'Betrouwbare' powerline adapters?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sinds ongeveer een jaar gebruik ik een setje TP-Link AV500 powerline adapters. Dit werkt voor mijn doeleinden prima. Het is relatief goedkoop en ik haal er de snelheid mee van mijn internetabo (dus tenminste 40Mb/s). Enige wat ik heb is dat de verbinding soms opeens wegvalt en niet meer terugkomt. Oplossing is dan om de adapter even uit het stopcontact te halen en opnieuw erin doen. Aangezien dit maar eens in de paar weken gebeurt is het leed te overzien, maar aangezien ik steeds meer apparaten via die lijn heb aangesloten (wifi ap voor boven, raspberry pi fileshare, zonnepanelen monitor) is dat toch wel eens storend.

Nu snap ik dat powerline geen stabiel medium is vanwege storing op het net e.d. Toch zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om in de adapters wat intelligentie in te bouwen in de trant van ALS er geen link meer is DAN verbinding resetten. De overlast is dan beperkt tot een minuutje geen verbinding ipv. nooit meer verbinding.

Heeft iemand ervaring met in dit opzicht stabielere/betrouwbaardere adapters? Of is het probleem dat ik omschrijf onoverkomelijk als je powerline gebruikt?

(verboden zin in dit topic is: trek een netwerkkabel, dat is veel stabieler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
In plaats van dit te posten had je ook uit kunnen leggen waarom een netwerkkabel echt geen optie voor jou is. Want nu heb ik toch de neiging om te zeggen dat dat de betere optie is :>

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Devolo adapters zijn erg goed.
Gebruik deze namelijk ook op de zakelijke markt, waar netwerkkabels geen optie of mogelijk is.

[ Voor 61% gewijzigd door WeHoDo op 18-08-2017 23:17 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:13:
[...]

In plaats van dit te posten had je ook uit kunnen leggen waarom een netwerkkabel echt geen optie voor jou is. Want nu heb ik toch de neiging om te zeggen dat dat de betere optie is :>
Kabel is niet netjes weg te werken naar boven zonder frezen/boren/vloer eruit/veel werk waar ik geen zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
WeHoDo schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:16:
Devolo adapters zijn erg goed.
Gebruik deze namelijk ook op de zakelijke markt, waar netwerkkabels geen optie of mogelijk is.
Thanks, geldt dat voor alle Devolo, of alleen de duurdere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Palomar schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:44:
[...]

Thanks, geldt dat voor alle Devolo, of alleen de duurdere?
Ik gebruik de 500 en 1200 serie door elkaar.
De 500 serie zou in theorie moeten volstaan.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Ligt er geen coax-kabel door je huis naar boven ? Dan kun je aan moca... Dat is stukken betrouwbaarder...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Herkenbaar, dat wegvallen van het netwerk-signaal na enige tijd, tamelijk irritant. Ik ben na enige tijd experimenteren blijvend overgestapt naar (redelijk goed geteste) Zyxel PLA5206 adapters, deze verliezen zelfs na maanden nog niet de verbinding. Ik gebruik er maar maximaal 2 tegelijk (server-client) en ik heb ze ingezet omdat het de meest logische oplossing was op de kamer van de gebruiker. Standby mode staat op beide adapters natuurlijk op uit.

Nu ligt de nadruk bij onze verbinding meer op betrouwbaarheid en niet zozeer op snelheid, en aangezien de adapters via via zijn verbonden (indirect via stekkerdozen), vind ik minimaal 100Mbit bij de ontvanger, zo'n gekke snelheid nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 19-08-2017 00:15 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:11:
[...]

Heeft iemand ervaring met in dit opzicht stabielere/betrouwbaardere adapters? Of is het probleem dat ik omschrijf onoverkomelijk als je powerline gebruikt?

