!

Hier de vergelijking tussen de 1600 en de 7700k/7800x
YouTube: AMD Ryzen 5 1600 vs. Intel Core i7-7800X: 30 Game Battle!

En je zult zien dat de 1600 véél beter is dan de 7600k op een paar zeer slecht geoptimaliseerde titels na en helemaal als je naar de toekomst kijkt, maar ik heb je al vaker complete onzin zien posten dus het verbaast me niet dat je dat nu weer doet.

Dan hebben we het nog niet over de meerprijs van een 7600k systeem want de CPU is duurder, moederbord is duurder én de koeling is duurder dus dan is het helemaal niet meer zo'n logische keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door DarkBlaze op 23-08-2017 11:46 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• digifun
  • Niet online

digifun

DarkBlaze schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:42:
[...]

Zo he de super slecht uitgevoerde benchmarks van HWI zijn vast de enige die je kon vinden
Hardwareinfo is een gerenomeerde bron, in ieder geval een stuk beter dan al die vage youtube channels.

• kgd92
digifun schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:05:
[...]

Hardwareinfo is een gerenomeerde bron, in ieder geval een stuk beter dan al die vage youtube channels.
Ook HWI zegt in de conclusie: De prijs/prestatieverhouding van deze CPU is bijna onverslaanbaar.
Het gerotzooi dat in de BIOs nodig is om alles werkend te krijgen is met de nieuwste revisies nagenoeg verleden tijd en ook hebben nieuwe patches de prestaties in game nog licht geboost hier en daar.

Ben het met je eens dat HWI een gerenomeerde bron is, echter gaan ze uit van pure cijfertjes. Deze ' vage' youtube kanalen draaien vele malen meer testgames, resoluties en combinaties tussen CPU en GPU en gaan uit van end user ervaring. Linksom of rechtsom komt er uit dat voor een gcombineerde game/huis tuin en keuken/render/stream pc een 6c12t voor 300 euro of een 8c16t voor 350 met afstand de beste bang for buck biedt. As in prestatie per euro. Tuurlijk kan het altijd sneller, maar 5% meer prestaties voor 50% meer euro's is een afweging die iedereen voor zich moet maken en het voor de meesten niet waard is ;)

• digifun
  • Niet online

digifun

In de conclusie staat duidelijk " Helaas moeten we daarbij nog steeds vermelden dat de gameprestaties enigszins tegenvallen, zelfs na een overklok."

• Silvin
Ik ben het er mee eens dat er op dit moment net wat meer frames uit een i5 te persen zijn in sommige games. Maar voor mij draait het ook om de lange termijn en dan ga ik liever voor de 6cores/12threads. Daar komt de prijs nog bij. AMD mag een tikje trager zijn, de prijs/kwaliteit is uitstekend.

Daar komt bij dat ik voorlopig niks heb aan 120 of 130 fps. Mijn doel en apparatuur draait om 1080p/60. Ooit, ooit wil ik een monitor met hogere refreshrate en mocht het ooit zover komen kijk ik wel verder.
kgd92 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:03:
Dan is een mATX bordje inderdaad zeer zinvol. Paar dingetjes om op te letten bij deze bordjes is het aantal aansluitingen: Als je maar 1GPU plaatst heb je wellicht meer aan 2 x1 slots dan een extra x16 slot. Verder is een koellichaam op de VRM's zeer aan te raden. Deze kunnen toch wat warm worden en in compacte builds wil je dit snel en efficient weer afvoeren. Dan is een heatspreader in de airflow hangen praktischer dan een fan precies op je VRM te moeten richten ;)
Ik heb nu 'gewoon' een mobo met redelijk beoordeling en redelijke prijs geselecteerd maar zal hier eens aandacht aan besteden. Wordt sowieso single GPU en zal nooit (meer) naar dual GPU gaan. Ik ga verder zoeken.
Pagina: 1