PLC kan performant en stabiel zijn, maar dat hangt af van:

1) apparatuur (waar je naar vraagt)
2) de fysieke configuratie van je stroomnet
3) welk andere apparatuur waar ingestoken zit

Nu, om een goede inschatting te maken van hoe groot de kans is de boel betrouwbaar te krijgen moeten we dus naar al die factoren kijken. Helaas noem je bijna niets over ze in je topicstart, dus bij dezen wedervragen:

- exact welke TP-Link "AV500" adapters heb je?
- zitten ze rechtstreeks in een stopcontact in de muur, of via een verlengsnoer op de muur aangesloten? (indien dat laatste, acuut rechtstreeks in de muur steken!)
- zitten de stopcontacten waartussen je probeert te verbinden op dezelfde groep? (we weten dat ze op zelfde fase zitten, anders zou deze low-end PLC überhaupt geen verbinding krijgen)
- is randaarde aanwezig op de beide stopcontacten? Zo nee, zijn er stopcontacten met randaarde in de buurt beschikbaar?
- welke apparaten met voltage-omvormers (computers, voedingen van laagvoltage-apparaten, spaarlampen etc) zitten er op dezelfde groep?
- zijn er stopcontacten op andere groep in de buurt beschikbaar?
- hoe zit het met apparaten op die groep?
Moge duidelijk zijn, PLC is allerminst de 'simpele' oplossing, zeker niet als het aankomt op troubleshooting - zelfde techniek als WiFi, maar je kunt veel minder aannames doen aangezien ieder huis andere bekabeling en apparaten heeft.

Eén ding lijkt me wel duidelijk: aangezien de fysieke configuratie van je netwerk constant is, heb je een combinatie van problemen met apparatuur (geen goede recovery na uitval) en interferentie van andere apparatuur dat regelmatig uitval veroorzaakt.

- heb je al de firmware van je PLC-adapters geupgrade? Zo nee, begin daar eens mee...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb die problemen die je omschrijft nooit gehad met mijn powerline adapters, maar ik kan je geen advies geven omdat die adapters weer wat ouder zijn (oudere standaarden). Het maakte wel veel verschil welke stopcontacten ik gebruikte en hoe veel ik er tegelijk in gebruik had. Een adapter werkte zelfs op dubbele snelheid als ik de lamp in de badkamer aan deed (daar zat geen adapter, ik weet ook niet waarom dit zo werkte het is gewoon iets wat ik ontdekte).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 18:16
Oekiejoekie schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:58:
Ligt er geen coax-kabel door je huis naar boven ? Dan kun je aan moca... Dat is stukken betrouwbaarder...
Dit inderdaad. Ik had vroeger ook powerline, maar dat was niet stabiel en niet snel. Moca is superstabiel; in de afgelopen 2 jaar nog niet 1 keer iets mee gehad. Ook sneller trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

upje schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:25:
[...]

Dit inderdaad. Ik had vroeger ook powerline, maar dat was niet stabiel en niet snel. Moca is superstabiel; in de afgelopen 2 jaar nog niet 1 keer iets mee gehad. Ook sneller trouwens.
Of een buis, bij mijn ouders loopt er een telefoonkabel door een buis naar boven vanuit de meterkast en in mijn appartement ook zoiets van de meterkast naar de slaapkamer, daar kun je ook wel een andere kabel van maken als de ruimte er is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Ook als je een high end PLC zoals Devolo neemt, is dat absoluut geen garantie tot succes.
Zaken als dimmers, LED-spots, halogeen spots en zonnepanelen zijn funest voor de prestaties.

Eigenlijk is elke adapter een potentiële stoorbron. (en bijna alles maakt gebruik van een andere spanning dan netspanning, dus elk huis barst van dit soort apparaten).

Je vraag is dan ook wat tegenstrijdig. Powerline is per definitie niet betrouwbaar. Het kan prima functioneren, en in het ene huis is het betrouwbaar. Maar de garantie op betrouwbaarheid is er allerminst.

PLC is dan ook meer een last resort oplossing voor als je echt geen andere mogelijkheden meer hebt.
Als je verder geen Coax beschikbaar hebt of een line of sight(binnenshuis vrijwel nooit) dan moet je misschien toch af gaan wegen of je liever een instabiele verbinding hebt of dat je een dagje aan de klus gaat om een kabel te trekken en netjes af te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qlimaxxx schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:45:
Ook als je een high end PLC zoals Devolo neemt, is dat absoluut geen garantie tot succes.
Zaken als dimmers, LED-spots, halogeen spots en zonnepanelen zijn funest voor de prestaties.

Eigenlijk is elke adapter een potentiële stoorbron. (en bijna alles maakt gebruik van een andere spanning dan netspanning, dus elk huis barst van dit soort apparaten).

Je vraag is dan ook wat tegenstrijdig. Powerline is per definitie niet betrouwbaar. Het kan prima functioneren, en in het ene huis is het betrouwbaar. Maar de garantie op betrouwbaarheid is er allerminst.

PLC is dan ook meer een last resort oplossing voor als je echt geen andere mogelijkheden meer hebt.
Als je verder geen Coax beschikbaar hebt of een line of sight(binnenshuis vrijwel nooit) dan moet je misschien toch af gaan wegen of je liever een instabiele verbinding hebt of dat je een dagje aan de klus gaat om een kabel te trekken en netjes af te werken.
Het grote probleem met PLC is dat zodra wijzigingen nodig zijn om eea te laten werken, het aanzienlijk meer geld, moeite en hak- en breekwerk kost er wat aan te doen dan een Ethernetkabel te trekken.

Dat gezegd, er zijn wel degelijk een paar dingen die je vrij eenvoudig kunt aanpakken:
- ook bij PLC hoort een apparaat te recoveren na tijdelijk slechte signaalomstandigheden. Als dat - zoals hier - niet gebeurt is eerste stap een firmware upgrade cq support ticket bij de fabrikant (TP-Link's webcare is hier ook actief :) ). Tweede stap is een robuust apparaat (stabiliteit van het stroomnet heeft het apparaat niet in de hand, wel hoe het erop reageert...).
- de verstoringen zitten voor het overgrote deel op de fase-nulpaar. Juist omdat zo weinig apparaten gebruik maken van randaarde is dat vrijwel altijd (significant) schoner. Een PLC-apparaat met MiMo die randaarde gebruikt (Homeplug AV2.0 of G.hn "1200Mbps" of hoger) is in staat om zelfs bij sterk verstoorde fase-nulpaar in de meeste situaties een stabiele verbinding over de aarde-nulpaar te leveren - maar dan moet je natuurlijk wel op beide stopcontacten randaarde hebben en moet die ook correct aangesloten zijn op de aardingspunt, wat in NL geen sinecure is bij huizen van voor 1999.

Mbt kwaliteit apparatuur: belangrijkste is de analoge filtering. Die kun je als leek erg effectief beoordelen op basis van gewicht: als je twee of meer adapters met gelijke features hebt, is de zwaardere vrijwel altijd de betere. Devolo levert sinds jaar en dag topkwaliteit, maar met bijbehorend prijskaartje. Sitecom levert vrijwel altijd meuk van het slechtste soort. Daar tussenin vind je de rest van de merken. Je kunt beter uitgaan van individueel apparaat ipv blind varen op de reputatie van een vendor. Dat gezegd is m'n ervaring met TP-Link PLC-adapters goed: ze presteren binnen hun categorie maar net iets minder dan Devolo, en dat voor een prijs dat lager ligt dan Sitecom. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor alle modellen geldt, of dat TS niet een maandagmorgenexemplaar van een verder goede type heeft.

Wat wel bij TP-Link een issue is, is vaak erg onhandige defaults. Zo heeft de WiFi-AP op iig de TL-WPA4220 en TL-WPA4226 sets (en mogelijk nog veel meer) een default IP 192.168.0.1. Dat is helaas hetzelfde als de default IP van het meerendeel van consumentenrouters - waaronder die van TP-Link zelf 8)7. Hang je zonder een van de twee aan te passen zo'n TL-WPA422x achter een router met zelfde IP, dan ga je op aangesloten apparaten achter de WPA422x geen internetverbinding hebben, omdat verkeer bedoeld voor de default gateway (router) dus naar de AP gaat :X

Een van de twee aanpassen en klaar is kees - maar daar moet je wel eerst achterkomen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
dion_b schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:59:
[...]

Het grote probleem met PLC is dat zodra wijzigingen nodig zijn om eea te laten werken, het aanzienlijk meer geld, moeite en hak- en breekwerk kost er wat aan te doen dan een Ethernetkabel te trekken.

Dat gezegd, er zijn wel degelijk een paar dingen die je vrij eenvoudig kunt aanpakken:
- ook bij PLC hoort een apparaat te recoveren na tijdelijk slechte signaalomstandigheden. Als dat - zoals hier - niet gebeurt is eerste stap een firmware upgrade cq support ticket bij de fabrikant (TP-Link's webcare is hier ook actief :) ). Tweede stap is een robuust apparaat (stabiliteit van het stroomnet heeft het apparaat niet in de hand, wel hoe het erop reageert...).
- de verstoringen zitten voor het overgrote deel op de fase-nulpaar. Juist omdat zo weinig apparaten gebruik maken van randaarde is dat vrijwel altijd (significant) schoner. Een PLC-apparaat met MiMo die randaarde gebruikt (Homeplug AV2.0 of G.hn "1200Mbps" of hoger) is in staat om zelfs bij sterk verstoorde fase-nulpaar in de meeste situaties een stabiele verbinding over de aarde-nulpaar te leveren - maar dan moet je natuurlijk wel op beide stopcontacten randaarde hebben en moet die ook correct aangesloten zijn op de aardingspunt, wat in NL geen sinecure is bij huizen van voor 1999.

Mbt kwaliteit apparatuur: belangrijkste is de analoge filtering. Die kun je als leek erg effectief beoordelen op basis van gewicht: als je twee of meer adapters met gelijke features hebt, is de zwaardere vrijwel altijd de betere. Devolo levert sinds jaar en dag topkwaliteit, maar met bijbehorend prijskaartje. Sitecom levert vrijwel altijd meuk van het slechtste soort. Daar tussenin vind je de rest van de merken. Je kunt beter uitgaan van individueel apparaat ipv blind varen op de reputatie van een vendor. Dat gezegd is m'n ervaring met TP-Link PLC-adapters goed: ze presteren binnen hun categorie maar net iets minder dan Devolo, en dat voor een prijs dat lager ligt dan Sitecom. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor alle modellen geldt, of dat TS niet een maandagmorgenexemplaar van een verder goede type heeft.

Wat wel bij TP-Link een issue is, is vaak erg onhandige defaults. Zo heeft de WiFi-AP op iig de TL-WPA4220 en TL-WPA4226 sets (en mogelijk nog veel meer) een default IP 192.168.0.1. Dat is helaas hetzelfde als de default IP van het meerendeel van consumentenrouters - waaronder die van TP-Link zelf 8)7. Hang je zonder een van de twee aan te passen zo'n TL-WPA422x achter een router met zelfde IP, dan ga je op aangesloten apparaten achter de WPA422x geen internetverbinding hebben, omdat verkeer bedoeld voor de default gateway (router) dus naar de AP gaat :X

Een van de twee aanpassen en klaar is kees - maar daar moet je wel eerst achterkomen :o
Ik denk dat we het helemaal met elkaar eens zijn. Powerline om domotica te verbinden is ook geen probleem. Een computer in principe ook niet, maar een IPTV tuner is andere koek. Laat naast IPTV er ook veel zaken als Netflix en andere streaming media een flinke portie van het internetverkeer in een thuisnetwerk zijn. Dan kun je beter zorgen dat die verbinding zo goed mogelijk is. Powerline is dan, naar mijn ervaring, vooral een laatste optie.

Uiteraard is een kabel het beste, en vaak ook nog de goedkoopste oplossing. Maar verder is mijn ervaring dat andere oplossingen om ethernet over een ander medium dan een kabel te sturen vaak veel beter werken. Zowel met MoCa als met een PTP/PTMP met Line of sight haal ik dikwijls de beste resultaten. Daarnaast zoals je zegt vele malen makkelijker te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
WeHoDo schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:54:
[...]

Ik gebruik de 500 en 1200 serie door elkaar.
De 500 serie zou in theorie moeten volstaan.
De 1200 reeks had onlangs een firmware update waarna ze (bij mij toch) nog stabieler werden dan ze al waren. Trek er probleemloos 200Mbit doorheen door de meterkast, van de ene kring naar de andere dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

upje schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:25:
[...]

Moca? Nog nooit van gehoord. Heb net een stel (goedkope) powerline adapters besteld, omdat bij mij een kabel ook niet mogelijk is. Er loopt wel coax ook. Waar vind ik hier meer info over? Zie het niet in de PW?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
LankHoar schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:54:
[...]

Moca? Nog nooit van gehoord. Heb net een stel (goedkope) powerline adapters besteld, omdat bij mij een kabel ook niet mogelijk is. Er loopt wel coax ook. Waar vind ik hier meer info over? Zie het niet in de PW?
MOCA staat voor 'Multimedia Over Coax Alliance', valt genoeg over te vinden als je even zoekt :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 18:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Thanks voor alle reacties. Om een paar vragen te beantwoorden:
- Ik heb nu een setje TP-LINK TL-WPA4226KIT en een losse TL-PA411 erbij. Jaar geleden gekocht en aangezien de laatste firmware van 2014 is zal die wel up te date zijn (zal dat voor de zekerheid nog even checken)
- Zitten rechtstreeks op stopcontact
- Het netwerk zit over verschillende groepen. In een reallife situatie ontkom je daar niet aan, dus ik voel er ook niet zoveel voor om uitgebreid te gaan testen of het op dezelfde groep wel goed werkt.
- Er zijn uiteraard genoeg andere apparaten in huis met adapters etc., maar het is natuurlijk geen doen om die 1 voor 1 uit te sluiten gezien het probleem eens in de paar weken optreedt en ik tot nu toe nog niet heb kunnen achterhalen of er misschien net een apparaat in werd geschakeld als het wegvalt.
- Heb geen coax liggen naar boven of anderszins bekabeling of loze buizen die ik hiervoor kan gebruiken
- Het is een jaren 50 huis met oude bekabeling en bijna nergens randaarde.

Waar ik met dit topic niet zozeer heen wil is de oorzaak achterhalen van die wegvallers af en toe (zou wel mooi zijn natuurlijk), maar meer hoe de PLC apparatuur daarmee omgaat. Heb mn huidige TPlink-spul gekocht omdat het vrij gangbaar spul is wat veel verkocht wordt en het goedkoop is. Insteek was ook meer kijken hoe goed PLC werkt, omdat je er veel slechte verhalen over leest en ik daarom niet meteen honderden euro's erin wilde investeren.Nu zit ik op het punt dat ik er eigenlijk erg tevreden over ben, alleen dat het eens in de paar weken wegvalt om niet meer terug te komen. Aangezien dat iets is wat imo in de apparatuur afgevangen kan worden had ik het idee dat het met andere/duurdere/betere adapters misschien wel op dat punt nog stabieler wordt. Ik ga me eens verdiepen in Devolo :)

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 19-08-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Devolo heeft zondr twijfel de beste analige filters, dus het zal iets schelen qua performance. Qua stabiliteit help ik je hopen dat ze beter omgaan met (herstellen van) ruis op de lijn. Zorgpunt daarbij is dat er maar een zeer beperkt aantal chipset vendors zijn - zo werken alle AV1.1 "500Mbps"-adapters met dezelfde Sigma Designs chipset. Als het probleem in de chipset zit gaat een ander merk je niet veel helpen.

Alternatief is om te kijken naar de low-end AV2.0 SISO modellen met Qualcomm ("600Mbps") of Broadcom ("1000Mbps") chipsets (die overigens ondanks andere getallen identiek presteren). Dat kan bugs schelen - je krijgt iig andrre - maar er zit een keerzijde aan. De hoogste snelheden bij goed signaal zijn met AV2.0 SISO een stuk hoger, maar ze kunnen slechter overweg met marginaal/slecht signaal dan de AV1.1 oudjes. Kan dus zijn dat het vaker mis gaat ermee... :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Doe je toevallig iets met domotica ?
Je zou het via je domotica dan 1 x per dag/week/maand even in de nacht uit kunnen zetten.
of anders een tijd schakelaar die elke nacht een kwartiertje de stroom er afgooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb in exact hetzelfde schuitje gezeten. TP-link AV-500 adapters (TL-PA511KIT), helemaal bijgewerkt met de allerlaatste firmware (is bijna nergens te vinden), ding wordt nl al lang niet meer ondersteund. Toen had ik nog steeds last van dit probleem (periodiek powercyclen nodig ivm wegvallen verbinding).

Toen ben ik overgestapt op de TL-PA9020P, op basis van de nieuwste powerline standaard. Verbinding is wel stabiel geworden, maar totale snelheid was +- 200Mbit (andere groep), dus uiteindelijk met veel hangen en wurgen heb ik toch een netwerkkabel gelegd.

Conclusie, nieuwe standaard is _veel_ beter en gaat prima voldoen aan de eisen die je stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:28
Palomar schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 23:11:
. Oplossing is dan om de adapter even uit het stopcontact te halen en opnieuw erin doen. Aangezien dit maar eens in de paar weken gebeurt is het leed te overzien,

Tijdschakelaar kopen die elke 24 uur 1 minuut uit staat. }:O Als het toch niet zo erg is doe je dit gewoon elke dag om 2:59 waarna om 3:00 d stroom er weer opgaat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een elektronische schakel klok kopen en dan één keer per week (bv 5:00 op een zondag) even een minuut eruit. Die mechanische dingen kunnen per 15 minuten, en kunnen niet korter.

Maar je bent da eigenlijk aan symptoom bestrijding aan het doen. En je pakt niet het probleem bij de wortel aan.

Correct, het is snel, makkelijk en goedkoop. Maar fraai... nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Met een tijdschakelaar oid ertussen zetten zit de plc adapter alleen niet meer rechstreeks in het stopcontact, waardoor je in feite weer een nieuwe verstoring creëert... (heb daar idd wel aan zitten denken hoor ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik zit nog eens na te denken. Het probleem treedt meestal op bij 1 van de 3 adapters, waarma het is opgelost om hem even uit en in het stopcontact te doen. Stel dat deze adapter gewoon rot is en ik voor deze een vervangende koop. Kan ik dan ook een Devolo 500 of 1200 kopen? Of werkt dat niet goed samen met tplink 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:57:
Ik zit nog eens na te denken. Het probleem treedt meestal op bij 1 van de 3 adapters, waarma het is opgelost om hem even uit en in het stopcontact te doen. Stel dat deze adapter gewoon rot is en ik voor deze een vervangende koop.
Test je vermoeden eerst eens. Wissel de adapter uit met een andere. Als het aan de adapter ligt, verhuist het probleem mee. Ligt het aan de omgeving (of iig hoe deze adapters ermee omgaan), dan blijft het probleem op dezelfde plek.
Kan ik dan ook een Devolo 500 of 1200 kopen? Of werkt dat niet goed samen met tplink 500?
Kan, maar...

- Een enkele Homeplug AV2.0 adapter icm meerdere AV1.1 adapters zal noodgedwongen moeten communiceren op 1.1 protocol en -snelheid. Je gaat er dus geen enkele meerwaarde aan hebben.
- Sterker nog, de AV1.1 "500Mbps" is een proprietary extension van het AV1.1-standaard van Sigma Designs. De AV2.0 "1200Mbps" chipset is van Qualcomm, dus grote kans dat het zal terugschakelen naar basic AV1.1, wat "200Mbps" is (2-30MHz ipv 2-68MHz bij Sigma Designs chipsets)
- Met één hand kun je niet klappen. Als je voor een "500Mbps" AV1.1 Devolo adapter gaat zal het best-case identiek presteren aan de andere twee adapters, want daar moet het mee communiceren. Het gaat niet op het apparaat maar om de link tussen twee apparaten. Worst-case loop je tegen compatibility-issues aan tussen de twee.

Oh, en meerwaarde van AV2.0 MIMO is vrijwel nihil zonder randaarde. Dus dat is grotendeels weggegooid geld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:57
Ik heb sins kort de TL-PA4010P KIT en ook hier viel het signaal tussen de adapters weg,
zeer storend uiteraard en ik kwam na wat gezoek op google deze mogelijke fix tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=Al3kwmfzsOQ

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
cazzie schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:00:
Ik heb sins kort de TL-PA4010P KIT en ook hier viel het signaal tussen de adapters weg,
zeer storend uiteraard en ik kwam na wat gezoek op google deze mogelijke fix tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=Al3kwmfzsOQ
komt er dus op neer om vanaf achter die powerline adapter constant je gateway(/router) te pingen om de verbinding levend te houden...
Heb oa. een raspberry pi achter de betreffende powerline adapter aangesloten, dus kleine moeite om een cronjobje te maken die elke seconde pingt. Ben benieuwd of het probleem nu nooit meer voor gaat komen ;) (lijkt me sterk, want er hangt van alles achter die adapter, waardoor die altijd wel iets te doen heeft, maar ik probeer het toch ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:35:
[...]

Test je vermoeden eerst eens. Wissel de adapter uit met een andere. Als het aan de adapter ligt, verhuist het probleem mee. Ligt het aan de omgeving (of iig hoe deze adapters ermee omgaan), dan blijft het probleem op dezelfde plek.

[...]

Kan, maar...

- Een enkele Homeplug AV2.0 adapter icm meerdere AV1.1 adapters zal noodgedwongen moeten communiceren op 1.1 protocol en -snelheid. Je gaat er dus geen enkele meerwaarde aan hebben.
- Sterker nog, de AV1.1 "500Mbps" is een proprietary extension van het AV1.1-standaard van Sigma Designs. De AV2.0 "1200Mbps" chipset is van Qualcomm, dus grote kans dat het zal terugschakelen naar basic AV1.1, wat "200Mbps" is (2-30MHz ipv 2-68MHz bij Sigma Designs chipsets)
- Met één hand kun je niet klappen. Als je voor een "500Mbps" AV1.1 Devolo adapter gaat zal het best-case identiek presteren aan de andere twee adapters, want daar moet het mee communiceren. Het gaat niet op het apparaat maar om de link tussen twee apparaten. Worst-case loop je tegen compatibility-issues aan tussen de twee.

Oh, en meerwaarde van AV2.0 MIMO is vrijwel nihil zonder randaarde. Dus dat is grotendeels weggegooid geld.
ok thanks, combineren is dan idd niet zo'n goed idee. Ook heb ik niet echt behoefte aan meer snelheid, maar had meer het idee dat je met AV 2.0 ook qua stabiliteit weer iets nieuwers hebt dan het spul dat ik nu heb waar sinds 2014 niks meer aan wordt gedaan qua firmware updates enzo (je zou het ook zo kunnen zien dat het uitontwikkeld is, proven technology, niks meer aan doen, maar heb het idee dat dat niet zo is... ;))

En wat betreft uitwisselen van adapters. Op de andere adapter zit de (thuiswerk)pc van mijn vriendin aangesloten. Dat werkt vooralsnog wel redelijk stabiel, dus wil daar liever niet teveel mee gaan rommelen. Vandaar dat ik liever voor een paar tientjes een nieuwe adapter haal om mee te gaan testen. En zodoende kwam ik op het idee om als ik toch iets nieuws erbij koop dan meteen maar een nieuwer model te halen. Maar geen goed idee dus ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 20-08-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:21:
[...]

ok thanks, combineren is dan idd niet zo'n goed idee. Ook heb ik niet echt behoefte aan meer snelheid, maar had meer het idee dat je met AV 2.0 ook qua stabiliteit weer iets nieuwers hebt dan het spul dat ik nu heb waar sinds 2014 niks meer aan wordt gedaan qua firmware updates enzo (je zou het ook zo kunnen zien dat het uitontwikkeld is, proven technology, niks meer aan doen, maar heb het idee dat dat niet zo is... ;))
Het is meer dat Sigma Designs - die zoals gezegd de chipset bakt die in alle AV1.1 "500Mbps" sets zit - sinds die tijd niets meer met HomePlug AV doet omdat ze overgestapt zijn naar het concurrerende G.hn standaard. En als de chipsetfabrikant er niets meer mee doet kan een device vendor als TP-Link ook vrij weinig aangezien hun inbreng in de firmware zelden meer is dan een paar logo's en default settings.
En wat betreft uitwisselen van adapters. Op de andere adapter zit de (thuiswerk)pc van mijn vriendin aangesloten. Dat werkt vooralsnog wel redelijk stabiel, dus wil daar liever niet teveel mee gaan rommelen. Vandaar dat ik liever voor een paar tientjes een nieuwe adapter haal om mee te gaan testen. En zodoende kwam ik op het idee om als ik toch iets nieuws erbij koop dan meteen maar een nieuwer model te halen. Maar geen goed idee dus ;)
Lukraak dingen kopen zonder te troubleshooten is zelden een goed idee. Ik zou echt even uitwisselen als je vriendin er een tijdje niet is. Zodra je eerste uitval hebt weet je waar het probleem zit. Dan kun je voor haar de huidige situatie gelijk herstellen en dan verder kijken wat je doet met wat je weet. Misschien komt het neer op nieuw kastje kopen, maar als het probleem in verstoring op die locatie zit, is dat weggegooid geld.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1